menu

Mutluluk (2007)

Alternatieve titel: Bliss

mijn stem
3,85 (17)
17 stemmen

Turkije
Drama
126 minuten

geregisseerd door Abdullah Oguz
met Talat Bulut, Özgü Namal en Murat Han

Op een dag wordt Meryem langs een rivier bewusteloos gevonden, waarschijnlijk verkracht. Haar familie vindt dat hun eer is geschonden en gezien de traditie moet zij vermoord worden. Meryems neef Cemal, die net terug is van zijn dienstplicht in het roerige zuidoosten des lands, wordt de aangewezen persoon om haar te doden. Het lijkt hem slimmer om dit in Istanbul te doen en dus neemt hij haar nichtje mee voor een 'uitje' naar de grote stad. Hun wegen zullen zich kruisen met Professor Irfan Kurudal die, moe van zijn oppervlakkige en weinig intellectuele leventje, besloten heeft er even tussenuit te gaan.

zoeken in:
avatar van Anatolia
2,0
In literair opzicht had ik veel aan te merken op het boek van Livaneli, maar al tijdens het lezen kwam het idee bij me op dat het verhaal best geschikt zou kunnen zijn voor een verfilming. En warempel, niet veel later hoorde ik dat Oguz (die eigenlijk bepaald nog niet heeft weten te overtuigen als regisseur) de handen uit de mouwen had gestoken voor dit project. Toen de naam van Tarik Akan viel voor de rol van professor Kurudal, kon het helemaal niet meer stuk.

Zo te zien is Tarik Akan echter niet akkoord gegaan: Talat Bulut is een dompertje. Maar erger vind ik de zware overacting die Namal in de trailer laat zien. Nee, de casting had beter gekund.

Verder lijkt de bombastische muziek van Livaneli (die van nature muzikant is, maar die daarnaast ook wat films heeft geregiseerd en een aantal boeken heeft geschreven) de plank nogal mis te slaan: een beetje een geforceerde link tussen de film en de auteur van het boek.

www.mutlulukfilm.com[/url] Officiële Filmsite, helaas nog geen franse/engelse versie...

16 maart in TURKSE bioscopen

avatar van Anatolia
2,0
De film heeft een redelijk mooi begin met fijne kleuren en cameravoering, wat vooral te danken is aan de fotogenieke oude herder met zijn kudde schapen en het prachtige landschap van het Vanmeer (Lake Van, ter verduidelijking). Het acteerwerk daarbij is verder ook in orde, maar naarmate de film vordert doen de mindere punten van zich gelden.

Wanneer het verhaal zich verplaatst naar de Egeïsche rivièra, maakt de mooie cinematografie plaats voor niet bepaald interessante beelden die wat mij betreft net zo goed uit een toeristisch promotiefilmpje hadden kunnen komen. O.a. de misplaatste muziek was hier, zoals ik al voorspeld had, debet aan. Vooral het symfonieorkest dat telkens te horen was bij beelden van de zee en de zeilboot, riepen bij mij het gevoel op alsof er elk moment een epische zeeslag tussen de Griekse en Turkse vloten zou kunnen uitbarsten. Dat je kiest voor een lied van Livaneli dat inhoudelijk past bij het verhaal (namelijk een lied over eilandjes en de zee) is op zich niet zo veel mis mee, maar zorg er dan asjeblieft ook voor dat het arrangement niet vloekt met de vorm en het tempo van de film.

Verder valt er wat aan te merken op de karakterontwikkelingen en het verhaal an sich. Natuurlijk heeft een regisseur het recht af te wijken van het originele verhaal zoveel als het hemzelf goeddunkt, maar doe het dan wel fatsoenlijk. Vooral het ontwijken of minimaliseren van een aantal controversiële kwesties die in het boek duidelijker (maar ook niet veel beter) worden behandeld (dienstplicht, materialisme, feodalisme, onderdrukte seksuele gevoelens), doen de film geen goed. Het verhaal komt hiermee nogal banaal over en de karakterschetsen blijven veels te oppervlakkig. De onnodig toegevoegde romance tussen achterneef en achternicht en een verschrikkelijk slecht uitgewerkte achtervolging door bad-guys, zijn dan niet voldoende om het saaie geheel te redden.

Dan het acteerwerk. Özgü Namal doet het beter dan verwacht, maar toch speelde er een tweetal storende factoren. Aan het eerste kan zijzelf niet veel doen, namelijk dat ze een erg irritante stem heeft die bijna ondraaglijk wordt als ze begint te schreeuwen. Het tweede punt is, dat haar gezicht de laatste tijd in té veel films, tv-programma’s en reclames is voorbijgekomen dat er bij mij een soort Namal-verzadiging is opgetreden. Murat Han, de debutant, acteert zeker niet slecht, maar hij gaat een beetje ten onder aan de eerdergenoemde oppervlakkigheid van zijn rol en dat is hem natuurlijk niet aan te rekenen. Talat Bulut doet hij wat hij moet doen, niets meer, niets minder.

Al met al moet ik zeggen dat ik een aantal mooie dingen heb gezien waardoor de film zeker niet geplaatst mag worden tussen andere recente wanproducties uit de Turkse filmindustrie, maar hoger dan een 2* kom ik helaas ook niet.

onurdirenc
waarom zulke lange berichten
trouwens ik heb hem al op dvd

ik heb hem twee weken terug voor het eerst gezien. Ozgu Namal kan goed acteren in deze film, het is zeerzeker het zien waard. na einde sta je toch even stil bij bepaalde nog voortlevende gebruiken in Turkije. Jammer.. Maar film guzel eindigen yapioo

onurdirenc schreef:
waarom zulke lange berichten
trouwens ik heb hem al op dvd


Berichten dedigin adam akilli yorum zoals het zou moeten vind ik..

Hey bibi, zou je in het nederlands willen schrijven, zodat de rest het ook begrijpt?
We zitten hier niet op turks.nl.

bibibaplo schreef:
ik heb hem twee weken terug voor het eerst gezien. Ozgu Namal kan goed acteren in deze film, het is zeerzeker het zien waard. na einde sta je toch even stil bij bepaalde nog voortlevende gebruiken in Turkije. Jammer.. Maar film guzel eindigen yapioo


laatste zin: maar de film eindigt goed..

Berichten dedigin adam akilli yorum zoals het zou moeten vind ik..[/quote]

vind het een beetje ingewikkeld om het letterlijk te vertalen. wat ik probeerde te verwoorden is dat ik zijn reactie niet helemaal terecht vind, aangezien ikzelf vind dat betreffende goede reacties kan geven over een film, zo ook zijn reactie voor deze film..

gr, bibi

prachtig film!

avatar van BBarbie
5,0
De betoverende openingsscène trekt je naar het puntje van je stoel. Je krijgt vervolgens twee uur lang niet de kans om achterover te leunen, want er ontwikkelt zich een fascinerend drama over oude gebruiken, familietrots, onderdrukking, gewetensstrijd, onthechting en beetje bij beetje liefde.
Een verhaal over het moderne Turkije tegenover het traditionele Turkije met zijn vastgeroeste gewoontes en ijzeren wetten. Een verhaal ook met talloze wendingen, die je telkens weer nieuwsgierig maken naar het vervolg. Een verhaal tenslotte met oog voor details, zoals de scène, waarin Meryem en haar neef Cemal voor de eerste keer samen aan tafel eten en Meryem als gedienstige jonge vrouw nederig bij het hoofd van de tafel blijft staan voor het geval dat haar neef misschien nog wat nodig zou hebben. En als kers op de taart: op het moment dat je de hele verkrachtingszaak min of meer al een beetje vergeten bent, wordt de ware toedracht als het ware terloops geopenbaard. Schokkend. Prachtig.

Dat alles wordt gegoten in schitterende beelden van een fabelachtig mooie omgeving. En dan is er ook nog het ijzersterke acteerwerk van de hele cast. Zeldzaam goed. Vooral Özgü Namal springt er wat dat betreft trouwens uit, met als hoogtepunt de scène waarin zij dreigt te stikken in een visgraat.

Kortom een fantastische film met een passend einde, dat je achterlaat met een goed gevoel. En ja, die openingsscène met de kudde schapen en het aangerande meisje. Zó mooi, die moet je gezien hebben om het te geloven. Filmkunst met een hoofdletter F.

avatar van soom
4,5
Aangeraden door BBarbie.
Voor de derde en waarschijnlijk laatste maal kreeg ik een tip door. Want film opslaan en afspelen lukte niet naar behoren, dus was ik lekker de klootviool aan het uithangen. Via youtube dan ook, noodgedwongen, een deel gezien, om uiteindelijk na vlieg en goocheltruken bij youtube een versie te vinden met Kroatische, later Engelse, ondertiteling en die gewoon online stond. Nadat ik klaar was met m'n dansje van 830 uur maar afgekeken. Wauw is de gedachte. Ik ben me bewust van het feit dat iedereen racistische gedachten heeft: Ik ook. Maar er zitten zoveel kanten aan iemand, en niet alleen 0.70 % van moslims zijn goed. Wat mij betreft is iedereen goed, wat hij ook denkt over behandeling van de aanwezige dierentuin.
Deze wereld, waar we op lopen, de aarde, het is allemaal kostbaar. Iedereen is kostbaar. En iedereen is mooi en lief. Diep van binnen misschien, maar ik geloof absoluut in de goedheid van iemand. Zelfs al zie ik hem nog zulke foute dingen doen.

Het is een intrigerend kijkje in een wereld die me vreemd is. Dingen als eer, vermoord worden om de eer.. Ik kan me daar niet echt in vinden, opgevoed zoals ik ben. Ik voelde dan ook best mee met Meryem. Ook Cemal is een mooie rol , en Irfan gooit er tenslotte de saus overheen die het geheel wat extra smakelijk maakt.
Mooi, schitterende beelden en waarschijnlijk via deze weg helaas de laatste tip van BBarbie. Dank je wel !

Gast
geplaatst: vandaag om 05:43 uur

geplaatst: vandaag om 05:43 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.