Gang Related (1997)

Alternatieve titel: Criminal Intent

Misdaad / Drama

geregisseerd door Jim Kouf
met James Belushi, Tupac Shakur en Lela Rochon

Divinci en Rodriquez zijn twee toprechercheurs van de Metropolitan Police Department, die in hun vrije tijd wat 'extra's' bijverdienen met het verkopen van in beslag genomen drugs. Om bij een transactie niet herkend te worden, besluiten ze de drugsdealers achteraf te vermoorden. Deze moordpartijen onderzoeken ze vervolgens zelf en ze bestempelen ze als 'gang related'; afrekeningen tussen twee rivaliserende bendes. Alles lijkt op rolletjes te verlopen tot één van hun slachtoffers een undercover DEA-agent blijkt te zijn. De twee corrupte detectives lijken zwaar in de problemen te komen, maar nu worden ze zelf belast met de moordzaak. Al snel vinden ze een zwerver die ze laten opdraaien voor de moord. Hiermee begaan ze een grote fout.

avatar van Goodfella
Erg matige, afgezaagde en beroerd geacteerde film.

avatar van Goodfella
Staat ook bekend als "Criminal Intent" trouwens.

avatar van Jordy
Jordy (admin)
ja precies, Gang Related is de Amerikaanse titel, als Criminal Intent ligt ie hier in de videotheken

heb de soundtrack trouwens

ik ook

heb de soundtrack trouwens

En is het wat?

neo (crew)
was wel redelijk.2pac en andere van dat soort artiesten.geef mij toch maar liever bv een hans zimmer soundtrack.

avatar van Macmanus
Hans zimmer ja dat vind ik ook wel mooi.
Gladiator The Battle dat stukje bij 6.30 vind ik echt prachtig.

neo (crew)
ja zo zijn er nog tig prachtige tracks van zimmer.

avatar van Macmanus
Ja zekerz, maar dit was 1 van mijn favorieten.

avatar van Jordy
Jordy (admin)
de soundtrack was wel aardig... uit de tijd dat ik nog alles uit de Death Row stal spaarde

paar goed Tupac/Dogg Pound/Nate Dogg/Snoop Dogg nummers

FisherKing
Ik vond de film wel onderhoudend . De goede Dennis Quaid zie ik niet op de credits terug. Hij speelde bijna onherkenbaar de zwerver..

Hou vaak met dit soort dingen aan wat er bij IMDB bovenaan staat dus.... (Nu gaat Gotti vlug kijken of ze ook echt boven aan staan )

Geen aanrader.. zeer slecht acteerwerk en saai verhaal.

Hap,slik,weg; best lekker!

avatar van dope
Redelijke film, wel afgekeken! 3*

avatar van xangadix
Waarom die Shakur zo op handen wordt gedragen... ik snap het niet.

En in deze film wordt wel erg slecht gebruik gemaakt van die filters, waarin 1/4 van het beeld donkerbruin is en de rest niet.

avatar van argus
Ik vond het helemaal niet zo slecht geacteerd als bovenaan gesuggereerd wordt. Tot op zekere hoogte vond ik het best nog wel boeiend. Het einde van de film leek iets afgeraffeld te zijn, had beter gekund. Wel een lachwekkend tragi-komisch verhaal : een advocaat die maar niet door de lamlendige bekentenissen van een zielsongelukkige zwerver kan prikken en twee 'criminal cobs' die er bijna nog in slagen om er mee weg te komen. Tot ze erachter beginnen te komen wat de echte naam van de zwerver is (uiteraard niet : 'John Doe'), is het een grappige film.

Heel leuke film, script zat strak in elkaar met enkele vraagtekens. Wat een gigantisch lekkere vrouw trouwens die Lela Rochon. De film had iets kluchtachtigs, alles wat fout kon gaan ging er fout.Wat een toeval dat de zwerver ooit een bekend chirurg was. Nouja, heb me wel vermaakt, 3,5*

whimp schreef:
Wat een toeval dat de zwerver ooit een bekend chirurg was.

Shit happens.

Net toen Tupac serieus zijn acteertalenten begon te tonen, werd hij onderweg naar een bokswedstrijd vermoord. Muziek schrijven is niet het enige wat Tupac zo goed kon. Ik ben ervan overtuigd dat Tupac zou kunnen uitgroeien tot een goede (respectabele) acteur als hij niet zo jong was gestorven. Zijn acteerwerk werd met de film beter. In zijn vroege films (Juice, Above the Rim, Poetic Justice) is het niveau van zijn acteerwerk niet al te hoog. Vanaf Bullet ging het de goede kant op en met Gridlock'd was de overgang van acterende rapper naar volwaardige acteur een feit. In Gridlock'd doet Tupac niet onder aan Tim Roth en dat zegt genoeg want Roth is niet de minste.

Gang Related is wat mij betreft het hoogtepunt voor Tupac als acteur. Hij is perfect gecast als corrupte agent. De uitstraling die hij van nature heeft is hier goed te zien en hij speelt zijn rol met meer overtuiging dan ooit tevoren. In de film heeft officer Rodriquez spijt van zijn daden, typerend voor de echte Tupac. Spijt is een thema dat keer op keer naar voren komt in zijn lyrics.

De film moet het niet hebben van een waterdicht verhaal (veel ongeloofwaardige handelingen) maar de duistere/grauwe sfeer, de harde stijl en de lekkere soundtrack (bevat voornamelijk nummers van Tupac. Hoogtepunt: Staring At The World Through My Rear View) maakt veel goed. Daar komt nog bij de sterke rollen van James Belushi, Dennis Quaid en James Earl Jones. Goed genoeg voor 3,5*

The spiky onscreen relationship between Belushi and Tupac was helped offscreen by the fact that Shakur liked to nail his scenes in one or two takes, and was annoyed by Belushi preferring to do it in multiple takes.

blijt ondanks alles de BESTE rapper aller tijden!!

2Pac 4life

Ik vond het een zeer goede film met een goed verhaal.
De rol van 2pac in de film is niet echt bijzonder vind ik!
Hij schreeuwt af en toe wat en daar blijft het bij.
James Belushi daarentegen komt geloofwaardiger over als acteur.

Het is een spannende, soms komische film!
Echt een aanrader voor op een regenachtig avondje!

5!

avatar van Mescaline
Redelijke film ik had wat meer actieverwacht.
Acteren kan beter en het verhaal zakt soms een beetje weg.
Leuk om een keer gezien te hebben.
Goed voor een voldoende 3 sterren.

Zo'n laag gemiddelde? Ik heb niet de gehele film gezien omdat ik ongeveer na 15-30 min pas begon te kijken, maar ik vond het eigenlijk wel sterk en het creëerde toch een bepaalde sfeer.

Hercules
Tsja, als je erover nadenkt wel apart. In Gang Related werd 2pac vermoord, in het echte leven zou hij ook zo om het leven komen. Weet iemand hoeveel maanden ie na deze film werd vermoord ? Wat me wel opvalt is dat 2pac er een grote rol in speelt maar toch wel veel minder het woord doet en gezien word dan James Belushi (James had ook hoofdrol, klopt)

Vond deze onverwachts toch wel geinig. Pac en Belushi zijn een grappig duo dat zich in allerlei nesten werkt en het verhaaltje is wat uitgebreider opgezet dan ik aanvankelijk dacht.

Zeker niet helemaal geslaagd, maar toch een leuke guilty pleasure.

Vond dit een best wel goede film, een goed verhaal dat goed in mekaar steekt. Dit vind ik de beste 2Pac film, op Juice na dan want die heb ik nog nooit gezien <- komt binnenkort verandering in.

avatar van f2sputnik
Goeie film, alleen het einde is voor mij een aanfluiting.
Snel effe een einde er aan plakken nadat de spanning eruit was.
Verder heb ik wel kunnen genieten van het gevloek en gescheld van onze politieagenten.
Dennis Quaid speelt zijn rol erg goed.

avatar van Brabants
Belushi en Tupac weten zich als wetsdienaars aardig in de nesten te werken in deze film. Belushi staat binnen dit genre altijd garant voor succes. Tupac moet klaarblijkelijk nog wennen binnen de muren van Hollywood. Dennis Quaid overtreft zichzelf in de rol van zwerver, en komt uiterst treffend over als het zwarte schaap. De film weet het misdaad/drama goed te doseren met wat humor en daarmee is het een lekker luchtig filmpje.

Een combinatie van een thriller en 'n zwarte komedie waarin corrupte rechercheurs in beslag genomen drugs verkochten aan dealers, ze vermoordden en de drugs weer inpikten. Het verhaal zelf was aan de chaotische kant, maar er werd naar behoren geacteerd en de muziek was sterk. Tupac Skakur werd op 13 september 1996 vermoord en deze productie werd een jaar na zijn dood uitgebracht.

avatar van zoutzak
Laatste film van Tupac. Vermakelijk genoeg resultaat maar bepaald geen hoogvlieger.