• 10.605 nieuwsartikelen
  • 8.969.058 stemmen

Remember the Night (1940)

Komedie / Romantiek | 94 minuten

Genre: Komedie / Romantiek

Geregisseerd door: Mitchell Leisen

Met onder meer: Barbara Stanwyck, Fred MacMurray en Beulah Bondi

Gesproken taal: Engels

Plot Remember the Night

"Barbara and Fred in 1940's first great love affair…!"

Net voor kerst wordt Lee Leander voor de derde keer betrapt bij een winkeldiefstal. Ze wordt aangeklaagd door John Sargent, die de rechtszaak vanwege Kerstmis wil uitstellen. Omdat hij echter niet wil dat Lee de kerstdagen in de gevangenis moet doorbrengen, zorgt hij er voor dat ze op borgtocht vrijkomt. Maar ze kan nergens naar toe en daarom neemt John haar voor de kerstdagen mee naar het huis van zijn moeder. Lee komt daar in een liefderijk gezin terecht, een omgeving die ze nooit gekend heeft.

Jack Sargent

Mrs. Sargent

Francis X. O'Leary

Judge in New York

District Attorney

Tom (as Charlie Arnt)

BBarbie

De beproefde formule over de onwaarschijnlijke relatie tussen een aan lager wal geraakte jonge vrouw en een succesvolle carrièremaker, beide gevolgen van hun jeugd, levert in dit geval een heel aangename romcom op. Tegen het einde wat aan de sentimentele kant wellicht, maar prima te doen (zeker rond de kerstdagen) dankzij de goede vertolkingen van Stanwyck en MacMurray in de eerste van vier films, die ze samen gemaakt hebben.

avatar van Mescaline

Mescaline

Met een gemiddelde van 7.8 op IMDB en een film die meermaals voor kwam in filmlijstjes was ik hier toch wel benieuwd naar geworden.
Helaas viel deze film mij tegen, het is een standaard verhaaltje en heeft voor mij weinig verrassends.
De beste scenes zijn in het huis van Johns moeder, helaas is dit niet een groot gedeelte van de film en vond ik het liefdes verhaaltje maar geforceerd overkomen.

Deze film heeft verschillende scenes die de moeite waard zijn maar is als een geheel voor mij persoonlijk niet indrukwekkend. Helaas!

gauke

Een echte sentimentele kerstkomedie met een, hoewel niet bijzonder geloofwaardig, mooi, teder, simpel en onderhoudend liefdesverhaal, dat enkele grappige momenten had. De regisseur wist de gebruikelijke clichés aardig te omzeilen. Barbara Stanwyck zat beter in haar rol dan haar tegenspeler Fred MacMurray.

avatar van Biosguru

Biosguru

Sentimenteel, standaard en voorspelbaar verhaal. Maar zo ontzettend goed uitgevoerd. Let eens op de timing, zeer fraai. Er blijft in ieder geval voor het publiek nog wat ruimte over om te asocieren. Niet echt iets wat je in een moderen romcom ziet. Daar is alles vlak geplamuurd en zwart / wit.

scorsese

Uitstekende film waarin een openbaar aanklager de borgtocht betaald van de vrouw die hij probeert te veroordelen. Een prima gegeven voor een romcom dat hier ook goed uitgewerkt is (evenals de personages). Er zit genoeg voortgang in het verhaal en er gebeurd genoeg. Soms wat zoetsappig, maar mede door de cast komen ze hier mee weg. Een nipte 4.0 sterren. Ik vraag me af waarom hier nog geen remake van is.

avatar van mrklm

mrklm

Een script van Preston Sturges vol met vindingrijke dialogen en twee sterren op de top van hun kunnen in een komedie zonder pretentie. Fred MacMurray speelt openbare aanklager John Sargent die op de vooravond van Kerst moet proberen winkeldievegge Lee Leander [Barbara Stanwyck] te veroordelen. Wanneer Lees advocaat O'Leary [een onvergetelijke Willard Robertson] in een zeer gepassioneerd pleidooi beweert dat Lee is gehypnotiseerd, ziet John zijn kans schoon om de zaak te schorsen zodat hij zijn eigen 'expert' kan aandragen. Zo kan iedereen vroeg naar huis, maar voor Lee betekent dit dat ze tijdens de Kerst vast blijft zitten. Dat zit John niet helemaal lekker, dus wanneer hij ontdekt dat Lees moeder dichtbij zijn familie woont, biedt hij aan haar borgtocht te betalen en haar af te zetten. Uiteraard bloeit er tijdens de autorit iets tussen die twee en MacMurray en Stanwyck weten de perfecte balans tussen komedie en sentiment te vinden. Er is een hilarische bijrol voor een koe en Stanwyck toont in de pianoscène waarom zij tot één van de grootste filmsterren van haar generatie wordt gerekend. De chemie tussen beide hoofdrolspelers en de prima ondersteunende cast doen de rest.

avatar van missl

missl

Ik vond er niet veel aan, heel voorspelbaar.

avatar van Petina

Petina

Maar waarom is het einde nou weer zo ruk.

Ik had graag willen weten hoe dit af zou lopen.

avatar van Basto

Basto

Wordt in december uitgebracht op blu ray door Indicator.

avatar van Dutchfan

Dutchfan

Stanwyck en MacMurray zijn erg goed in deze aardige komedie.

De rol van Stanwycks moeder werd oorspronkelijk gespeeld door de actrice Marjorie Main; de regisseur was echter ontevreden met haar vertolking en liet de scène opnieuw filmen met de actrice Georgia Caine.

Die kreeg wel de goedkeuring.

De leden van de jury op het begin en einde van de film werden grotendeels gespeeld door acteurs en actrices die sterren waren geweest tijdens de stomme-film periode.

avatar van clubsport

clubsport

Als romcom en kerstfilm prima geslaagd , al is het kerstgedeelte ietswat beperkt , verder dankzij het prima spel van Stanwyck en Macmurray een heerlijke zit , sentimenteel is het natuurlijk wel maar goed .

avatar van ibendb

ibendb

Barbara Stanwyck zou je hart kunnen breken met slechts een blik in haar ogen. Als ik een heteroseksuele man was in de jaren '40 was ik ten dode opgeschreven.

Hoe heb ik nu pas de powerhouse ontdekt die Stanwyck is. Het is echt zij die deze film maakt. Ze weet zo goed hoe ze een tragisch personage moet spelen en het werkte voor mij. De film is zeker een kerstfilm, maar zonder het gebruikelijke sappige en vrolijke karakter. Het is een menselijk verhaal met heel wat uit te pakken. Het tempo is niet overal even gelijk, maar dat verdomde einde liet me gebroken achter en raakte me diep.

In de kleine momenten voelde ik een diepe verbondenheid met deze mensen. Fred MacMurray die voor zijn familie zingt terwijl zij hevig verliefd wordt, deed mijn hart opzwellen van warmte.

Gelukkig heb ik Christmas In Connecticut om te zien tijdens mijn kerstfilm binge dus ik zal binnenkort meer van haar te zien krijgen.

Meteen na de feestdagen duik ik diep in de hele Friday the 13th-franchise, maar ik kan niet wachten om te zien hoe haar mooie ogen me daarna weer verwelkomen.