Les Témoins (2007)

Alternatieve titel: The Witnesses

Frankrijk

geregisseerd door André Téchiné
met Michel Blanc, Emmanuelle Béart en Julie Depardieu

De 20-jarige Manu arriveert in Parijs om een baan te zoeken. Hij trekt tijdelijk in bij zijn zus die in een slonzig hotel woont en studeert voor operazangeres. Op een nacht ontmoet Manu de 50-jarige, extroverte, homoseksuele arts Adrien met wie hij vriendschap sluit. Adrien introduceert Manu bij zijn vriendenkring en neemt hem mee op een bootreisje met een pasgetrouwd koppel: Mehdi en Sarah. Na de introductie van Manu in de levens van de Parijzenaars zal voor hen niets meer hetzelfde zijn.

Erg goede film en typisch Frans.
Blijkbaar hebben niet veel mensen hem gezien, op IMDB waren er ook al geen reacties, erg spijtig want de acteurs doen het erg goed, het verhaal raakt me en André Techiné is een goede regisseur die erg onderschat wordt.

avatar van Mr. Eddy
PowerToTheFlower schreef:
...

Maak je geen zorgen, de film gaat pas deze week in release....

Gisteren gezien, best wel een aardige film, geen topper. Af en toe wat langdradig en soms ging alles weer supersnel.

kappeuter (moderator)
Weer een film van André Téchiné die hier wordt uitgebracht. Ik heb de indruk dat de man in Frankrijk een grote naam is, maar hier op MM is de regisseur niet zo gewaardeerd (afgaande op stemgemiddelde bij zijn films).
Les Temps Qui Changent viel me wat tegen. Verder nog niets van m gezien. Misschien dat ik toch even ga omdat er al zo gruwelijk weinig Franse films in de bioscoop draaien.

FisherKing
Maar is de Franse productie ook niet veel lager dan pakweg 25 jaar geleden ? (en dus minder kans op goede films)

Van wat er hier gaat draaien zit Canal (+) er vaak als financier bij.

Hmm, vond het wel een goede film.
Levens die worden beinvloed door de jongere homosexuele manu.
Het was allemaal wel heel erg langdradig, op een gegeven moment had ik het wel gezien, een klein minpuntje.
Het acteerwerk vond ik niet subliem, maar desondanks toch erg goed.
Al met al, goed voor 3 sterren.

neo (crew)
Prima film, maar niet echt pakkend en je hebt het allemaal al eens eerder gezien. Het acteerwerk is wel formidabel alsmede de muziek van Philippe Sarde. 3 sterren

avatar van adaveke
Deze film pakte me zonder zich tot clichématige meligheid te verlagen.
Tranen kwamen er in mijn geval niet aan te pas, waarvoor ik de regisseur zeer dankbaar ben. Hij had zo gemakkelijk nog net een stapje verder kunnen gaan en zijn publiek een broodnodige ontlading kunnen bezorgen, maar door dit net niet te doen blijf je langer met het "ongemakkelijke" gevoel zitten dat de ilm oproept en je tot nadenken dwingt.
Prachtig hoe hij dit gedaan heeft.

avatar van maxcomthrilla
' Upcoming talent ' Johan Libéreau speelt ook hier weer een fijne rol als jongeman die menigeen in de film doet ontdooien dankzij zijn levenslustige karakter.

De thematiek klinkt als een groots drama, de uitwerking ervan is half zo dramatisch omdat de film duidelijk in twee helften opgesplitst is. Liberte is de 1ste drie kwartier het enige waar men zich om bekommert. Vrijheid blijheid, veel feestjes bij onderlinge vrienden in luxeuze landhuizen, wisselende sexuele contacten en weinig drama, alhoewel er af en toe al wat jaloezie om de hoek komt kijken.

Emmanuelle Béart straalt je tegemoet met haar zongebruinde huid gestoken in een fleurig, geel shirtje. Na drie kwartier steekt het HIV - virus de kop op en veranderen de levens van de 4 hoofdpersonen nog meer. Ook qua seizoenen is er veel veranderd want de warme zomer heeft inmiddels plaatsgemaakt voor een kille winter waarin onderlinge relaties op de proef komen te staan. Al klinkt het wat zwaarder dan het allemaal is. Zo zorgt Michel Blanc vaak voor een komische noot met zijn nukkige, vasthoudende karakter. De muziek was ook dik in orde. Half puntje aftrek voor het wat mindere 2de gedeelte van de film, het fall - gedeelte is niet echt uniek. 3,5*

Indringend tijdsbeeld van Parijs 1984 over mensen die vooral met zichzelf bezig zijn. Wanneer een van de hoofdpersonen 'ziek' wordt, heeft dat voor allen consequenties. Maar nadat hun broer en vriend aan Aids gestorven is gaan zij over tot de orde van de dag.

aardige film behalve een aantal schoonheidsfoutjes:

-Mevrouw Bearts enorme opgespoten collageen koortslip.
- Mevrouw Bearts fier overeind staande borsten.
- Het feit dat er in een film die gedateerd rond 1984 enkele auto's rondrijden die toen niet eens bestonden (renault clio en twingo),

BEETJE DOM

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Aardige film. Redelijk interessant verhaal. Mooi gecaste hoofdrolspeler. Maar ook een film die erg plotgedreven is en geen tijd neemt voor reflectie of rust. Veel korte scenes die allemaal het verhaal verder stuwen. Dat verhaal alleen is niet sterk of bijzonder genoeg om er echt een heel goede film van te maken. Niet zoveel mis mee, maar echt memorabel vind ik het niet.

avatar van Querelle
Geen hoogvlieger. Maar wel opvallend door de vlotte opeenvolging van scenes en plotelementen, en de film weet best op een aangrijpende manier de paniek en tragiek van het begin van de aidsepidemie aan te kaarten. Mede daardoor en vanwege de prima acteerprestaties scoort deze film nog bovengemiddeld.
Had wèl iets eerder mogen eindigen.

avatar van Querelle
Romeyn schreef:
....

Lekker belangrijk!

avatar van wendyvortex
Aardige ensemblefilm die speelt van de zomer van 1984 t/m de zomer van 1985.
Jonge homo verschijnt in het leven van een aantal Parijse vrienden en zet de onderlinge relaties flink op de kop, maar dan verschijnt ook de geheimzinnige nieuwe ziekte AIDS in hun leven.
Ergerde me wel een beetje aan de wat karikaturale oudere homo-rol van Michel Blanc.

avatar van sodo
Prima filmpje met goede acteerprestaties, alleen de sfeer van de jaren tachtig zat er niet in! Jammer!

avatar van nadrin
Schitterend, pareltje die je meesleept in het gebeuren.
Een dikke pluim voor het filmen van de intiemere scenes, die erotisch en toch aangenaam blijven.
Emmanuelle Béart was voor mij een onbekende actrice maar speelt hier een schitterende rol.
Alsook alle andere acteerprestaties zijn overtuigend en zetten hun rol stevig neer.
Een film met een thema dat ondertussen wel al vaak aangesneden is.
Maar de intense belevenis van de personen rondom zijn hier belangrijk.
Wat me vooral opviel waren de sterke conversaties en de schitterende oneliners.
Sinds .............. niet meer leeft wil ik voor twee leven
Je verheerlijkt het sterven, want je bent bang voor het leven.
enz.

Ik zat de gehele tijd echt te genieten van de intensiteit van deze film.

Romeyn schreef:
aardige film behalve een aantal schoonheidsfoutjes:

-Mevrouw Bearts enorme opgespoten collageen koortslip.
- Mevrouw Bearts fier overeind staande borsten.

Dat was het enige wat me af en toe stoorde. Vreselijk hoe vooral actrices zichzelf bijna verminken om iets terug te vinden wat niet er nooit meer zal zijn. Net als toen voor AIDS/HIV is er geen "geen genezing" tegen ouder worden.
Al zijn die auto's me niet opgevallen om eerlijk te zijn.....

Voor mij is het meer dan een aardige film. Heel sterk en ontroerend. Een portret van een periode die me altijd zal bijblijven. Dat vond ik mooi neergezet in deze film. De nieuwe vrijheid voor iedereen die zo gruwelijk bestraft werd. Althans zo was dat toen. Of leek het....
Ik vond de hele cast goed en geloofwaardig. Er werden op een rustige manier veel menselijke problemen en hoe je er mee omgaat behalve die "enge ziekte" behandeld......ach, Les Témoins heeft mij diep ontroerd. Dat is genoeg.

Redelijke film over een groep vrienden die er vrolijk op los leven, totdat AIDS zijn intrede maakt. Het eerste gedeelte is wat saai en eigenlijk onnodig lang. Echt aangrijpend wordt het niet. en het is niet aan de film af te zien dat deze zich tijdens de jaren '80 afspeelt. De personages komen geloofwaardig over en dit is ook te danken aan de uitstekende cast.

avatar van Decec
Een goede dramafilm...
Wat een verhaal, over AIDS,
homoseksuele en liefde...
Prima acteerwerk...
Geen HD aanwezig...
Redelijk achtergrond muziek (Dolby Digital)...
Typische Franse film...
Geen moeite waard...

Naar mijn mening is het bepaald geen luchtige film; en ligt de kern bij verlies, verdriet en onvermogen. Dramatisch maar zeker niet overdramatisch, waarbij het "luchtige slot " tekenend is.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een film die schittert in haar eenvoud. Daardoor wordt het geen topklassieker, maar wel een zo goed mogelijk versie van wat het kan zijn. Het verhaal van begin jaren '80 als het idee van de vrije sex een einde kent met de komst van AIDS. De titel zegt dan ook genoeg: Les Témoins. De getuigen! Mensen die op de eerste rij zien wat die nieuwe ziekte doet.

De mensen rondom de jonge Manu stellen hun levenswijze voor een stuk in vraag. Je had voordien ook wel SOA's, maar de preventie bij sex was er vooral om niet zwanger te worden (als je dat niet wou natuurlijk). Met het ongeneesbare Hiv-virus komt er een nieuwe tegenstander. De ziekte betekent het einde van de vrijheid en de seksuele avonturen die er bij horen.

Les témoins kent vele boeiende personages die samen een interessante film weergeven. Het wordt niet groots dramatisch (het is geen biopic over het begin van de AIDS-epidemie), maar dat maakt het net zo goed.