San Michele Aveva un Gallo (1972)

Alternatieve titel: St. Michael Had a Rooster

Italië

geregisseerd door Paolo Taviani en Vittorio Taviani
met Giulio Manieri, Renato Scarpa en Cinzia Bruno

Omwille van zijn revolutionaire activiteiten wordt de aristocraat Giulio (Giulio Manieri) in de gevangenis opgesloten. Hij houdt zich sterk door zich voor te stellen dat hij nog steeds het middelpunt van de revolutie is. Hij overlegt met zijn ingebeelde medestrijders en houdt lange toespraken in zijn lege cel. Bij een overbrenging naar een andere gevangenis moet hij echter inzien dat iedereen hem is vergeten.

Niet de laatste Tolstoi verfilming van de gebroeders,in een werk dat eerder een farce te noemen valt dan een echt drama.Giuilo is een volslagen anti-held wiens poging tot Revolutie volkomen pathetisch en stompzinnig is en ook als zodanig in beeld wordt gebracht.
Na de schijn executie scéne die eerder aan Dostoyevsky ontleend lijkt te zijn bestaat de kernsequentie van een minuut of 30 slechts uit Giulio die doordraait in zijn cel,niet alleen redevoeringen aan imaginaire medestanders houdend maar ook kinderliedjes zingend( met name het eponieme SMAUG ).
Ook de laatste sequentie is zeer lang en speelt in de moerassen van de Po-delta,en doet qua weidse traagheid sterk aan Jancsó denken.Overigens ligt het tempo doorheen de hele film zelfs naar Taviani normen zeer laag.Opvallend is ook de voorkeur voor de kleuren rood,geel en oranje die er niet fraai uitzagen,maar dat kan ook aan de matige print liggen.
Gezien het bouwjaar en de marksistiese voorkeuren van de regisseurs mogen we vermoeden dat de film ook een ironisch commentaar is op de bekende ontwikkelingen aan de extreme linker flank in het IT van die tijd.
De farcicale toon wordt doorheen de film nog versterkt door het gebruik van het vrolijke capriccio Italien van Tchaikovsky als achtergrondmuziek.