Sutorîto Faitâ II Gekijô-ban (1994)

Alternatieve titels: Street Fighter II: The Animated Movie | Street Fighter II Movie | ストリートファイター II

Japan
Animatie / Actie
102 minuten / 96 minuten (unrated, VS) / 94 minuten (PG-13, VS)

geregisseerd door Gisaburo Sugii
met de stemmen van Kôjirô Shimizu, Kenji Haga en Miki Fujitani

De slechte Bison heeft een plan bedacht om alle Streetfighters te hersenspoelen en zo de wereldmacht over te nemen. Hij is vastberaden om de geheimzinnige Ryu (Shimizu) gevangen te nemen, maar als hij deze niet kan vinden zet hij z'n zinnen op Ken (Haga), de oude jeugdvriend van Ryu die samen met hem heeft getraind. Ryu moet al zijn krachten aanwenden om Ken te redden en Bison te stoppen.

Deze roelt!!!!! Het spel op snes was ook een verslaving, maar goed erg koele film en ik heb hem zelf gelukkig ook!

Één van de betere manga's die het sfeer van het spel ook echt uitstraalt. Het feit dat de figuren special powers hebben vind ik op de één of andere manier nog best overtuigend overkomen.

Als een echte manga van vond ik deze film een beetje tegen vallen maar zeker niet slecht!

Als Jordy de 10 sterren grens had ingesteld, dan zou hij nog in de top 100 komen ook.

Herald
Erg stoer, hoewel sommige personages er met de haren zijn bijgesleept.

avatar van Pkunk
Eerste manga die ik zag. Was ook een streetfighter fan toen. Nu nog wel (een beetje) eigenlijk. En ik wist niet wat ik zag toen. Heel cool. En nog steeds... 4****

dit is trouwens geen echte manga, een meer aangepaste versie voor de westen.
maar zeker wel indrukwekkend en vermakend

avatar van Cheiz
Succesvolle transfer van 'game' naar 'manga/anime' film. Stoere characters en spetterende actiescenes.

avatar van Mangoman
Zeer gave film. Vroeger zeer veel SF2 gespeeld op SNES. Ik was zeer verrast van de kwaliteit van de film.
Op PlayStation 2 is nu StreetFighter 2 verkrijgbaar 15th anniversary. Hier kan je met alle figuren spelen van elke versie van SF2 (bv super SF2 turbo). Misschien de moeite waard voor de fans.

avatar van mikoz
Deze is toch een stuk beter dan de versie ( deel 1 ) met de echte acteurs

is er nooit een vervolg op deze gemaakt?

avatar van FillumGek
Waar hebben jullie deze dan gehaald/gekocht. Ik zoek hem namelijk ook. Net als Hyper Street Fighter 2 voor de PS2 overigens. Kan ze jammer genoeg nergens vinden

avatar van SuperSideSwipe
Nou in ieder geval een stuk beter dan de speelfilm die over streetfighter is gemaakt.

Deze Anime is een goede verfilming van deze legendarische game. De figuren zijn weliswaar iets uit hun eigenlijke rol gehaald, maar vergeleken bij de speelfilm is dit helemaal verwaarloosbaar.

één van de eerste manga's die ik zag en ook meteen één van de beste. Goed verhaal, coole gevechtscenes en de soundtrack is ook zeer goed punt.
het is ook leuk om alle personages te zien (al zijn ze niet even belangrijk voor het verhaal). Zo krijg je weer zin om het spel te spelen. Want na die film met Jean-Claude had ik SF heel lang geboycot...

5/5!

p.s:
1 tip: kijk de Japanse, want de Amerikaanse stemmen zijn echt nep!

avatar van The_Game
Ik heb beide versies gekeken (dus de Amerikaanse en de Japanse) en moet zeggen dat ik de Amerikaanse boeiender is om te volgen. Dit kan natuurlijk komen omdat het beter te verstaan is (ja er zijn natuurlijk subs, maar toch).
Dit was trouwens mijn eerste, zelf gekochte VHS toen ik hem in 1995 tegen kwam.
Afgelopen week hem voor de 15e keer ofzo weer gezien en hij blijft gewoon tof.

avatar van Flipman
Damn, er zijn vast betere Animé-films, maar ik ben erg onder de indruk ook van deze!

Een echte anime is het volgens mij ook niet...

Is iemand misschien de engelstalige versie ergens tegengekomen? Zo heb ik hem als eerst gezien, waardoor de Japanse versie minder overtuigend overkomt.

Nomak
Ik wou deze bestellen op de site van frs via overboeking. Maar blijkbaar zijn er enkele problemen met de bank omdat ik in België woon.
Ik moet het van de Nederlandse site bestellen want de Belgische hebben deze film niet.

Maar is het misschien ook mogelijk om naar een Frs winkel (Maastricht) te gaan en daar een bestelling te doen?

avatar van FillumGek
Je hebt kans dat hij gewoon in de rekken ligt. En anders moet je hem idd bij de balie apart bestellen. Ik weet zo niet of dat ze hem dan alsnog naar Belgie versturen of dat je de film in het filiaal moet komen ophalen.

Nomak
Als ik hem in de rekken vind, zoveel te beter.
Anders ga ik hem graag in het filiaal ophalen.

Bedankt voor de info.

Pastichio Rocker
Topfilm met veel memorabele gevechten, zoals die van Chun Li en Vega in het apartement. Vette soundtrack ook!

Veel beter dan Alpha Zero!!!!
Veel meer actie en hoe!!! De gevechten zijn gave en mijn favoriete karakters zijn hier allemaal in vertegewoordigd: Vega, Dhalsim en Blanka! EIndelijk een film die Street Fighter eer aan doet, dat doen Alpha Zero en de speelfilm zeker niet.

avatar van Ramon K
Plot is enorm dun en oninteressant, maar het is toch verdomd leuk om te zien hoe mijn vroegere gamehelden elkaar klop geven met wat Hado Kens en Sonic Booms. Ik heb de UK-dvd aangeschafd. Beeldkwaliteit is niet super, maar het is wel leuk om de oorspronkelijke Japanse versie nu te bezitten (plus de gedubde versie). Uncut dus, en de Japanse soundtrack is ook een stuk cooler. Geen metal-gesnerp op de soundtrack dus. Gevecht tussen Vega en Chun Li is voor mij het hoogtepunt van de film, maar de voorafgaande douche-scene van Chun Li mag er ook wezen. Leuk jeugdsentiment. 3*

avatar van FillumGek
Ik kreeg ook kippenvel op het laatst als Ryu en Ken hun laatste krachten bundelen en samen een enorme energiebal op Bison afvuren. Hadouken!

avatar van Ramon K
Ook erg cool inderdaad. Wel vreemd is het dat in de Japanse versie de namen van de badguys verwisseld zijn (wij westerlingen zullen dat wel gedaan hebben). Bison is Vega, Vega is Balrog en Balrog is volgens mij Bison (wordt verder niet genoemd). Ik vind de Westerse namen eigenlijk beter, vooral als het gaat om Vega: lijkt me een Spaanstalige naam die past bij een Spaans personage. Maar a la....

Inderdaad, toen de spellen hier werden uitgebracht heeft men wat gespeeld met de namen van de hoofdbazen. Altijd nogal vreemd gevonden, maar gebeurde vroeger wel meer.

avatar van FillumGek
Ik hoop soms toch wel op nog een Street Fighter-animé. Ik vind het jammer dat hier bijvoorbeeld enkele characters veel te weinig aan bod komen. Zo had ik graag meer van Blanka en Balrog gezien. Maar ook van Dhalsim en Honda en had Guile een iets kleiner rolletje mogen hebben.

avatar van metaledje
Ik weet nog wel dat ik ooit in begin jaren 90 vernomen had ,dat er een manga film (onjuiste vernaming,ik weet het) zou komen van street fighter. ik kon me geluk niet op als klein joggie die het spel zovaak huurde en met alle vriendjes met ogen als appels voor de buis! ik heb hem nog op tape liggen.de dvd had ik ook nog liggen,en het kwam ineens in me op de film te gaan herzien!

En ik moet zeggen blijft een vette film,ik kijk er nogsteeds met open ogen na,al is het een animatie film. Street fighter is en blijft geweldig, helemaal in manga vorm!! 4*

avatar van Imperial Figure
Jeugdsentiment van de bovenste plank, 12 jaar geleden (toen'k 10 was) bekeek ik de film van street fighter 2 waarvan ik de game eigenlijk nog nooit echt grondig had gespeeld (ja misschien 5 uurtjes in totaal).
Destijds was dit cool maar naarmate ik ouder werd, begon de film steeds leuker en professioneler te worden.
De tekenstijl in de animatie zou zo van berserk afkomstig kunnen zijn.

Het verhaal is dun maar de animatie, sfeer en stijl maken het tot een compleet meesterwerk.
De opvolgende animatie genaamd alpha werd voor mij een groot teleurstelling en ik wist van tevoren al dat het gewoon niet mogelijk was om SF2 the movie te evenaren.

avatar van Miron
dat mensen de termen anime en manga nog steeds verkeerd gebruiken