H.P. Lovecraft's Dreams in the Witch-House (2005)

Alternatieve titels: Dreams in the Witch House | Masters of Horror: Dreams in the Witch House

Horror

geregisseerd door Stuart Gordon
met Ezra Godden, Jay Brazeau en Campbell Lane

Een natuurkundestudent betrekt een kamer in een sinister pension waar boven de voordeur nog net geen bordje 'spookhuis' hangt. De eigenaar is een onaangenaam heerschap, op de begane grond woont een godsdienstwaanzinnige en alleen met zijn directe buurvrouw, een aantrekkelijke alleenstaande moeder, lijkt normaal contact mogelijk.

avatar van as
as
Gordon weer eens in vorm. Sfeervol en creepy neergezet. Verhaal is niet erg origineel maar Gorden weet duidelijk raad met dit materiaal. Samen met Home Coming van Dante en On and Off A Mountain Road van Coscarelli duidelijk een van de betere afleveringen uit de serie.

avatar van Boeikens
Een beetje bloot vlees, wat humor (rattekop), wat spooky en een wat bloed. De nodige ingridiënten voor een mooie horror maar in dit geval een beetje aan de flauwe kant voor een Masters Of Horror

avatar van zjandannybob
hoe kan deze nog meer dan een 3 hebben lol, hij is zo slecht wat em misschien nog enigzins grappig maakt. de muis vind ik er wel geniaal uitzien.

avatar van Lord Flashheart
zjandannybob schreef:

Wat is hier zo slecht aan? Het is inderdaad geen horror zoals Scream, Halloween, en al die andere slaapverwekkende slashers. Dit is meer een griezelfilm, dus zonder al te veel gore en andere effecten, maar mét meer mysterie en een beter verhaal. Zodoende ligt het tempo wat lager; het verhaal moet nu eenmaal verteld worden. Occultisme en het bovennatuurlijke blijven toch mijn favoriete horror thema's, zeker als ze verpakt zijn in een goed en origineel verhaal. 4****

avatar van Linn
Wel weer een aardig deeltje.

Stuart Gordon is me best onbekend, ik heb er dan ook verder nog nooit iets van gezien. Maar dit is wel leuk om te kijken. Niet echt eng of spannend maar gewoon leuke vermakelijke film met evenveel horror als humormomenten en idd Lord flashheart heeft gelijk het verhaal is origineel! 3*

Ga me nu toch trouwens wel afvragen wat de meesten nu zo oerslecht vinden aan de Masters of Horror reeks. Ik vermaak me er namelijk echt wel mee. Seizoen 1 is bijna ten einde voor me en kijk echt wel uit naar Seizoen 2!!

Degelijk maar niet meer dan dat.

Ben niet zo te vinden voor de mix tussen wetenschap en het occulte, vond de uitwerking hier echt wel flauw. Heb bij Lovecraft altijd gedacht aan weirde horror, in de stijl van een Rampo. Qua verhaal valt het toch wat tegen.

Niettemin zat er een grappig verhaaltje in dat best charmant werd weergegeven. Vond het eerder gezellig om kijken dan dat het echt een horror film was. Die rat vond ik niks eigenlijk, hoofdpersoon deed het op zich wel aardig.

Toch een mindere voor mij, 2.5*.

avatar van Mac Hammer Fan
Toch is het boek van H.P. Lovecraft beter. Dat is pure horror. Lovecraft verwerkte nooit romantiek of erotiek in zijn verhalen en concentreerde zich 100¨% op sfeerschepping. Ik denk zelfs dat hij zich in zijn graf zou omkeren als hij zou zien wat sommige moderne filmmakers allemaal met zijn werk doen.

avatar van Halcyon
Opnieuw een schitterende Lovecraft-verfilming door Stuart Gordon die bol staat van de fantastische, surrealistische wendingen waar horror en (pseudo)wetenschap hand in hand gaan.

@ Mac Hammer Fan: de romantiek en erotiek in deze aflevering heeft wel degelijk z'n functie. Let bijvoorbeeld op de vrijscène waar de oogverblindend mooie buurvrouw plots van gedaante verandert in een door leeftijd en lelijkheid geplaagde toverheks. Echt wel een efficiënt moment dat met het oog op het verdere met paranoia doorspekte verloop reeds de toon zet. Net zoals deze scène zorgen verschillende andere scènes en hints die rechtstreeks voortvloeien uit de erotische suggestie voor een koude douche-effect wanneer op het laatste nippertje nét het tegenovergestelde bewaarheid lijkt te worden.

Linn schreef:

Omdat er bitter weinig horror bij komt kijken. Ze hadden deze reeks beter omgedoopt tot Masters of zoetsappig drama. Kijk bijvoorbeeld naar afleveringen als Deer Woman en Chocolate waarbij men zo focust op meligheid dat zelfs een Amerikaanse TV-film over een zwangere tiendermoeder erbij verbleekt. Of kijk naar Homecoming, dat slechts een belerend vingertje is naar het Amerikaanse bewind en verder geen zier weet te boeien. Of Imprint - overigens geen slecht werkje - dat behoudens één veelbesproken scène geen bal met horror te maken heeft. En dan zijn er nog die afleveringen die wel min of meer binnen het concept passen maar helaas zo saai en hopeloos zijn, dat zelfs een spelletje "Wie is het?" met nonkel Theo nog meer spanning garandeert: The Fair Haired Child en Incident on and of a Mountain Road. Nee, dan blijft er maar weinig over...
Het zijn dan ook de vier grootste namen die de (te hoge?) verwachtingen konden inlossen: Hooper, Carpenter, Argento en Gordon

avatar van Die Hard,Willis
Een geweldige aflevering/film uit de Masters Of Horror serie.

De sfeer was heel erg goed neergezet en de acteerprestaties zijn heel goed,de typishe Lovercraft dingen zitten er perfect in verwerkt door Stuart Gordon.

Heel sterk verhaal dat prachtig is uitgewerkt

avatar van nightbreed
Leuk verhaaltje alleen waren de effecten zo belabbert dat ik er niet meer dan een 3 van kan maken.

Max en Joep
heel tof!
ik heb wel iets met heksen, das lekker extra evil ofzo.

4 sterren!

Een rat met een mensen gezicht, een heks achter de muren, vage persoonlijkheden etc. Nee, deze film van regisseur Stuart Gordon is in mijn ogen totaal geflopt. Het kan geen moment angst opwekken, zelfs geen spanning. Het verhaal blijft te slap en te lachwekkend voor woorden. Geen beste film. Afschuwelijk.

Goto
Erg suf en zwak filmpje. Visueel saai, en ook nergens eng. Die rat was triest en ook de rest maakt geen indruk. Andere technische aspecten zijn ook ondermaats. De hoofdpersoon doet het aardig en het eerste kwartier gaat nog wel maar voor de rest is het maar niks.

avatar van dutchtuga
De derde zwakke MOH aflevering op een rij voor mij. En het begon nog allemaal zo goed met afleveringen als Cigarette Burns, Jenifer en Fair Haired Child. Deze was echt te lame en absoluut niet spannend om een waardige aflevering in de MOH serie genoemd te mogen worden. Gordon heeft veel beter Lovecraft werk afgeleverd. Dit was te makkelijk, afgeraffeld en nergens sfeervol.

avatar van Halcyon
Vreemd, ik vond de typische Lovecraft-sfeer nochtans goed voelbaar.

avatar van dutchtuga
Vond het toch echt droog. Deed Gordon toch stukken beter in Dagon. Die film had een echt bevreemdend sfeertje.

avatar van Halcyon
Heb je het verhaal gelezen? Ik zal zeggen dat het gevoel dat ik had bij het lezen van het verhaal weer 100% heropleefde bij het zien van deze mini-film. Vandaar mijn verwondering dat je de sfeer niet geslaagd vond.

avatar van dutchtuga
Ben geen lezer dus zal er ook niet van komen helaas .

avatar van jeroentjuhhhhh
Deze aflevering heeft iets wat mij erg aansprak, het sfeertje en het verhaal vond ik erg goed aanslaan.
Een film die perfect tot stand komt in een uur tijd, alles komt uitgebreid genoeg aan bod en het word nooit saai.
Een goed gevult uurtje die zeker de moeite waard is, 3.5*

avatar van Noodless
Onderhoudende film, maar het verhaal mist vooral spanning.
Het niveau van de reeks wordt al wat minder. 6/10

Duidelijk te kort om echt weten te overtuigen. Je mist net wat stappen om echt in het verhaal mee te gaan. Hierdoor blijft de ontwikkeling van de hoofdpersoon net een wat ver van je bed show, dan dat het echt gaat beklijven. Vond het plot ook net wat te veel toevalligheden kennen...

avatar van Vascago
Zeer leuke aflevering in de serie. Prima verhaal, lekkere sfeer. En een aantal goede scares en bloederige scenes. Nice !!

avatar van judgepaddy
Mooie vertaling van het origineel van Lovecraft.

avatar van Drs. DAJA
Natuurlijk typische H.P. Lovecraft horrorpulp maar gelukkig ook dusdanig overtuigd gebracht dat het perect in het oeuvre van Stuart Gordon past. Was zeer gecharmeerd van de sfeer en de overheersende magie die zelfs tegen het einde niet door realiteit teniet wordt gedaan. Op het acteerwerk kunnen we wat aanmerken en eigenlijk ook op het feit dat het verhaal nogal in de 53 minuten zijn gepropt, maar al met al blijft het zeker vermakelijk en boeiend. Dreams in the Witch-House rammelt nogal maar is net als Gordon's andere Lovecraft verfilmingen minstens zeer entertainend.

avatar van Noodless
Degelijk, bloederig , vaag en onvoorspelbaar. Als kijker zit je toch na de aftiteling met heel wat vragen.

avatar van FillumGek
Leuke wegkijker die nergens in uitspringt maar voldoende sfeer bevat om boeiend te blijven.

Een student huurt een kamer in een vervallen pension met chagrijnig personeel. Persoonlijk was ik hem allang weer genokt maar hij besluit de kamer toch te nemen. En dat is dom van hem, want er is iets niet pluis! Oh nee toch? De gekke mensen die het pand bewonen en vage gebeurtenissen zorgen voor een leuke onaangename sfeer. Beetje jammer vond ik dat wetenschap een rolletje speelde, iets wat ik geen toegevoegde waarde vond.

De film is vrij voorspelbaar maar wil ook niet anders zijn. De muis vond ik een verkeerde zet, wat meer aan een sprookje deed denken, al was de eindscene wel tof gedaan. Wanneer je de heks vol in beeld ziet kon ze me ook niet echt overtuigen. Ik had bovendien verwacht dat die moeder de heks zou zijn. Redelijk geacteerd en een paar goed getimede scares. Niets bijzonders, maar ook niet veel mis mee.

avatar van Elineloves
Niet schitterend, niet slecht. Er hangt een goed sfeertje in het heks- en spookachtige en zeer sobere kamertje, en een komische noot is er ook zeker. Met vlagen spannend maar toch was het het allemaal net niet. Ik weet niet waarom niet, kan er de vinger niet op leggen. Ik vond het soms storend, over the top ongeloofwaardig.

Ezra Godden is een knappe vent die zijn rol nog niet eens zo slecht speelt. Walter Gilman is een gekwelde student die er achter moet komen wat er aan de hand is. Is hij zelf gek aan het worden?

Echt gegrepen ben ik niet geworden, maar nieuwsgierig naar het einde was ik dan weer wel. Misschien was het het wetenschap gebeuren wat me niet aansprak. I'm confused. Misschien moet ik hem over een tijdje nog maar eens herzien.

avatar van Pistons
Niet onaardig. Dichterbij niet- dan wel voldoende, had een aantal lachwekkende momenten. Voor een tv-aflevering leuk, voor een film matig.

melvddonk
Ook de tweede aflevering vind ik een erg fijne aflevering. Het was niet erg bijzonder allemaal, maar toch lekker weg te kijken. Ik ben normaal niet zo in voor de heksen-horror, maar deze viel me 100% mee.

Op naar de derde aflevering!