If These Walls Could Talk 2 (2000)

geregisseerd door Jane Anderson, Martha Coolidge en Anne Heche
met Vanessa Redgrave, Chloe Sevigny en Ellen Degeneres

Drieluik over verschillende vrouwen door de tijden heen. In het eerste verhaal houden Edith en Abby, een ouder lesbisch paar, hun relatie voor de buitenwereld geheim. Als Abby overlijdt verliest Edith niet alleen haar vriendin, maar ook het huis en de tastbare herinneringen. In de tweede episode wordt het huis bewoond door drie lesbische studenten, Linda, Karen en Jeanne. Het is 1972 en op de universiteiten is de vrouwenstrijd losgebarsten. Amanda, Karen en Jeanne worden al snel gedwongen zich af te scheiden van de vrouwenpraatgroep omdat de rest van de studenten zich niet wil identificeren met lesbische vrouwen. In het derde verhaal bewonen Fran en Kal het huis. Het is 2000 en de vrouwen willen graag een kind, maar hoe komen ze aan sperma?

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Aardig Tv-drama. De drie verhalen zijn worden steeds lichter van toon. De maatschappij is volgens de makers goed op weg.

Klein ergernisje: Op mijn ex-rental stond 16 jaar en ouder. Op twee brave lesbische bedscenes na kon ik niets schokkends ontdekken. Wedden dat het bij hetero bedscenes alle leeftijden was geweest?

En bij homo-bedscenes 18 jaar en ouder

een van m'n lievelingsfilms.

deel 1 speelt zich af in de 1960, een oudere vrouw probeert om te gaan met het verlies van haar vriendin en moet haar relatie verzwijgen vanwege de tijd waarin ze leeft, bovendien wordt ze hun prachtige huis uitgezet omdat het op naam van haar vriendin staat. We krijgen veel mooie beelden te zien van foto's uit hun leven, de vrouwen zijn al bij elkaar vanaf hun jeugd. Mooie muziek, Vanessa Redgrave speelt overtuigend goed hoe iemand met het verlies van een geliefde omgaat

deel 2 speelt zich af in 1970, hetzelfde huis wordt bewoond door 4 lesbische studenten. Een van de meiden (Michelle Williams) leert dyke (Cloe Sevigny) kennen in een gay-bar en de twee krijgen een relatie. Williams stuit op veel tegenstand van haar vriendinnen die neit begrijpen waarom zij met een mannelijke vriendin aan komt zetten "That's worse than imagining you with a man". Het laat goed zien dat veel vrouwen in die tijd 'expres' lesbisch werden vanwege feministische neigingen, zoniet dan was een relatie met een mannelijke vrouw ook uit den boze. Leuk verwerkt in dit stuk. Sevigny is steengoed als butch met stropdas en al, mooie liefdesscenes en leuk dat deel 2 ook voorafgaat met een compilatie van echte jaren 70 beelden.

voor deel 3 zien we een compilatie van de gay jaren 90, parades etc. In deel 3 wordt het huis bewoond door stel Sharon Stone en Ellen Degeneres. Veel humor in dit stuk, mooie love-scenes maar een beetje onrealistisch. Deel 3 past dan ook wat minder in het serieuze geheel van 1 en 2 samen en doet het voorkomen dat er geen issues meer rond homoseksualteit zijn tegenwoordig. Wel een mooie gedachte, en leuk hoe de 2 samen naar de spermabank gaan enzo...maar er had misschien wat meer verhaal in gekund. Toch is de genegenheid tussen de 2 heel echt weergegeven en Ellen's humor is als altijd zeer goed. Leuk om te zien hoe vrij Ellen is geworden in haar scenes met vrouwen sinds haar coming-out.

Topfilm!! Triest, vrolijk, interessant en grappig. Deze film heeft alles en is een van de beste gay-minded films die ik gezien heb!

avatar van Jordy
Jordy (admin)
Film niet gezien, staan hierboven spoilers?

avatar van otherfool
Eerste half uur is erg sterk (Redgrave is perfect als immer), maar daarna wordt het luchtiger en minder en het laatste deel slaat dan eigenlijk al nergens meer op. Jammer.

2,5*.

sel
echt een goede film, geeft een mooi beeld van vrouwen door de tijd heen. ik vond het laatste gedeelte he minste, maar toch wel een top-5 gayfilm, naar mijn mening

avatar van E V
E V
Het eerste verhaal vond ik het beste, het meest aangrijpend en deed me ook het meest.

avatar van AmazingPP
Het eerste verhaal sprak mij het meest aan en dat is geheel te danken aan Redgrave. Wat kan die vrouw toch spelen! Het tweede verhaal vind ik persoonlijk het minst, daar kon ik werkelijk weinig tot niets mee. Het derde verhaal is misschien het luchtigst, maar wat straalt Stone van het scherm af. HBO maakt goede televisie serie's, maar nu blijkt dat ze ook nog eens gewoon een goede film af kunnen leveren. 3,5 *.

avatar van lottetje
Echt een hele mooie film.
Ik had na het zien van het eerste deel echt een brok in me keel. Ik ben in 1991 geboren, en als nog heb ik het er zo moeilijk mee. Ik kan me niet voorstellen hoe verschrikkelijk dat geweest moet zijn.
Het tweede deel vond ik iets minder, maar ook nog heel mooi. Chloe Sevigny speelt het echt fantastisch.
het laatste deel vond ik ook wel weer wat hebben. Dat er weer andere problemen zijn ontstaan nu het eindelijk een beetje getollereerd wordt. En ik ben fan van Ellen Degeneres.

avatar van AGoos
ik vond het eerste verhaal ook het aangrijpends...dat hadden ze best uit kunnen bouwen tot een 'avondvullende' film...redgrave was indrukwekkend...

avatar van elffie
het eerste deel was echt zooo zielig!
das toch erg dat het vroeger zo ging!

avatar van klini-oma
Eigenlijk had elk deel iets waardoor ik er meteen midden in zat.
Daarom vind ik het ook wel ergens jammer dat het niet 3 afzonderlijke films zijn.
Een inleiding voor ieder deel en daarna hoe het verder ging en je had gewoon
3 erg leuke gay films gehad waarvan er nou ook weer niet zoveel zijn.
Goede verhaallijnen en goede actrices!

avatar van nachtraafje
Ik zie geen enkel verband tussen de 3 verhaallijnen, alleen het huis waar het zich afspeelt blijft hetzelfde. Had wel verwacht dat er meer raakvlakken t.o.v. het huis in de verschillende verhalen zouden voorkomen. Maar dat heeft me verder niet gestoord.

De 3 verhalen gaan van zielig naar feel-good: Leuke opbouw! Het laatste verhaal sprak me dan ook het meest aan, misschien ook wel omdat Ellen Degeneres en Sharon Stone hun rol erg leuk doen!