Bandersnatch (2018)

Alternatieve titel: Black Mirror: Bandersnatch

Mystery / Sciencefiction

geregisseerd door David Slade
met Fionn Whitehead, Will Poulter en Asim Chaudhry

'Bandersnatch' speelt zich af in 1984 en vertelt het verhaal van een jonge programmeur die vraagtekens bij de werkelijkheid begint te plaatsen als hij een grillige fantasyroman bewerkt tot een videogame. Door de verwarring van de realiteit met de virtuele wereld, komt hij voor een ingewikkelde uitdaging te staan.

avatar van Joy4ever
In het begin erg leuk maar er zijn idd teveel keuzes die je moet maken. En dan zijn er ook situaties waarbij je een keuze verwacht maar die niet krijgt: de sigaret die wordt aangeboden.

Wat ook jammer is dat je foute keuzes kunt maken. Een keuze is per definitie niet fout want op het moment dat je die maakt is deze juist gelet op de kennis en levenservaring die je dan hebt. Dat de keuze eventueel "slecht" uitpakt doet mijn inziens niet ter zake.

Deze film lijkt in ieder geval op een oneindige doolhof. Opeens was ik er wel klaar mee. Te vermoeiend maar bovenal onbevredigend.

avatar van bjerik76
Mad Man Mundt schreef:

Ben ik ook al een tijd naar op zoek, enige wat ik kon vinden is hier: Zapfilm: Moordkeus.

oh als ik dat zo google, lijkt dat hem wel te zijn, alleen kan ik me van dat verhaallijn ook niks herinneren.
En Nelly Freijda had ik dan zeker wel onthouden.

Ik kreeg wel een relatie van " Beeld en Geluid" terug dat het idd een boeiende vraag was, en zij dit ook herinnerde, en heeft mn vraag ook weer doorgestuurd naar collega's.
Raar dat zoiets " spectaculairs" destijds nu helemaal vergeten is

ieder geval, ook het instituut voor Beeld en geluid is er nu dus mee bezig

avatar van jeroentje
Ik vond dit best leuk om te doen en vond de sfeer in de film goed passen bij de serie. Echter hoop ik niet dat dit de toekomst van filmkijken wordt.....af en toe iets doen vind ik niet zo erg maar ik wil vooral vermaakt worden zonder iets anders te doen dan kijken en luisteren en, wanneer nodig, nadenken.

Maar al met al vond ik dit leuk

avatar van CellarDoor
tbouwh schreef:
Wordt Netflix zelf die zwarte spiegel?

Tot drie keer toe werd me gevraagd of ik met de psychiater over Moeders wilde spreken. Ik zei de eerste keer al nee en blijf bij m'n keuzes, waardoor ik uiteindelijk richting credits moest op een wel heel hol en onlogisch moment: ik had Pa zojuist een karatekick verkocht.

We mogen dan denken dat we de controle hebben omdat het een interactieve episode betreft, in feite worden bepaalde keuzes 'verwacht' of op vreemde momenten terug op je bord geserveerd. Het gaat ten koste van iedere vorm van een 'flow' of waarachtige ervaring als blijkt dat bepaalde dingen gewoon écht niet kunnen; je komt in een loop terecht tot je alsnog meegaat in de lijn van de film.

Ironisch, maar waarschijnlijk vooral heel intentioneel in een narratief dat prikkelt in z'n verwijzingen naar de (on) mogelijkheid van vrije wil en mind control-conspiracies. Dat laatste maakt het enkel frustrerender; iedere kans op een waarachtige flow of ervaring wordt [dus] de nek om gedraaid door de terugkerende keuzes [als je de 'verkeerde' keuzes maakt], vergelijkbaar met hoe de algoritmes van Netflix je kunnen frustreren als ze bepaalde films of series wel heel prominent featuren. Het is een poppenkast die conceptueel veel beloft maar aan de eindstreep visie en diepgang inlevert.

Ik was van plan een uitgebreide recensie te schrijven.. maar toen las ik deze en kon het zelf niet beter omschrijven. Wellicht mijn positieve houding richting Black Mirror die mij 3 sterren doet geven.

avatar van John Milton
Nee, doe mij de reguliere manier van Black Mirror maar. Ik voeg me bij tbouwh. Leuk experiment, werkt voor mij niet. Acteerwerk en durf slepen Bandersnatch naar een nipte voldoende, maar het had in een minder welwillende stemming ook 2,5* kunnen zijn.

avatar van umbra
Enorme fan vd serie, maar dit vond ik echt pak minder sech, het interactieve gaf ook geen enkele meerwaarde en het uiteindelijk verhaal triggerde me ook niet echt.

avatar van Flat Eric
Het leven is net een game.

Het verhaal an sich is niet bijzonder maar door de interactieve kant van de film wordt het toch een interessant en bijzondere ervaring. Je blijft, althans ik, toch weer terugggaan in het verhaal om dat je nieuwsgierig bent wat er gebeurt als je een andere keuze maakt. Zo ben je toch een hoop tijd kwijt met het kijken naar Bandersnatch en heb je als het goed is alle mogelijke eindes wel gezien.
Ik vind dit interactieve element een leuke toevoeging, maar ben bang dat het, net als 4DX films, even een leuke nieuwe manier is van film kijken maar dat het op een gegeven moment teveel een trucje wordt en dat het dan toch weer afleid van het verhaal en de filmkijkervaring.

avatar van Basto
Aardig experiment dat meteen duidelijk maakt waarom ik niet snel fan zal worden van een dergelijke opzet. Als filmkijker wil ik meegevoerd worden door de visie van de regisseur. Door de keus van het verhaal dan weer bij mij neer te leggen is de kans groot dat ik dan afhaak. Ten eerste omdat de simpeke a of b keuze mij niet aanspreekt en de keuzes nooit heel erg extreem zullen zijn. Dat maakt het wat saai. Zo ook deze vertelling. Want hoewel conceptueel aardig bedacht, was de uitvoering eigenlijk dodelijk saai.

3* vanwege het ‘geslaagde’ experiment.

avatar van misterwhite
Het lijkt erop alsof ze te weinig tijd hebben geïnvesteerd in dit project. Want qua concept is het wel ambitieus en kan goed uitgewerkt worden. In de gamewereld staat het keuze en consequentie idee al erg goed op punt, denk maar aan The Witcher, Detroit: Become Human en Life is Strange. Alle drie ook erg populair uit die redenen. Maar dit vergt enorm veel tijd om te maken en ook veel diepgang. En dat is nu net het gene wat ik vind dat hier ontbreekt.

Het lijkt erop of Netflix een fabriek aan het worden is. Veel projecten klinken interessant en veelbelovend, maar uiteindelijk boet het kwaliteit in tegenover de kwantiteit. Versta mij niet verkeerd, Bandersnatch is geen echt slechte film. Het is eens leuk om gedaan te hebben. Maar ook niet meer dan dat.
Bandersnatch durft ook niet helemaal uit zijn voegen te barsten, sommige keuzes hebben leuke consequenties maar lopen dan weer helemaal vast, waardoor je weeral naar een ander stuk gestuurd wordt. Soms wordt het ook gewoon te absurd en wordt het opeens zo over the top dat alle subtiliteit ver weg valt. En dat boet enorm voor de kwaliteit van deze film. Want het begin is boeiend en er zitten echt leuke ideeën in.

Mijn vermoedens zijn, als dit een onafhankelijk project was geweest, zou dit mogelijks erg interessant hebben kunnen uitdraaien. Ook naar verhaal en diepgang toe. Want zo zag ik zelfs een toffe knipoog naar het werk van Philip K. Dick.
Ze hadden dan tijd en zo dus ook meer moeite erin kunnen steken. Meer beeldmateriaal draaien, boeiendere keuzes maken, vooral ook subtielere keuzes. Niet alleen uitwerkend naar een goed of slecht einde, maar ook meer grote consequenties doorheen het verloop van het verhaal.

Dit had in vele opzichten één van de meest boeiende netflix projecten ooit kunnen zijn. Eindelijk een film die alleen maar kan thuis afgespeeld worden. Maar ze laten te veel steken vallen.

Een nipte 3*

avatar van jeroentjuhhhhh
Mjehh... gimmicky. Het is geen verrassing dat het in een film zo knullig overkomt, terwijl het in games al lang en breed tot in de perfectie is uitgewerkt (Walking Dead, Life is Strange, Until Dawn...). Het medium film leent zich er duidelijk niet voor. Zal mij ook verbazen als dit een nieuwe trend start, want Bandersnatch's selling point is meteen de grootste zwakte: je keuzes doen er nauwelijks toe. Daarnaast verwijst de film veel te direct terug naar de kijker en door het doorbreken van die muur, voel je je toch niet volledig serieus genomen binnen het concept. Alsof de makers zelf ook nog niet met volle overgave en serieux zoiets aandurven.

Buiten dat ook gewoon weer typisch Black Mirror; tikkeltje saai en braaf. Wel een fijn einde met die Laurie Anderson track, echt een briljante fit.

avatar van mikey
vervelend & herhalend gebeuren. Slade nooit kunnen waarderen en dan maakt hij een film die in loopjes loopt.

Ik heb de indruk dat deze film in het algemeen vaak relatief goed wordt beoordeeld door mensen die het concept nog niet kennen vanuit games, en minder goed door mensen voor wie dat wel het geval is. Maar dat kan maar mijn indruk zijn.

Zelf vind ik het concept alleszins niet 'nieuw' en vind ik dat het in de gamewereld ook al beter gedaan is. Zoals al meermaals aangehaald, er zit soms wat weinig flow in de film doordat je echt in de richting van bepaalde keuzes gestuurd wordt. Als je 'fout' kiest, kom je gewoon terug bij een bepaalde keuze uit soms. Dat vind ik wel jammer.

Wat ik aan het concept dan weer wel sterk gedaan vind, en wat voor mij de film rechthoudt, is dat het hoofdpersonage door krijgt dat hij bestuurd wordt door een externe persoon. Dat vond ik eigenlijk een erg toffe kwinkslag / 'plottwist' ei het hele concept wat redde.

Al bij al kom ik uit op 3,5*. Dat is niet slecht, maar zeker niet de 5* die ik van de serie vaak gewend ben.

Z*RO schreef:
Ik heb dat einde dus niet gezien, opgegeven. Ik liet de knul nodeloos lijden, denk ik, ik had een hekel aan hem. Uiteindelijk maar afgezet,

avatar van Jeroen van Rooij
Als kind van de jaren 80 heb ik genoten van de film. De muziek, overal rokende mensen, de aankleding was perfect. Het verhaal paste perfect bij de gekozen techniek. Leuke film.

avatar van Fisico
Op zich een leuk concept en vrij vernieuwend. Maar toch niet helemaal mijn ding en dus met een kleine ontgoocheling achtergebleven. Niet in het minst omdat ik het verhaal zelf niet zo bijzonder vond. Te weinig boeiend om ook nog naar het einde toe er ee volle aandacht aan te schenken. Mogelijks heeft dit te maken met de vele loops die je voorgeschoteld krijgt wanneer je een “foute” keuze maakt. Alsof je net als Stefan niet de vrijheid hebt en je gewoonweg gestuurd wordt zoals Bandersnatch. Die loops maakten de film erg vervelend. De gemaakte keuzes en loops leidden me te veel af van reeds rommelige verhaal.

Aan de andere kant lever ik me ook liever over aan de creativiteit en de visie van een regisseur om me te verrassen welke kant een film opgaat. Op zich een leuk experiment, maar de uitwerking noch het verhaal van deze Bandersnatch overtuigden me om er wild van te worden. Ik blijf sceptisch, maar schrijf de idee nog niet volledig af. Op naar en beter scenario en beter keuzemenu. Een puzzelfilm zoals Memento bvb zou met dit idee wel kunnen werken.

avatar van Jordy
Jordy (admin)
Lastig als film te beoordelen. Het voelde voor mij eerder als een game. Proberen de juiste actie te kiezen om het gewenste effect te bereiken, een beetje puzzelen (oh begraven was geen goed idee. Save game laden en dan maar proberen in stukken te hakken). En dat is inderdaad in de game wereld wel beter gedaan.

avatar van Ajax&Litmanen1
Is dit nou een spin-off van de bestaande seizoenen of moet je die eerst beter kijken voor je Bandersnatch gaat bekijken?

avatar van danuz
Heeft volgens mij geen enkele connectie met de rest van de serie.

avatar van james_cameron
Beetje gemengde gevoelens over deze interactieve Black Mirror-film. Ik denk dat ik toch liever had gekeken zonder allerlei keuzes te hoeven maken. Het resultaat voelt nu wat onbevredigend, alsof ik van alles heb gemist. Wat natuurlijk ook zo is, want er is veel meer content dan je in één keer kunt bekijken. Maar ja, om nog een keer te gaan kijken en andere keuzes te maken... nee, daar is de plot net niet boeiend genoeg voor.

james_cameron schreef:
Dan kom je in loopjes. Zeer irritant

Ajax&Litmanen1 schreef:

Maakt niets uit, elke episode staat toch op zichzelf.

avatar van Shinobi
"You know, like a game."

Het maken van keuzes in een medium is niets nieuws meer, gezien bedrijven als Telltale en Quantic Dream hier al tijden succesvol mee bezig zijn.

Een film kijken beschouw ik als iets passief, dus ik heb er expres voor gekozen om geen keuzes te maken. Op deze wijze worden de keuzes voor jou gemaakt, waardoor ik hoopte iets van een visie te zien van de makers. Helaas moet je daar goed naar zoeken wil je deze vinden. Aan de basis staat hiervoor een jonge programmeur die zijn eerste game wil uitbrengen.

Zoals ik vooraf verwachtte word je in een bepaalde richting gestuurd; als er geopteerd wordt voor een andere richting (dood punt) krijg je vanzelf weer een zetje in de juiste weg. Het grappige is dat je als passieve kijker uiteindelijk in dezelfde loop terechtkomt waar je volgens mij alle eindes ziet. Uiteindelijk kreeg ik de volgende eindes voorgeschoteld: de abrupte, vijf sterren, de bloederige, meta en de trein. Bij laatstgenoemde heb ik voor het eerst een keus gemaakt om daar te stoppen, omdat dit het meest passende slot is.

Op zich zitten er wel een aantal intrigerende ideeën verwerkt in 'Bandersnatch', maar de potentie wordt jammer genoeg nooit waargemaakt. Zo lijkt het concept van vrije wil op een meta manier besproken te willen worden, echter ontbreekt het lef om daadwerkelijk daarop in te gaan. Voor mijn gevoel is er geen duidelijke pay-off. Hierdoor is het geheel vrij vlak en niets meer dan een gimmick.

Al met al een leuk experiment, maar te mager uitgewerkt om te slagen. Als ik keuzes wil maken, pak ik wel een game op.

Kleine 2,5 sterren.

avatar van Ajax&Litmanen1
Vreemd, ik wilde dit vanmiddag kijken, maar volgens Netflix kan mijn tv dit interactieve gedeelte niet afspelen. Snap er niks van, de tv is pas een paar jaar oud en draait apps als Netflix uitstekend. En ik update de apps automatisch, dus de nieuwste versie van Netflix moet erop staan.
Hebben meer mensen hier last van en wat kun je er aan doen?

avatar van Herculaas
Sfeervol, maar niet bijzonder boeiend verhaal. Zou zonder die interactieve onzin beter zijn geweest. Toch ben ik er een tweede keer aan begonnen, maar ik heb toen geen enkele scène gezien die ik niet al kende.

Ajax&Litmanen1 schreef:
Hebben meer mensen hier last van en wat kun je er aan doen?

Blijkbaar is dat op veel smart-tv's het geval (heb ik van horen zeggen). Je kan dan best op je tv kijken en via je smartphone of tablet in de Netflix-app de keuzes maken.

Via Playstation gaat het ook perfect, als je dat zou hebben.

avatar van El ralpho
Levenskeuzes

Gek op games zoals The Walking Dead van Telltale? Dan kun je je geluk op bij Bandersnatch. Zou je denken.. want hoewel deze Black Mirror productie (waarom word deze als afzonderlijke film gereleaset trouwens?), aanvankelijk imponeert, is de frisheid er al gauw af.

Neemt niet weg dat Netflix hier een indrukwekkende prestatie heeft neergezet. Dit is een erg gaaf experiment wat een enorme impact op het medium kan gaan hebben in de toekomst. Wel staat deze nieuwe vorm van kijken overduidelijk nog in de kinderschoenen, want de verschillende eindes en zijpaden ten spijt: je moet steeds wel heel veel zelfde scènes doorspitten, waardoor de zin om andere eindes en zijpaden te bekijken al snel verdwijnt. En wat hebben alle verschillende eindes dan nog voor zin? Daarnaast kreeg ik ook vaak het gevoel dat ik een bepaalde richting in gedwongen werd, en de nieuwe beelden die verschillende zijpaden me opleverden, waren vaak te minimaal om mij geboeid te houden.

Wellicht heb ik nog niet voldoende met Bandersnatch geëxperimenteerd, maar nadat ik na twee keer kijken voor 90% dezelfde beelden voorgeschoteld kreeg, was ik er al snel klaar mee. En ik heb daarbij toch echt de focus op zoveel mogelijk verschillende keuzes proberen te leggen. Tot slot is het verhaal vergelijkbaar met een van de middelmatigere afleveringen van de serie, wat ook niet bijdraagt om het verhaal meerdere keren te doorlopen.

Alle kritische noten even terzijde: want voor een eerste poging pakt Bandersnatch helemaal niet zo verkeerd uit. Ook de makers konden niet voorzien hoe dit experiment uit ging pakken, getuige het feit dat zelfs zij niet alle eindes vrij kunnen spelen. En hoewel ik in de serie betere verhalen voorbij heb zien komen, kwamen er ook zeker episodes voorbij die minder boeiend waren dan dat ik hier gezien heb. Hopelijk is dit dan ook het startschot voor meer interactieve producties, die mij hopelijk niet weer steeds voor 90% dezelfde film laten zien.

Wat zal ik morgen als avondeten nemen trouwens? Wordt het pasta of toch lasagne?

avatar van Ajax&Litmanen1
Leuk idee, maar in een film als deze werkt dit vooralsnog voor geen meter.

Hartstikke leuk dat je keuzes mag maken, maar als ze steeds en vrij minimaal qua impact zijn en je geregeld door de film gedwongen wordt de boel terug te draaien omdat je schijnbaar iets hebt gekozen dat niet bij het verhaal past, dan ben ik er wel weer snel klaar mee. Ik vond het dan ook een lange, oninteressante en vermoeiende zit. Ik ging ook steeds meer de gekste opties kiezen, zoals pa vermoorden en in stukken hakken of je collega designer vermoorden. Voor mijn gevoel kwam het einde ook maar moeilijk in zicht. Volgens mij heb ik die game-criticus mijn game alle ratings zien geven, van de laagste score tot een gemiddelde score tot de maximale 5 uit 5. Maar toen was ik er wel weer klaar mee. Alleen dat absurde gevecht met je dokter vond ik wel geestig. Wel een beetje spijt dat ik hem niet met zijn moeder mee heb laten gaan, ben toch wel benieuwd hoe die keuze dan was afgelopen.

Het verhaal pakte me niet, maar nog erger: het maken van een keuze was niet nuttig. Je voelt de impact niet, het is nergens hartverscheurend moeilijk. Vergelijk dat eens met een briljante game als Life is Strange waar je gewoon afschuwelijk zware keuzes moest maken die nog een aardige tijd na wisten te zinderen en echt van grote invloed op je verdere verhaal waren. Wat dat betreft lopen games lichtjaren voor op dit soort films qua interactiviteit van een doorlopend verhaal dat je mag beeninvloeden. Van mij hoeft dit bij films en series dan ook niet een trend te worden. Leuk project, maar niet goed uitgewerkt.

avatar van nadrin
Alle afleveringen van Blzck Mirror waren echt mijn ding. Dus blij dat er film uitkwamen. Maar ik vondt deee veel minder dan de serie. Repetief en daardoor vervelend.

avatar van Bottleneck
Gelukkig zijn ze bij Black Mirror weer teruggekeerd naar de zwartgallige insteek, na het tegenvallende vierde seizoen. Bandersnatch heeft een fijn sfeertje en is lekker fatalistisch. Leuk ook hoe het meta-concept van ‘pac man in een doolhof’ is uitgewerkt door dat ventje zelf in een doolhof rond te laten dolen door middel van de controlling.