The Bridges at Toko-Ri (1954)

Drama / Oorlog

geregisseerd door Mark Robson
met William Holden, Grace Kelly en Fredric March

November 1952. De advocaat Harry Brubaker is een voormalig militair piloot uit de Tweede Wereldoorlog, die tijdens de Koreaanse Oorlog opnieuw wordt opgeroepen als luitenant-vlieger op het vliegdekschip van admiraal George Tarrant. Harry kan dit maar moeilijk accepteren, omdat hij naar zijn mening zijn land al genoeg gediend heeft. Hij wil zijn tijd liever besteden aan zijn aantrekkelijke vrouw Nancy, zijn twee jonge kinderen en zijn werk. Uiteindelijk legt hij zich er bij neer en krijgt als belangrijke opdracht het opblazen van vijf strategische bruggen in Korea.

Redelijk goede oorlog's film. waar sterk in geacteerd wordt. En een zeer leuke rol van Mickey Rooney als Forney de reddings-piloot.

avatar van Naomi Watts
Redelijke film. Vooral de rol van Mickey Rooney was zeer leuk. Grace Kelly haar rol was wel erg minimaal en zij verdient gewoon meer 'screen time'. Vermakelijk verhaal met wat leuke subplots. 3*

avatar van soom
Ik begreep deze film helemaal niet, al vond ik Grace Kelly en William Holden wel okee spelen. Maar toch, waar ging het over? Ik miste compleet van alles waar ik naar zat te kijken, en ik deed voor de rest toch niet veel bijzonders dan alleen maar naar mijn scherm staren. En ik kwam er maar niet achter, wat de clou was, waar het heen moest gaan. Deze film verdient wederom zeker een 2e kijkbeurt ooit..

avatar van Twiggertje
Ik vond er geen reet aan, wat een slechte film zeg, En ik heb wel meer films uit de jaren 50 gezien die wel goed waren. Dit was echt een slaapfilm. 0,5

avatar van Roger Thornhill
Simpele, sobere, sterke oorlogsfilm, waarin de comic relief van Mickey Rooney tot een zeer acceptabel minimum beperkt blijft en de romantiek met Grace Kelly zeer functioneel wordt gehouden. De afwezigheid van muziek gedurende het grootste gedeelte van de film is zeer effectief, en het emotionele hoogtepunt ligt vlak na het uur, wanneer William Holden kijkt naar de film die Charles McGraw vanuit zijn vliegtuig heeft gemaakt van de luchtafweer bij de bruggen uit de titel: angst, ongeloof, weerzin - in de medium-close-ups kun je het bijna van Holdens gezicht af schrápen.

Aardig detail: toen de producers deze rol aan Holden (toen een grote ster) aanboden accepteerde hij die op één voorwaarde: geen happy end, de piloot moest gedood worden, net als in de oorspronkelijke roman van James Michener. Kennelijk voorzag het script in het overleven van zijn personage. (Bob Thomas, Golden boy - the untold story of William Holden 95-7)

Tegenvaller zeg. Begint wel aardig maar leidt nergens toe. Grace Kellys rol is hopeloos en van Mickey Rooney ben ik al helemaal geen fan.

avatar van Metalfist
All I want to do is take their picture but look how mad they get

The Bridges at Toko-Ri was de enige film van Grace Kelly die ik nog moest zien, televisieseries dus niet meegerekend. Een tijd geleden eens op puur geluk tegen gekomen op een rommelmarkt maar weggezet bij de rest van haar oeuvre en uiteindelijk vergeten dat ik dit nog had liggen. Gisteravond viel mijn oog hier terug op en ineens maar eens opgezet.

De verwachtingen waren al wel niet al te hoog gespannen doordat ik al vaker had gehoord dat The Bridges at Toko-Ri beschouwd werd als een niet zo interessant oorlogsvehikel. Halverwege de film moest ik dit beamen want op narratief gebied is de film nogal slepend. Gedurende anderhalf uur wordt er op gehamerd hoe levensgevaarlijk die bruggen eigenlijk wel zijn en wanneer puntje bij paaltje komt, is de klus in nog geen 5 minuten geklaard. Ik moet daarbij ook wel zeggen dat ik de verkeerde verwachtingen rond het personage van Brubaker had geschept aan de hand van de plotomschrijving van de DVD. Deze heeft het over een oorlogsmoede veteraan uit de Tweede Wereldoorlog die zijn gezin moet achterlaten om opnieuw te gaan vechten maar die ook zijn vliegtuig vanaf een door golven overspoeld dek kan sturen, doelen opzoekt boven onbekend Koreaans terrein en daarna terugkeert naar iets wat lijkt op een vlekje in de zee. Met deze beschrijving verwachtte ik in ieder geval een ander soort type van man. Ik had het ook allemaal net iets meer epischer verwacht maar de film kabbelt wat voort tot de laatste 5 minuten. Vanaf dan wordt het opeens een stuk interessanter met Brubaker die crasht maar wat ik erg kon waarderen is het feit dat zowel Brubaker als Forney en Nestor het niet overleven. Ik had gedacht dat de film een nogal patriottisch getint einde ging hebben waar de Amerikaanse held de vloer aanveegt met de Koreanen maar ik werd aangenaam verrast.

Voor Grace Kelly moet je het hier niet doen. Ik begrijp eerlijk gezegd ook niet waarom ze voor deze rol heeft gekozen want met onder andere High Noon, Rear Window en Dial M For Murder had ze toch wel een serieuze klasse getoond. Als Nancy Brubaker komt ze amper voor in het plot en weet ze alleen maar te schitteren in de scène met de admiraal en in het zwembad. Nagenoeg de enige twee scènes waar ze in zit. De hoofdrol is weggelegd voor William Holden, die in hetzelfde jaar nog eens met Kelly zou spelen in The Country Girl. Het is een rol die hem in ieder geval goed afgaat en zeker het moment waar hij de opgenomen beelden van de CAG ziet is hij voortreffelijk. Mickey Rooney ken ik voornamelijk als ex-man van Ava Gardner maar hier is hij toch niet echt op zijn plaats. De humor is van een bedenkelijk niveau en de vechtscènes zien er niet uit.

Ik hoopte op iets beter om Kelly's carrière mee af te sluiten. Haar rol is hier enorm beperkt maar de chemie met Holden is gelukkig wel aanwezig. Qua plot is dit echter niet zo'n interessant geheel en de rol van Rooney vloekt met de ietwat donkere sfeer die voor de rest door de film hangt.

Kleine 3* met een halfje extra voor het einde

Metalfist schreef:
Ik hoopte op iets beter om Kelly's carrière mee af te sluiten.

Je bedoelt hiermee neem ik aan jouw carrière van het bekijken van al Kelly's films? Want haar "eigen" laatste film zou pas twee jaar later verschijnen, High society uit 1956 (toen naar het schijnt haar personage tijdens de opnames Kelly's eigen echte verlovingsring droeg).

avatar van Metalfist
Klopt, zoals ik al aangaf was dit de laatste die ik nog moest zien

avatar van Roger Thornhill
Ik krijg meteen weer zin om hem opnieuw te gaan bekijken. Wat een cast eigenlijk: Holden, Kelly, March, Rooney (in volgorde van vermelding, misschien niet helemaal in volgorde van verdienste qua carrière). Wel een vervreemdende trailer trouwens, met die stukjes dialoog die niet synchroon lopen met de beelden.

avatar van Dogie_Hogan
Roger Thornhill schreef:
Probeer deze eens: youtube.
Dat kan alleen in films: lift-off met open cockpit...

Heb de DVD besteld bij Wehkamp, maar wachttijd van 2 dagen is sindsdien gewijzigd in 7...

avatar van Roger Thornhill
Ja, mooi stukje. Overigens, de (momenteel) eerste twee commentaren bij dit filmpje luiden: "Open cockpit, seriously???" – "They started and landed with open cockpits, to easily get out if the plane ended up in the water. They didn't have zero altitude ejection seats in those days. It was a certain death to eject at low altitude. Better to try to ditch the plane and get out FAST!"

avatar van Dogie_Hogan
Dat vertrek naar die bruggen in Noord-Korea had veel spannender gekund. Hier wordt dat in een animatiefilm geweldig (over-) gedaan: YouTube - Panthers over Korea

avatar van Humphrey
Prima oorlogsprent voor zijn tijd - 1954 - met geslaagde effecten en een prima acterende William Holden. Best genietbaar. Zoals alle Amerikaande producties van dit genre, merk je de propaganda toets van deze film. Geslaagd, da's zeker. 3,5*.

avatar van blurp194
De titel kende ik al heel lang, omdat het boek waar de film op gebaseerd is bij mijn vader in de boekenkast stond. Nooit aan toegekomen om het te lezen, en waar het ondertussen terecht gekomen is, geen idee.

Maar, de film. Op zich een aardig tijdsbeeld, maar daar zijn er wel meer van. Leuk om Grace Kelly en Mickey Rooney te zien, ook dat wel. Buiten dat vond ik het nogal langdradig, en wat weinig spannend buiten de scenes waar het geheel dan om draait. Voor zover ik even in de gauwigheid meen te zien wel behoorlijk accuraat, hoe het met de schepen en de vliegtuigen gaat - dat is op zich wel weer een pluspunt, want dat is nogal eens anders. Verder wel een beetje erg obscuur, als je niet heel erg fan van de acteurs bent of geinteresseerd bent in het onderwerp heeft de film eigenlijk niet bijzonder veel te brengen.