• 8.482.514 stemmen

The Island of Dr. Moreau (1996)

Horror / Sciencefiction | 96 minuten

Genre: Horror / Sciencefiction

Geregisseerd door: John Frankenheimer

Met onder meer: Marlon Brando, Val Kilmer en David Thewlis

Releasedatum: 30 januari 1997

Plot The Island of Dr. Moreau

"The gates of hell are unlocked."

Het jaar is 2010. Een man lijdt schipbreuk en spoelt aan op een eiland. De eilandbewoners blijken vreemde snuiters te zijn, een soort mensapen. Ze zijn schepsels van Dr. Moreau die met succes het DNA van mens en aap heeft vermengd. Dr. Moreau leeft en gedraagt zich als een koning tussen zijn creaturen. Maar dat kan geen stand houden natuurlijk...

imageimageimageimage

avatar van gotti

gotti

Niet zo slecht zoals hier boven allemaal beweert wordt. Tuurlijk kent de film vele haken en ogen, mar Brando is een genot om naar te kijken, zelfs als ie niet heel hard z'n best doet.

avatar van tommykonijn

tommykonijn

• 2095 stemmen

Jammer, Ik vond hier niet veel aan, Val Kilmer en Marlon Brando deden het redelijk en daarom geef ik ook nog 1* want het Verhaal en de scenes allemaal bij elkaar zijn eigenlijk een 0.5* waard.

avatar van Meneer Bungel

Meneer Bungel

Ondanks het matige verhaal toch spannend en mooi uitgevoerd. Het is inmiddels lang geleden dat ik 'm gezien heb.

Misschien valt het cijfer wat lager uit als ik deze nog eens zou zien...

avatar van Zinema

Zinema (crew films)

Frankenheimer slaat de plank mis in dit vleesch-noch-visch-filmpje. Brando en Kilmer ten spijt. Bij vlagen vermakelijke remake maar te onevenwichtig. Gemiddeld.

avatar van i.Ron S.

i.Ron S.

Ik heb dit altijd een interessante film gevonden hoewel het eerder allemaal vrij chaotisch is. Het geeft me wat het gevoel van Planet of the Apes(de originele). Je hebt hier natuurlijk ook heel karaktervolle acteurs als de gevallen ster Marlon Brando en de voor mij onderschatte Val Kilmer.

avatar van AGE-411

AGE-411

Tonyvdb schreef:

... en een binnenkomer met stip in de Flop 100 ...

Staat er toch niet in?

avatar van kirk douglas

kirk douglas

lang niet zo slecht als beweerd wordt.

eindelijk is hij uit de flop 100.

avatar van dave

dave

kirk douglas schreef:

lang niet zo slecht als beweerd wordt.

eindelijk is hij uit de flop 100.

Nog zes stemmen verwijderd van een redelijk hoge flop-notering.

avatar van chevy93

chevy93

AGE-411 schreef:

Staat er toch niet in?

De norm is aangepast van 200 stemmen naar 250 stemmen, geloof ik. Net zoals bij de Top 250 gedaan is.

avatar van Nieke

Nieke

Ik herinner me alleen goeds van deze film, maar mss is de quotering een ietsje fout omdat ik nog maar 14 was... Heruitzending gevraagd

avatar van Lennert

Lennert

Uitzonderlijk vreemde film, maar tegelijkertijd intrigeert het geheel bijzonder. Misschien ben ik toch teveel een fan van mensen met soms hilarische, maar soms ijzersterke monster make-up om me teveel te laten beinvloeden door zaken als overacting of een compleet gebrek aan een coherent script, want vermaken deed The Island Of Dr. Moreau bijzonder goed.

Het feit dat Val Kilmer en Frankenheimer kennelijk een gruwelijke hekel aan elkaar hadden maakt alle scenes waarin Kilmer in beeld is extra interessant, omdat ik nu niet direct het idee heb gekregen dat zijn performance er onder gelden heeft. Vreemd alleen dat Thewlis niet als een van de main actors staat aangegeven op de poster, want hij heeft toch beduidend de grootste rol en doet het eigenlijk zeer behoorlijk. Fairuza Balk intrigeert ook met haar rol, want ze heeft haar exotische uiterlijk in ieder geval goed mee en zet nog een redelijk intense rol neer. Brando is... Brando, met een rare ondertoon. Het meest vreemde vond ik nog om er achter te komen dat Mark Dacascos ook nog als beestmens rondloopt, hij deed het zelfs binnen deze ondankbare rol niet slecht.

Voor de rest is het script een vreemde aaneenschakeling van metaforische dialogen en pseudo-filosofische insteekjes. Ik ga er maar even van uit dat het boek zelf beter is uitgewerkt, want de scheiding tussen onbewust humoristische en onbeschaamde zweefteverij was hier heel klein. Verder bij vlagen wel spannend of gruwelijk, maar ook weer niet eng genoeg om echt een keiharde horrorfilm genoemd te mogen worden. Soms intrigerend in insteek, maar nergens zo uitgewerkt dat we over goede scifi kunnen spreken. Grappig was het eigenlijk ook niet, daarvoor miste de knipoog, maar ergens was het allemaal ook weer hilarisch in de uitwerking.

Een goede film is het absoluut niet, maar ik heb me toch heel erg vermaakt. Heb toch een hoop ergere films gezien dan dit, bewijst maar weer eens dat zo'n flop 100 net als altijd zeer subjectief is.

avatar van Boeikens

Boeikens

Bij vlagen redelijke sfeeropbouw en matige spanning maar de soms wat trage stukken nemen dan weer teveel gas terug.

Brando en Kilmer maken wel het een en ander goed.

avatar van Meneer Bungel

Meneer Bungel

Meneer Bungel schreef:

Ondanks het matige verhaal

Geen idee wat ik hier precies bedoelde, want het basisgegeven is wel degelijk geweldig. Snel eens weerzien en het origineel ook eens proberen.

avatar van john mcclane 2

john mcclane 2

Zo jammer dat dit Een van brando's laatste films is.

Wat Een gedrocht .

Vreselijk

avatar van film_girly

film_girly

Niet geweldig maar zeker niet slecht!

Basto

Erg goede docu over de rampzalige productie van deze film.

Lost Soul: The Doomed Journey of Richard Stanley's Island of Dr. Moreau (2014)

Nu snel de film herzien.

Basto

Briljante chaos en gekte!

Zag eergisteren de documentaire over de rampzalige making of van deze film. Meest opmerkelijke daaruit vond ik de sabotage van Brando. Althans zo werd dat gebracht. Maar goed, wanneer hij tegen een medespeler onthult het script niet te hebben gelezen en alles om zich heen als totale idiotie beschouwd, lijkt dat wel te kloppen.

Ging dus zonder veel verwachtingen deze film kijken. ‘Waarom?’ vraag je je misschien af, maar zie het maar als een mix van een antroposofische reis en ramptoerisme.

De film begin eigenlijk best sterk met een goede opening en mysterieus begin. Maar zodra Brando in beeld komt lijkt de film te ontsporen. Zelden zo’n idiote creatie gezien. Als hij vervolgens met z’n mini-me (zijn creatie en niet die van Austin Powers) piano zit te spelen, slaat de verwarring om in verwondering. Zijn outfits zijn echt fantastisch, maar dat ter zijde.

Maar toen hij later in de film in een soort kimono ongevraagd muziekles geeft aan een aantal monsters, viel het muntje: Brando trekt met zijn performance de film naar een hoger niveau! Immers, de wereld van Moreau is totale idiotie en Brando zet een compleet doorgedraaid genie met volledige overtuiging neer. We zitten hier niet op een eiland waar gewoon een spannende film over gemaakt kan worden. Dit IS het eiland van Moreau. Chaos en gekte strijden om het erepodium. Brando had juist als geen ander door wat de film nodig had!

Val Kilmer spoort ook niet en hij lijkt wel een soort van wraak te nemen als hij later in de film de kan krijgt Brando te imiteren. Daar valt hij toch wat door de mand. Het mist de overtuigende présence. Gespeelde gekkigheid in zijn geval.

Wat ook een pluim verdient zijn de fantastische creature designs. Daar kan cgi nog steeds niet tegenop wat mij betreft.

Al met al mag deze film voor de filmkijker op zoek naar een film met aimabele personages en een goed verhaal uitdraaien op telleurstelling. Ik heb toch enorm genoten van dit idiote spektakel!

JoeCabot schreef:

Vond het maar een belachelijke carnaval-film. Vooral het personage van Brando is niet uit te staan! Dankzij Austin Powers heeft deze toch een paar klassieke scenes

Deze film was eerder. Austin Powers heeft Mini-me van Brando gejat. (Het was Brando’s idee.)