Say Anything... (1989)

Romantiek / Drama

geregisseerd door Cameron Crowe
met John Cusack, Ione Skye en John Mahoney

De nietsnut Lloyd Dobler wil niets liever dan met de mooie en intelligente Diane uitgaan. Voor ze naar Engeland vertrekt voor haar studie probeert Lloyd haar hart te winnen. Hij krijgt hierbij te maken met haar beschermende vader.

avatar van DVD-T
Erg goede film.

Geweldige regie van Crowe. Het acteerwerk is zeer goed en de chemie tussen beide hoofdrol spelers is fijn. Toch wel jammer dat we niet veel meer hebben vernomen van Skye. Je kunt het aan Crowe ook overlaten om fantastische muziek keuzes te maken. Ik zou nu nooit meer naar "In Your Eyes" van Peter Gabriel kunnen luisteren zonder aan deze film te moeten denken. Erg leuk.

avatar van IH88
“She's gone. She gave me a pen. I gave her my heart, she gave me a pen.”

Echt een leuke film. De film oogt wat gedateerd en sommige personages hangen er wat bij maar de regie van Crowe, Cusack en Skye, de spitsvondige dialogen en natuurlijk de geweldige muziek maken van Say Anything een meer dan geslaagde coming of age film.

Vooral het spel van Cusack en Skye (die ogen) zorgt ervoor dat je met plezier naar de beginnende romance van Lloyd en Diane zit te kijken. De manier waarop de underachiever Lloyd het slimste en mooiste meisje van de klas Diane weet te overtuigen om met hem op een date te gaan is grappig om naar te kijken en ook hun verdere relatie wordt sterk uitgewerkt. Het voelt allemaal natuurlijk aan en dat is de verdienste van Crowe en de acteurs. Er komt ook wat drama om de hoek kijken en ook daar overtuigd de film. In de jaren 80 kwamen er tal van coming of age films uit en Say Anything is één van de betere.

avatar van JoeCabot
Say Anything, de film met de knul die een boombox in de lucht houdt om het hart van het plaatselijke prinsesje te stelen. In de 80s heette dat nog romantiek, daarna was het vooral voer voor parodieën.

Het is geen toeval dat het vooral die ene scène is die in het collectief geheugen gegrift staat, en niet de film zelf. Want eerlijk is eerlijk: 'Say Anything' heeft niet zo veel om het lijf.

Cameron Crowe mocht iets meer zijn best doen wat mij betreft. Hij kijkt niet op een cliché meer of minder en zijn twee tortelduifjes geven niet thuis. Cusack speelt zo'n typische 80s goofball, een opdringerig baasje ook. En muurbloempje Diane (Skye) moet het toch vooral van haar mooie snoet hebben, een nogal zoutloos personage verder, uiteindelijk slechts een pion in de grote Cusack-show.

De film kent verder wel enkele leuke momentjes en kabbelt lekker voort. Vervelend wordt het nergens. Mooie soundtrack ook. Maar meer dan "cute" is het allemaal niet.

't Is dat ik een zwak voor de jaren 80 heb, anders had ik deze film wellicht links laten liggen. 2,5*

Best aanvaardbare romantische komedie (!) over een dekseltje dat absoluut niet op het potje past maar die elkaar toch vinden. Het is het mooie aan de film, het eenvoudige, het sympathieke, het openhartige.
Daarna komt het gebeuren met de vader het idyllische en de kwaliteit van de film verstoren en er sluipt onwaarschijlijkheid (Wie bewaart een pak gestolen geld voor het grijpen in een kistje op een tafeltje ?) en sleur in de film die dan toch gelukkig eindigt met een opbeurende noot.