• 15.835 nieuwsartikelen
  • 178.414 films
  • 12.234 series
  • 34.016 seizoenen
  • 647.724 acteurs
  • 199.121 gebruikers
  • 9.378.710 stemmen
Avatar
 
banner banner

WALL·E (2008)

Animatie / Sciencefiction | 98 minuten
3,69 3.740 stemmen

Genre: Animatie / Sciencefiction

Speelduur: 98 minuten

Alternatieve titel: Wall-E

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Andrew Stanton

Met onder meer: Ben Burtt, Elissa Knight en Jeff Garlin

IMDb beoordeling: 8,4 (1.305.660)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 31 juli 2008

Plot WALL·E

"After 700 years of doing what he was built for, he'll discover what he was meant for."

Het is het jaar 2815. Terwijl de mensheid de planeet Aarde vanwege oververvuiling heeft moeten verlaten, is het kleine robotje WALL-E in zijn eentje nog steeds bezig met het schoonmaken van de verlaten planeet. Elke dag weer maakt hij van de grote bergen afval kleine pakketjes en neemt de unieke spullen die hij tegenkomt in het vuilnis mee naar huis. Op een dag wordt de robot EVE naar de planeet Aarde gestuurd om te onderzoeken of het leven op de planeet weer mogelijk is.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Volledige cast

Acteurs en actrices

WALL·E / M-O (stemrol)

EVE (stemrol)

Captain (stemrol)

Shelby Forthright, BnL CEO

John (stemrol)

Mary (stemrol)

Ship's Computer (stemrol)

Additional stemrols (stemrol)

Additional stemrols (stemrol)

Additional stemrols (stemrol)

Alle Media

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Ramon K

Ramon K

  • 13575 berichten
  • 0 stemmen

Het gaat er niet om dat je je mond moet houden (heb ik dat gezegd?).

Nou, het komt er wel op neer.

Het gaat erom dat je verwachtingspatroon vreemd is.

Hoezo vreemd? En we hadden 't er toen toch over dat het raar is een stille film uit de jaren 20 af te kraken omdat ie stil is? Ik heb niet enkel kritiek op Pixar omdat de animatie zich puur richt op het verhalende in het tweede gedeelte. Ik ga een film van Pixar (en ook van Dreamworks) in op dezelfde manier waarop ik live-action- komedies ga kijken. Gisteren zag ik op tv Big Bully, ook gericht op familie en compleet ruk. Een film van Miyazaki richt zich ook op de hele familie, maar weet een andere invulling aan alles te geven. Zelfs de oude Disneyfilms doen 't beter dan Pixar. Jij gaat er volgens mij maar van uit dat Pixar al bij voorbaat garant staat voor een perfect verteld verhaal en dat slaat nergens op. Ik zou zeggen lees mijn posts hier maar door, zet mijn kritieken maar op een rijtje en ga daar maar op in.

En dan heel verbaasd gaan zitten doen, terwijl je dat eigenlijk niet bent.

Na de eerste 25 min heel verbaasd zelfs. Doen ze een keer iets leuks, verneuken ze het nog.

Je tekst zegt niet 'weinig memorable'. Het schreeuwt meer de al aangehaalde zwaar kut.

De eerste helft kreeg van mij het predikaat 'mooi' en het tweede gedeelte vind ik inderdaad zwaar kut. Maar ik ben daar heel duidelijk in geweest hoor. Je kunt ook gewoon lezen ipv deze infantiele kruistocht te voeren.


avatar van mister blonde

mister blonde

  • 12698 berichten
  • 5832 stemmen

Hou toch op met je beschuldigingen dat ik niet lees en zo. Wat is dat nu weer voor onzinnig afweermechanisme? Als je daar mee wilt bewerkstelligen dat ik zo snel mogelijk weer van je rug spring, heb je pech.

Pixar is blijkbaar opeens ruk geworden. De grapjes zijn blijkbaar niet meer van een hoog genoeg niveau en een gewoon standaard vrolijk verhaal wordt maar afgedaan als troep. Andere positieve zaken zoals het geweldige eerste half uur, prachtige animatie en leuke grapjes links en rechts (als je die laatste twee al vond) zijn opeens ondergeschikt of helemaal niet van belang. Ik ruik overdrijvingen in je tekst en verbaas me over sommige punten waar je over valt. Ik probeer zo goed mogelijk duidelijk te maken op welke punten ik het niet eens, waar me verbazing hem in zit en vraag me hard op af of je de film niet een tikkeltje bevooroordeeld hebt gezien. Dat het me blijkbaar niet helemaal lukt dit over te brengen verexcuseer ik me dan maar voor.

Waar ik op spuug is je haast decadente manier van communiceren (o, o je bent zo scherp in je woordkeuze) en je flauwe bash-statements dat de film te min voor je is. Dat je graag wat meer wil van Pixar (waar je waarschijnlijk nog lang op kan wachten) moet je zelf lekker weten. Bekijk het maar. Blijf je zelf maar lekker veel te serieus nemen met je zwart wit denken. Hersenloze Kung Fu films zijn opeens hip, Pixar is zwaar kut en Anime is zwaar superieur. Tot het moment dat je je weer bedenkt.


avatar van Ramon K

Ramon K

  • 13575 berichten
  • 0 stemmen

Hou toch op met je beschuldigingen dat ik niet lees en zo.

Bij Ratatouille hebben we deze discussie al lang gevoerd. Aangezien die discussie beeindigd was (daar ging ik van uit omdat niemand meer gereageerd heeft daar) en aangezien ik hier weer (echt gewoon een herhaling hoor) dezelfde discussie moet voeren en JIJ je enkel wil richten op datgene dat jij belangrijk vindt, ben ik tot de conclusie gekomen dat je selectief leest om je gelijk te behalen.

Pixar is blijkbaar opeens ruk geworden. De grapjes zijn blijkbaar niet meer van een hoog genoeg niveau en een gewoon standaard vrolijk verhaal wordt maar afgedaan als troep.

Geworden? Je leeft in een illusie? Heb ik het niet altijd zo-zo gevonden? Heb ik het niet altijd te clichee gevonden? En heb ik niet geklaagd over de herhaling van zetten daar bij Pixar. Nee: het komt opeens uit de lucht vallen! Ik heb nog nooit een andere mening over Pixar gehad.

Andere positieve zaken zoals het geweldige eerste half uur, prachtige animatie en leuke grapjes links en rechts (als je die laatste twee al vond) zijn opeens ondergeschikt of helemaal niet van belang.

Ze zijn in die mate van belang dat ik op 2,5* uitkom. Kijkbaar dus, en 'gered door het eerste half uur'. Ik vind de humor flauw, de plot flauw en de animatie technisch verzorgd, maar (op het eerste half uur na) staat het enkel in dienst van het verhaal waardoor het weinig opvalt.

Dat het me blijkbaar niet helemaal lukt dit over te brengen verexcuseer ik me dan maar voor.

Het lukt je wel (en daar hoef je uberhaupt geen excuus voor te maken), maar ik ben het er gewoonweg niet mee eens. En als ik dan duidelijk gemaakt heb waar het aan ligt (en ook al bij de vorige film van Pixar) dan is het op een gegeven moment af. Wat ik nu alleen nog zie van je is enkel gespeculeer over mijn intenties. Daar pas ik voor.

decadent, hersenloze kung fu en andere flauwigheden

Wat heeft dat er nu mee van doen? Mijn smaak blijft zich uitbreiden, en de andere dingen die ik momenteel ontdek (of zelfs verkies) hebben toch geen enkele invloed op de beoordeling van film(genre)-s die ik immer leuk heb gevonden?

Hebben wij Samurai X niet een zelfde score gegeven oa? En waarom zou ik Pom Poko een mindere Ghibli vinden (2,5*)?


avatar van serpico

serpico

  • 2900 berichten
  • 491 stemmen

Ah, een herziening maakt ook WALL-E een film van de superlatieven. Misschien wel de mooiste vormgeving in een Pixar ooit, met de subtiele Pixar-humor waarvoor ik in de wieg gelegd lijk. De karakters, zich uitdrukkend door voornamelijk bliepjes en blopjes, zijn zo wunterbär knap in elkaar gezet en zo onwaarschijnlijk vlot geanimeerd; een kijkje WALL-E en je weet niet wat je overkomt. Briljant met een hoofdletter.

En iedereen mag zeggen wat hij wil, maar ik vind het stuk in de ruimte toch echt het beste stuk van de film. Doet een gooi naar serieuze science-fiction maar blijft zijn feelgood sfeer houden, compleet inclusief een dans in de ruimte en een knokpartij met Auto. Het leven is goed met een dvd-speler.

Zelfs de shorts, Presto en BURN-E, behoren tot Pixar's beste. Als er één team de nobelprijs voor het creeëren van werelden zou moeten krijgen, is het dat van Pixar. "Define dancing!"

WALL-E is misschien nog wel beter dan Ratatouille! Verhoging met 0,5* naar 4,5*.


avatar van Leland Palmer

Leland Palmer

  • 23785 berichten
  • 4897 stemmen

En wederom levert Pixar een prima film af met deze WALL·E. Vooral het laatste uur is geweldig en ik vind het ook een beetje vreemd dat juist het eerste deel van de film veel beter word gevonden door velen. Oké, vanaf het moment in de ruimte begint het zo nu en dan te-lijken op een goedkope 2001 rip-off, maar genieten is het regelmatig.

Pixar levert altijd een sterk staaltje animatie en ook bij deze film is dat het geval. Misschien vond ik dat wel het sterkste punt van de hele film, want ik moet zeggen dat ik het voor de rest niet altijd even bijzonder vond. Die bliepjes en piepjes van alle hoofdpersonage's (apparaten) waren geinig, maar veel deed het met niet, net als het hele gedoe tussen WALL·E en Eve. Leuk, dat zeker, maar echt bijzonder vond ik het niet. Het verhaal is leuk, makkelijk te volgen en vermaakt prima. Over het algemeen een prima film, maar lang niet de beste van Pixar wat mij betreft. Die dikke mensen waren trouwens wel grappig


avatar van Zobor

Zobor

  • 153 berichten
  • 956 stemmen

robotsentiment, ik kan er maar moeilijk aan wennen.

Overigens een verrassende aftiteling en een mooi ruimteschip.


avatar van serpico

serpico

  • 2900 berichten
  • 491 stemmen

Leland Palmer schreef:

een goedkope 2001 rip-off

Wat zei je daar?!

WALL-E is veel, maar de woorden goedkoop en rip-off horen hier niet thuis. Een aantal leuke verwijzingen is wel even iets anders dan een rip-off zijn. Verhaal, personages, boodschap en weet ik wat allemaal lijken niet eens op 2001


avatar van Beitel

Beitel

  • 415 berichten
  • 0 stemmen

serpico schreef:

(quote)
Wat zei je daar?!

WALL-E is veel, maar de woorden goedkoop en rip-off horen hier niet thuis. Een aantal leuke verwijzingen is wel even iets anders dan een rip-off zijn. Verhaal, personages, boodschap en weet ik wat allemaal lijken niet eens op 2001

Eerlijk is eerlijk, Wall-E heeft qua thematiek weinig nieuws te bieden. Het is eerder een soort verzameling oudere SF-thema's, maar dan in een kindvriendelijk jasje. Een soort "My First Science-Fiction Film", maar dan wel een héle goede.


avatar van SanderSander88

SanderSander88

  • 605 berichten
  • 0 stemmen

De boze computer van Wall*E heeft wel veel weg van HAL.


avatar van serpico

serpico

  • 2900 berichten
  • 491 stemmen

Beitel schreef:

(quote)

Eerlijk is eerlijk, Wall-E heeft qua thematiek weinig nieuws te bieden. Het is eerder een soort verzameling oudere SF-thema's, maar dan in een kindvriendelijk jasje.

Nee, maar veel films zijn thematisch gezien absoluut niet origineel. Zo veel thema's zijn er nu eenmaal niet. Het gaat om de manier waarop.

En dat rechtvaardigt nog steeds de opmerking niet dat WALL-E een rip-off zou zijn. Ook al lijkt Auto natuurlijk op HAL, maar dat is gewoon cool


avatar van Co Jackso

Co Jackso

  • 21924 berichten
  • 2791 stemmen

serpico schreef:

(quote)
Wat zei je daar?!

WALL-E is veel, maar de woorden goedkoop en rip-off horen hier niet thuis. Een aantal leuke verwijzingen is wel even iets anders dan een rip-off zijn. Verhaal, personages, boodschap en weet ik wat allemaal lijken niet eens op 2001

Ik vond de verwijzingen naar 2001 wel heel erg aanwezig. Best jammer, want dat had de film totaal niet nodig.


avatar van Bitking

Bitking

  • 140 berichten
  • 0 stemmen

Film die je MOET gezien hebben, echt schattig, spannend en leuk! Kortom: alles wat een film moet hebben.


avatar van deTuinman

deTuinman

  • 1186 berichten
  • 0 stemmen

Co Jackso schreef:

(quote)

Ik vond de verwijzingen naar 2001 wel heel erg aanwezig. Best jammer, want dat had de film totaal niet nodig.

Zie het als een eerbetoon vanuit Pixar aan Kubrick.


avatar van Rosicky

Rosicky

  • 1436 berichten
  • 1709 stemmen

Bitking schreef:

Film die je MOET gezien hebben, echt schattig, spannend en leuk! Kortom: alles wat een film moet hebben.

Maar toch maar 0,5*, raar. Persoonlijk vind ik WALL-E echt heel mooi gemaakt, maar qua verhaal is het allemaall magertjes te noemen. Het eerste gedeelte is vooral schattig, mooi en soms zelfs grappig, maar ik heb me tussendoor ook regelmatig wat zitten vervelen.


avatar van lianne*

lianne*

  • 11 berichten
  • 0 stemmen

Wall-e is egt zooooo schattig! (A)

en ik vind het een echt leuke film!

ook al is ie eigenlijk voor kinderen..

maar ik vind em leuk

(dat is dus wss waarom ik 2x naar de bioscoop ben geweest naar deze film:))


avatar van deTuinman

deTuinman

  • 1186 berichten
  • 0 stemmen

lianne* schreef:

ook al is ie eigenlijk voor kinderen..

Pixarfilms zijn niet per definitie films voor kinderen, maar voor jongvolwassenen.

Het zijn sterke verhalen met veel detail, die kinderen niet eens snappen of zien.


avatar van iGeO

iGeO

  • 234 berichten
  • 467 stemmen

Zeer mooi geanimeerde film, waarbij het verhaal niet heel erg sterk is.

Kon mij zeker wel boeien, maar kan me voorstellen dat dat bij kids tot +/- 6 jaar wat lastiger zal zijn.

deTuinman schreef:

(quote)

Pixarfilms zijn niet per definitie films voor kinderen, maar voor jongvolwassenen.

Het zijn sterke verhalen met veel detail, die kinderen niet eens snappen of zien.

Ben het hier dan ook zeker mee eens.

3,5***


avatar van iGeO

iGeO

  • 234 berichten
  • 467 stemmen

Zeer mooi geanimeerde film, waarbij het verhaal niet heel erg sterk is.

Kon mij zeker wel boeien, maar kan me voorstellen dat dat bij kids tot +/- 6 jaar wat lastiger zal zijn.

deTuinman schreef:

(quote)

Pixarfilms zijn niet per definitie films voor kinderen, maar voor jongvolwassenen.

Het zijn sterke verhalen met veel detail, die kinderen niet eens snappen of zien.

Ben het hier dan ook zeker mee eens.

3,5***


avatar van Baggerman

Baggerman

  • 10839 berichten
  • 8284 stemmen

Het is hier vast wel eens eerder opgemerkt, maar..... is dit niet gewoon een rip-off van Short Circuit??? (Met wat *Batteries Included-elementen).


avatar van Bitking

Bitking

  • 140 berichten
  • 0 stemmen

Rosicky schreef:

(quote)
Maar toch maar 0,5*, raar. Persoonlijk vind ik WALL-E echt heel mooi gemaakt, maar qua verhaal is het allemaall magertjes te noemen. Het eerste gedeelte is vooral schattig, mooi en soms zelfs grappig, maar ik heb me tussendoor ook regelmatig wat zitten vervelen.
Ik kan het moeilijk een 6 geven als ik maar tot 5 kan stemmen hé... Maarja, dat bedoel je waarschijnlijk niet. Ik zal het een 4 geven, beter zo? Nee weet je wat? Ik verwijder gewoon mijn stem, als mijn stem toch niet veel waarde heeft.


avatar van Hectometersnor

Hectometersnor

  • 299 berichten
  • 168 stemmen

Leuke film maar voor mij wel de zoveelste animatiefilm die in de categorie "standaard" valt. Vind het knap werk van Pixar om in een film als deze en met zulke karakters dusdanige emoties weer te geven maar qua verhaal en humor was ik niet echt onder de indruk.


avatar van Bitking

Bitking

  • 140 berichten
  • 0 stemmen

Rosicky schreef:

(quote)
Maar toch maar 0,5*, raar. Persoonlijk vind ik WALL-E echt heel mooi gemaakt, maar qua verhaal is het allemaall magertjes te noemen. Het eerste gedeelte is vooral schattig, mooi en soms zelfs grappig, maar ik heb me tussendoor ook regelmatig wat zitten vervelen.
OEPS ik zie de fout ineens met dank aan een moderator van deze site! Ik moest op 5 stemmen Sorry


avatar van RtW

RtW

  • 28 berichten
  • 57 stemmen

Gister gezien, mooi gemaakt. Maar ik denk wel dat je als volwassene van 30/40 het niet zo leuk vind als bijv. Ice Age ofzo, waar meer humor te pas komt. Soms vind ik het iets te kinderachtig, maar ik heb respect voor de makers


avatar van queenie

queenie

  • 593 berichten
  • 468 stemmen

Leuke film die voor kinderen grappig is en voor ouders saai.

Heb leukere kinderfilms gezien, maar dat komt denk ik ook omdat er zo weinig in gesproken wordt. De mimiek van de poppen/robots zijn mooi gemaakt. 3*


avatar van deTuinman

deTuinman

  • 1186 berichten
  • 0 stemmen

Baggerman schreef:

Het is hier vast wel eens eerder opgemerkt, maar..... is dit niet gewoon een rip-off van Short Circuit??? (Met wat *Batteries Included-elementen).

Nadenken voordat je iets doms zegt.


avatar van teaser

teaser

  • 210 berichten
  • 511 stemmen

De eerste 20 (?) minuten zijn geweldig. De rest van de film staat wat betreft sfeer en cinematografie haaks op het begin.

Ik vind het jammer dat de stijl waarmee de film opende gewoon stopt wanneer we aan boord van het schip gaan.

Dat alle robots aan boord een persoonlijkheid hebben maakt Wall-e minder uniek, maar is helaas wel in lijn met mijn verwachtingen van een familiefilm.

Presto was wat mij betreft het hoogtepunt van de film, naast de al eerder genoemde eerste 20 minuten...

5* voor het begin

3* voor de rest

Een 3,5* omdat 'de rest' langer duurt


avatar van Hannibal

Hannibal

  • 9358 berichten
  • 3277 stemmen

Hoewel ik al een tijd mijn buik vol heb van Pixar-animatie ben ik toch elke keer weer verplicht met mijn kinderen de nieuwe producten van deze studio te bekijken.

Deze keer was ik redelijk aangenaam verrast door de leuke manier waarop een leuk verhaal wordt verteld.

De mensheid heeft zo ontzettend veel rotzooi op de aarde gemaakt dat het er onleefbaar is geworden en leeft nu in een groot ruimteschip ergens in het heelal.

Op aarde is een machine achtergebleven die als enige doelstelling heeft om de boel op te ruimen.

Dit zeer tragische toekomstbeeld wordt op een grappige manier gebracht zodat de kindertjes wel beseffen dat ze geen rommel moeten maken, maar dat ze er ook weer niet wakker van hoeven te liggen.


avatar van deTuinman

deTuinman

  • 1186 berichten
  • 0 stemmen

Wat wil je met deze nutteloze comment? Hou die spoilers voor je.


avatar van Hannibal

Hannibal

  • 9358 berichten
  • 3277 stemmen

Pardon? Welke spoilers?


avatar van Baggerman

Baggerman

  • 10839 berichten
  • 8284 stemmen

deTuinman schreef:

Wat wil je met deze nutteloze comment? Hou die spoilers voor je.

deTuinman schreef:

Nadenken voordat je iets doms zegt.

Inderdaad!