Cannibal (2006)

Duitsland
Drama / Horror

geregisseerd door Marian Dora
met Carsten Frank, Victor Brandl en de stem van Manoush

Een man zoekt via internet naar een andere man die bereid is toe te geven aan zijn ultieme seksuele fantasie: kannibalisme. Uiteindelijk vindt hij inderdaad een slachtoffer dat één wil worden met zijn lichaam en geest. Gebaseerd op het waargebeurde verhaal van de Kannibaal van Rothenburg.

avatar van Halcyon
Verontrustend maar tegelijk erg romantisch portret over ziekelijke seksuele verlangens. De aanpak doet op vele vlakken denken aan Nekromantik, met ook hier die subtiele grens tussen snoeiharde horror enerzijds en ontroerende scènes anderzijds. Ook de muzikale begeleiding, vooral klassiek, heeft erg veel weg van Kopp's intrigerende pianomuziek die Buttgereit's horrorfilms kleurt. Cannibal is met momenten onverwijld hard, een slag in je gezicht als het ware, maar de realistische en oprecht artistieke benadering maakt van dit groezelig waargebeurde verhaal een beminnelijke film, hoe ironisch dit ook moge klinken.

avatar van dutchtuga
Deze staat op het programma één dezer dagen.

Max en Joep
ja, ook op mijn programma!
klinkt wel ziek dus goed

avatar van dutchtuga
Tsja. Ziek is het wel maar pakkend helaas nergens. De twee hoofdrolspelers zijn twee charismaloze mensen waardoor er nergens sympathie voor deze personen kon ontstaan. De vreselijke dubbing hielp daar ook niet echt bij.
Maarja, waarom heb ik deze film opgezet? Voor de shockfactor uiteraard en op dit gebied deed Cannibal zijn werk naar behoren. De gore zag er zo levensecht uit dat ik af en toe gewoon dacht dat het haast echt moest zijn. Hoogtepunt van de film, op gore gebied en visueel gebied, was de scene waar die gast ondersteboven hangt en wordt klaargemaakt voor een uitgebreid diner . Indrukwekkende scene maar helaas heeft de rest van de film bar weinig te bieden. Nekromantik deed het op dat gebied beter.

avatar van Boeikens
Zowat de smerigste gore die ik tot heden heb gezien.

Prachtig camerawerk en een zeer gepaste omgeving. Er wordt zo goed als niet gesproken, en dat is maar goed ook met die vervelende stemmetjes.

De eerste 60' zijn een beetje langdradig, ok er is een goede inleiding nodig om te begrijpen hoe die twee kerels in elkaar zaten, maar 60' Ze hadden dat overtollige gay-gedoe gerust wat kunnen inkorten. Als je niet gay bent was dit er wel wat over!

Maar dan, eindelijk, komen ze met de gore, en hoe! Alles zit erin, castratie, penis bakken en eten, ontlasting, braken, slachting, ingewanden en necromanie! Zoals gezegd, alles bij elkaar de smerigste 30' ooit gezien.

Op de DVD staan nog 4 verdere filmpjes die een beetje in dezelfde richting van deze filmgenre gaan.

Voor de gore geef ik 4,5* maar dat overtollige gay-gedoe doet er een halve * af.

avatar van Halcyon
dutchtuga schreef:
De vreselijke dubbing hielp daar ook niet echt bij.

Had ik geen last van, heb je geen Duitse versie te pakken gekregen dan?

avatar van BlueJudaskiss
Zéér aparte film! Het eerste half uur was botweg saai, maar de filim werd steeds intrigerender...iemand opeten als de ultieme liefdesbetuiging: interessant! Het shot waarin Het Vlees plast door een gaatje waar eerst zijn penis zat is met een aantal scenes in Bijita Q verreweg het bizarste wat ik ooit gezien heb. 3,5*

avatar van brucecampbell
Vergeet alle horrorfilms die je ooit gezien hebt, dit is the real thing, alhoewel ik moet toegeven dat ik af en toe de fast-forward toets heb gebruikt.
Sommige scenes zijn zo hard dat je ze niet vlug zal vergeten!
Wees voorbereid voor je deze film ziet, al moet je wel een uur wachten, maar dan breekt de hel los.
En dan te denken dat dit echt gebeurd is.
Een stem ga ik nog niet geven, eerst wat bekomen.

avatar van DiDa
Ik wil deze film ook kopen, maar ik lees hierboven dat de film oorspronkelijk Duits is en dat de dubbing slecht is gedaan. Halcyon, waar heb je de Duitse versie gekocht/gezien. Deze wil ik ook graag zien.....

avatar van brucecampbell
Er komt echt niet veel dialoog in, daarvoor moet je hem niet kopen.

avatar van DiDa
Oke, bedankt! Ik ga kijken of ik hem vanmiddag ergens kan halen...

avatar van dutchtuga
De dubbing is gewoon in de originele taal. De film klinkt of het helemaal opnieuw is ingesproken en erg slecht.

avatar van DiDa
Uiteindelijk heb ik gisteren de film gekocht en bekeken. Wat zal ik ervan zeggen? Toen de film was afgelopen had ik inderdaad net als velen een niet zo'n lekker gevoel in mijn maag. Wat een hoop gore laat deze film zien. En dat was eigenlijk het enige wat ik kon concluderen nadat ik de film had gezien. Want wat wil deze film nog meer....

Blijkbaar niet zo veel, want de film is niet spannend, niet eng, probeert geen verhaal op te bouwen en bevat geen karakters. Wat heeft de film dan wel...Tja: GORE! Meer niet. De film zou meer impact hebben gemaakt als we iets meer van de karakters te weten zouden komen. De film blijft hierbij zeer oppervlakkig. Je kunt eigenlijk gewoon beter vanaf 45 minuten pas gaan kijken. Dan begint de slachtpartij. Het voorgaande is puur een reconstructie van wat er gebeurt is en voegt niets toe aan de latere slachtpartij.

Maar zoals ik al zei. Het doel van de film is duidelijk en dat doel is ook bereikt. De film is zeer goor en ziekelijk (om over de korte filmpjes van de regisseur maar te zwijgen) en heeft daarom een hoge shockfactor. Voor mensen die hiervan houden: ga de film kijken, want hij is inderdaad ziekelijk goor. Voor de rest: ga deze film niet kijken. Dit is geen gewone standaardhorror zoals we de laatste tijd uit Hollywood zien komen. Vergis je daar niet in.

Maar nu, is de film nu goed? Tja ik vind het heel moeilijk om aan deze film sterren te geven. Het is gewoon een reconstructie van de werkelijke gebeurtenissen. De film is eigenlijk niet goed, maar bereikt zeker wel z'n doel. De film wil shockeren, dat lukt. Pfffff.....
3 sterren puur voor de shockfactor...

avatar van P8rb
Matige film.

Het eerste uur wordt er weinig gepraat (wat overigens niet zo erg is, want een stem heeft die kale man zeg..) en wordt het totaal niet boeiend verteld. Daarna kregen we een hoop gay gedoe te zien, waarbij ik me afvroeg waarom ik deze film eigenlijk aan het kijken was. En toen eindelijk de gore, plassen als je penis er af is gesneden. wat er vrij echt uitzag. Er hing trouwens wel een goed sfeertje in de film!

Zoals al eerder is gezegd dus een reconstructie van wat er echt was gebeurd, die van mij best wel wat boeiender had mogen worden gemaakt.. 2*

avatar van mckiller
Lekker gore film!
En voor de rest niet zo spannend maar toch leuk dat het een waargebeurd verhaal is.

avatar van bisse
Heel apart stijltje deze film. Het goede camerawerk en de setting spelen hier een grote rol in.Ook de acteurs met een zeer lege nihilistische stijl dragen bij aan een unieke filmervaring. Voor de rest een zeer afstandelijke natuurgetrouwe reconstructie van wat zich in de werkelijkheid heeft afgespeeld.
Zonder veel woorden wordt je dus heel droog geconfronteerd met mensen wiens fascinatie en verlangen voor nagenoeg iedereen haast onbegrijpelijk is. Bij mij riep dit vooral veel irritatie op.Ik kon die twee personages echt niet uitstaan en ook niet de trage gezapige wijze waarop het minimalistische screnario zich voorsleept.Ondertussen wordt wel heel goed in beeld gebracht wat voor een enorm verlangen de twee personages hebben hun daad uit te voeren.Ik denk ook niet dat je moet trachten dit onder woorden te brengen en ik vind dit een zeer sterke keuze van de regisseur om dat ook niet te proberen.
Ik vind dat de film veel meer heeft te bieden dan alleen maar shockvalue ondanks het minimalistische screnario. Een unieke film op zich om een keer gezien te hebben. Wel helemaal geen pretje om te kijken en dan heb ik het niet eens over alle gore.Het tempo en het hele thema en het constant aanwezige mannelijke bloot maakten het een hele lange zit. De twee acteurs zijn zo overtuigend dat dit allemaal nog erger wordt.
Kortom een geweldige geloofwaardige reconstructie van een fascinatie waar ik me gelukkig totaal niet in kan inleven en er ook geen zak van kan begrijpen. 3.5 ster

avatar van WeZet
Ik weet niet wat voor versie i kvan deze film heb gezien maar het was denk ik een verkeerde, slecht camerawerk (of het documentaire achtige moet met opzet gedaan zijn) en geen spraak, ik moet maar eens een betere versie vinden, want wat ik er van gezien heb was bagger!

avatar van WeZet
Heb een andere versie te pakken gekregen, maar was dezelfde film. De dubbing was afgrijselijk! Hopelijk is de originele Duitse versie beter! De opbouw is erg slecht, een klein beetje informatie over de karakters was wel welkom geweest! De cameravoering is erg slecht, niet in de zin dat er over de as word gegaan, want dat gebeurd (niet erg op gelet), volgens mij niet, of nauwlijks, vooral in zon gore film is dat niet erg, maar soms wordt het wat onoverzichtelijk. De gore daarintegen is, hoe zal ik het zeggen.. te ranzig, en verschrikkelijk realistisch! Dat is het enige pluspunt, als ik het een pluspunt kan noemen...En de muziek is ook goed, alleen is het erg slecht gemonteerd, want opeens stopt het!

Het is vanaf het begin al langdradig, en de gore is geod gedaan, maar voor de rest vind ik het bagger. niet in de zin van dat het ziek is, maar het geheel is niet goed gedaan!

ik geef het niet eens 1 ster, het heeft teveel slechte elementen, alleen de gore is goed. Totaal geflopt dus! Maar laten we nooit vergeten dat dit echt gebeurd is, ZIEK GEWOON! (Alleen de penis afbijten al, als dat in het echt gebeurt is... Ik moet er niet aan denken! Maar doe het nu dus toch )

0.5* Bagger dus!

WeZet schreef:

0.5* Bagger dus!

Het is inderdaad (vooral op het laatst) een hele ranzige film waarbij een beetje horror film het niet bij haalt, verder ging ik ook bijna over m'n nek, leuk om is gezien te hebben.

avatar van katteke
1 van de ranzigste films die ik gezien heb

avatar van Nixon17
Belachelijke film. Dit wil je niet zien. Ik heb hem dan ook alleen ff zappend bekeken en zit veel viezigheid in. Lijkt me trouwens ook ontzettend saai verhaal. Ik zou zeggen veel plezier ermee als je van ranzigheid houd. Als je van een goede film houd is ie zwaar af te raden. 1* voor de "film"

avatar van nightbreed
De autistische, klinische, duistere en beklemmende stijl van filmen is zeker bijzonder te noemen.
Met de duistere dark ambient die steeds aanwezig is wordt het geheel nog morbider dan het al is.
De ingesproken toneelstemmetjes zijn echt te slecht voor woorden maar gelukkig hebben de 2 spelers maar ongeveer elk 10 korte zinnetjes in petto.
Op de 1 of andere manier passen die foute stemmetjes wel weer in het autistische en klinische geheel.
Ik vond de homo-erotische scenes van de 25ste minuut tot de 55ste minuut een stuk minder, dus als homofoob kun je dat beter skippen want je mist dan echt niets hoor.
In zijn totaliteit is dit de meest morbide film die ik heb gezien en dat moet wat zeggen als horrorliefhebber zijnde.
De 4 extra filmpjes die bij de film komen zijn precies in dezelfde stijl, een stijl die ik toch zeer origineel en briljant kan noemen.
De 4 extra filmpjes zijn net zo morbide en duister als de hoofdfilm, pure horror zoals je waarschijnlijk nog nooit hebt gezien, zeker het bekijken waard (volgens mij is het lijk in 1 van die filmpjes een echt lijk en het pornografische filmpje is echt te ranzig voor woorden).
Ik was in ieder geval gefascineerd door de pure duistere dingen die je te zien krijgt (behalve natuurlijk het homo-erotische deel tijdens de hoofdfilm)
Deze film kan ik niet aanraden aan zogenaamde horrorliefhebbers die dol zijn op films als 'Scream' en 'I know what you did last Summer' want vergeleken met deze film en de extra filmpjes zijn dat niets meer dan leuke kinderfilms.

avatar van Exploitation
Meest lugubere film ooit!

avatar van Castor Troy
Ben ik met je eens! Het was niet bepaald een popcorn-film
Gek dat deze film hier zo hoog staat beoordeeld.

avatar van mayhemblik
Herman Den Blijker verbleekt bij deze topkok, hier heb je tenminste echt herrie in de keuken.

avatar van narva77
Marian Dora is de vaste Second Unit Director of Assistant Director van de Duitse regisseur Uli Lommel, waarvan ik nog nooit een film heb gezien, en dat wil ik graag zo houden.

Maar wat zij als debuterend regisseusse heeft gemaakt, daar heb ik wél respect voor. Niet alleen is ze de regisseusse, maar deed zij ook de montage én het camerawerk! Ook was zij de producer van de film. Dat verdient wel respect vind ik.

Ik vind de film zelf uiterst interessant en fascinerend, maar tegelijkertijd één van de meest gruwelijke (zo niet DE gruwelijkste) film die ik ooit heb gezien!
Mooi documentaire-achtig camerawerk, en een beklemmende sfeer.

Ik weet alleen niet of ik dit een aanrader vind voor anderen, misschien is hij beter af te raden, voor ieders eigen bestwil.

avatar van Xx_se7en_xX
Zo, zo. Wat ik lees is vooral: meest gruwelijke en meest ranzigste. Ik heb daar niet zo'n trek in, om deze film te kijken. Maar ik ben ook wel zéér nieuwsgierig.

avatar van narva77
Xx_se7en_xX schreef:

Stel je jezelf voor dat je schoonmoeder in haar blootje de badkamer binnenkomt, terwijl jij lekker languit in bad ligt, en op de WC gaat zitten om vervolgens uitgebreid te gaan zitten poepen. En dat dan maal 100 (en dat tot de macht 25). Dan kom je redelijk in de buurt van deze film....

Maar als je "Cannibal Holocaust" óók hebt gezien, valt deze nog best wel mee hoor.

Marian Dora heeft trouwens ook een nieuwe film, Melancholie der Engel (staat nog niet op MM), en die schijnt ook weer erg ranzig en gruwelijk te zijn. Met dieren enzo. Staat een trailer van op Youtube.

[edit] Ik zie nu pas dat je nog maar veertien jaar bent. In dat geval: laat deze films maar schieten, en wacht eerst maar tot je een paar jaartjes ouder bent! [/edit]

erik1677
heb hem nu eindelijk eens bekeken!
Wat hier boven al staat, het eerse uur is gewoon weg saai.
Maar het laatste half uur!
damn wat goor.
Daarom nog 2,5 ster

Blarown
lijkt me niet heel leuk, volgens mij zag ik een keer iets over die kannibaal van Rothenburg op Discovery, maar is hij echt ranzig of valt het mee..?