Ensemble, C'est Tout (2007)

Alternatieve titel: Hunting and Gathering

Frankrijk
Drama / Romantiek

geregisseerd door Claude Berri
met Audrey Tautou, Guillaume Canet en Laurent Stocker

In een groot appartement aan de voet van de Eiffeltoren raken de levens van vier mensen onlosmakelijk met elkaar verbonden. De 26-jarige Camille leidt een eenzaam leven in Parijs. Ze maakt 's nachts kantoren schoon, leeft in een onverwarmd kamertje en verwaarloost haar tekentalent. Als ze ziek wordt, geeft de welgemanierde Philibert, telg uit een verarmd adellijk geslacht, haar onderdak. In hetzelfde appartement woont ook de nogal ongemanierde Franck, een hardwerkende topkok in spe. Deze houdt eigenlijk alleen van Paulette, zijn oude grootmoeder. Wanneer zij in een sfeerloos verzorgingstehuis dreigt weg te kwijnen besluiten Franck, Philibert en Camille haar in huis te halen. Hoewel de eerste contacten niet bepaald soepel verlopen, vinden deze vier huisgenoten het geluk bij elkaar en trachten ze alle vier in het reine met hun verleden te komen.

kappeuter (moderator)
Interessant plot. Ik ben wel een beetje Audrey Tautou moe. Misschien is dit 'kleine drama' net wat ze nu nodig heeft.
Sinds Amélie hebben al haar rollen me teleurgesteld.

avatar van mikey
Tijdens Amelie kreeg ik niet de indruk dat we te maken hadden met een talent.

Fijne, buitengewoon melige, Franse prent die hier en daar voorzichtig en luchtig iets zegt over de levens van nogal alledaagse mensen (god dat klinkt vreselijk!). Visueel is het misschien niet buitengewoon spectaculair (de grote mise-en-scene van 'manon des sources' blijft uit) en ja, bepaalde personages zijn erg karikaturaal, maar toch slaagt 'ensemble c'est tout' erin om een plekje in je hart te veroveren dat de alledaagse romantische komedie niet kan. Oprechtheid zou daar voor een groot gedeelte tussen kunnen zitten. Eén ontegensprekelijk meesterlijk aspect: de fantastische muziek van Frederic Botton.
Verdiende 3* voor een klassiek vormgegeven, eenvoudige, luchtige Franse film die moeiteloos de mainstream Hollywood-rotzooi overstijgt.

Gezien in sneak in Kriterion.

Misschien komt het omdat ik geen groot liefhebber ben van het genre, maar in mijn ogen is het een tamelijk overbodige film. Tatou zet een aardige rol neer en ik heb me opzich niet verveeld, maar de film is behoorlijk zoet en oppervlakkig, blinkt nergens in uit en zal ik ook zeker snel weer vergeten.

avatar van Myrte
ik vond het een leuke lieve film!

kappeuter (moderator)
Sympathiek intiem filmpje.

helemaal eens met bovenste 2 reacties!

age
Het is een pakkende film, waar je naar blijft kijken en ineens is hij gedaan zonder dat je er erg in hebt! Het is zo realistisch! De beste film ooit!

Prachtige film. Jammer dat hij afgelopen was.

Dit is toch dik ondergewaardeerd op IMDB.
Toegegeven dat het verhaal dunnetjes is, soms voorspelbaar, soms verrassend, maar de film in zijn geheel is zeer aangenaam om volgen en echt, zoals de fransen zeggen "sympa" en ook ontroerend. De acteurs vind ik subliem. Audrey is een lust voor het oog, heeft klasse op overschot en de twee mannelijke hoofdrolspelers hebben wellicht nog een grote carrière voor de boeg. Paulette tenslotte wordt ondersteund door het schitterend chanson van Yves Montand "A Bicyclette".
Is de film niet echt diepgaand, de titel ligt zeer dicht bij de waarheid....

avatar van jorisker
Wat een ongeloofelijk ondergewaardeerde film!
Recensie volgt nog

avatar van Fran
Wat een lekkere, leuke, heerlijke film om naar te kijken. Voor het verhaal op zich hoef je het niet te doen. Hetgene wat deze film maakt zijn de personage's. De aandoenelijke, lieve, grappige Philibert, de onbeschofte en norse maar uiteindelijk zeer gevoelige, lieve en woestaantrekkelijke Franck en dan de mooie, lieve maar verbitterde Camille.

In deze film ook een heerlijke romance waar je je helemaal in kan meeleven. Het verhaal verveelt geen moment. Het is gewoon inderdaad zoals hier boven een paar keer beschreven een lieve, sympatieke film. Vooral het verhaal van de oma erdoorheen verweven geeft dat effect. En dan ook nog eens tezamen met het lievige karakter van Philibert.

Absoluut een aanrader !!!!!!!!!

avatar van Aapje81
Erg mooi romantisch drama waarin prima wordt geacteerd. Het kleine verhaaltje sleept je echt mee. Ik heb van begin tot het eind geboeid zitten kijken.

avatar van J. Clouseau
Fijn en lief filmpje met een uitstekende Audrey Tautou, een prima Guillaume Canet en een schitterende Laurent Stocker als stotterende zonderling van adel. Het verhaaltje is echt niet bijzonder, maar de personages maken alles goed (die grootmoeder is ook zó goed!) Naar het einde toe verzakt het allemaal een beetje en het einde is ook bijzonder melig. Al bij al toch nog een mooi filmpje voor tussendoor.

avatar van jikamajoja
Klein leuk filmpje met de nodige romantiek.

avatar van Martin Visser
Lief Frans drama over zoekende jongeren

In Frankrijk was Ensemble, c'est tout een bioscoophit. De regisseur Claude Berri heeft ook al een respectabel aantal films op zijn naam staan. Maar mij zei de film helemaal niks. Alleen dan dat Amélie-hoofdrolspeler Audrey Tautou er een rol in speelt. En geïnteresserd in Frans drama (dat ik eerlijk gezegd pas recent begin te ontdekken) heb ik deze film onbevangen gekeken.

En dat was een genoegen, al kan ik niet zeggen dat de film echt goed was. Maar genoeglijk om te kijken wat die zeker. Ensemble, c'est tout is een uitgesproken lieve film, waarmee die eerder sympathiek is dat kwalitatief geslaagd.

Schoonmaakster Camille moet hard werken om een karig loontje bij elkaar te verdienen. Ze woont op de zolder van een groot appartementcomplex waar ze amper ruimte heeft, laat staan comfort. Op de begane grond woon Philibert in een reusachtig, klassiek ingericht appartement, samen met huisgenoot Franck. Als hij Camillie ziek aantreft in haar koude huis, biedt hij haar onderdak. Huisgenoot Franck, niet bepaald een zonnetje in huis, vindt het maar niks. De verhoudingen tussen deze drie beginnen stroef.

Ik hoef niemand uit te leggen dat de personages ten opzichte van elkaar zullen ontdooien en dat er iets moois opbloeit. Dat spreekt vanzelf in deze lieve, romantische film. Philibert en Francks oma, die ook in het verhaal opduikt, zijn twee aandoenlijke personages die uiteindelijk bij de andere twee warme en zorgzame gevoelens oproepen. Daarmee is dit uiteindelijk een feelgoodmovie, maar niet zo standaard en doorsnee als degene die doorgaans uit Hollywood komen. Het aardige van Franse films is vaak dat het realistische, kleinmenselijke drama's zijn. Heel gewoon en daardoor met extra zeggingskracht.

Dat gebeurt ook hier. En dan neem je de soms wat rommelige verhaalwendigen op de koop toe. Ook het doorzichtige verhaaltje mag de pret niet drukken.

AddictedToMovies
Sympathiek filmpje dat ondanks de wat vlakke personages erg sympathiek over komt, mede door de aangename koppen van de Franse sterren. In het begin leek het even niet de juiste toon aan te slaan door de in mijn ogen koude beelden maar al snel veranderde het in de warme tragikomediesfeer die ik had verwacht. De ontwikkelingen zijn enigszins voorspelbaar en alles verloopt wel heel eenvoudig zonder enige obstakels. Philibert verliest zijn stotter, Camille en Franck groeien naar elkaar toe, etc. Dat laatste had kunnen zorgen voor wat meer tragedie (dat Philibert jaloers wordt oid), maar deze film kiest voor de feelgood weg en ook Philibert ontmoet de liefde van zijn leven. Een film waar je heel veel kritiek op kunt hebben, maar het is gewoon een zeer aangenaam filmpje. Desalniettemin is het einde wel enorm afgeraffeld waardoor de film wat onevenwichtig wordt en ook zorgt voor een wat uitgekauwd einde. Het had wel iets diepgravender en beter uitgewerkt kunnen worden, maar over het algemeen is het een simpele, geslaagde film.

avatar van ralfsjam
Drame / romantiek! niet echt mijn genre.... Maar toch wel een aardige film. zeker na de eerste 30 minuten. weinig op aan te merken.

leuke simpele feel-good movie die lekker wegkijkt, gewoon een vermakelijk filmpje om een keer gezien te hebben. Film kijkt lekker weg en verveeld geen seconde.

avatar van Zeriel
Gewoon een leuke film.

avatar van K. V.
Ook deze film eens bekeken en 'k vond hem niet mis. Een boeiend verhaaltje die ondanks dat het niet zo uitgebreid is, zeker niet verveelde.
De cast deed het ook niet slecht en speelde overtuigend.
Verder is er niet direct een slecht woord over te zeggen; een klein, fijn filmpje.

een clichématige, maar sympathieke en mooie film over het verlangen naar liefde en geborgenheid. De hoofdpersonen waren: een rebelse, eenzame jonge schoonmaakster, een gevoelige, schuchtere, stotterende acteur in spe en een opvliegende charmeur (chef kok van beroep). Hun leven was onbevredigend en saai en hoe verschillend ze ook waren, ze hadden elkaars vriendschap nodig om wat minder eenzaam te zijn. Toch was wat meer uitleg over het hoe en waarom van de personages me lief geweest.