The Falls (1980)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Sciencefiction

geregisseerd door Peter Greenaway
met Peter Westley, de stem van Adam Leys en Aad Wirtz

De wereld wordt geteisterd door een mysterieus verschijnsel dat the Violent Unknown Event of VUE heet. De symptomen zijn onsterfelijkheid en vreemde talen, sommige mensen geloven sterk in de verantwoordelijkheid van vogels. In deze drie uur durende film worden 92 biografieën van geïnfecteerden gepresenteerd wiens achternamen beginnen met de letters FALL.

avatar van Mochizuki Rokuro
Greenaways langspeeldebuut vereist door zijn lengte veel concentratie en uithoudingsvermogen. Bij vlagen fascinerend (alleen het uitgangspunt al), maar t duurde mij toch allemaal net iets te lang, omdat de ontwikkelingen op den duur minder verrassend zijn.