Fred Claus (2007)

Komedie / Familie

geregisseerd door David Dobkin
met Vince Vaughn, Paul Giamatti en Kevin Spacey

Natuurlijk kent iedereen Santa Claus (Paul Giamatti), maar niemand kent zijn verbitterde, oudere broer Fred (Vince Vaughn). De twee broers zijn elkaars tegenpolen en juist het feit dat zijn jongere broertje zo geliefd is, is Fred een doorn in het oog. Er ontstaat dan ook een groot probleem wanneer Fred gedwongen wordt om eveneens naar de Noordpool te verhuizen.

avatar van paul83
Leuke film voor de kerst. Geen uitschieter en bij vlagen grappig.

Giamatti is pirma gecast als kerstman en Vaughn is aardig herkenbaar met z'n rappe babbel. De scene met de kerstmannen is een leuke vondst.

Je moet even door het beginstuk heen bijten en dan komt de film aardig op gang. 3 sterren dus...

avatar van dikkop
Weer een gezellige kerstfilm om de winteravonden door te komen...

avatar van Idol
Vond deze film echt geniaal.... soms heb je van die films waarbij je vooraf zoiets hebt van: mwa dit zal niet zo heel veel voorstellen, maar bleek het flink mis te hebben! erg grappige film van het begin tot het eind! 4.5... nooit gedacht dat ik ooit zo'n hoge score voor een kerst film zou geven.

Bonifatius
Ik zat heel erg te twijfelen of ik deze film zou huren, omdat er in de trailer veel geweld in voorkwam en dat is nou juist iets wat ik niet vind passen in een kerstfilm. Maar deze film was wel erg leuk en origineel. Hoe verzinnen ze het, de broer van de Kerstman!. Ik vond alleen wel dat het ene moment Fred enorm bot en egoïstisch overkwam en op het andere moment weer heel vriendelijk en sociaal Leuke film om te kijken rond kerst!

avatar van kanjertje
Hele flauwe film, die bovendien veel te lang duurde.
De film bekijkt het kerstgebeuren op een heel andere manier maar dat maakte de movie er niet beter op.
Zowel een goed verhaal als goede acteerprestaties ontbraken.
Enkel het decor was erg mooi en feestelijk maar daarmee red je de meubelen niet.

avatar van brabusRUS
Erg leuke kerstfilm. Zeker de kerstfilm die ik dit jaar gezien heb. Lekker kerstgevoel + komisch. Tijdsduur is prima. Zeker niet te lang! Vince Vaugh was erg lachen. Elizabeth Banks zag er lekker uit in dat pakje. Ze lijkt trouwens erg veel op Rachel McAdams.

3.5 verdient deze film zeker.

avatar van Sjaako
Best leuk, maar over het algemeen erg slapjes...

Je ziet hier wel direct dat een echte acteur (Spacey) niet in dit soort flauwigheid thuishoort.

Toch wel 2.5

avatar van FillumGek
Tè kinderachtig en tè moralistisch.

Misschien was het beter om deze film tijdens Kerst te bekijken, maar ik ben er vandaag pas aan toegekomen. Met een dergelijk plot verwachtte ik toch een aardige komedie die voor dik anderhalf uur vermaak zou zorgen.

Helaas heb ik me het grootste deel van de film verveelt. Hoewel Vaughn en Giamatti wel goed gecast zijn had ik verwacht dat er meer wrijving tussen de personages zou zitten. Het zijn tenslotte elkaars tegenpolen. Maar de hilarische grappen bleven helaas uit. Het was allemaal nogal flauw.

Het mag dan een kerstfilm zijn; het moraal ligt er hier te dik bovenop. Veel sentimenteel gezwets. De decors waren dan wel weer mooi en sfeervol. De film duurt ook nog eens te lang. Anderhalf uur is ruim genoeg.

Begon sterk maar zakte daarna een beetje in, maar toch geen onaardige kerstfilm. Wel veel bekende acteurs voor een vrij simpel filmpje. Vond alleen Kevin Spacey irritant acteren, vond hem vroeger goed, maar nu lijkt het wel of hij iedere keer dezelfde uitdrukking op zijn gezicht heeft.

avatar van komerad
Vrij vermakelijk, geen dwaze onzin zoals ik eerlijk gezegd wel verwacht had. maw beter dan verwacht.

Ik vond deze film heel goed. Het is zo niet een cliché kerstverhaal. Verhaal zat dus goed. Ze hebben ook een heel goede cast. Er zitten paar goede acteurs bij.

avatar van Bubblez
Om alvast in de stemming te komen, heb ik deze vast gekeken. Mijn eerste kerstfilm van 2009. Een goed begin! Ik vind de film vooral visueel uitstekend. Het lijkt op kinderen gericht, maar de humor is dat voornamelijk niet. Moest erg lachen om de praatgroep van de broers van celebs, erg origineel.
Dus een leuke, sfeervolle film. Wel erg voorspelbaar, maar dat zijn werkelijk álle kerstfilms.

avatar van 606
Goed verzonnen verhaal dat met de broer van .
acteerwerk en visueel gedeelde zijn ok.

3,5 ster

avatar van Blokland
Vaughn en Giamatti maken er het beste van, maar de film is een beetje langdradig.

avatar van mcdaktari
aardige kerstfilm, om een keer gezien te hebben.

avatar van missl
een grappig en vermakelijk filmpje, met grote namen.

avatar van Catsburg
Dit is echt de enige film waarin ik, in de bioscoop(eind 2007, Pathe Rotterdam), in slaap ben gevallen. Wat een gruwelijk, slechte film en de smaakloze pretenties dat het grappig zou moeten zijn.

avatar van Aapje81
Verassend aardige kerstfilm met incidenteel wat mooie muziek en twee prachtige vrouwen lees Rachel Weisz en Elizabeth Banks.
Voor het genre best goed te doen.

avatar van Pete_033
Mooi gemaakte film. Het ziet er allemaal erg mooi uit en geeft je een echt kerstgevoel alleen had ik wel wat meer humor verwacht. Zeker als je de namen van Vince Vaughn en Paul Giamatti ziet staan op de dvd hoes.

Er zitten wel een paar leuke grappige momenten in maar veel te weinig. De leukste scene zit ook meteen in het begin als Vince Vaughn achterna wordt gezeten door de sinterklazen

Elizabeth Banks zag er erg mooi uit en maakte veel goed. Rachel Weisz past niet echt in dit gerne film net als Kevin spacey.

Een gek project.

Het mag dan een échte kerstfilm zijn, met namen als Spacey, Vaughn en Giamatti in de grootste rollen verwacht je toch een soort van snederige dubbele bodem in de humor. Die is er niet.

Althans, niet doorlopend. Links en rechts zitten er wel wat grappigere momenten, maar die passen dan niet zozeer in het kerstfilmgedeelte (zoals de hulpgroep voor broers van bekende mensen, lollig maar niet echt een scene voor deze film?)

Het resultaat is een nogal mat filmpje waar je verbaasd zit te kijken naar sommige acteurs en hun typetjes. In dat opzicht is het nog wel grappig (reken Kathy Bates er ook maar bij), verder een aardig mislukt idee.

Saaie, matte kerstfilm met een matige cast, ook Giamatti kan weinig met zijn rol, en Vaughn die hoofdzakelijk irritant is. Toch is nog het grootste minpunt het waardeloze verhaal.

avatar van MarkFish
De acteurs redden dit slappen verhaaltje. Al het geld is duidelijk naar de cast gegaan, want het verhaal heeft weinig om het lijf. Toch wel vermakelijk moet ik zeggen, zoals altijd met dit soort films, vooral aan het begin. Totdat de 'problemen' zich aandienen en we te maken krijgen met een verandering in het karakter van Vince Vaughn, die toch niet zo'n klootzak is als hij dacht en toch in staat is om van mensen te houden. Geen onbekend gegeven voor hem, haha.

avatar van m1701
Wel een leuke film.
Niet heel spannend en wat standaard maar Vaughn deed het erg leuk
Ook Santa zelf was erg leuk

avatar van Pepino
"Alleen een Claus kan de slee berijden"
Als achternaamgenoot was dat het enige moment waar ik om moest lachen. Wat een bucht!

avatar van DonOswaldo
Redelijk. Zijn nu niet de minste namen die hierin spelen. Bereikt dan niet het niveau dat je wellicht zou verwachten maar zo in december vond ik dit wel vermakelijk. Beetje kinderlijk en uiteraard allemaal lekker gescript maar ik vond het wel verdraaglijk. Het keek lekker weg en er mag dan meer te doen zijn met zo'n cast, de film opleven doet het wel. Daarnaast viel zo'n simpele film best goed na net ervoor Black Swan gezien te hebben. Mocht echter wel iets korter.

Kleine 3,5*

avatar van Nicolage Rico
Rete voorspelbare, sentimentele film, met weinig geslaagde grappen, maar die hier en daar toch best origineel uit de hoek komt ( "de broer van" bijeenkomt, bijv. . Het verhaal zelf is vrij amusant en de kerstsfeer (dorpje op de Noordpool) komt over.

Vince Vaughn heb ik nooit een komiek gevonden, maar doet wat van hem gevraagd wordt. Paul Giamatti geeft Santa Claus een geinig/fris karakter.

Prima kinderkerstfilm.

3* (met kerst kan ik zo'n film best hebben).

avatar van moviemafketel
Dit vond ik dan wel weer een geweldige kerstfilm waar echt alles kerst uitstraalt.
Volgens mij is er veel geld uitgegeven, want de setting en aankleding was schitterend.
Ook het script was redelijk origineel te noemen. Daarbij een cast om u tegen te zeggen en je kan spreken van een toekomstige klassieker wat mij betreft.
Een lach en een traan, nergens saai en een goed begin en staart. Deze mag van mij elk jaar worden uitgezonden. Top!

avatar van FILM!BOY!
Erg mooie set en aankleding die hoogswaarschijnlijk veel heeft gekost. Grappig en orgineel verhaal. Leuk geacteerd ook. 3,5

avatar van Kondoro0614
Fred Claus

Ik moet toegeven dat ik Fred Claus voor 2/3 niet echt speciaal vind. Eerlijk gezegd vond ik de hele film eigenlijk niet zoveel aan.. Vince Vaughn vind ik meestal een hele grappige acteur, helaas vond ik hier al zijn grappen niet geslaagd en niet grappig, en om een paar kon je wel een beetje lol hebben... Paul Giamatti van Saving Private Ryan heeft ook zijn rol niet geslaagd uitgevoerd.. HELAAS! Ik moet zeggen dat ik toch van deze grote namen ben geschrokken. Ook mijn moeder zei "Vince Vaughn, dat is een leuke acteur". Ook zij vond de film niet leuk... Het verhaal van de film vond ik soft. Niet echt veel aan. Ze konden het leuker maken, alleen alles werkte niet goed uit. Zonde, zonde.. Had hier toch nog best wel veel zin in..

avatar van Al DeNiro
Leuke kerst-verhaal, grappige Vaughn en veel bekende namen zoals Paul Giamatti, Rachel Weisz, Kevin Spacey, Katy Bates, Stephen Baldwin, Frank Stallone, Elizabeth Banks en Ludacris, wat de reden zal zijn waarom de film aardig wat geld opbracht. Soms is de wel film kinderachtig, maar dat stoorde niet echt. Een van de betere in de genre.