La Tregua (1997)

Alternatieve titel: The Truce

Italië / Frankrijk / Duitsland / Zwitserland

geregisseerd door Francesco Rosi
met John Turturro, Rade Serbedzija en Massimo Ghini

In de winter van '45 bevrijdt het Rode Leger Auschwitz. Voor gevangene 174517, de Italiaanse jood Primo Levi, begint de terugreis naar Turijn. Hij voelt zich in de confrontatie met de plotse vrijheid totaal verloren. Na een eerste reis met de trein komt hij nog dieper in Polen terecht. Op zijn weg ontmoet hij andere reizigers, onder wie een filosofische Griek en een knappe verpleegster. Primo Levi zwerft op die manier een tijd door Oost-Europa, via Polen en Oekraïne naar Odessa en uiteindelijk terug naar huis in Italië. Ondertussen probeert hij zijn jarenlang onderdrukte gedachten en emoties weer op een rijtje te zetten en is hij bang voor wat hij thuis zal aantreffen.

Redelijk goeie rol van Turturro, maar het deed me verder niet zo heel veel. Er gebeurde imho ook te weinig om het je echt 'iets te doen'. 2,5*

Redelijke film, goed geacteerd, maar ik miste de sfeer en de diepgang van het boek 'Het Respijt' van Primo Levi.

avatar van jippie2010
Zeker een goede film, iets aan de trage kant