The Stalking Moon (1968)

Western

geregisseerd door Robert Mulligan
met Gregory Peck, Eva Marie Saint en Robert Forster

Sam Varner is een verkenner bij het leger en op middelbare leeftijd. Sam wil zijn rust zoeken op een boerderij in New-Mexico, die hij recent heeft gekocht. Zijn laatste opdracht is het terugbrengen van een groep ontsnapte Apachen, vooral bestaande uit vrouwen en kinderen, naar het indianenreservaat. Tussen hen zit de op 11-jarige leeftijd ontvoerde blanke vrouw Sarah en haar halfbloed Indiaanse zoontje. Beiden mogen met het leger meereizen, maar Sarah wil snel verder reizen naar familie in Columbus. Sam begelijdt beiden en onderweg besluit hij Sarah en haar zoontje mee te nemen naar zijn ranch, wanneer hij vaststeld dat het bloeddorstige Apachenopperhoofd Salvaje hen achtervolgt.

avatar van Mac Hammer Fan
Sam Varner, een ervaren verkenner, verlaat het leger om op zijn ranch te gaan wonen. Hij neemt een blanke vrouw en haar negenjarig halfbloed zoontje onder zijn hoede. De scout wordt ertoe gedreven om met Salvaje, een gevreesde Apache, die zijn zoontje terug wil hebben, een lange, zenuwslopende en uitputtende tweestrijd te voeren...
In een gebaar, een houding, een blik en gebruik makend van decor-elementen, camera-instellingen en beeldcomposities wordt in deze western heel wat opgeroepen. De realiteit wordt het kader en het stramien waarop regisseur Robert Mulligan zijn thriller geborduurd heeft met knap ingeweven griezelige elementen. Een boeiende kijkervaring.

avatar van Dogie_Hogan
Deze zomer op DVD verkrijgbaar! Zit in Western-boxset; weet niet of tzt ook separaat te koop.

avatar van Dogie_Hogan
DVD per 28 aug. ook los verkrijgbaar: € 4,41!

avatar van Jan met de pet
Ben echt een western fan, deze film vind ik toch 100% voorspelbaar vanaf het eerste moment, film is saai en komt niet echt opgang, laatste 15 minuten gebeurd het allemaal voor mij een 2,5

avatar van Barfly
Het eerste uur van de film is redelijk ingetogen te noemen, de opbouw naar een zinderende laatste 45 minuten. De film bouwt een suspense op die je maar weinig meemaakt in westerns.
Vooral de wreker die onzichtbaar en mysterieus blijft en de muziek die de spanningsopbouw op mooie wijze begeleidt maakt dit een thriller van jewelste. Daarbij nog geweldige acteerpretaties van iedereen, met Peck als summum en een prachtige lange finale met een spanning waaraan geen einde lijkt te komen.
Er zit maar één klein schoonheidsfoutje in de film als de wreker het huis binnendringt, de vrouw ontvoerd om haar vervolgens bewusteloos achter te laten zodat Peck haar weer veilig binnenshuis kan brengen. Daar kan ik geen logica in ontdekken.
Maar zelfs met dit kleine minpuntje kan ik leven. Verder klopt alles aan deze film en ik was zelfs meteen ongemerkt de film voor een tweede keer aan het bekijken.
Voor mij is dit één van de beste Amerikaanse westerns ooit.

avatar van Brix
Barfly schreef:

Voor mij is dit één van de beste Amerikaanse westerns ooit.

Het is érg lang geleden dat ik deze film gezien heb.
Maar ik herinner mij de zenuwslopende spanning nog goed.
En Peck kan bij mij sowieso weinig geen kwaad doen.

Ik wil de film eerst nog eens opnieuw zien alvorens mijn punten hier toe te voegen.
Kopen dus maar.

avatar van Brix
Eindelijk, na vele jaren, vandaag weer eens gezien (dvd uit US laten komen)
Van het eerste gedeelte van de film kon ik mij weinig of niets meer herinneren.
Ik denk dat ik hem ook nooit eerder in kleur gezien heb, maar in zwart-wit, op TV.
Dus dat geeft al aan hoe lang het geleden moet zijn.

Maar het laatste, zenuw-tergend spannende gedeelte kon ik mij nog redelijk goed herinneren.
Dat vond ik nu weer net zo spannend als destijds.
Dit is inderdaad een top western.
Weinig dialogen(een pluspunt!) en zeer goed acteerwerk, niet alleen van Peck, E.M. Saint is ook heel sterk, en het kleine indianen jongentje eveneens.
Dit is er weer een voor de ere-western dvd afdeling.

avatar van Dogie_Hogan
Het verbaast mij, hoe weinig stemmen deze Western heeft.

Voor mij heeft de film wel erg weinig dialogen. Dat het indianenjoch de hele film niets zegt is logisch. Dat de blanke squaw moeite heeft met Engels praten is ook logisch, maar had dan de oude baas, die de ranch beheerde, wat meer laten zeggen en/of die Mexicaanse familie aan de rand van het ranch terrein.
Verder vind ik de film erg voorspelbaar.
Daarnaast verbaas ik mij over Savaje, die zijn vrouw gewond en bewusteloos in de bergen achterlaat. De 1e gewonde na zijn vele doden. Misschien had Peck haar eerder kunnen bewapenen, zoals aan het eind.
Ook verbaas ik mij over haar snelle genezing.
Iets meer chemie tussen Eva-Marie en Peck had ook gemogen.

Tja en dan die mooie landschappen. Daar hebben we deze Western niet voor nodig, we hebben daar voor toch National Geografic...

Misschien bij herzien een hogere score, voor nu een IMDB 5/10.

avatar van trebremmit
Een western met bijzonder mooie landschappen en weinig dialoog, het eerste half uur lijkt het wel een spaghetti western. Zeker een anders dan anders western, helaas vond ik de karakters nogal emotieloos en vond ik het af en toe erg saai. De voorspelbaarheid was ook een tegenvaller.
Maar goed, vooral het eerste half uur met de zandstormen en het laatste kwartier zijn erg mooi en daarom 3,5*.

avatar van madmax1
Had ik al in bezit, en als ik nu niet weer had gekeken, was hij gewardeert op een 4, maar naar herzien valt het plots allemaal wat tegen, kwam er niet goed in , en begon me aan aller hand scenes te ergeren , beeld landshap zag er prima uit , de spannig was eruit ,geen film voor 2 keer te zien ,heb ik nu bemerkt.

@madmax1
Mee eens. Blijf bij herzien bij score 5/10.

Heel erg goed.
Vooral het gebrek aan dialogen maakt dit een erg goede film.

avatar van LuukRamaker
Heel sterke western waarbij in het begin volgens mij wel wat spaghetti-invloeden vallen te bespeuren. De muziek is erg sterk en doet in het begin erg denken aan de sound van de Europese variaties op het Amerikaanse genre, maar ook de lange periodes van stilte en de grauwe omgeving waar ze zich het eerste gedeelte in bevinden, doen erg denken aan de Italiaanse westerns.

Op het moment dat het gezelschap bij de ranch aankomt verandert dit echter langzamerhand en lijkt de sfeer om te slaan. De sfeer wordt grimmiger, maar tegelijkertijd straalt de omgeving van de ranch - zeker in het begin van het laatste uur - een bepaalde rust uit en komt prima naar voren hoe sfeervol het ranchersleven kan zijn. Het is vooral de zeldzaam mooie locatie die daarbij voor prachtige plaatjes zorgt.

De drie hoofdrolspelers zijn zeer overtuigend. Gregory Peck is sowieso altijd erg sterk, maar ook Eva Marie Saint en Robert Foster zetten behoorlijk goede rollen neer. Verder doet ook Nathaniel Narcisco het naar behoren. Het ligt natuurlijk niet zo zeer aan hem, maar er gaat serieus veel dreiging uit van zijn personage. In elk geval dermate veel dat The Stalking Moon afsluit met een erg sterke zinderende ontknoping.

Een boeiende, bedachtzaam (ook in de betekenis van traag) vertelde western, waar een dreiging vanuit ging die onzichtbaar bleef en waar de richting van het verhaal niet altijd even duidelijk was. Vooral in visueel opzicht waren de beelden sterk en de cast vond ik goed spelen. Gregory Peck zag er met zijn 54 jaar nog altijd aantrekkelijk uit.

avatar van mr rumson
Voor mij was dit niet een van de beste westerns van Peck.
Persoonlijk vond ik hem wat langdradig en voorspelbaar.
Het kat en muis spel bij de ranch bracht dan wel de nodige spanning mee.
Waarbij de indiaan goed voorbereid was want aan kogels had deze geen gebrek.
Al met al een goede western maar ook niet meer dan dat .