Hamaca Paraguaya (2006)

Argentinië / Nederland / Paraguay / Oostenrijk / Frankrijk / Duitsland

geregisseerd door Paz Encina
met Ramon Del Rio en Georgina Genes

Het is 1935, in de herfst wacht een ouder boerenechtpaar op hun zoon die aan het front vecht. En ze wachten op de regen die zich steeds aankondigt, maar niet doorzet. En op het einde van de hitte en de komst van een verlichtende wind. En op het einde van het blaffen van hun hond. Ze wachten en wachten.

avatar van Koekebakker
Een beetje vergelijkbaar met Juventude em Marcha is dit ook een ontroerende film over wachten en over hoop. Alleen bevat deze film haast alleen maar scenes uit de open lucht.

Sommige mensen om me heen vonden dit geen film, maar fotografie. En dat was niet als compliment bedoeld. Een beetje gelijk hebben ze wel, want de film bevat voor minstens eenderde van de film precies het shot van de poster, maar dan widescreen. De man en de vrouw hangen in de hangmat of wandelen wat rond. Ze mijmeren dat ze geen nieuws hebben over de oorlog ... dat ze willen dat hun zoon terugkeert van het front ... dat ze willen dat de hond stopt met blaffen ... dat ze willen dat het eindelijk eens gaat regenen ... dat ze zich zorgen maken als de hond is gestopt met blaffen ... De camera registreert op afstand.

Bizarre, radicale cinema. Ik vond het prachtig en ontroerend.

edit: en als ik nu terugdenk, besef ik pas hoeveel indruk de film eigenlijk heeft gemaakt: ik doe er een half sterretje bij.

avatar van wolfmanrene
Ook voor mij een van de grootste verrassingen van het festival. Ik hoor die krakende stem van de vrouw nog in mijn hoofd. En ik luister nu steeds of de hond in de buurt nu wel of niet blaft. Hoogstandje...

avatar van Koekebakker
Goed te lezen dat-ie zelfs in de filmtheaters wordt uitgebracht, vanaf 8 november.

Complimenten trouwens aan het Filmmuseum voor het distributiebeleid van nieuwe films, de laatste tijd. Stuk voor stuk eigenzinnige, kunstzinnige cinema met lef.

Of wordt het 18 oktober?