Black Mirror: Bandersnatch (2018)

Alternatieve titel: Bandersnatch

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Mystery / Sciencefiction

geregisseerd door David Slade
met Fionn Whitehead, Will Poulter en Asim Chaudhry

'Bandersnatch' speelt zich af in 1984 en vertelt het verhaal van een jonge programmeur die vraagtekens bij de werkelijkheid begint te plaatsen als hij een grillige fantasyroman bewerkt tot een videogame. Door de verwarring van de realiteit met de virtuele wereld, komt hij voor een ingewikkelde uitdaging te staan.

avatar van MecG
Ajax&Litmanen1 schreef:
Leuk idee, maar in een film als deze werkt dit vooralsnog voor geen meter.

Hartstikke leuk dat je keuzes mag maken, maar als ze steeds en vrij minimaal qua impact zijn en je geregeld door de film gedwongen wordt de boel terug te draaien omdat je schijnbaar iets hebt gekozen dat niet bij het verhaal past, dan ben ik er wel weer snel klaar mee. Ik vond het dan ook een lange, oninteressante en vermoeiende zit. Ik ging ook steeds meer de gekste opties kiezen, zoals pa vermoorden en in stukken hakken of je collega designer vermoorden. Voor mijn gevoel kwam het einde ook maar moeilijk in zicht. Volgens mij heb ik die game-criticus mijn game alle ratings zien geven, van de laagste score tot een gemiddelde score tot de maximale 5 uit 5. Maar toen was ik er wel weer klaar mee. Alleen dat absurde gevecht met je dokter vond ik wel geestig. Wel een beetje spijt dat ik hem niet met zijn moeder mee heb laten gaan, ben toch wel benieuwd hoe die keuze dan was afgelopen.

Prima film, voor mij nieuw concept dus leuk. Ik kan me echter voorstellen dat je dit niet bij elke film wilt. Mooiste zou ook zijn dat er geen enkele loop voorkomt, is toch vreemd.

Er zijn meerdere eindes, maar voor mij voelt het eind dat hij met z’n moeder mee gaat en sterft als “echt” einde aan. Ik heb alle eindes dan ook bekeken. Wordt aan het eind wel lastig om weer opnieuw alles door te moeten gaan.

Paar ‘freaky’ momenten, goede muziek en echte jaren 80 sfeer maken dit voor mij een goede film 4*.

De een zal deze film een grandioos psychodelic meesterwerk vinden, terwijl de ander niet in the flow zal komen en hem waardeloos zal achten.
Wat mij betreft een meesterwerkje in mystery films. Ik hou er wel van als een film anders is dan doorsnee en dat je je hersenen wat mag gebruiken. De film bevat meerdere sporen, net als het leven zelf meen ik en op welk tijdspoor je ook zit.. de bestemming is niet belangrijk.. geniet van de weg!

avatar van david bohm
Goed idee, aardig uitgewerkt. De recensies over Bandersnatch die voorbij komen vind ik bijvoorbeeld geinig. Wat minder kunnen mij de toch wat vele herhalingen bekoren maar voor een eerste kennismaking leuk om gezien.

Zwolle84
Het gebeurt zelden dat ik een 1 geef, maar met dit soort onzin moet je gewoon niet bij me aankomen. Als je het plot leest, denk je dat het nog best iets kan zijn, maar door het tenenkrommend slechte acteerwerk wilde ik hem het liefst na twee minuten al uitzetten. Om over die irritante nonsens met die teksten onder in beeld, de scènes die steeds weer opnieuw terugkeren en de zelfbevlekking van Netflix nog maar te zwijgen.

Geen idee hoe lang ik het volgehouden heb, maar toen ik voor de zoveelste keer weer soort van bij het begin uitkwam heb ik de moed opgegeven.

avatar van macrobody
Two and a half stars out of five.
It's morbid curiosity value at best.

Must try harder.

avatar van Basto
Zwolle84 schreef:

Dit nodigt nu niet bepaald uit om de serie ooit een kans te geven.

De serie bestaat uit allemaal losse verhalen van verschillende regisseurs. Dus je kunt gerust een paar andere afleveringen zien. Het is heel divers en dit was bovendien een van de minste.

avatar van Ajax&Litmanen1
Zwolle84 schreef:
Dit nodigt nu niet bepaald uit om de serie ooit een kans te geven.

Zonde, geweldige serie met een stel waanzinnige afleveringen. Heb alles nu gezien en Bandersnatch is nog geen kwart het niveau van de betere afleveringen van BR. Waar je overigens gewoon naar kunt kijken zonder die gedoe met het verhaal beeninvloeden.

avatar van bjerik76
de serie vind ik geweldig, ik kan niet wachten op seizoen 5.
alleen erg balen dat ik Bandersnatch niet kan kijken, want mn tv is te oud ?
deze melding verschijnt bij het openen, en ik kom niet verder dan de trailer ..

avatar van IH88
“The past is immutable, Stefan. No matter how painful it is, we can't change things. We can't choose differently with hindsight. We all have to learn to accept that.”

Aardig experiment. In Black Mirror: Bandersnatch mag je als kijker keuzes maken die het verhaal, en de dingen die de hoofdrolspeler doet, een bepaalde richting op sturen. Leuk bedacht, maar het grootste probleem van de film is dat je uiteindelijk toch weer terugkeert bij een bepaalde situatie.

Op deze manier krijg je uiteindelijk het hele verhaal, maar repeterend en saai is het wel. En vechtpartij tussen Stefan en zijn therapeute is leuk, maar na twee of drie keer had ik het wel gezien. De sfeer is donker, het acteerwerk is sterk, en dat Netflix zelf nog terugkomt in het verhaal is een leuke vondst. Maar laat de kijker de volgende keer bepaalde en bepalende keuzes maken, zodat je bijna twee films krijgt. Want nu is het toch een beetje een gemiste kans.

Zwolle84
bjerik76 schreef:
deze melding verschijnt bij het openen, en ik kom niet verder dan de trailer ..

Die melding kreeg ik ook via het Netflix-kanaal (kanaal 200) van KPN. Via de ingebouwde Netflix-app van Sony op dezelfde tv werkte het wel (de enkele keer dat die app zelf werkt tenminste). Lijkt dus meer aan de software dan aan de hardware te liggen.

avatar van Donkerwoud
Het concept is leuker dan de uitwerking. Een gamedesigner in de jaren tachtig (Fionn Whitehead) probeert een illuster SF-boek over parallelle universa te vertalen naar een computergame, maar gaat twijfelen of hij zelf nog de controle heeft over zijn levensbeslissingen. De grap is dat wij als Netflix-consument steeds keuzes krijgen voorgeschoteld over het pad dat de jongeman kiest. Waar begint zijn vrije wil als onafhankelijk denkend mens en waar zet onze goddelijke aanwezigheid de impulsen in werking die hem vormen? Of (heel meta) worden wij aan het lijntje gehouden en is er geen ontkomen aan het vooraf afgelegde pad dat steeds weer terugkomt bij hetzelfde? Vormen wij technologie of vormt de technologie ons? Maar 'Bandersnatch' (2018) gaat nooit écht onder de huid zitten, omdat het met haar game-opzet steeds terugkeert naar een restart en onze gemaakte keuzes irrelevant maakt. In lijn met de dieperliggende boodschap, maar tegelijkertijd mist hierdoor de psychologische ontwikkeling van het hoofdpersonage elke gravitas of tragiek. En qua stijl en sfeer (los van de heerlijk obscure jaren '80 muziek) wordt weinig toegevoegd aan dit matig uitgewerkte meta-uitgangspunt.

Brak.

Geen idee of men er in kan slagen om deze opzet interessant te maken, maar vanaf de eerste keuze had ik er eigenlijk al weinig zin in. Ik ga geen film kijken om te kiezen welke ontbijtgranen het hoofdpersonage moet eten of welke kutmuziek hij wenst te luisteren.

Verder ook teveel scenarios waarbij je gewoon vast komt te zitten en stukjes opnieuw door moet. Dat voelt erg onaf aan. Vervelender is nog dat ze het nog proberen verklaren binnen de film zelf, met wat flauwe filosofische voetnootjes. Had die tijd besteedt aan het beter uitwerken van de keuzes en opties.

De film zelf is ook eerder goedkoop, met wat referenties naar andere BM series, want tegenwoordig kan je niks meer doen zonder naar alles moeten refereren natuurlijk. Altijd leuk voor de fans. Acteerwerk was ook erg matig, het plot, althans het stuk dat ik ervan gezien heb, wist gewoon niet te boeien.

Ik wil het idee na 1 experiment nog niet afschrijven, maar ze zullen met serieus wat beter moeten komen om hier iets werkbaars van te maken. Wat een vervelend en irritant gebeuren was me dit.

avatar van Brandt
Origineel en innovatief idee natuurlijk, zoals te verwachten van Black Mirror, maar wat mij betreft komt het niet helemaal uit de verf. Het jaren 80 sfeertje is aardig getroffen en er zitten een paar leuke grapjes in, maar je wordt als sturende kijker toch wel erg in een bepaalde richting gedwongen door de regisseur. Veel herhaling, foute keuze is terug naar af. Afijn, daardoor had ik het gevoeld dat ik het verhaal niet echt een eigen richting op kon sturen. Maar ach, misschien wordt ik wel gestuurd en denk ik alleen maar dat ik zelf keuzes mag maken.

avatar van Verkaazde
Wat een troep misschien wel de slechtste film ooit..

Dit is een film die niet aan mij besteed is, heb hem uitgekeken, maar was een hele opgave.
Zoals vele anderen zeggen, dit is inderdaad 'troep' !!