Down to the Sea in Ships (1949)

Avontuur / Drama

geregisseerd door Henry Hathaway
met Richard Widmark, Lionel Barrymore en Dean Stockwell

Capt. Bering Joy is de ervaren kapitein van een schip in de 19de eeuw. Zijn grote liefdes zijn de zee, de kennis van zijn vak en zijn kleinzoon Jed die ook aan boord leeft. Jed's schoolprestaties zijn echter ver onder de maat en Capt. Bering besluit zijn nieuwe commandant Lunceford, van wie hij aanvankelijk niet erg gecharmeerd is, maar die een hogere opleiding heeft genoten, de taak te geven de jongen te onderwijzen. Een generatieconflict is het gevolg.

In dit avonturendrama over de walvisvaart werd het accent gelegd op de personages (karakters) en je kon deze productie voor een deel ook een coming-of-age verhaal noemen. De film werd in het eerste deel (hoofdzakelijk aan vaste wal) rustig opgebouwd en ging vooral (behoorlijk sentimenteel) over een grootvader en z'n kleinzoon, terwijl het tweede gedeelte enkele spectaculaire actiescènes in petto had.