Black Mirror: Bandersnatch (2018)

Alternatieve titel: Bandersnatch

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Mystery / Sciencefiction

geregisseerd door David Slade
met Fionn Whitehead, Will Poulter en Asim Chaudhry

'Bandersnatch' speelt zich af in 1984 en vertelt het verhaal van een jonge programmeur die vraagtekens bij de werkelijkheid begint te plaatsen als hij een grillige fantasyroman bewerkt tot een videogame. Door de verwarring van de realiteit met de virtuele wereld, komt hij voor een ingewikkelde uitdaging te staan.

avatar van MecG
Ajax&Litmanen1 schreef:
Leuk idee, maar in een film als deze werkt dit vooralsnog voor geen meter.

Hartstikke leuk dat je keuzes mag maken, maar als ze steeds en vrij minimaal qua impact zijn en je geregeld door de film gedwongen wordt de boel terug te draaien omdat je schijnbaar iets hebt gekozen dat niet bij het verhaal past, dan ben ik er wel weer snel klaar mee. Ik vond het dan ook een lange, oninteressante en vermoeiende zit. Ik ging ook steeds meer de gekste opties kiezen, zoals pa vermoorden en in stukken hakken of je collega designer vermoorden. Voor mijn gevoel kwam het einde ook maar moeilijk in zicht. Volgens mij heb ik die game-criticus mijn game alle ratings zien geven, van de laagste score tot een gemiddelde score tot de maximale 5 uit 5. Maar toen was ik er wel weer klaar mee. Alleen dat absurde gevecht met je dokter vond ik wel geestig. Wel een beetje spijt dat ik hem niet met zijn moeder mee heb laten gaan, ben toch wel benieuwd hoe die keuze dan was afgelopen.

Prima film, voor mij nieuw concept dus leuk. Ik kan me echter voorstellen dat je dit niet bij elke film wilt. Mooiste zou ook zijn dat er geen enkele loop voorkomt, is toch vreemd.

Er zijn meerdere eindes, maar voor mij voelt het eind dat hij met z’n moeder mee gaat en sterft als “echt” einde aan. Ik heb alle eindes dan ook bekeken. Wordt aan het eind wel lastig om weer opnieuw alles door te moeten gaan.

Paar ‘freaky’ momenten, goede muziek en echte jaren 80 sfeer maken dit voor mij een goede film 4*.

De een zal deze film een grandioos psychodelic meesterwerk vinden, terwijl de ander niet in the flow zal komen en hem waardeloos zal achten.
Wat mij betreft een meesterwerkje in mystery films. Ik hou er wel van als een film anders is dan doorsnee en dat je je hersenen wat mag gebruiken. De film bevat meerdere sporen, net als het leven zelf meen ik en op welk tijdspoor je ook zit.. de bestemming is niet belangrijk.. geniet van de weg!

avatar van david bohm
Goed idee, aardig uitgewerkt. De recensies over Bandersnatch die voorbij komen vind ik bijvoorbeeld geinig. Wat minder kunnen mij de toch wat vele herhalingen bekoren maar voor een eerste kennismaking leuk om gezien.

avatar van Zwolle84
Het gebeurt zelden dat ik een 1 geef, maar met dit soort onzin moet je gewoon niet bij me aankomen. Als je het plot leest, denk je dat het nog best iets kan zijn, maar door het tenenkrommend slechte acteerwerk wilde ik hem het liefst na twee minuten al uitzetten. Om over die irritante nonsens met die teksten onder in beeld, de scènes die steeds weer opnieuw terugkeren en de zelfbevlekking van Netflix nog maar te zwijgen.

Geen idee hoe lang ik het volgehouden heb, maar toen ik voor de zoveelste keer weer soort van bij het begin uitkwam heb ik de moed opgegeven.

avatar van macrobody
Two and a half stars out of five.
It's morbid curiosity value at best.

Must try harder.

avatar van Basto
Zwolle84 schreef:

Dit nodigt nu niet bepaald uit om de serie ooit een kans te geven.

De serie bestaat uit allemaal losse verhalen van verschillende regisseurs. Dus je kunt gerust een paar andere afleveringen zien. Het is heel divers en dit was bovendien een van de minste.

avatar van Ajax&Litmanen1
Zwolle84 schreef:
Dit nodigt nu niet bepaald uit om de serie ooit een kans te geven.

Zonde, geweldige serie met een stel waanzinnige afleveringen. Heb alles nu gezien en Bandersnatch is nog geen kwart het niveau van de betere afleveringen van BR. Waar je overigens gewoon naar kunt kijken zonder die gedoe met het verhaal beeninvloeden.