Planet B-Boy (2007)

Documentaire

geregisseerd door Benson Lee

Deze documentaire vertelt over de opkomst en geschiedenis van breakdancen en hoe dit fenomeen over de hele wereld in allerlei culturen een plaats heeft gekregen. Het hoogtepunt is het jaarlijks terugkerende wereldkampioenschap in Duitsland, waarbij de winnaar wordt uitgeroepen tot Planet B-Boy.

avatar van Chrisseh
Weet iemand of deze ook al in Nederland op DVD verkrijgbaar is?

avatar van Chrisseh
Leuke film. Misschien wel het grootste 'minpunt' van deze film is dat ze in een magere vijf minuutjes de hele geschiedenis van het b-boying doen. Daarentegen focused het meer op 'The Battle of the Year', het breakdance festival in Duitsland.

Natuurlijk is dit een film voor de liefhebbers, maar dan krijg je ook wel wat. Na het eerste uur komt de film het meest op gang. In het eerste uur worden een paar landen en hun b-boy crews speciaal uitgelicht (Frankrijk, Japan, Zuid-korea (2x), USA, Duitsland). Maar de film wordt het leukst al de crews hun verblijfplaats in Duitsland voor het toernooi intrekken: een school. Levert leuke scenes op en wat 'cultuurverschillen'.

Daarna worden de battle's op dat toernooi, en natuurlijk vooral de finales uitgelicht, en dat zijn de hoogtepunten van de film. Mooi om te zien hoe verschillende landen, maar ook verschillende personen het breakdancen 'anders' intepreteren en een compleet andere stijl hebben.

Leuke film, voor de liefhebbers dus. Wilde eerst voor de drie sterren gaan, maar door de spetterende finale maar een halfje erbij gepropt.

Leuk filmpje.

Ik heb eigenlijk niet zo heel veel met dat b-boy/breakdance gebeuren. Vind het verreweg de meest oninteressante kant van de 4 elements of hiphop, maar deze film weet het toch zo te brengen dat het je interesse pakt.

De vorm is leuk gedaan, al is het inderdaad zo, zoals meneer hierboven al aangeeft, dat de hele opkomst en geschiedenis en dergelijke van b-boying behoorlijk onderbelicht wordt.

Het mooie aan de film is vooral dat het een persoonlijke kijk geeft. Het is leuk om de verschillende leden van de verschillende crews uit verschillende landen met verschillende culturen te zien en te vergelijken.
Bepaalde verschillen natuurlijk, zelfs in breakdance-stijlen, maar met als grote bindende factor hun liefde voor breaken.
Dat is toch wel leuk om te zien en geeft daarmee ook een hele grote hiphop-vibe aan het geheel mee. De creativiteit en bindende factor die het expressieve in zich meebrengt en juist allerlei toffe mensen bindt.

avatar van Chrisseh
Nou Kos, als je (wat lijkt op) meer van hetzelfde wil, ergens in 2009 komt er nog een b-boy film uit met dezelfde opzet; Turn It Loose. Deze film focused zich hooguit op b-boys tijdens het wereldkampioenschap in Zuid-Afrika.