Street Fighter Zero (1999)

Alternatieve titel: Street Fighter Alpha

Japan
Animatie / Actie

geregisseerd door Shigeyasu Yamauchi
met de stemmen van Kane Kosugi, Kazuya Ichijô en Ai Orikasa

Ryu (Kosugi) wordt door een jongen bezocht die claimt zijn broertje te zijn. Hij komt erachter dat deze jongen bezeten is door de dark Hado. Zelf vecht Ryu ook tegen zijn duistere kant die steeds naar boven komt, maar hij wil niet zo eindigen als de slechte Akuma. Ondertussen moet hij het ook nog opnemen tegen een gestoorde wetenschapper die het voorzien heeft op de ongelooflijke kracht die Ryu in zich heeft.

Yess. Eindelijk een film toegevoegd die Dttom niet heeft gezien.

avatar van Jordy
Jordy (admin)
ssshtt!

straks weet 'ie me nog tot een tekenfilm-ban te overtuigen!

lol. Als het een manga-film is heb ik er niks op tegen. Ik heb spel wel gespeeld telt dat ook?

Dat scheelt. Dit is inderdaad manga. Hij is alleen niet te krijgen in nederlands (alleen import).

avatar van You_bastard
Hij was helaas niet beter dan Streetfighter 2.

Ik was eigenlijk nooit echt van plan Street Fighter te gaan kijken, maar goed...op een of andere manier was het er toch van gekomen.

Iedereen kent Street Fighter waarschijnlijk wel. Van de games, van de film, of van weet ik veel wat. Veel mensen zullen dan ook ongetwijfeld wel afweten van de Animes. Maar hebben die wellicht nog nooit gekeken. Ik keek ‘m, en vertel jullie her kort wat ik er van vond. Street Fighter Alpha doet al snel goed werk met het afleveren van een hele hoop hippe actiescènes.

Maar of deze film werkelijk aan te raden is, voor dát ene punt? Voor de Street Fighter fans, ongetwijfeld. Verder hangt het eigenlijk een beetje af van de smaak die je hebt. Als je echt verlangt naar actie, die toch wel redelijk wat afheeft van Dragonball Z. Is ook dit zeker een film voor je. Als je echter meer zoekt in alleen de actie die je te zien krijgt, zoals een echt kloppend en interessant verhaal, met mooie afgewerkte personages, dan zal dit geen film zijn die aan deze volwachtingen voldoet. Street Fighter Alpha bevat van de hiervoor genoemde dingen toch allemaal wel wat. In het begin lijken we toch wel een redelijk interessant verhaal te krijgen, met leuke personages, maar al gauw veranderd dit.

De personages zijn onderontwikkelt, het emotionele punt word hierdoor slecht afgewerkt, en de actiescènes doen je gauw denken aan het wereldbekende Akira Toriyama project. Ikzelf heb mijn tijd niet verspild deze film te kijken, al was het alleen voor het uiterlijk en de paar spannende gevechten. Laat een ding duidelijk zijn, áls je deze filmt kijkt, vermijd de Engelse dub.

Artwork en animatie is aardig. Verhaal is saai en heeft niet veel met de originele beat em ups te maken. Ook komen veel karakters er niet of nauwelijks in voor. In mijn ogen waren er ook te weinig gevechten die bovendien niet spectaculair genoeg waren en vaak te kort duurden. Bij een anime als Street Fighter wil ik zowat nonstop spectaculaire gevechten. En dat viel dus tegen.

Je kan dus beter Marvel vs Capcom 2, Street Fighter III oid spelen dan naar deze film te kijken.

avatar van The_Game
Ik vind deze film persoonlijk wat te saai over komen, maar dit komt meer door het gebrek aan achtergrond muziek.

avatar van FillumGek
Heb hem net gezien en is duidelijk minder dan het voorgaande animatiedeel, maar hij viel me toch mee. Hoewel ik moet toegeven dat sommige dingen gewoon saai zijn en het soms teveel gelul in de ruimte is en te weinig gevechten.

Ik vind het zo'n zonde dat er weinig characters inzitten en die nog niet eens herkenbare moves doen.

Ook is het gemis van achtergrondmuziek een nadeel. Net als in Street Fighter II Animated Movie hoorde ook hier achtergrondmuziek in voor, en dan wel uit de game. Erg jammer.

Toch ook een paar beste scenes en niet eens zo heel slecht.

avatar van marb
Ik kan me zo fucking paars en groen ergeren aan mensen die het "Manga-film of Manga noemen"! Voor alle duidelijkheid:

* Manga is het equivalent van de Westerse: Suske en Wiske, Kuifje etc.

Dit soort films behoren onder de anime. Om nog preciezer te zijn tot de OVA

De film viel me redelijk tegen en dat kwam inderdaad door het gemis aan achtergrondmuziek.

Toch is ie waardig voor 3 sterren. =D

Pastichio Rocker
Een teleurstelling na het geweldige Street Fighter: The Animated Movie. Vond het ook niet erg mooi getekend; hier en daar leek het vrij afgeraffeld aan te doen, en op het eind was er geen touw meer aan vast te knopen. Bovendien leken alle mannelijke barefoot personages zoals Ryu en Ken besmet met het Hobbit virus (grote voeten!). Een rommeltje.

avatar van FixX
hoe zit het met straat fighter alpha generations
ik heb elke x z,n vermoeden dat dit twee maal dezelfde film is

avatar van FixX
en ja deze was veel slechter dan Street fighter the animated movie
daar hadden ze een vervolg op moeten maken in dezelfde stijl

Nomak
Net voor de derde keer gezien, en ik ga nu toch mijn stem verlagen want ondanks dat de film enkele goede momenten heeft valt het toch wat tegen. Ik begrijp ook niet waarom de film in twee delen is opgedeeld. Maar goed, dat is maar bijzaak.
Erger is dat er geen gevecht is tussen Ryu en Akuma, en dat is toch wel iets dat je zou verwachten als je naar de poster kijkt. Het meest sfeervolle moment is wel als Ryu op zoek gaat naar Akuma.
Ook het eerste gedeelte van de film is best wel goed. Ryu maakt kennis met zijn broertje (die zijn broertje niet is) die hem is komen opzoeken. Helaas zakt het daarna allemaal wat in en wordt het verhaal zelfs wat warrig. Zo is ook het eindgevecht niet erg interessant omdat de slechterikken totaal geen uitstraling hebben. In de andere films heb je als laatste bad guys de indrukwekkende personages Bison, Akuma en Seth. En hier is het een of andere saaie wetenschapper en zijn cyborg.
Wel leuk is ook de aanwezigheid van Sakura die toch één van mijn favoriete personages uit het spel is.
Maar het geheel is toch redelijk mager en dit is eerlijk gezegd de minste film uit de reeks.

avatar van FLH
FLH
Heel anders dan the animated movie, maar zeker niet slechter. Voor de street fighter fans onder ons in ieder geval aan aanrader.

avatar van Metalfist
Hier had meer mee gedaan kunnen worden

Ik was al langer van plan om me eens aan de Street Fighter animated films te wagen. Ik heb indertijd Street Fighter II (uit 1995 weeral, waar is de tijd gebleven) helemaal te pletter gespeeld op mijn Game Boy en ook de verfilming met Van Damme kon ik erg waarderen. De sequel, The Legend of Chun-Li niet maar dat is een ander verhaal waarover ik hier niet ga uitwijden. Soit, eigenlijk was het de bedoeling om de films op chronologische volgorde te zien maar blijkbaar heb ik me vergist doordat Street Fighter II: the Animated Feature een paar jaar voor deze uitkwam.

Maar na even wat opzoekwerk gedaan te hebben blijkt dat Street Fighter Alpha geen prequel of sequel is waardoor je beide dus perfect in een andere volgorde kunt zien. Toch is het aan te raden om toch iet of wat met de franchise bekend te zijn want anders ga je hier nogal snel de draad kwijt zijn. Zeker omdat de makers besluiten om de focus te verleggen op een verhaallijn in plaats van de gevechten en dat is toch ontzettend jammer. Street Fighter staat nu eenmaal niet bekend om zijn achtergrondverhalen bij de personages (komaan, vroeger waren 3 zinnen genoeg voor de achtergrond van een personage) maar hetgeen ze hier afleveren is op zijn minst warrig te noemen. Er wordt een poging gedaan om iets meer te doen rond het verleden van Ryu maar de toevoeging van Shun komt nooit echt tot zijn recht. Hierdoor mist de film zijn climax maar dat gebeurt vooral omdat het eigenlijk nooit echt duidelijk wordt wie nu de slechterik van dienst is. Ik was blij om Akuma te zien verschijnen maar uiteindelijk wordt die maar gedegradeerd tot een veredelde cameo die zowaar nog meer screentime krijgt tijdens de aftiteling dan in de film zelf. Slechte zet in ieder geval maar ook de wissel van Bison met Sadler is betreurenswaardig te noemen. Het verschil in charisma tussen beide personages is erg groot en het vormde een serieuze domper toen bleek dat de film ging eindigen met een gevecht tegen Sadler.

Voor een film die zich Street Fighter noemt en die gebaseerd is op een legendarische beat-em-up zitten hier wel erg weinig gevechten in. Wat vreemd is want de film heeft onder andere twee toernooien maar die zijn zo snel voorbij dat je de helft van de wedstrijden mist wanneer je met je ogen knippert. De film concentreert zich voornamelijk op het trio Ryu, Ken en Chun-Li en dat is op zich wel een goede keuze want deze drie zijn nog wel leuke personages. Alleen zonde dat de makers zo weinig gebruik maken van de andere bekende koppen want een Vega of een Dhalsim krijgen amper screentime. Qua animatie kan dit er op zich nog wel mee door maar voor een animatiefilm uit '99 verwacht ik toch wel iets meer. Of Ghost in the Shell heeft mijn verwachtingen voor Japanse animatiefilms zo hoog gezet dat ik altijd wel teleurgesteld zal worden..

Het gevoel blijft overheersen dat hier echt wel meer mee gedaan kon worden. Waarom de film trouwens in twee stukken is gedeeld is ook een raadsel, temeer omdat het nogal abrupt afbreekt. Street Fighter Alpha probeert een film te zijn die zich meer op narratief vlak concentreert maar juist hierdoor gaan ze wat de mist in. Laat de Engelse dub trouwens voor wat het is en ga voor de Japanse versie, vele malen beter.