The Hunley (1999)

Actie / Oorlog

geregisseerd door John Gray
met Armand Assante, Donald Sutherland en Alex Jennings

Het beleg van Charleston in 1864, tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog. Acht jonge zeelieden worden aangesteld om de duikboot CSS Hunley te bemannen. Ze moeten met het vaartuig de vijand uitschakelen tijdens de slag om Charleston. De mannen zijn op elkaar aangewezen, maar in oorlogstijd is het niet evident om te overleven. En al helemaal niet wanneer men weet dat de CSS Hunley de eerste duikboot is.

verre van slecht, maar zeker niet onvergetelijk.
Assante probeert wel te overtuigen, maar het is allemaal een beetje te Amerikaans, te heroïsche, begrijp je ?

***' 3,5 op 5 ***'

avatar van U-96
Weet iemand of deze film te koop is op DVD of VHS?

avatar van U-96
Iedereen weet natuurlijk dat de H.L. Hunley de meest legendarische onderzeeër ooit is. Dat hier een film over gemaakt is, is een goede zaak.

De pluspunten:
- Goede, mooie beelden van de Hunley; zowel van de buitenkant als van de binnenkant.
- Een redelijk goed beeld van de Amerikaanse Burgeroorlog.

De minpunten:
- Wanneer je als kijker helemaal in de onderzeeboot-aktie zit, wordt het een beetje vervelend als er meteen van onderzeeër naar stad wordt geswitched.
- De laatste scene waarin je de overleden bemanningsleden plotseling 'levend' ziet worden, en dat die geest van die vrouw opeens in de boot zit. Dat vond ik zo sentimenteel. Dat hoort niet in een onderzeebootfilm (vind ik).
- De Hunley staat niet volledige centraal. Dan maakt het voor mij niet tot een 'echte' onderzeebootfilm.

De H.L. Hunley is onlangs geborgen. Op de officiële site van de Hunley staat een online spelletje waarin je de kapitein van de boot kan spelen; best leuk, maar wel veel oefeningen vereist.
(weet niet zeker of het er nog opstaat)

Ondanks dat het hier om een onderzeeboot gaat vind ik dat deze film niet met de norm Das Boot of films als U-571, The Hunt for Red October, Crimson Tide, The Enemy Below, Run Silent-Run Deep enzovoort kan worden vergeleken.

*** Niet slecht, maar ook niet geweldig. Wellicht wel een herkijk waard.

U-96 schreef:

Ik had er nog nooit van gehoord

neo (crew)

Caligula
U-96 schreef:

Deze duikboot is in vergelijking met de rest ook maar een klein prutske.

deze film ken je downloaden op regio 1 dus zonder subs want die zijn er niet
zover ik weet is hij er niet in regio 2
de vhs versie (orgineel) echter heb ik in mijn bezit en goede kwaliteit
ik heb er een dvd van gemaakt ook goed maar je moet hem zien op de tv en niet op je pc ivm resolutie
dit speciaal voor U-96 heb je interesse ?

Vond het best een goede en mooie film. Het verhaal zit prima in elkaar en het einde was best een beetje emotioneel. Verder wordt er best goed in gespeeld. Tevens een stukje geschiedenis les.

edeningrid
Caligula schreef:

Deze duikboot is in vergelijking met de rest ook maar een klein prutske.

Wat had jij dan gedacht een atoomonderzeeer? kluns