Toki o Kakeru Shôjo (2006)

Alternatieve titel: The Girl Who Leapt through Time

Japan
Animatie / Drama

geregisseerd door Mamoru Hosoda
met de stemmen van Riisa Naka, Takuya Ishida en Mitsutaka Itakura

Als de 17 jaar oude Makoto Konno de gave heeft om, vrij letterlijk, terug in de tijd te "lopen", begint ze meteen op school cijfers te verbeteren en persoonlijke misstappen recht te zetten. Ze komt er echter snel achter dat het verleden veranderen niet zo makkelijk is als het lijkt.

avatar van KW2
KW2
Te zien op het Amsterdam Fantastic Film Festival: http://www.afff.nl/

avatar van John Doe
Een wat knullig verhaal, maar een leuke anime

Een charmante film, in een wat naieve stijl met bekende verhaalelementen over tijdreizen, gelukzoeken en middelbare school liefdesperikelen. Aangenaam.

avatar van danuz
Klinkt erg fijn dus, eens kijken of deze nog ergens te zien valt..

Hij is/was op het AFFF, waar ik de film vrijdag heb gezien, maar weet niet of-ie daar nog een keer te zien komende dagen.

Is verder ook wel "verkrijgbaar".

Weet niet of ik deze zo nodig hoef te zien. Trailers zagen er niet al te best uit en Hosoda lijkt nogal overhypt om de verkeerde redenen.

Het lijkt me zeker geen must-see. Maar zoals ik schreef 'aangenaam', een beetje een dagdroomfilm.

En of de regisseur overhypt is en waarom weet ik niet, maar dat maakt voor het kijken van een film toch niet uit? Maar die discussie hoort misschien ergens anders thuis.

Als je al een aantal keer met veel verwachtingen aan een film van hem begonnen bent en telkens teleurgesteld achterbleef dat speelt dat toch mee.

Dagdroomfilm klinkt erg positief vind ik, dus daarom dat ik liever weer niet teveel verwacht

avatar van NKyou
Fijn filmpje inderdaad.

Verhaaltje is vrij standaard en het einde ligt erg voor de hand, Ook alle highschoolperikelen die voorbij komen zijn vrij cliché. Maar begrijp me niet verkeerd, dit zijn helemaal geen minpunten. Het werkt en dat is wat telt hier. Ondersteunende muziek die op sommige momenten goed opkomt en op andere momente gelukkig wegblijft is erg dromerig. Kleine 4*, toch.

avatar van Roodkapje
Dromerig filmpje over een meisje dat korte sprongen kan maken in de tijd. Ergens is het verhaal toch nog simpel maar de zomerse en dromerige sfeer die er hangt blijft je echt wel bij. De 2D- animatie zelf is erg mooi; maar de 3D animatie was te brak en dat gaf toch wel een shril contrast. Het paste niet echt bij elkaar.

avatar van danuz
Uiteindelijk blijkt dit toch een warme film te zijn. Iets wat ik aanvankelijk niet direct voelde.

Het is inderdaad 'weer' een Japans highschool drama, maar zoals zo vaak is het genieten geblazen. Zomerse dagen, getingel van de spoorlijn, shots van wolken etc.
En dat maakt het toch weer een erg aangename film om te zien.
Visueel ziet het er redelijk mooi uit. Vooral de settings waren mooi, over de karakters ben ik net minder te spreken. De gezichtexpressies vond ik soms wat over de top.
En het voelde soms aan als een tweederangs Kondo of Takahatafilm.

Een dagdroomfilm met een wat rommelig begin, maar met een fijne climax en af en toe erg mooi pianospel.

avatar van Observator
Leuk, lief filmpje. Zit mooi in elkaar. Zaten een paar schitterende beelden/scènes tussen. Verder leuk tijdreisprincipe. Vond wel iets te veel nadruk op de toekomst, era's, ed. gelegd. En voor mijn gevoel werd de climax van het verhaal steeds uitgesteld. Leek wat lang te duren. Maar al met al een, zoals al eerder gezegd, lekkere wegdroomfilm.

Ik vond het wel meevallen met dat "weer".

Het tijdreis zijsprongetje maakt de film toch net wat anders dan de rest. Plaatst de film ergens tussen een Takahata en een Shinkai, en behoudt zo ook een beetje de eigen identiteit.

Was voor mij ook alweer een tijdje geleden, dus ik kon er zeker weer van genieten. De visuele stijl was ietwat karig maar daar baatte de animatie dan weer van (niet qua vloeiendheid trouwens).

Fijn filmpje, woorden als "tweederangs" vind ik hier absoluut niet op z'n plaats, Hosoda wist mij te verrassen. Kleine 4.5*, er is ook nog een wat langere review.

avatar van stephan73
Komt 23 Juni uit via Filmfreaks!

Vraagje aan degene die deze goed vindt.. Kan ik dit blind kopen als ik Tekonkinkreet en Paprika hoog heb gewaardeerd?

Eh, nee

avatar van stephan73
En als ik het dan toch doe?

Dan mag je je verwachten aan een film die qua tempo heel wat lager ligt en vooral teert op het chille zomergevoel. Met een vleugje sci-fi erdoorheen

avatar van stephan73
Net de trailer bekeken en dat zag er inderdaad niet al te hyper uit.. Erg mooi, dat wel.. Zal dit zeker een kans geven!

avatar van maxcomthrilla
Qua concept verwant aan The Butterfly Effect en qua uitwerking leunt het dicht tegen Omohide Poro Poro aan.

Ook hier is het hoofdpersonage een meisje die kampt met twijfels en daardoor soms opgaat in een eigen droomwereld om maar niet met de werkelijkheid geconfronteerd te worden, die eigenlijk helemaal niet zo slecht is.

De film bevat een aantal terugkerende elementen die sferisch perfect een lekker gevoel over weten te brengen. Rode draad is de onhandigheid van Makoto, of ze nou op school is of op straat. Overal leidt haar onbevangenheid tot ( kleine ) problemen. Deze onhandigheid, die vaak leidt tot chaos, vormt een hevig contrast met de vele rustige momenten dat ze met haar schoolvrienden op een grasveldje wat honkbal speelt en er ruimte is voor vermijmering in de vorm van gesprekken over liefde. Onderwijl horen we op de achtergrond meerdere malen een geluid, die eraan doet denken of er ergens iemand aan het zagen is.

Het beste aan de film vind ik de terugkerende elementen, die hier ook wel de bakermat voor ogenschijnlijke rust genoemd kunnen worden. Zoals die poppetjes bij de spoorwegovergang die zich verstaanbaar weten te maken in een drukke hellende winkelstraat als iedereen even tot stilstand komt in afwachting op een naderende trein.

Qua animatie vond ik het niet echt bijzonder maar wel mooi om aan te zien. Veel interessante, diverse spotlights van de stad, o.a. de winkelstraat, een weg die langs de river loopt etc. De film ademt een zomerse sfeer uit, waarin het schooljaar tegen het einde loopt zodat er meer ruimte is voor vrije tijd en ook het verschijnsel ' afscheid nemen van elkaar ' niet uit de weg gegaan wordt. Een schattige film met veel ' ah...wat lief - momenten, terwijl het allemaal weer niet te zoetsappig wordt omdat er ook een aantal dingen lijken te gebeuren die afschuwelijk zijn. 4*

avatar van rokkenjager
Sweet!

Na een zware film als ''Andrey Rublyov'' was ik wel aan toe voor een luchtig filmpje.

Visueel ziet de film verzorgt uit. Alhoewel het toch weer wisselvallig is. Soms zien er de shots niet echt goed uit, anderzijds oogt het weer prachtig. Prima uitvoering van het concept, waardoor het in het begin nog erg aangenaam en leuk uitziet en veel valt te genieten. Tegen het einde wat zwaarder en dramatischer allemaal. Vond het ook wat saai dat gedoe met tijdreizen. Fijne muziek verder. vooral de piano melodie deed me kalmeren

Schattige filmpje die wel een grotere publiek verdient hier. 3,5*

avatar van Nephilim
een kleine wow... van mijn kant.
Mooie sfeervolle anime die bijna Ghibli kwaliteit weet te halen.
Her en daar wat verwarrend(maar dat heb ik vaak met tijdreis films) maar zoals gezegd erg sfeervol en de personages zijn stuk voor stuk sympatiek. Verder goede animatie en mooie muziek.

En my god dat stilzetten van de tijd tegen het einde aan was zo mooi... prachtige emotie.

Goeie film en een aanrader voor de wat serieuzere anime liefhebber.

avatar van dinal12000
Niet echt bijzonder. Het verhaal vond ik ook wat warrig. Wel mooie muziek en er werd de tijd genomen om zaken in beeld te brengen.

avatar van Bombong
Tot nu toe de enige niet-Ghibli-anime die mij tot het eind volledig wist te boeien (maar oké, ik heb er nog niet zo veel gezien). Heeft er waarschijnlijk mee te maken dat deze niet verzandt in een plot waarbij een onduidelijke gemene vijand moet worden verslagen of de wereld worden gered (hoewel dat natuurlijk op de loer lag als je een film maakt over iemand die de geschiedenis kan veranderen). En de film ziet er natuurlijk prachtig uit, niet te vergeten.

dinal12000 schreef:
Ik denk dat dat ook de opzet was van deze film, het is juist warrig als je terug gaat in de tijd. Deze film deed mij denken aan de butterfly effect.

avatar van wendyvortex
Landerig gevoel van een warme zomer en de laatste dagen voor de schoolvakantie.
Beetje Tina-gehalte soms, maar juist dat maakt hem speciaal.
Meesterwerkje!

avatar van Mariami
wendyvortex schreef:
MMmmm wat een heerlijke dromerige film. Niks geen geschiet en dat soort dingen in deze film. Deed mij een beetje denken aan Lain. En dat is zo'n beetje mijn all-time-favoriet binnen dat hele anime-gebeuren. Samen met de toppers van Ghibli. Landerig gevoel van een warme zomer en de laatste dagen voor de schoolvakantie. De hoofdpersoon: Een enigszins jongensachtig meisje dat kampt met allerhande puberproblemen. Kan me voorstellen dat dit bij meiden nog wat hoger gewaardeerd wordt dan door een mannelijk publiek, maar ook die zullen zich zeker niet vervelen bij deze prachtige film. Beetje Tina-gehalte soms, maar juist dat maakt hem speciaal. Meesterwerkje!

Mooi verwoord:) Ben het er helemaal mee eens.

avatar van DeCol
Prachtige film! De animatie is mooi, maar niet speciaal. Vooral de uitwerking van het verhaal is hier erg goed. Lekker sfeertje, leuke personages en naar het einde toe echte emotie. Ik zat er helemaal in!

avatar van Spetie
Heerlijk zomers filmpje dat lekker wegkijkt in deze dagen waar kou en sneeuw momenteel hoogtijdagen vieren. De animatie is aardig, soms erg mooi,met de opvallende blauwe lucht met wolken, soms wat minder, maar sfeervol in het in ieder geval wel. Daarnaast vind het het hele tijdreisconcept altijd wel interessant en hier wordt er een leuke frisse uitwerking aan gegeven. Het is hier al eerder geschreven maar het is echt een heerlijk filmpje om bij weg te dromen. Nergens is de film echt superbijzonder, maar het kijkt allemaal oh zo lekker weg en daar gaat het tenslotte toch ook wel grotendeels om.

Mr_White
Meesterwerkje, was echt gruwelijk verrast door de kwaliteit. De film kijkt inderdaad echt heerlijk weg, en het hele tijdreis gegeven is gewoon ijzersterk uitgewerkt. Vooral de laatste twintig minuten (ongeveer) zijn magisch als het allemaal richting de magistrale climax begint toe te werken.