It Happened on 5th Avenue (1947)

Alternatieve titel: Als Je Lacht, Dan Ben Je Rijk

geregisseerd door Roy Del Ruth
met Don DeFore, Ann Harding en Charles Ruggles

Aloysius T. McKeever is een zwerver die een idee heeft om warm de winter door te komen: in het huis leven van een rijke familie die de winter in een warmer oord doorbrengt. Hij kraakt het huis van de miljonair O'Conner wanneer deze de deur uit is en nodigt ook een pas ontmoette vriend uit (een oorlogsveteraan die zijn huis is uitgeschopt) om daar te komen wonen. Dan sluit ook de dochter des huizes zich bij hen aan, aangezien ze gevlucht is van school en bovendien verliefd wordt op de ex-soldaat. Wat zal er gebeuren als O'Conner thuiskomt en allerhande volk in zijn huis aantreft?

avatar van Dogie_Hogan
DVD release van deze feel-good movie op 11 nov. a.s..

Mescaline (moderator)
Leuke feel-good film die je het beste kan mee pakken in de december maand.

De film begint erg leuk, de eerste scenes laten zien hoe McKeever het huis binnen sluipt, heel voorzichtig moet doen en dat ze ook savonds kwamen controleren. Maar wanneer de rest van de personages hun intrek nemen wordt dit interessante idee helaas grotendeels over boord gegooid? Het had nog kunnen zorgen voor een paar spannende scenes Je vergeet eigenlijk gewoon dat ze niet in hun eigen huis zijn en dat vond ik toch een klein minpuntje.

Alle verschillende personages bij elkaar zorgen wel voor een hartverwarmende sfeer, je voelt je als kijker gewoon welkom om met hun mee te kijken in dat mooie grote huis.

Meer dan de moeite waard deze kerst-klassieker, hier en daar had er in mijn bescheiden mening meer in kunnen zitten maar het samenspel van de acteurs en de sfeervolle setting maken veel goed!

Mescaline (moderator)
Blijft ook een 2de keer een leuke en sfeervolle film! Misschien volgend jaar weer wel! Gale Storm is echt een prachtige verschijning in deze film!

avatar van Mac Hammer Fan
Aloysius McKeever is een zwerver die de winter doorbrengt in het huis van een rijke zakenman Michael O’Connor, die in die maanden ergens anders vertoeft. Hij inviteert een andere dakloze om bij hem te logeren. Als de dochter des huizes arriveert gebaart ze dat ze ook een zwerfster is en mag ze van hem blijven. Een koppel dat geen appartement kon huren omdat ze een baby hadden voegt zich bij het gezelschap. Maar dan komt Michael O’Connor onverwachts toch thuis en hij reageert op een heel speciale manier.
Sympathieke Kerstfilm met een boodschap: armen kunnen rijker zijn als mens dan de personen die veel geld bezitten. Een sfeervolle feel-good-movie met een goede cast en enkele hilarische scenes. De transfer was goed maar het beeldformaat jammer genoeg 4:3. Er zijn gelukkig Engelse ondertitels. Maakt deel uit van de box set TCM Greatest Classic Films Collection: Holiday die een aanrader is.

avatar van Ramon K
De transfer was goed maar het beeldformaat jammer genoeg 4:3.

Dat is gewoon de juiste aspect ratio. Film komt uit 1947. Inmiddels één van mijn favoriete kerstfilms.

Dit is zeg maar Trading Places?

Ramon K schreef:

Precies, de meeste films uit dit tijdperk zijn enkel te zien op deze manier alleen sommige hebben een 16:9 treatment gehad. Deze klassieker hoort eigenlijk ook gewoon thuis op het blu-ray formaat wat mij betreft, maar tot die tijd blijf ik de dvd bekijken.

Ik ga trouwens ook helemaal mee in je mening, ik zag deze film in 2015 voor het eerst rond de kerstdagen en in 2016 en nu vanavond in 2017 weer, dit is voor mij ook een ultieme kerstklassieker aan het worden. Wat een heerlijke warme sfeer hangt er toch in deze film, ik verlang als kijker echt om er deel van uit te maken en samen te zijn met al deze kleurrijke personages in het mooie zwart/wit.
Nog maar net herzien en nu al weer zin om deze komend jaar weer op te zetten, 3,5 sterren stonden er sowieso al maar met dit feel-food gevoel verdiend de film minimaal een 4.

avatar van Ramon K
kos schreef:
Dit is zeg maar Trading Places?

Een beetje wel. De rollen van de zwerver die het huis kraakt en de millionair die het huis bezit worden in principe wel omgedraaid omdat de mllionair in 'onderhuur' gaat bij de kraker van zijn eigen huis en lijdzaam moet toezien hoe zijn eigen spullen door anderen worden gebruikt. Dat levert, zoals Mescaline zegt, een warme film op. Ook feelgood, maar wel stukken minder cynisch dan Trading Places. Die film voert het geven namelijk wat radicaler door.

avatar van Dutchfan
Deze film heeft zijn aardige momenten, maar over het geheel genomen vond ik deze film maar middelmatig.

Ik vond vooral de figuur Aloysius T. McKeever (Victor Moore) zo nu en dan behoorlijk irritant , ik ben bang dat als ik O'Conner was geweest, ik hem al na een dag mijn huis had uitgegooid.

Mescaline schreef:
Nog maar net herzien en nu al weer zin om deze komend jaar weer op te zetten.
Begint een vaste traditie te worden, heerlijke film blijft het zelfs na 4x gezien te hebben. Alles wat je van een december/kerst film mag verwachten zit hierin. Wat mij betreft een christmas classic.
4 blijft zeker 4. Tot volgend jaar!