The Secret Diaries of Miss Anne Lister (2010)

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door James Kent
met Maxine Peake, Anna Madeley en Susan Lynch

In de negentiende eeuw leeft de wees Anne Lister met haar tante en oom. Deze laatste willen zo snel mogelijk dat ze trouwt en gelukkig is, maar ze weten niets van haar geaardheid af. Daardoor schrijft Anne alles in code in haar dagboeken. Haar grote liefde Mariana waarmee ze een serieuze relatie heeft, besluit plots om met een weduwnaar te trouwen en Anne voelt zich volledig bedrogen. Toch bezoekt Mariana haar op en bedrijven ze de liefde keer op keer. Mariana belooft keer op keer dat ze haar man zal verlaten of dat ze toch op zijn minst samen zullen zijn als haar man sterft. Toch beseft Anne dat dit loze beloftes zijn, mede door haar ex-vriendin Tib. Door omstandigheden leert ze Anne Walker kennen die ervoor zorgt dat haar leven een nieuwe wending krijgt.

avatar van pardalis
Opnieuw een mooie productie van de BBC, gebasseerd op de geheime dagboeken van Anne Lister. Peake zet hier een mooi staaltje acteerwerk neer en de beelden zijn wederom weer heel erg mooi, zoals we van de BBC gewoon zijn.
Je kan echt meeleven met de personages die goed werden weergegeven. Een leuk verhaal die blijft boeien.
Een aanrader: een 5

avatar van jadolino
pardalis schreef:
Een aanrader: een 5

Helemaal mee eens .

avatar van madmax1
Negentiende eeuws drama stuk, en wat voor een, fantastisch spel van Maxine Peake, Anna Madeley en Susan Lynch, een verboden relatie van twee vrouwen met de nodige spanning en teleurstellingen, boeiend en super vakkundig in beeld gebracht,dikke aanrader voor de liefhebbers van erotiserende drama’s

Enkele ontroerende momenten. Abrupt einde.

Boeiend romantisch drama met fraaie, ingetogen rollen van een voortreffelijke cast. Meer dan de moeite waard.

Een historisch drama, zoals we van de BBC gewend zijn, deze keer gebaseerd op de veelomvattende dagboeken van de hoofdpersoon. De BBC is sterk in het tonen van mooie beelden van het platteland, rijke herenhuizen, strenge interieurs. De sfeer is somber, de dialogen zijn treffend en de close-ups van de gezichten zijn het mooist in kaarslicht. Het verhaal daarentegen vond ik niet altijd even boeiend. De film geeft een beeld van de positie van ongehuwden in het pre-Victoriaanse tijdperk; hier in het bijzonder van lesbische vrouwen einde 18e eeuw. Zoveel, dacht ik, is er in ruim tweehonderd jaar niet veranderd.

avatar van Decec
Een redelijk dramafilm...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Prima kwaliteit breedbeeld
(geen HD aanwezig)...
Prima achtergrond geluid
(geen Dolby Digital aanwezig)...

avatar van Darbie
Gauke, je schrijft dat qua positie van lesbische vrouwen er in ruim 200 jaar niets veranderd is.

Excusez- moi, maar daar geloof ik helemaal niets van.

Kun je uitleggen waarom je dat denkt ?

Mooie film over een onmogelijke liefde in de 18de eeuw.
Uiteindelijk loopt het nog goed af, maar het hoofdpersonage moet wel en sterke vrouw zijn geweest om voor haar liefde uit te komen in die tijd.
Nu nog is het voor vele vrouwen in deze situatie moeilijk om door iedereen begrepen te worden, en je kan dit verhaal gerust verplaatsen naar mannen onder elkaar.
Daarom ook dat de film een mooie boodschap brengt.
Mooi en ook respectvol gebracht verhaal.

Absolute top. Alles klopt, het verhaal, de vormgeving, regie, fotografie, met schitterende opnamen, en de glansrol van Maxine Peake, die tussen die uitersten van kwetsbaarheid en kracht van haar personage weet te balanceren. Een vrouw, die ondanks alles gelukkig wil zijn en steeds weer nieuwe wegen vindt. Heb er met bewondering naar zitten kijken. Maar wat meer is, er is ook oprechte emotie, verdriet, wanhoop, geluk, ik kon het allemaal meevoelen. En dan ook nog passie en wat bloot, want de liefde bedreven ze toen ook al. Ze waren toen trouwens aanzienlijk minder preuts dan wij nu. Ze konden alleen niet trouwen, zoals Mariana vaststelt. Dat kan nu wel. Is er toch wat verbeterd in die tweehonderd jaar. Vond het hele verhaal opmerkelijk fris en modern. Alleen het slot had wel wat verzorgder gemogen. Doet een beetje afbreuk aan het geheel..

Kan alleen maar van Britse makelijk zijn, deze film die, toch eerder discreet, de onmogelijke liefde van een intelligente vrouw verhaalt in het begin van de negentiende eeuw.
De typische kenmerken zitten erin : oog voor de landschappen, de costumering en decor. Gevatte dialogen en, ook al niet verwonderlijk, de overtuigende acteerprestaties.
Misschien wat "smooth", de vele liefdesverklaringen al dan niet met afwijzing van de vrouwen die in het stuk voorkomen.
Toch wel bijzonder in het verhaal is het dagboek onder codevorm.

avatar van mjk87
Typisch Brits drama. Het oogt allemaal wel prima, al merk je ook dat het budget niet heel fors was, met veel kleine ruimtes waardoor er weinig decors nodig waren. Prima geacteerd, maar niet meeslepend. Onderhoudend, maar ook wat saai. En soms te melodramatisch - Peake vond ik vaak ook echt irritant in haar liefdesuitingen. Verder weinig bijzonders over te zeggen en die 90 minuten zijn precies lang genoeg. Geen wereldfilm, maar verveelt ook niet. Het einde vond ik echt een positieve uitschieter, gewoon met z'n tweetjes verder, de oude liefde vaarwel gezegd en bezig met plantjes potten. 3,0*.