H.P. Lovecraft's Dreams in the Witch-House (2005)

Alternatieve titels: Dreams in the Witch House | Masters of Horror: Dreams in the Witch House

Horror

geregisseerd door Stuart Gordon
met Ezra Godden, Jay Brazeau en Campbell Lane

Een natuurkundestudent betrekt een kamer in een sinister pension waar boven de voordeur nog net geen bordje 'spookhuis' hangt. De eigenaar is een onaangenaam heerschap, op de begane grond woont een godsdienstwaanzinnige en alleen met zijn directe buurvrouw, een aantrekkelijke alleenstaande moeder, lijkt normaal contact mogelijk.

avatar van Linn
Wel weer een aardig deeltje.

Stuart Gordon is me best onbekend, ik heb er dan ook verder nog nooit iets van gezien. Maar dit is wel leuk om te kijken. Niet echt eng of spannend maar gewoon leuke vermakelijke film met evenveel horror als humormomenten en idd Lord flashheart heeft gelijk het verhaal is origineel! 3*

Ga me nu toch trouwens wel afvragen wat de meesten nu zo oerslecht vinden aan de Masters of Horror reeks. Ik vermaak me er namelijk echt wel mee. Seizoen 1 is bijna ten einde voor me en kijk echt wel uit naar Seizoen 2!!

Degelijk maar niet meer dan dat.

Ben niet zo te vinden voor de mix tussen wetenschap en het occulte, vond de uitwerking hier echt wel flauw. Heb bij Lovecraft altijd gedacht aan weirde horror, in de stijl van een Rampo. Qua verhaal valt het toch wat tegen.

Niettemin zat er een grappig verhaaltje in dat best charmant werd weergegeven. Vond het eerder gezellig om kijken dan dat het echt een horror film was. Die rat vond ik niks eigenlijk, hoofdpersoon deed het op zich wel aardig.

Toch een mindere voor mij, 2.5*.

avatar van Halcyon
Opnieuw een schitterende Lovecraft-verfilming door Stuart Gordon die bol staat van de fantastische, surrealistische wendingen waar horror en (pseudo)wetenschap hand in hand gaan.

@ Mac Hammer Fan: de romantiek en erotiek in deze aflevering heeft wel degelijk z'n functie. Let bijvoorbeeld op de vrijscène waar de oogverblindend mooie buurvrouw plots van gedaante verandert in een door leeftijd en lelijkheid geplaagde toverheks. Echt wel een efficiënt moment dat met het oog op het verdere met paranoia doorspekte verloop reeds de toon zet. Net zoals deze scène zorgen verschillende andere scènes en hints die rechtstreeks voortvloeien uit de erotische suggestie voor een koude douche-effect wanneer op het laatste nippertje nét het tegenovergestelde bewaarheid lijkt te worden.

avatar van jeroentjuhhhhh
Deze aflevering heeft iets wat mij erg aansprak, het sfeertje en het verhaal vond ik erg goed aanslaan.
Een film die perfect tot stand komt in een uur tijd, alles komt uitgebreid genoeg aan bod en het word nooit saai.
Een goed gevult uurtje die zeker de moeite waard is, 3.5*

Duidelijk te kort om echt weten te overtuigen. Je mist net wat stappen om echt in het verhaal mee te gaan. Hierdoor blijft de ontwikkeling van de hoofdpersoon net een wat ver van je bed show, dan dat het echt gaat beklijven. Vond het plot ook net wat te veel toevalligheden kennen...

avatar van Drs. DAJA
Natuurlijk typische H.P. Lovecraft horrorpulp maar gelukkig ook dusdanig overtuigd gebracht dat het perect in het oeuvre van Stuart Gordon past. Was zeer gecharmeerd van de sfeer en de overheersende magie die zelfs tegen het einde niet door realiteit teniet wordt gedaan. Op het acteerwerk kunnen we wat aanmerken en eigenlijk ook op het feit dat het verhaal nogal in de 53 minuten zijn gepropt, maar al met al blijft het zeker vermakelijk en boeiend. Dreams in the Witch-House rammelt nogal maar is net als Gordon's andere Lovecraft verfilmingen minstens zeer entertainend.

avatar van FillumGek
Leuke wegkijker die nergens in uitspringt maar voldoende sfeer bevat om boeiend te blijven.

Een student huurt een kamer in een vervallen pension met chagrijnig personeel. Persoonlijk was ik hem allang weer genokt maar hij besluit de kamer toch te nemen. En dat is dom van hem, want er is iets niet pluis! Oh nee toch? De gekke mensen die het pand bewonen en vage gebeurtenissen zorgen voor een leuke onaangename sfeer. Beetje jammer vond ik dat wetenschap een rolletje speelde, iets wat ik geen toegevoegde waarde vond.

De film is vrij voorspelbaar maar wil ook niet anders zijn. De muis vond ik een verkeerde zet, wat meer aan een sprookje deed denken, al was de eindscene wel tof gedaan. Wanneer je de heks vol in beeld ziet kon ze me ook niet echt overtuigen. Ik had bovendien verwacht dat die moeder de heks zou zijn. Redelijk geacteerd en een paar goed getimede scares. Niets bijzonders, maar ook niet veel mis mee.

avatar van Elineloves
Niet schitterend, niet slecht. Er hangt een goed sfeertje in het heks- en spookachtige en zeer sobere kamertje, en een komische noot is er ook zeker. Met vlagen spannend maar toch was het het allemaal net niet. Ik weet niet waarom niet, kan er de vinger niet op leggen. Ik vond het soms storend, over the top ongeloofwaardig.

Ezra Godden is een knappe vent die zijn rol nog niet eens zo slecht speelt. Walter Gilman is een gekwelde student die er achter moet komen wat er aan de hand is. Is hij zelf gek aan het worden?

Echt gegrepen ben ik niet geworden, maar nieuwsgierig naar het einde was ik dan weer wel. Misschien was het het wetenschap gebeuren wat me niet aansprak. I'm confused. Misschien moet ik hem over een tijdje nog maar eens herzien.

avatar van Nitrouz
Beetje saaie film deze Dreams in the Witch-House, het wist me niet te boeien en ik had toch wat moeite mijn ogen open te houden. Heksen boeien mij eigenlijk totaal niet, zo ook deze film niet.
Totaal niet eng, en die rat was eerder lachwekkend dan eng, al was dat misschien toch de bedoeling. Het acteerwerk was niet slecht, maar ook niet overtuigend.
Het is het allemaal net niet, jammer.

avatar van rep_robert
Standaard aflevering in de MOH reeks die nergens door een benedengrens zakt, maar nergens ook in uitblinkt. Daarnaast wordt de heks wel erg makkelijk verslagen, wat uiteindelijk ook funeste is voor de spanning in de film.

avatar van misterwhite
Na aflvering 1 ook maar meteen deze opgezet en alweer een goede film.
Deze keer een heel ander onderwerp met een redelijke sfeer. De film komt iets wat traag op gang maar éénmaal wanneer het leuk wordt, wordt het nogal spannend en een beetje creepy. Vooral het einde is geweldig.

Voor dit 2de deel ook een 3.5*.

avatar van Spetie
Ik vond dit maar een matige film uit de masters of horrorreeks. Soms zijn ze leuk, soms zijn ze spannend, maar deze Dreams in the Witch-House is eigenlijk geen van beiden.

Het verhaaltje ging op sommige momenten wat rommelig en te afraffelend voorbij. De hoofdrolspeler is wel zo'n beetje de meest positieve factor in het geheel, daaromheen was het vrij matig. Spannend vond ik het dus niet en die rat ziet er echt niet uit en lijkt zo weggelopen uit een of andere foute fantasy film.

Gelukkig zaten er nog wel wat redelijke bloederige scenes in, maar echt blij werd ik hier eigenlijk nooit van. Een misser in de reeks dit dus.

avatar van Bottleneck
Leuk griezelfimpje, voor retespannende horrors hoef je ook niet echt bij de MoH-reeks aan te kloppen. Dit is weer een typisch Gordon / Lovecraft verfilming met een leuke hoofdrolspeler (bekend van Dagon) waarin van alles de revue passeert, beetje mysterie, humor, griezelen, misleiding (wat een lijf!). En het is best verrassend trouwens dat die baby geslacht wordt ook al zie je het niet in beeld. Kindermoorden - laat staan baby's - kom je toch niet gek veel tegen in horrors.
Verder is er niets memorabels aan maar ik heb me wel vermaakt met het verhaal en sfeertje.

We gaan weer vrolijk verder met het herzien van de korte horrorfilms uit de "Masters of Horror" TV-serie en deze Horror film (inmiddels mijn 18e) van de best bekende regisseur Stuart Gordon, was best leuk en vermakelijk om naar te kijken en vooral vanwege het sterke einde en de rat met het mensengezicht, welke best apart was.

In dit verhaal draait het om de natuurkundestudent Walter Gilman (gespeeld door Ezra Godden), die opzoek is naar een goedkope kamer en daarbij uitkomt bij een sinister en vervallen huis. In dit huis maakt Walter kennis met de onaangename manager van het huis, te weten Mr. Dombrowski (gespeeld door Jay Brazeau), en ook met de andere twee bewoners. De eerste van deze bewoners woont op de begane grond en is de oude godsdienstwaanzinnige Masurewicz (gespeeld door Campbell Lane) die niet lijkt te sporen en de tweede bewoner is de aantrekkelijke Frances (gespeeld door Chelah Horsdal), die in de kamer naast Walter woont en deze heeft een baby met de naam Danny. Al snel komt Walter (die in eerste instantie denkt dat hij gek aan het worden is) erachter dat er iets vreemds aan de hand is in het huis en met name als hij inslaap valt. Daarbij komt hij dan in aanraking met een rat met een mensengezicht en een heks (gespeeld door Susanna Uchatius), die het voorzien heeft op baby Danny en Walter moet deze dan voor de heks doden.

Het sfeervolle verhaal, welke zich vrijwel volledig afspeelt in het huis, zit opzicht leuk in elkaar (dat geldt ook voor de uitvoering van het verhaal) en weet ook te boeien en te vermaken en ook zitten er een aantal leuke scenes in zoals de scene waarbij de heks zich vertoont aan Walter in de gestalte van een blote Frances (hierbij is Chelah Horsdal dan ook van top tot teen bloot te bewonderen en dat zag er best fraai uit) en Walter dan verleidt naar bed en dan zijn rug open krabt in de vorm van een pentagram (daarmee heeft de heks Walter min of meer onder controle). Ook de manier hoe de heks uiteindelijk gedood wordt door Walter, die dan o.a. de ogen van de heks indrukt, mocht er wezen en hetzelfde geldt voor de scenes met de rat met het mensengezicht die kan praten (zag er best geinig uit en werd ook leuk gespeeld door Yevgen Voronin). Die scenes zijn zowel grappig als hard/grof en bovendien speelt de rat op het einde van het verhaal een cruciale rol. Het verhaal lijkt namelijk clichématig en flauw te eindigen, waarbij baby Danny dan gedood wordt (best hard en zeker de manier waarop, namelijk door de rat die in zijn hals zit te bijten) en Walter de schuld ervan krijgt. Maar omdat het verhaal dan nog even doorgaat is het harde (de rat komt namelijk in het lichaam van Walter die opgesloten zit in een psychiatrische ziekenhuis) einde juist geweldig en sterk en misschien zelfs verrassend.

Van de cast had ik eerlijk gezegd nog nooit van gehoord, maar hoofdrolspeler Ezra Godden in de rol van natuurkundestudent Walter Gilman, deed het best goed en leuk. De fraaie Chelah Horsdal in de rol van Frances deed het niet meer dan verdienstelijk en haar hoogtepunt in het verhaal is natuurlijk de scene waarbij ze van top tot teen bloot (zowel het vooraanzicht als het achteraanzicht, zag er fraai uit) is te bewonderen. Yevgen Voronin in de rol van de rat met het mensengezicht, deed het in zijn aparte en bizarre rol overigens ook best leuk.

Al met al een leuke en vermakelijke korte (duurt circa 50 minuten) Horror film met een sterk en goed einde en bovendien kijkt deze film zich lekker weg en dat vooral dankzij de rat met het mensengezicht, die zowel grappig als hard is.

avatar van Donkerwoud
Regisseur Stuart Gordon kwam in 'Masters of Horror:The Black Cat' beter weg met de gotische horrorsfeer. Deze vertelling blijft trouw aan de stijl en sfeer van H.P. Lovecraft, maar door de jaren '80 effectjes en de cartooneske slechteriken wordt het onbedoeld lachwekkend. Ezra Godden is ook niet het acteertalent dat Jeffrey Combs was in TBC, waardoor de psychologische terreur beperkt blijft tot een hoofdfiguur die sporadisch verschrikt kijkt. Het helpt niet mee dat de beste man een jaar of vijftien te oud is om geloofwaardig de rol te kunnen spelen van een armlastige student. Zijn vrouwelijke tegenspeelster heeft als enige memorabele kenmerk dat zij, in een volstrekt overbodige naaktscène, getoond wordt met een grotere boezem dan verwacht. Dat absurde beeld past wel bij deze middelmatige bedoening.

avatar van SmackItUp
MOH aflevering 4.

Helaas een wat minder deel. Het acteerwerk is eigenlijk best goed, dus daar schort het niet aan. Maar het werd me echt een beetje te gek op een gegeven moment. Het werd zo vlug en ongeloofwaardig verteld dat ik zo nu en dan moeite had om erbij te blijven. Het idee is goed, maar het had beter uitgewerkt moeten worden.

avatar van Gang_Star
Enigszins tegenvallende vierde aflevering uit de Masters of Horror reeks. Het verhaal vond ik wat tegenvallen, maar de uitwerking vond ik net iets beter. Het wordt allemaal redelijk mysterieus opgebouwd en Stuart Gordon werkt het grootste deel met een vrij donkere setting, wat de sfeer alleen maar goed doet. Maar het is jammer dat er weinig horror in voor komt, waardoor er vooral de eerste helft weinig te genieten valt. Zo is de rat met het menselijke gezicht van bedenkelijk niveau. De laatste pakweg 10 a 15 minuten wordt de film beter en beter en komt er meer spanning in en zelfs een hoeveelheid bloed en wat lichte gore. Jammer genoeg is dat dan ook meteen het einde.

avatar van joolstein
Horrormeester Stuart Gordon is groot fan van H.P. Lovecraft en had al vier verfilmingen op zijn naam staan:Re-Animator, From Beyond, Castle Freak en Dagon. Het is dan ook niet verrassend dat hij voor zijn bijdrage aan de Masters of Horror serie weer een Lovecraft-verhaal als uitgangspunt nam. En de regisseur flikt het opnieuw om er een heerlijk filmpje van te maken. Een natuurkundestudent die een goedkope kamer in een pension betrekt, achter de muren zit een alternatieve realiteit verborgen, waaruit een heks heen en terugreist. En ze komt niet gezellig op de koffie. Zoals het meeste van Gordon's werk, is het tegelijkertijd verontrustend, grappig, enigszins goedkoop, vermakelijk, op een vreemde manier aangrijpend en met verwijzingen naar Lovecrafts wereld (Necronomicon en de Miskatonic Universiteit) Met iets nieuws komen doet de regisseur niet maar het is zeker kwaliteit wat hij toont. En de film sluit perfect aan bij Stuart Gordons vorige verfilmingen.

avatar van Kondoro0614
En we gaan gewoon vrolijk door met de serie, en ik moet zeggen dat ik me nog helemaal niet verveel om deze serie te kijken krijg er eerlijk gezegd wel steeds meer zin in. Dit tweede deel komt van horrormeester Stuart Gordon af die ik eigenlijk om eerlijk te zijn alleen nog maar ken van ‘Re-Animator’ maar ook deze korte film heeft veel indruk gewekt. Ook ben ik nauwelijks bekend met ‘H.P. Lovecraft’ dus is het een soort gecombineerde ontdekking, ‘Re-Animator’ heb ik een tijdje geleden alweer gezien. En ja, hij was zeker leuk maar echt beter dan de film hiervoor vond ik hem niet.

Het verhaal is leuk, we volgen natuurkundige student ‘Walter Gilman’ die een kamer huurt bij een aparte man. Hij ontdekt snel dat er niet iets pluis is aan of rondom het huis als hij vreemde stemmen hoort en daarop volgend vreemde scenario’s beleefd. Zo staat zijn buurvrouw opeens naakt in zijn kamer die even later als heks om word getoverd en ontmoet hij een rat met een mensengezicht. Eigenlijk best leuk en de rat maakt de film wel een beetje af. Hij gaat vervolgens achter de heks aan om deze af te maken zodat ze geen probleem meer kan vormen waarna hij later naar het gekkenhuis word geplaatst omdat hij het dode zoontje van zijn buurvrouw bij hem had. Hier komt de muis weer uit zijn buik geknaagd en volgt Walter de dood met helse pijn. Lekker bloederig in het algemeen wel.

De setting veranderd niet vaak, en er is eigenlijk maar weinig spanning aanwezig. De buurvrouw zag er goed uit, zeker op een bepaald moment en het verhaal is leuk maar niet bijzonder. Zo sluit ik dit tweede aflevering ook best positief af, heb me wat dat betreft prima vermaakt in het algemeen.