Halloween (2007)

Alternatieve titel: Rob Zombie's Halloween

Horror
109 minuten / 121 minuten (unrated version)

geregisseerd door Rob Zombie
met Malcolm McDowell, Scout Taylor-Compton en Tyler Mane

Nadat Michael Myers als 10-jarig kind een gruwelijke slachtpartij aanrichtte, werd hij opgenomen in een psychiatrische inrichting. Nu, 17 jaar later, komt hij per ongeluk vrij en keert onmiddellijk terug naar zijn woonplaats Haddonfield, op zoek naar zijn jongere zus. Een ieder die zijn pad kruist, is in levensgevaar.

avatar van Daan258
Vele zijn helemaal niet weg van het werk van Rob Zombie maar ik vind zijn film altijd wel vermakelijk vinden.
Rob Zombie weet dan ook hier best een goede remake neer te zetten.

Zelf vond ik het heel gaaf om te zien hoe je de jonge Michael Myers ziet en hoe hij zijn familie uitmoord en daarna opgenomen wordt in een psychiatrische inrichting. Goed dat ze hier ook lekker de tijd voor namen. Voor mij was het helemaal niet langdradig maar juist een pluspunt om meer te zien van Michael Myers in zijn jongere jaren.
De film is hier en daar spannend de noemen en de sfeer was ook niet verkeerd. Qua sfeer niet zo sterk als bij de eerste 2 films maar niet slecht gedaan.
Michael Myers was gecast door een lekker overdreven grote gast die er voor zorgde dat hij net wat dreigender en agressiever over kwam.
De cast was ook best goed te noemen. Vooral was Malcolm McDowell goed gecast om de rol van Dr. Loomis over te nemen. Hij zette een goede rol neer.
Ook erg gaaf om Danielle Harris terug te zien na al die jaren. Dan natuurlijk wel met een andere rol maar leuk om te zien en ook niet vervelend om naar te kijken Brad Dourif zit ook nog is tussen de cast, hij heeft geen grote rol maar toch erg geinig. Het enige wat ik hoorde bij de scenes waar hij in beeld was was alleen maar de stem van Chucky.

Zeker vermaakt met dit deel.

Een dikke 3,0* krijgt hij zeker.

keimpeS
Helemaal geen gekke remake, uiteraard niet beter dan het orgineel wat mij betreft.
Elke regisseur heeft zijn eigen stijl en ook Rob Zombie geeft zijn eigen draai aan deze film,remake.
Helemaal niet zo gek, je moet alleen wel van zijn stijl houden. Vooral in taalgebruik, dialoog is het bij soms tijden nogal grof, veel gescheld & eigenlijks is er niemand met een greintje fatsoen, alle personage’s hebben wel iets duisters,ruigs in hun. Maar verders is de remake prima, te volgen van Michael’s jeugd tot uiteindelijk de meedogenloze killer die hij wordt!

Ook leuk zijn de herkenningspunten zoals de bekende soundtrack van Halloween & zoals in de opening van Halloween II in Haddonsfield Mr.Sandman!

avatar van Filmkriebel
Kan zeker niet aan het uiterst sfeervolle origineel tippen, al snapt Zombie duidelijk wel wat het origineel zo goed maakte. De bekende Carpenter tune wordt op de juiste momenten ingezet, de Halloween sfeer is raak en Michael Myers blijft een goed uitgewerkte serial killer. Hij heeft een eigen logica waar men zich makkelijk in vindt. In zijn ziel brandt nog een piepklein lichtje menselijkheid in de vorm van zijn zusje.
Van zodra Rob Zombie zijn eigen elementen gaat toevoegen loopt het al snel mis. Er zijn teveel zielloze en brute slasherscènes en dat hoeft ook weer niet; wel zit er eentje bij die lekker knipoogt naar Carpenter's origineel... voor de kenners Het einde van de film vond ik nergens op slaan.. barslecht.
Zombie's versie is mede door de opbouw en het eerste uur nog niet eens zo slecht en hoort tot de betere prequels in het genre. Maar van zodra Myers losbreekt en gaat rondlummelen in Haddonfield vond ik het de gemiddelde slasher niet meer overstijgen.

avatar van IH88
“The darkest souls are not those which choose to exist within the hell of the abyss, but those which choose to move silently among us.”

Prima Halloween film van Rob Zombie. Een achtergrondverhaal over Michael Myers had van mij niet per se gehoeven, vooral omdat het wel heel conventioneel wordt aangepakt. Jongen wordt gepest, vermoordt één van zijn pesters, krijgt de smaak te pakken en vermoordt zijn gehele familie.

Dat het werkt komt vooral door de jonge acteur Daeg Faerch en de gruwelijke moordpartijen. Zombie pakt het sowieso wat explicieter aan, of het nou gaat om de moordpartijen of het vele naakt. Actrice Taylor-Compton (die Laurie Strode speelt) doet het ook goed, en Zombie heeft goed gekeken naar wat het origineel zo succesvol maakte. Het had allemaal wel wat korter gekund, en vooral het eerste gedeelte had drastisch ingekort mogen worden.

avatar van Shadowed
Zoals verwacht.

Zombie is nu eenmaal een regisseur die me nog geen enkele keer wist te overtuigen, maar zijn hoogst beoordeelde film moet ik dan ook nog zien. Deze film valt echter voor mij precies in het rijtje van wat ik tot nu toe van hem zag, alleen net wat beter.

Het is wel duidelijk dat Zombie een grote liefde voor horror heeft, maar hij heeft het echter nog nooit volop kunnen bewijzen tegenover mij. Al zijn films blijven keer op keer hetzelfde ingrediënt missen, een sympathiek, redelijk geschreven karakters.

Zo zijn zowat alle karakters heel erg standaard, inclusief Michael Myers. Er wordt veel aandacht gegeven aan zijn verhaal, en dan is het alsnog redelijk leeg. Alles wat een beetje in de beurt van originaliteit kwam waren zijn maskertjes.

Maar voor de rest blijft Myers een nogal saai, standaard karaktertje waar Zombie weinig raad mee weet. Zeker grappig om te zien dat het totaal niet lijkt op zijn jongere eigen versie, en waar dat jochie ergens nog wel onvoorspelbaar was, is deze Myers vooral weer de ouderwetse, wat saaie moordenaartje.

De kills zijn ook wat slap naar mijn mening. Zombie staat erom bekend een redelijk horrorfilmpje te kunnen doen, maar zowat alle kills hier zijn iets te braaf. Wel redelijk meedogenloos, dat geef ik hem mee. Maar voor de rest komt het niet bepaald verder dan wat off-screen gesteek en gebons.

Bovendien is de toevoeging van lang haar echt een missertje. De film is echter wel altijd interessant, ondanks het zeer slappe verhaaltje. Vooral als we uiteindelijk naar het heden stappen, is het zeer voorspelbaar en zelfs wat slordig, wat opmerkelijk is voor een film van 121 minuten.

Wat de film wel goed doet, is de locatie en sfeer. Er hangt toch wel een kil sfeertje door de film heen en de meedogenloze toon heerst zeker. Alles heeft wel een zekere detail in richting de finale krijgen we nog wat spanning daarbovenop. Het is toch wel knap dat een horrorfilm van 121 minuten uiteindelijk dan toch wel weer een beetje weet te boeien. Daarom nog een nipte 2,5*.

avatar van knusse stoel
Een aardige horrorfilm en een remake van de originele Halloween (1978) - MovieMeter.nl, degene die we vanavond gaan bekijken. (na de grens van schemer en duister )
Deze "Halloween" was aardig zoals gezegd maar het laatste kwartier van de film moesten we ons door heen slepen, dat meisje wat niet die Michael afschiet en maar blijft huilen en schreeuwen en snikken.
Ergerlijk en ergens onlogisch, je wordt dodelijk bedreigt en je onderneemt niets? Misschien een slap karakter of niet meer na kunnen denken. Van de regisseur verwacht ik dan enige inbreng en Zombie valt mij hier iets tegen. Dus wat mij betreft had de film korter en bondiger gekund.
Voor het geheel (prima filmshots met goede belichting, de prestaties van de crew en het verhaal) een 7-.

Supernatural schreef:
toch wel een goeie remake.maar orgineel vind ik toch iets beter.al heb ik me prima vermaakt.goed verhaal.

Gisteren herzien.blijf bij mijn vorige mening,ja de orginele versie vind ik beter dan deze remake.zoiezo ben ik meer fan van jamie lee curtis want zij speelt laurie stode veel beter dan de actrice die haar in deze remake speeld.maar verders is deze film een prima film.

avatar van Duke Nukem
Een remake van deel 1 van de Halloween filmreeks, dus worden alle andere delen opnieuw overboord gegooid en we beginnen weer van voren af aan. We krijgen het achtergrond van Michael Myers op een nieuwe manier voorgeschoteld, weg is de satanische cult en in de plaats daarvan krijgen we een erg weinig voorbeeldig gezin en gepest op school. Niet mis, maar het duurt wel erg lang. En eens we de volwassen Myers te zien krijgen, is de look zo veranderd dat het niet meer op de originele lijkt. Een kerel van bij de twee meter met lang vettig haar en maskers die gemaakt lijken te zijn in de kleuterklas. De hele film is gewoon onprettig om te zien, er hangt een wel erg negatief sfeertje. En de actrice die Laurie speelt, doet je verlangen naar een jonge Jamie Lee Curtis. Wat ik wel goed vind, is dat je Michael een poging ziet doen om het met zijn zus goed te maken, weliswaar is dat een enorme ommekeer ten opzichte van de originele film.

avatar van Chelsea94
Het is Halloween dus deze eens even opgezet. Ik vind het geen slechte film, de film heeft een andere insteek die me wel bevalt.

De ondertitels zijn trouwens heel slecht op de dvd. Op een gegeven moment belt de politie naar dr Loomis en staat er. Je spreekt met Dr. ???. Blijkbaar kon de vertaler het niet verstaan, heel apart. Ook ontbreken op sommige stukken ondertitels. Voor mij niet erg maar wel apart.

avatar van Ajax&Litmanen1
En toen was het gister 31 oktober, Halloween. Wat is dan gepaster om eens te kijken dan een Halloween-film? Ik heb ze allemaal gezien en het origineel een jaar of twee terug nog, dus die blijft eventjes in de kast staan. Het werd tijd om na dik 10 jaar de versie van Rob Zombie eens een herkansing te geven. Want zo mag ik het wel noemen, gezien mijn 1,5* score die ik er destijds aan had gegeven. De film irriteerde me destijds gigantisch en was een vreselijk slechte reboot.

Ik hoopte dan gister toch dat mijn smaak een tikje zou zijn aangepast, zodat ik er nu wel van zou kunnen genieten. Het klinkt immers niet eens slecht, een Halloween versie die gruwelijker en realistischer dan ooit is qua geweld, het handelsmerk van Rob Zombie. Jammer dat zelfs het geweld geen zak aan is om te bekijken, maar daar kom ik later op terug. Wat me vooral net als 10 jaar geleden gruwelijk stoort is hoe weinig Zombie snapt van de originele Halloween. Die film draait om het mysterie van Michael Myers, om spanning, om sfeer. De franchise kwam in 2007 terecht bij een man die zijn films bouwt rondom shock en rock. Het past niet, het werkt niet.

Het grootste minpunt is gewoon al het eerste deel van de film, dat alle mystiek rondom Myers weg neemt en hem menselijk maakt. Wil ik niet. Michael Myers moet een afschuwelijke moordenaar zonder gevoel zijn en hoe hij dat werd is onbelangrijk. Maar ja, hier krijg je bijna enig medelijden met hem. Een alcoholische lul van een stiefvader, een nare zus, een strippende moeder, gepest op school. Ik vraag me af wat Zombie hier dan mee wil bereiken. Moeten we medelijden krijgen? Heel ongepast en daarnaast ook wel vreselijk clichématig allemaal. En dan heb je ook nog de transformatie van een zielig kind naar een beer van een reus van een kerel die maskertjes in elkaar plakt. Er zitten ook echt debiele stukken in rondom zijn tijd in de inrichting. Neem die zuster die even op hem moet passen en hem beledigde en met de rug naar hem toe ging zitten. Waarom? Of die twee rednecks die in de cel van Myers seks met een vrouw willen en dan schijnbaar even vergeten dat er een gigantische moordmachine aan een tafeltje zit te knutselen. Het slaat nergens op en Myers zijn ontsnapping voelde dan ook gewoon lame.

En dan verwacht je dat in het tweede deel van de film wat meer die oude Halloween-sfeer komt als Myers eindelijk kan gaan moorden. Maar dat valt ook vies tegen, want alles is veel te donker, rommelig en schokkend in beeld zodat je eigenlijk nauwelijks wat ziet. Ook constant die vervelend misplaatste rockmuziek erbij werkt ook bepaald niet sfeer verhogend. En personages als Laurie, ooit zo goed vertolkt door Jamie Lee Curtis, zijn hier zo inhoudsloos en nietszeggend dat enige binding ontbreekt. Het boeide me niet of ze dood zou gaan of niet. Ook Dr. Loomis spreekt me hier niet aan, beetje een vieze oude kerel nu. Er is geen spanningsboog, er zijn geen ongemakkelijke situaties en daardoor kan niemand shinen, zelfs Myers niet. Het enige wat ik tof vond is zijn masker, die hier wel echt heerlijk viezig is.

Deze Rob Zombie reboot is gewoon zonde van de tijd en geld geweest. Halloweenfans doe je er vermoedelijk geen plezier mee en Zombie heeft ook wel eens betere werken afgeleverd, al ben ik zeker geen fan van zijn stijl. Al zijn films voelen leeg aan. Ik ga dit weekend ook nog zijn tweede Halloweenfilm een herkansing geven, maar ik reken op dezelfde ellende. Ik had beter de film uit 2018 op kunnen zetten, die beviel me samen met de comeback van Jamie Lee Curtis wel erg goed.

1* (was 1,5*)

avatar van Daan258
Nog steeds blijf ik het een prima deel uit de reeks vinden.

Ook dit keer met Halloween bekeken en weer goed vermaakt.