Gang Related (1997)

Alternatieve titel: Criminal Intent

Misdaad / Drama

geregisseerd door Jim Kouf
met James Belushi, Tupac Shakur en Lela Rochon

Divinci en Rodriquez zijn twee toprechercheurs van de Metropolitan Police Department, die in hun vrije tijd wat 'extra's' bijverdienen met het verkopen van in beslag genomen drugs. Om bij een transactie niet herkend te worden, besluiten ze de drugsdealers achteraf te vermoorden. Deze moordpartijen onderzoeken ze vervolgens zelf en ze bestempelen ze als 'gang related'; afrekeningen tussen twee rivaliserende bendes. Alles lijkt op rolletjes te verlopen tot één van hun slachtoffers een undercover DEA-agent blijkt te zijn. De twee corrupte detectives lijken zwaar in de problemen te komen, maar nu worden ze zelf belast met de moordzaak. Al snel vinden ze een zwerver die ze laten opdraaien voor de moord. Hiermee begaan ze een grote fout.

Vond deze onverwachts toch wel geinig. Pac en Belushi zijn een grappig duo dat zich in allerlei nesten werkt en het verhaaltje is wat uitgebreider opgezet dan ik aanvankelijk dacht.

Zeker niet helemaal geslaagd, maar toch een leuke guilty pleasure.

avatar van Brabants
Belushi en Tupac weten zich als wetsdienaars aardig in de nesten te werken in deze film. Belushi staat binnen dit genre altijd garant voor succes. Tupac moet klaarblijkelijk nog wennen binnen de muren van Hollywood. Dennis Quaid overtreft zichzelf in de rol van zwerver, en komt uiterst treffend over als het zwarte schaap. De film weet het misdaad/drama goed te doseren met wat humor en daarmee is het een lekker luchtig filmpje.

Een combinatie van een thriller en 'n zwarte komedie waarin corrupte rechercheurs in beslag genomen drugs verkochten aan dealers, ze vermoordden en de drugs weer inpikten. Het verhaal zelf was aan de chaotische kant, maar er werd naar behoren geacteerd en de muziek was sterk. Tupac Skakur werd op 13 september 1996 vermoord en deze productie werd een jaar na zijn dood uitgebracht.