The Island of Dr. Moreau (1996)

Horror / Sciencefiction

geregisseerd door John Frankenheimer
met Marlon Brando, Val Kilmer en David Thewlis

Het jaar is 2010. Een man lijdt schipbreuk en spoelt aan op een eiland. De eilandbewoners blijken vreemde snuiters te zijn, een soort mensapen. Ze zijn schepsels van Dr. Moreau die met succes het DNA van mens en aap heeft vermengd. Dr. Moreau leeft en gedraagt zich als een koning tussen zijn creaturen. Maar dat kan geen stand houden natuurlijk...

Niet zo slecht zoals hier boven allemaal beweert wordt. Tuurlijk kent de film vele haken en ogen, mar Brando is een genot om naar te kijken, zelfs als ie niet heel hard z'n best doet.

avatar van tommykonijn
Jammer, Ik vond hier niet veel aan, Val Kilmer en Marlon Brando deden het redelijk en daarom geef ik ook nog 1* want het Verhaal en de scenes allemaal bij elkaar zijn eigenlijk een 0.5* waard.

Meneer Bungel
Ondanks het matige verhaal toch spannend en mooi uitgevoerd. Het is inmiddels lang geleden dat ik 'm gezien heb.
Misschien valt het cijfer wat lager uit als ik deze nog eens zou zien...

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Frankenheimer slaat de plank mis in dit vleesch-noch-visch-filmpje. Brando en Kilmer ten spijt. Bij vlagen vermakelijke remake maar te onevenwichtig. Gemiddeld.

avatar van i.Ron S.
Ik heb dit altijd een interessante film gevonden hoewel het eerder allemaal vrij chaotisch is. Het geeft me wat het gevoel van Planet of the Apes(de originele). Je hebt hier natuurlijk ook heel karaktervolle acteurs als de gevallen ster Marlon Brando en de voor mij onderschatte Val Kilmer.

avatar van AGE-411
Tonyvdb schreef:
... en een binnenkomer met stip in de Flop 100 ...

Staat er toch niet in?

avatar van kirk douglas
lang niet zo slecht als beweerd wordt.
eindelijk is hij uit de flop 100.

avatar van dave
kirk douglas schreef:
lang niet zo slecht als beweerd wordt.
eindelijk is hij uit de flop 100.

Nog zes stemmen verwijderd van een redelijk hoge flop-notering.

avatar van chevy93
AGE-411 schreef:

Staat er toch niet in?
De norm is aangepast van 200 stemmen naar 250 stemmen, geloof ik. Net zoals bij de Top 250 gedaan is.

Ik herinner me alleen goeds van deze film, maar mss is de quotering een ietsje fout omdat ik nog maar 14 was... Heruitzending gevraagd

Uitzonderlijk vreemde film, maar tegelijkertijd intrigeert het geheel bijzonder. Misschien ben ik toch teveel een fan van mensen met soms hilarische, maar soms ijzersterke monster make-up om me teveel te laten beinvloeden door zaken als overacting of een compleet gebrek aan een coherent script, want vermaken deed The Island Of Dr. Moreau bijzonder goed.

Het feit dat Val Kilmer en Frankenheimer kennelijk een gruwelijke hekel aan elkaar hadden maakt alle scenes waarin Kilmer in beeld is extra interessant, omdat ik nu niet direct het idee heb gekregen dat zijn performance er onder gelden heeft. Vreemd alleen dat Thewlis niet als een van de main actors staat aangegeven op de poster, want hij heeft toch beduidend de grootste rol en doet het eigenlijk zeer behoorlijk. Fairuza Balk intrigeert ook met haar rol, want ze heeft haar exotische uiterlijk in ieder geval goed mee en zet nog een redelijk intense rol neer. Brando is... Brando, met een rare ondertoon. Het meest vreemde vond ik nog om er achter te komen dat Mark Dacascos ook nog als beestmens rondloopt, hij deed het zelfs binnen deze ondankbare rol niet slecht.

Voor de rest is het script een vreemde aaneenschakeling van metaforische dialogen en pseudo-filosofische insteekjes. Ik ga er maar even van uit dat het boek zelf beter is uitgewerkt, want de scheiding tussen onbewust humoristische en onbeschaamde zweefteverij was hier heel klein. Verder bij vlagen wel spannend of gruwelijk, maar ook weer niet eng genoeg om echt een keiharde horrorfilm genoemd te mogen worden. Soms intrigerend in insteek, maar nergens zo uitgewerkt dat we over goede scifi kunnen spreken. Grappig was het eigenlijk ook niet, daarvoor miste de knipoog, maar ergens was het allemaal ook weer hilarisch in de uitwerking.

Een goede film is het absoluut niet, maar ik heb me toch heel erg vermaakt. Heb toch een hoop ergere films gezien dan dit, bewijst maar weer eens dat zo'n flop 100 net als altijd zeer subjectief is.

avatar van Boeikens
Bij vlagen redelijke sfeeropbouw en matige spanning maar de soms wat trage stukken nemen dan weer teveel gas terug.
Brando en Kilmer maken wel het een en ander goed.

Meneer Bungel
Meneer Bungel schreef:
Ondanks het matige verhaal
Geen idee wat ik hier precies bedoelde, want het basisgegeven is wel degelijk geweldig. Snel eens weerzien en het origineel ook eens proberen.

avatar van john mcclane 2
Zo jammer dat dit Een van brando's laatste films is.
Wat Een gedrocht .
Vreselijk