Xtro (1982)

Alternatieve titel: X-tro

Verenigd Koninkrijk
Horror / Sciencefiction
81 minuten / 84 minuten (VS)

geregisseerd door Harry Bromley Davenport
met Philip Sayer, Bernice Stegers en Maryam d'Abo

Sam, de vader van Tony, keert na 3 jaar afwezigheid terug bij zijn gezin. Het blijkt dat hij 3 jaar geleden ontvoerd is door aliens. Zijn vrouw woont samen met Joe en dat bevalt Sam niet. De spanning loopt op als ook nog blijkt dat er iets aan de hand is met Sam.

brucecampbell schreef:

Hier staat wel een erg lelijke poster in tegenstelling tot deze: http://www.cedmagic.com/v-title-database/zorr/xtro-1.jpg

Geen idee wat dat is, maar het is niet de poster. Insert other end in player? Misschien een betamax tape of VCC?

avatar van brucecampbell
Ha, daar heb ik niet op gelet, die kleine lettertjes! Maar de afbeelding is toch beter.
Edit: dit is de achterkant: XTRO {26359163289} R - Side 2 - CED Title - Blu-ray DVD Movie Precursor - cedmagic.com
Het is blijkbaar een ced video disc, wat dat ook mag zijn.

avatar van stephan73
Eindelijk een goede poster gevonden om de VHS hoes te vervangen die hier stond!

avatar van stephan73
XTRO is één van de meest vreemde sci-fi/horror films die ik ken. Een film die niet echt in de buurt van Alien komt, maar eerder het gestoorde broertje is van ET.
De effecten zijn erg goed, maar het script is behoorlijk rommelig. Toch heeft dat zo zijn charme, want het is en blijft een hele leuke film!

avatar van Filmkriebel
Ik heb nooit begrepen of dat speelgoed dat tot leven kwam (die clown, die tank) echt was of in de verbeelding. Ik gok op echt (houdt helemaal geen steek volgens mij), maar dit bewijst dan maar dat deze trashy horrorfilm enkel overeind blijft door enkele bizarre momenten. Het verhaal zelf is één grote zooi, alsook het acteerwerk.

avatar van perceived
Vond 'm leuk!

Vreemde maar geslaagde SF gecombineerd met drama en wat horrortrekjes. Geinig en vermakelijk. 7/10*

avatar van superhenkie
Aparte alien-horror met een wazig plot, maar prima te doen voor tussendoor.

2.5 sterren.

avatar van jordandejong
Geinig Sci-Fi filmpje.......

Vond Xtro best goed beginnen. De alien zag er lekker creepy uit en de bevallingsscene was geweldig. Ik bedoel, hoevaak zie je een vrouw nou van een volwassen man bevallen? Haha.

Na de pakweg eerste 15-20 minuten wordt het echter een compleet andere film. We krijgen wat meer te weten over de personages en je volgt de familie waarbij de Alien indringt.
Al snel heeft hij ook Tony (zijn zoon) tot een alien gecreert. Vanaf hier wordt het allemaal erg weird.

Het ene moment ga je rustig slapen, het andere moment staat er een dansende dwerg in je slaapkamer. De horror is vanaf dat moment ook wel grootendeels verdwenen.
Veel speelgoed komt tot leven. Zo wordt er een gozer beschoten door een speelgoedtank, en wordt een oma vermoordt door een reusachtig actie-poppetje (overigens was dat wel een erg grappige scene).

Jammer dus dat het niet bij slijmerige horror bleef, maar dat het steeds meer de komedie kant opging.

Reinbo
Indertijd aangeprezen als "het kwade broertje van E.T." Een titel die natuurlijk erg tot de verbeelding sprak. Maar gelukkig maakte de film die veelbelovendheid ook waar. De film, hoewel alles bij elkaar gejat is van ander horror en SF werk, is toch fris en origineel. Het kent een paar geweldige (cheesy) special effects, bizarre gebeurtenissen en leuke moorden et een vleugje surrealisme. Heb met ruim 20 jaar na dato wederom erg vermaakt.

Kleine 4*

avatar van Gatvol
kon het niet laten...
Toch weer gehaald...

Ik was zooo bang om alleen al maar naar die hoes te kijken..

En nu,

bijna 30 jaar later ga ik 'em weer kijken.
De lampen uit.
Buiten regent het.
Maar de hond ligt naast me dus..
Er kan niets gebeuren..

hoop ik...

avatar van Boeikens
Niet nieuw maar toch anders.

De film loopt lekker met een redelijke kast en vrij goede FX.
Na 1/3 krijgen we een iets ander verhaal maar in zijn geheel niet altijd even duidelijk.
De gore is bij momenten best goed.

Zinema (crew)
Vandaag na 30 jaar herzien en een stuk beter bevallen.

Zinema schreef:
Vandaag na 30 jaar herzien en een stuk beter bevallen.

Vertel!

Wouter schreef:

Vertel!

Wel, misschien lag het aan mijn videoband en/ of TV destijds, maar met de belichting is niet zoveel mis. Als in 'niets mis'. Viva DVD! De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik 13 was in 1983 en dus waarschijnlijk nog puberde toen dit in de videoschappen verscheen. Kortom, ik was veel te jong. Hoe ik dit als puistenkop met voorliefde voor vieze VHSjes heb weten te huren is mij alsnog een raadsel, maar het viel me toen tegen. Jaren later nog eens een paar minuten getracht maar gelijk weer afgehaakt. Iets wat niet echt nodig is, al zeg ik het zelf.

De film is sfeervol geschoten ondanks, ongetwijfeld, een niet al te royaal budget. Inventief en soms ook wel eens wat goedkoop ogend en inderdaad niet al te beste acteerprestaties, maar alles is ondergeschikt aan een lekker onheilspellend sfeertje. Schrikmomenten zitten er niet in want alles is zo voorspelbaar als wat, maar het wordt af en toe behoorlijk vunzig en de mooie D'Abo - die hier haar debuut maakt - ziet er aan het einde nog allesbehalve appetijtelijk uit. Zeg maar gerust afstotelijk.

Het verhaaltje deed me een beetje denken aan een gore 'Invaders from Mars', maar laat zich makkelijk met meerdere films vergelijken. E.T., Alien, alles is een inkoppertje. Aan leentjebuur geen gebrek. Een beetje body-horror, de ene keer wat sterker uitgevoerd dan de andere keer, en een overbodig telekinetisch tintje. Een ieder die wel houdt van kazig eightiesvermaak mag deze 'classic' niet overslaan, al is dit allesbehalve een meesterwerk en zijn er genoeg minpunten te vinden (naast het wisselvallige acteerwerk lijkt er soms ook iets te rigoureus geknipt te zijn).

Goed.

Zinema schreef:

Het was in die tijd wel een behoorlijk bekende titel. Werd aangeprezen als het kwade broertje van E.T. en stond als 'goed' te boek.

Zinema (crew)
Dat weet ik. Ik bedoelde meer hoe de meneer vanachter de toonbank mij inschatte als zijnde 18 jaar.

Reinbo
Volgens mij was het gros van de videotheken toen (1983) nog illegaal. Zou eens een artikeltje moeten opsnorren over de tijd van de kabelpiraat en de illegale videotheken. Opmerkelijk ook dat het nu, 30 jaar later, nog steeds een probleem is. Wederom is het een kwestie van het aanbod beter afstemmen op de vraag.

Zinema (crew)
Ik kan me niet herinneren dat de videotheken illegaal waren. Althans, niet die bij mij in de buurt. De kabelpiraat was bij ons in de provincie volgens mij niet actief, maar dat is waarschijnlijk waar je op doelt met 'illegaal'.

Tegenwoordig is de kabelpiraat natuurlijk te vergelijken met de nieuwsgroepen en torrentsites. Kortom, de laatste videotheken gaan failliet, een enkele speciaalzaak daargelaten. Hetzelfde zie je gebeuren met platenzaken etc. Maar dat is natuurlijk een heel andere discussie.

Hier een filmpje uit 1984

avatar van dutchtuga
Erg bizarre film, maar daarom nog niet altijd goed. Het sfeertje heeft wel wat maar ik kon niet helemaal in de Britse setting komen. Ik had dan ook echt de verwachting dat dit een Amerikaanse film was. Misschien dat dat punt bij herziening beter gaat. Verder dus vooral bizar. De clown is daarin toch echt het hoogtepunt. Fantastisch hoe zulke wilde ideeën gewoon in de film verwerkt worden.

Vroeger deze band erg vaak in de videotheek gezien maar die huren is er op onverklaarbare wijze nooit van gekomen. Nu dan eindelijk gezien en misschien vanwege te hoge verwachtingen wat tegengevallen. Xtro kan bij herziening alleen maar meevallen.

troep.

avatar van PEN15
Ook ik zag de hoes geregeld tussen de horrorfilms liggen en sommige videotheken hadden hem in de collectie tot aan het jaar 1990. Ondanks dat die spuuglelijke voorzijde nauwelijks opviel tussen al die toffe posters uit die tijd sprak hij toch aardig tot de verbeelding. Een moordlustig buitenaards wezen dat kwijlt van de haat en alleen luistert naar de commando's van een jochie, sodeju dat moet wreed zijn, dacht ik zo..

..maar eh, niet bepaald. Wat een verschrikkelijke deceptie. Het allereerste waar mijn gedachten naar uitgingen was het erbarmelijke NO-BUDGET niveau dat deze flick uitstraalt. Ik dacht dat ik in de maling genomen was door iemand die zijn beeldscherm met een handycam heeft gefilmd en dat vervolgens online heeft gezet, zó dicht zat ik op de lippen van die acteurs. Beetje een rickrolled prank gevoel. Voor de rest doe ik maar geen moeite en laat ik het erbij. Hier kun je alleen van genieten als je je neus niet ophaalt voor armlastige en krankzinnige geflipte films die zo verworden zijn door het noodzakelijke gebrek aan geld.

Onbegrijpelijk dat die regisseur dik twaalf jaar heeft kunnen teren op zijn eerste productie. Die trilogie is echt meesterlijk groots (reviews). Xtro just doesn't bring any Xtro-ordinary to the table

avatar van alexspyforever
Ach dat speelgoed dat tot leven werd gewekt vond ik nog wel geinig en gaven mij een zeker gevoel zoals de film Dolls (1987). Af en toe wat naakt van een mooie vrouw is uiteraard ook niet verkeerd. Het verhaaltje op zich stelt niet veel voor, houdt ook weinig steek. Een beetje te vaag en nogal flauwtjes.

avatar van ChrisM
Duitse Digi Dreams met een super uitgave van de film 4 disc set voor de liefhebber een tip!