Gui da Gui (1980)

Hongkong
Actie / Fantasy

geregisseerd door Sammo Kam-Bo Hung
met Sammo Hung Kam-Bo, Ha Wong en Dick Wei

De onschuldige Hung wordt verdacht van de moord op zijn verdwenen vrouw. Eigenlijk is zij ontvoerd door wezens van 'de andere kant'. Naast de politie zitten ook allerlei vampieren en andere geesten achter hem aan.

avatar van masterrossi
Aardige martial arts film, maar niet meer dan dat.

Wel vermakelijk genoeg om te kijken als je, je verveelt.

3 sterren.

avatar van DaanVG
Dit zat in een Jet Li box die ik laatst kocht, maar hij speelt hier helemaal niet in :S maar ik heb me toch vermaakt.

neo (crew)
Gui da Gui was naar verluidt de film die als voorbeeld diende voor tal van andere films met soortgelijke aparte genrevermengingen; martial arts met fantasie, horror en komedie. Daar moet je van houden en zoals al herhaaldelijk is gebleken werkt zo'n mix meestal niet voor mij. Dit blijkt bij veel actiescènes, die uitstekend gechoreografeerd zijn en verlichtende humor bevatten, maar die tevens elementen van andere genres bevatten waardoor het niet helemaal beklijft.

Een mindere uit het oeuvre van Sammo Hung. Natuurlijk zou het best kunnen zijn dat er, hoe klein de kans ook is, er een soortgelijke stukje cinema bestaat waarbij het wel goed werkt.

Meh.

Hong Kong en horror ... het is maar sinds kort dat dat af en toe een aardig stukje film oplevert. Deze genreclashes werken zoals neo al zei zelden goed, ook hier is het weer zwoegen om de vaart er in te houden.

Komedie, martial arts en horror, al moet je dat laatste met een serieuze korrel zout nemen gezien de aanwezigheid van de eerste twee genres. Het fluffy acteerwerk maakt "serieuze" horror al bijna onmogelijk, de brakke aankleding werkt ook niet mee. Alles ziet er enorm goedkoop uit, waarbij je je afvraagt waarom ze de moeite eigenlijk gedaan hebben.

Na een uurtje komt er meer actie bij kijken en wordt de film wat leuker om volgen. Hung laat de horror ook maar voor wat het waard is en concentreert zich meer op de martial arts scenes. Niet geweldig, maar wel vermakelijk. Alleen had het heel wat beter gemoeten hadden ze echt de film nog willen redden.

Een slechte combo van genres, het werkt niet zo goed en pas wanneer het weer in martial arts clichés vervalt is de film het kijken waard. Voorbeeld of niet, de kwaliteit van deze Hung ligt gewoon te laag.