Cleaner (2007)

Misdaad / Thriller

geregisseerd door Renny Harlin
met Samuel L. Jackson, Ed Harris en Eva Mendes

Tom is een voormalige politieagent met een lichte neurose richting angst voor onhygiene, die deze eigenschap ook in zijn werk meeneemt: namelijk het schoonmaken van plaats delicten. Hij raakt tijdens een zaak betrokken bij een uitvoerig web van intriges wanneer blijkt dat een moord in de doofpot is gestopt.

avatar van ILDIB
De verschillende stijltrucjes maakten hem niet per se beter. Trok wel ff de aandacht. Gewoon te weinig actie, en spannend was t ook niet echt.

Vooral het begin was erg sterk en orgineel. Maar na mate de film vorderd wordt het een standaard thriller met een wel erg voorspelbaar einde. De film was goed te bekijken, maar het had veel beter gekund. Heb Ed Harris ook wel eens beter gezien en Eva Mendez vind ik helemaal niks.

Het verhaal begon veelbelovend en bleek origineel opgezet te zijn; als kijker had je al snel een vermoeden van samenzwering, zodat je je kon verheugen op een knap staaltje spannend oplossingswerk. Tenminste dat dacht je. Maar wat een ontnuchtering: buiten een saai kat en muis spel bleek er bitter weinig tussen de oppervlakkige personages te gebeuren en actie was nauwelijks voorhanden. Gelukkig wist de cast nog wel wat acteren inhield.

avatar van Pazmaster
Een goede rol van Jackson en de rest van de cast doet het ook prima, alhoewel ik in het begin wel even twijfels had bij Mendes maar gelukkig werd ze later in de film wel beter. Ik vond het een leuk verhaal en de opzet was goed. En ondanks dat ik al snel doorhad hoe de vork in de steel zat heb ik me geen moment verveeld met dit toch wel vermakelijke filmpje. Leuk!

avatar van IH88
Cleaner

Standaard en voorspelbare thriller, maar ik begrijp wel dat acteurs als Jackson, Harris, Guzmán en Mendes hier voor kiezen. The Cleaner heeft een apart uitgangspunt en het begint allemaal best origineel. Jackson als crime scene schoonmaker, die verstrikt raakt in een moord/vermissingsonderzoek waar veel belangen op het spel staan.

Aardig uitgangspunt, maar The Cleaner wordt steeds voorspelbaarder en hoe het uiteindelijk in elkaar steekt heb je al snel door. Het casten van Ed Harris helpt ook niet. Die man kan de vriendelijkheid zelf spelen, maar dat gelooft natuurlijk niemand. Maar de acteurs zorgen er wel voor dat dit voorspelbare misdaadverhaaltje boeiend blijft.

avatar van Justinw
Cleaner laat toch teveel steken vallen.

Het eerste deel is best sterk,buiten het stuk om dat Tom eigenlijk bij de eerste twijfel meteen naar de politie zou moeten stappen. Latere redenen die hiervoor worden gegeven wegen gewoon niet op tegen dit feit. Maar dat even terzijde lijkt het best een aardig thrillertje te worden. Vervolgens gaat hij echter met zijn busje even Ann Norcut (Eva Mendes) stalken. Hierna raakt de film toch wel het spoor bijster, allerlei standaard trucjes worden uitgehaald wat uiteindelijk allemaal tot een matige climax leidt. Zonde, want met deze cast die toch zeker aardige namen bevat had hier toch meer uitgehaald kunnen worden. Samuel L. Jackson is namelijk altijd prima op zijn plek in dit soort films en dit in combinatie met de aangename speelduur doet mij van een lagere score weerhouden.

Redelijk thrillertje.

De film heeft vooral baat bij een ietwat originelere opzet. Het beroep van cleaner maakt het eerst half uur wat interessanter dan doorgaans het geval. Daarna vervalt de film echter al best snel in de typische clichés, met een hoop achterhands gedoe binnen de eigen rangen van de politie.

Visueel is het net iets hipper dan normaal, maar ook dat houdt Harlin niet al te lang vol. Jackson doet het verder wel aardig, al speelt hij weer een rol die dicht aanleunt bij wat hij normaal doet. Ed Harris vond ik een stuk minder, hij legt het er af en toe iets te dik op. En Mendes is eigenlijk amper een actrice te noemen.

Tweede deel bolt redelijk anoniem voorbij. Gelukkig duurt de film niet lang, waardoor het tempo er uiteindelijk voor zorgt dat het nooit té vervelend wordt. Maar het niveau van het begin wordt nooit meer gehaald.

Geen vervelende film, maar ook niet al te opvallend. Als je al drie soortgelijke films in een niet zover verleden gekeken hebt zou ik deze even wat rust gunnen, maar verder een aardig genrefilmpje met een leuke premisse, maar die iets te snel vervalt in de gebruikelijke clichés van het genre.

J.Verschoor
Originele thriller die langzaamaan wegzakt tot het niveau van dertien in een dozijn.

avatar van Daan258
Mwah, mwah.

De cast is een dikke maar ik moet zeggen dat ik de rating vrij hoog vind want het is niets meer dan een thriller wat we nog niet eerder hebben gezien.
Gelukkig wist Samuel L. Jackson een goede en overtuigende rol neer te zetten. Maar het verhaal en spanning vond ik allemaal maar matig. Zelfs ondanks de korte speelduur wist het mij niet altijd even goed te boeien.

avatar van SmackItUp
Eerste 20 minuutjes zijn wel oké, maar daarna wordt het al standaard plotje erg warrig en zo saai gebracht dat het de aandacht niet kan vasthouden.

Samuel L. Jackson is als altijd dan weer een lichtpuntje in een verder weinig onderhoudende thriller.

avatar van Boneka
Wist van te voren dat dit geen superfilm zou zijn, maar wilde toch een poging wagen en zo slecht is Cleaner nog niet. Het plot op het eind kon beter en hij is zeker voorspelbaar (wie is de dader zie je al van ver aankomen), maar hij is best leuk (vermakelijk) in elkaar gezet. De speciale details die lekker worden ingezoomd en de relatie tussen vader en dochter vond ik mooi om te zien. Ze schreeuwde om aandacht om het verlies van haar moeder te compenseren met haar werkstuk. In die zin gaat het om iets meer dan een standaard thrillertje. Familair is hij zeker ook. Zodoende spelen zich eigenlijk twee dingen af. De relatie tussen vader en dochter (best boeiend) en een "vermissing" waarbij alle details zijn weggepoetst. Zodoende kijkt ie toch nog aardig weg. Geen topper, maar leuk om te zien.