

The Last of England (1987)
Genre: Experimenteel / Drama
Speelduur: 87 minuten
Oorsprong:
Verenigd Koninkrijk / West-Duitsland
Geregisseerd door: Derek Jarman
Met onder meer: Tilda Swinton en Gay Gaynor
IMDb beoordeling:
6,5 (1.441)
Gesproken taal: Engels
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Amazon Prime
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot The Last of England
Een collagefilm over de 'Stand van Engeland' in de jaren 80. Een wirwar van homemovies, beelden van rellende jeugd, de Londense binnenstad in verval, drugs, prostitutie, maar ook het spookjeshuwelijk van Charles en Di, Thatcher en de Falklandoorlog.
Externe links
Acteurs en actrices
The Maid
Soldier / Various roles
Spring / Various roles (as Spring)
Various roles
Various roles (as Jonathan Phillips)
Various roles
Junkyard Guy
Narrator (stemrol)
Zichzelf (onvermeld)
Video's en trailers
Reviews & comments

yorgos.dalman
-
- 980 berichten
- 0 stemmen
The Last of England is, net als The Garden (1990) en The Angelic Conversation (1986), een non-lineair-narratieve collagefilm. Rode draden zijn er wel, maar die zijn symbolisch, suggestief, en voornamelijk, als bij de beste poëzie: tussen de regels door.
Derek Jarman is een duivelskunstenaar die met zijn Super 8 cameraatje de meest wonderlijke beelden weet te creëren. Volstrekt authentiek en idiocyncratisch en vervuld met al even wonderlijke muziek (van Simon Fisher Turner) - het is een film die onder je huid en nagels en achter je oogleden kruipt.
Alleen al het kijken waard vanwege het slot waarin Tilda Swinton bij zware storm haar bruidsjurk in stukken knipt en opeet, met op de soundtrack het hysterische gegil van de diabolische Diamanda Galas.

danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
Zo enthousiast als yorgos.dalman hierboven kan ik helaas niet zijn. Wel kan ik concluderen dat Jarman hier weer een unieke film heeft afgeleverd. Een collagefilm is inderdaad de beste benaming, waar verschillende technieken en verschillende segmenten in vertelling en stijl elkaar afwisselen. Waar de film daadwerkelijk echt over gaat wordt mondjesmaat losgelaten en voor het gros van de beelden is het schatten geblazen.
Daar heb ik verder geen moeite mee, vind het tussen de regels door lezen nooit geen probleem. Zag en hoorde dingen over de Falklandoorlog, het belagen (of behagen) van de Britse vlag en kreeg vooral een gevoel van onrust en onvrede mee.
Jarman blijft mijn interesse absoluut houden, wil ook erg graag meer van zijn werk zien. The Last of England was niet het mooie werk dat Blue was, maar zeker een experiment wat ik niet had willen missen. Soms wat te rauw, of te doelloos (weet niet precies hoe ik het anders moet omschrijven), maar over het geheel toch bijzonder.
Op de DVD stond tevens een erg mooi interview (althans, delen hiervan) met Jarman (There We Are, John genaamd). Prachtig hoe de camera langzaam om hem heen draait, hoe zijn (gehavende) gelaat wordt geregistreerd.

Mochizuki Rokuro
-
- 18912 berichten
- 14279 stemmen
Zo'n collagefilm als deze heeft Jarman meer gemaakt: The Garden (ontroerend, al in de tijd van zijn ziekte met persoonljke mijmeringen) en War Requiem als beeldcollage bij de opera van Benjamin Britten. Die bevielen mij beide beter dan deze.
Veel andere films (Jubilee, Tempest, Edward II) zijn meer theatrale zaken, met anachronismen, en bewust over-the-top met een verhaallijn geworteld in de klassieke verhalen.
Alleen zijn échte meesterwerk The Angelic Conversation is onvergelijkbaar

danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
Ik had vooral het idee bij Blue om naar een diepere film te kijken (luisteren). Een meer persoonlijk portret (alhoewel deze volgens mij ook een zeer persoonlijk (zelf)portret genoemd wordt), wat zich ook weerspiegeld in de sfeer. Vind het bijzondder dat Jarman een echt eigen wereld weet te creëren, met zijn eigen beeldtaal (of ik het altijd mooi vind is een ander punt).
Zal zeker op zoek gaan naar andere werken, vooral naar The Angelic Conversation dan.

starbright boy (moderator films)
-
- 21105 berichten
- 4282 stemmen
Tomorrow's have been cancelled, due to lack of interest
Ik vond het min of meer de film die gemaakt zou worden als heel Engeland na het vallen van de atoombom zat te wachten op een onvermijdelijke dood. Ofzo. De collage van beelden heeft een apocalyptisch gevoel. Er is geen toekomst meer, alles is verdoemd. En dat vol verwijzingen naar Thatcheriaans Engeland. (Fabriekssluitingen, Clause 28, Falklandoorlog, werkloosheid), met af en toe ook verbidningen naar meer introverte persoonlijke emotie (ik zat me sterk af te vragen of Jarman al wist dat hij dood zou gaan ten tijde van deze film). Maar dat is voornamelijk wat ik zag.
Ik had enige problemen met de lengte. De film fascineerde me bij vlagen maar sleepte me onvoldoende mee om anderhalf uur echt in de film te zitten. Voor mij had het beter gewerkt als een korte film van een half uur. De door Yorgos aangehaalde scene was een van de hoogtepunten. Misschien dat een herziening me een beetje over dit gevoel helpt.
Ik hou het nu op 3.0*

Querelle
-
- 6548 berichten
- 4894 stemmen
Beste die ik tot nu toe van Jarman zag. Heel erg goed zelfs.
Het laatste half uur met mn mond open gezeten (geloof ik)
Dat rauwe waar Danuz het over heeft bevalt me juist erg en de geluidsband en editing zijn echt om van te smullen. De film heeft een hoog "angry young man" gehalte maar die eerlijkheid en beeldwoede vond ik juist aanstekelijk.
De collage films van Jarman liggen me blijkbaar beter dan zijn conventionelere films.

Mochizuki Rokuro
-
- 18912 berichten
- 14279 stemmen
zijn conventionelere films.
Welke bedoel je daarmee? Eigenlijk past er niet eentje binnen mijn definitie voor conventioneel, of je moet 'Caravaggio' bedoelen.

Querelle
-
- 6548 berichten
- 4894 stemmen
ja ik bedoel eigenlijk zijn narratieve films zoals carravaggio inderdaad, Sebastiane en Wittgenstein. Toch een groot verschil met the Angelic Conversation en deze film?

Mochizuki Rokuro
-
- 18912 berichten
- 14279 stemmen
Ja zeker, maar Wittgenstein en Sebastiane vind ik verrre van conventioneel. Al klopt het dat die wel een zekere narratie hebben.
Maar goed deze kan niet in de schaduw staan van The Angelic Conversation (halve ster eraf??) en War Requiem. Al is-ie beter te verteren dan Jubilee. Het klopt dat het een "angry young man" film is, een fenomenaal tijdsbeeld, maar daardoor ook teveel een wat gedateerde egotrip. Geef ik toch de voorkeur aan The Garden bijvoorbeeld. Ook een egotrip (zoals vrijwel alle Jarman films), maar van ontluisterende persoonlijke schoonheid.

Querelle
-
- 6548 berichten
- 4894 stemmen
The angelic Conversation is in mijn herinnering wat ongrijpbaar geworden. Het koste me destijds ook iets meer moeite dan deze film. Weer herzien dus
Die gedateerdheid van the Last of England zag ik wel, ik heb ook weinig met het betreffende politieke tijdsbeeld, maar ik vond het toch heel meeslepend door de toffe soundtrack en het ritme van de beelden. Vooral een esthetisch oordeel dus.
The Garden, War Requiem en blue wil ik zeker nog zien, eigenlijk alles wel.
Het laatste nieuws

Doodsoorzaak 'Euphoria'-acteur Angus Cloud (25) onthuld, Del Toro had bijna een 'Star Wars'-film gemaakt | MovieMeter Recap

De vijf best beoordeelde films van Tom Felton (36) buiten de 'Harry Potter'-reeks

Guillermo Del Toro en David S. Goyer hadden bijna samen een 'Star Wars'-film gemaakt

'De Veroordeling' over roemruchte Deventer moordzaak vanavond zonder reclame op televisie
Bekijk ook

Den-En ni Shisu
Drama, 1974
12 reacties

Tsuitô no Zawameki
Drama, 1988
21 reacties

The Angelic Conversation
Drama / Experimenteel, 1985
14 reacties

Wittgenstein
Drama, 1993
13 reacties

Metropolitan
Komedie / Drama, 1990
12 reacties

Post Mortem
Drama, 2010
13 reacties
Gerelateerde tags
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API

© 2023 MovieMeter B.V.