• 13.144 nieuwsartikelen
  • 169.899 films
  • 11.159 series
  • 31.929 seizoenen
  • 630.988 acteurs
  • 196.434 gebruikers
  • 9.184.172 stemmen
Avatar
 
banner banner

Woman of the Year (1942)

Komedie / Romantiek | 114 minuten
3,33 88 stemmen

Genre: Komedie / Romantiek

Speelduur: 114 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: George Stevens

Met onder meer: Spencer Tracy, Katharine Hepburn en Fay Bainter

IMDb beoordeling: 7,1 (11.341)

Gesproken taal: Engels

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Woman of the Year

"The picture of the year!"

Tess en Sam werken bij dezelfde krant en mogen elkaar de eerste keer niet echt. Maar uiteindelijk worden ze verliefd op elkaar en trouwen. Maar Tess is erg in de weer met haar werk en haar feministische titel die ze in ontvangst mag gaan nemen. Ze vergeet helemaal om een echte vrouw te zijn, waardoor Sam zich niets meer van haar aantrekt.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van vic

vic

  • 618 berichten
  • 2464 stemmen

de chemishe werking tussen tracy en hepburn is erg leuk om te zien. Weet niet meer of het deze die ik gezien heb of een andere met hun twee. Ik zal er dan wel niet op stemmen totdat ik het zeker weet.


avatar van vic

vic

  • 618 berichten
  • 2464 stemmen

even in IMDB opgezocht. Het gaat om "Adams rib" diegene die ik gezien heb. Zou iemand die kunnen toevoegen? Wat ik mis is dat je zulke films niet kan huren en dus toevallig op t.v. moet krijgen. Je zou ze via een site moeten kunnen downloaden, ze zijn toch zo oud dat het zelfs legaal zou moeten zijn.


avatar van neo

neo

  • 15411 berichten
  • 9763 stemmen

zker geen 'movie of the year'.wat vreselijk saai is deze film.2 sterren


avatar van Poisonthewell

Poisonthewell

  • 4939 berichten
  • 12987 stemmen

De eerste van de Hepburn/Tracy films, en net als in bijvoorbeeld Adam's Rib wordt hier ook de man/vrouwverhouding op een erg amusante manier aan de kaak gesteld. Bij wijze van toeval was dit mijn derde George Stevens film binnen drie dagen (naast Shane en The Diary of Anne Frank) en de vierde overall (Gunga Din); wat veelzijdigheid betreft doet hij niet onder voor Howard Hawks.


avatar van BASWAS

BASWAS

  • 985 berichten
  • 1124 stemmen

Wat een voordeel om een niet echte klassieker te bekijken zodat je vooraf niet al te hoge verwachtingen hebt. Stevens kende ik al van de geweldige films Giant, Shane en het mij tegenvallende A Place in the Sun.

Woman of the Year viel niks tegen. Een amusant verhaal over een man/vrouw relatie met een heerlijke Katharine Hepburn in de rol van een overgeëmancipeerde diplomatendochter die langs zichzelf en haar pas verworven echtgenoot heen leeft.


avatar van Celluloid Dreams

Celluloid Dreams

  • 510 berichten
  • 510 stemmen

de eerste van negen films die Tracy en Hepburn samen zouden maken, en de chemie spat nu al van het scherm af. Geslaagde combinatie tussen drama en comedie, waarin o.a. de waarde van het huwelijk openlijk ten twijfel getrokken wordt. Velen zeggen dat dit wel wat verder doorgeduwd had mogen worden, maar ik vond het toch al wel redelijk gedurft. En anders was het misschien wel overheersend drama geworden. Gelukkig zijn er dan ook nog fantastische scènes als die waar Tracy binnenkomt als Hepburn een groep feministen toespreekt en hij de enige man aanwezig is, en nog on-stage zit ook. En natuurlijk de klassieker op het eind, Hepburn in de keuken! Die wafels! Ik deed het bijna in m'n broek!


avatar van Queto Yurlunyur

Queto Yurlunyur

  • 4775 berichten
  • 3110 stemmen

Ik vond het behoorlijk beschamend hoezeer dit soort grappen geworteld zijn in de foute opvattingen over man-vrouw verhoudingen van die tijd. Ik kon er niet om lachen.


avatar van BASWAS

BASWAS

  • 985 berichten
  • 1124 stemmen

Queto Yurlunyur schreef:

Ik vond het behoorlijk beschamend hoezeer dit soort grappen geworteld zijn in de foute opvattingen over man-vrouw verhoudingen van die tijd. Ik kon er niet om lachen.

Grappen zijn altijd geworteld in een ondeugend spel met foute opvattingen over een onderwerp. Met soms heerlijke glimlachen kon ik wel schaamteloos genieten van de sterk eisende vrouw en de zwak ontwijkende man in deze film doordat hun rolpatronen langzaam maar zeker omgewisseld worden.


avatar van Theatertje

Theatertje

  • 1235 berichten
  • 1143 stemmen

Queto Yurlunyur schreef:

Ik vond het behoorlijk beschamend hoezeer dit soort grappen geworteld zijn in de foute opvattingen over man-vrouw verhoudingen van die tijd. Ik kon er niet om lachen.

Oh nee? Ik vond ze best te pruimen.


avatar van BenicioDelToro

BenicioDelToro

  • 4178 berichten
  • 1391 stemmen

Leuke film dit, die je natuurlijk wel in het perspectief van de jaren veertig moet plaatsen. Wat een heerlijk samenspel tussen Hepburn en Tracy (hoe meer ik van die man zie, hoe geweldiger ik hem vind!). Vond deze leuker dan Adam's Rib. Echt zo'n film met een lach en een traan op het juiste moment. Leuke rol ook van William Bendix.

4*


avatar van Ramon K

Ramon K

  • 13575 berichten
  • 0 stemmen

Vooral het laatste kwartier is briljant.


avatar van rick@themovies

rick@themovies

  • 276 berichten
  • 0 stemmen

Tracy en Hepburn zijn giganten en maken deze film het aanzien zonder meer waard, maar het verhaal en het scenario zijn niet al te best.

Ik heb begrepen dat het oorspronkelijke einde, na tegenvallende testvertoningen, helemaal opnieuw geschoten is en dat we daar de keukenscene aan te danken hebben. Dat verklaart echter misschien ook waarom er zoveel verhaallijnen niet worden uitgewerkt.

Maar zoals gezegd, Hepburn en Tracy maken veel goed.


avatar van Kuck-x

Kuck-x

  • 402 berichten
  • 735 stemmen

Wel weer mooi gespeeld door het magische duo en Stevens is een vakman eerste klas, maar, eh... Wat lijkt te beginnen als een pleidooi voor het recht van de vrouw op een eigen loopbaan draait tenslotte wel heel radicaal om in het tegendeel. Misschien in 1942 nog acceptabel, maar gelukkig door de geschiedenis ingehaald. Moeilijk te verteren en - inderdaad, Queto Yurlunyur - niet om te lachen.


avatar van scorsese

scorsese

  • 12476 berichten
  • 10597 stemmen

Goeie film waarin twee tegenpolen het huwelijksbootje instappen. De ideeën over het huwelijk zijn wellicht wat achterhaald, maar zorgt wel voor een stukje geschiedenis. Het verhaal is vrij simpel maar de film bevat wel een aantal leuke momenten zoals de eerste honkbalwedstrijd voor Katharine Hepburn, of hun eerste huwelijksnacht. Verder zijn Spencer Tracy en Katharine Hepburn goed op dreef in hun eerste samenwerkiing.


avatar van Metalfist

Metalfist

  • 12407 berichten
  • 3964 stemmen

No one will ever believe we were married sober

Het is vreemd. Ik ben nog altijd niet enorm geboeid door de combinatie Hepburn - Tracy maar toch neig ik tegenwoordig meer naar hun gezamenlijke films. Van de drie films die ik tot nu toe heb gezien (Adam's Rib, Pat and Mike en The Sea of Grass) was er geen enkele bij waar ik het gevoel had: dit is nu eens echt een goede film. Al moet ik toegeven dat het precies elke keer wel beter leek te worden en met deze Woman of the Year heb ik eindelijk één van hun beste combinaties te pakken.

Woman of the Year is de eerste film waarin Hepburn en Tracy samen opdraven en de chemie spat er deze keer wel serieus af. Net zoals in Adam's Rib wordt er een poging gedaan om de relatie tussen man en vrouw uit te leggen maar het verloopt hier nog net iets vlotter. Toegegeven, de film had misschien nog iets beter kunnen scoren met een iets kortere speelduur maar het verhaal blijft boeiend genoeg. Het voelt deze keer ook een stuk frisser aan maar het valt me wel op Hepburn precies wel een hoop feministische rollen op zich neemt. Het verhaal zelf is dan ook redelijk feministisch aan maar de relatie tussen Tess en Sam blijft vermakelijk genoeg om naar te kijken. Hoewel het laatste deel van de film waar Tess het ontbijt klaarmaakt voor Sam één van de beste delen uit de film is, is dit schijnbaar niet het oorspronkelijke einde. Ik ben in ieder geval wel benieuwd geraakt hoe het dan wel was, het werd veranderd wegens tegenvallende testvertoningen, maar de beelden zouden verloren zijn. Ach, misschien vinden ze ze wel weer eens terug in één of andere stoffige kelder.

Zoals gezegd, de eerste samenwerking tussen Hepburn en Tracy en voor mij de beste tot nu toe. Oorspronkelijk was het het plan dat de goede vriend van Hepburn, George Cukor, de film zou regisseren maar Hepburn had schrik dat Tracy zich dan minder op zijn gemak zou voelen. Cukor die openlijk homo was leek haar niet meteen het type dat met Tracy over mannelijke zaken als baseball zou praten dus koos ze voor George Stevens. Cukor zou later Pat and Mike en Adam's Rib nog regisseren en goede vrienden worden met Tracy. Persoonlijk ben ik blij dat de regiestoel deze keer bij Stevens terecht kwam en niet bij Cukor want dit is in ieder geval een stuk beter dan de twee films van Cukor. Soit, dat terzijde lijkt het Tracy en Hepburn wel erg goed af te gaan. Vermakelijke combinatie in ieder geval. Vooral Tracy lijkt zich meer en meer als een kameleon te portretteren naargelang ik meer en meer films van hem zie. De film concentreert zich voornamelijk op deze twee acteurs waardoor de bijrollen maar weinig memorabel zijn.

Ik weet niet meer exact wat ik allemaal op de decoder heb zien staan maar ik heb het vermoeden dat ik heel de reeks heb liggen. Ik ben er in ieder geval niet kwaad om want met een fikse tegenvaller in het begin lijkt het nu toch de goede kant op te gaan. Ben benieuwd naar de andere films met Hepburn en Tracy.

4*


avatar van Movsin

Movsin

  • 8081 berichten
  • 8298 stemmen

Komedie over het zakenleven dat een normaal samenzijn binnen de relatie (hier huwelijk) in de weg staat.

Goed gemaakt filmpje met het succespaar Spencer Tracy-Katharine Hepburn, in meer dan één film destijds te bewonderen, in de hoofdrol.


avatar van Dutchfan

Dutchfan

  • 1565 berichten
  • 745 stemmen

Eerste samenwerking van Hepburn en Tracy in een van hun beste films.

De chemie tussen de twee spat werkelijk van het scherm af.

Hepburn en Tracy als twee journalisten die trouwen , maar al meteen volledig langs elkaar heen leven door -vooral- haar drukke carrière.

Veel mensen vinden de man/vrouw-verhoudingen ouderwets in deze film, ik ben die mening niet echt toegedaan.

De laatste scene in de keuken vond ik te lang duren.

Overigens werd deze scene pas veel later in de film gemonteerd, het originele einde viel niet echt in de smaak bij `test-publiek en dus werd er een nieuw einde bedacht en dus later aan de film toegevoegd.

De film was een gigantisch succes en wordt in de VS nog steeds gezien als een klassieker van formaat.


avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

  • 21898 berichten
  • 4750 stemmen

Tot 1958 werden in Nederland vrouwen in overheidsdienst automatisch ontslagen de dag na hun huwelijk. En nog in 1937 deden de katholieken een poging om het werken van getrouwde vrouwen geheel te verbieden. Zover kwam het nog net niet, maar dat was de achtergrond waarin deze film hier viel.

Natuurlijk was ook de tweede wereldoorlog bezig en de vele jonge Amerikaanse mannen die aan het vechten waren zorgden ervoor dat vrouwen een deel van de banen moesten overnemen. Dus ineens werd feminisme even gepromoot. Dat is de andere kant van de achtergrond.

Hepburn speelt een zeer zelfstandige vrouw van de wereld. Ze spreekt een bijna oneindig aantal talen en speelt ook nog eens orgel. Ze weet zeer goed wat er in de wereld speelt en heeft vele contacten in hogere kringen. Tracy is een sportcolumnist die naast haar een beetje een sul wordt. Zie daar de basis voor de eerste film van Tracy en Hepburn samen. Maar zo'n grote hit dat er nog vele films zouden volgen.

Je moet bij deze film erg over een aantal moraaltjes stappen die nu in de meeste kringen toch wel achterhaald zijn en dat maakt de film gewoon minder leuk. Maar hoewel ik zowel Tracy als Hepburn niet tot mijn favorieten reken is er enorm veel chemie en een bijzonder sterke komische timing. De beroemde keukenscene is fantastisch en tilt de film een niveautje hoger.


Weer zo'n heerlijke feelgood-movie met Hepburn en Tracy op hun best, wat een chemie is er toch tussen die twee he, zowel voor als achter de camera's!! De slotscene in de keuken is werkelijk hilarisch, zelfs na tachtig jaar nu. Plezierig kijkplezier!!