Remember the Night (1940)

Komedie / Romantiek

geregisseerd door Mitchell Leisen
met Barbara Stanwyck, Fred MacMurray en Beulah Bondi

Net voor kerst wordt Lee Leander voor de derde keer betrapt bij een winkeldiefstal. Ze wordt aangeklaagd door John Sargent, die de rechtszaak vanwege Kerstmis wil uitstellen. Omdat hij echter niet wil dat Lee de kerstdagen in de gevangenis moet doorbrengen, zorgt hij er voor dat ze op borgtocht vrijkomt. Maar ze kan nergens naar toe en daarom neemt John haar voor de kerstdagen mee naar het huis van zijn moeder. Lee komt daar in een liefderijk gezin terecht, een omgeving die ze nooit gekend heeft.

De beproefde formule over de onwaarschijnlijke relatie tussen een aan lager wal geraakte jonge vrouw en een succesvolle carrièremaker, beide gevolgen van hun jeugd, levert in dit geval een heel aangename romcom op. Tegen het einde wat aan de sentimentele kant wellicht, maar prima te doen (zeker rond de kerstdagen) dankzij de goede vertolkingen van Stanwyck en MacMurray in de eerste van vier films, die ze samen gemaakt hebben.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Met een gemiddelde van 7.8 op IMDB en een film die meermaals voor kwam in filmlijstjes was ik hier toch wel benieuwd naar geworden.
Helaas viel deze film mij tegen, het is een standaard verhaaltje en heeft voor mij weinig verrassends.
De beste scenes zijn in het huis van Johns moeder, helaas is dit niet een groot gedeelte van de film en vond ik het liefdes verhaaltje maar geforceerd overkomen.

Deze film heeft verschillende scenes die de moeite waard zijn maar is als een geheel voor mij persoonlijk niet indrukwekkend. Helaas!

Een echte sentimentele kerstkomedie met een, hoewel niet bijzonder geloofwaardig, mooi, teder, simpel en onderhoudend liefdesverhaal, dat enkele grappige momenten had. De regisseur wist de gebruikelijke clichés aardig te omzeilen. Barbara Stanwyck zat beter in haar rol dan haar tegenspeler Fred MacMurray.

avatar van Biosguru
Sentimenteel, standaard en voorspelbaar verhaal. Maar zo ontzettend goed uitgevoerd. Let eens op de timing, zeer fraai. Er blijft in ieder geval voor het publiek nog wat ruimte over om te asocieren. Niet echt iets wat je in een moderen romcom ziet. Daar is alles vlak geplamuurd en zwart / wit.