Night Nurse (1931)

Misdaad / Drama

geregisseerd door William A. Wellman
met Barbara Stanwyck, Ben Lyon en Joan Blondell

Lora Hart wil graag verpleegster worden en doet daarvoor haar uiterste best. Ze deelt haar kamer met Maloney. Kort nadat Lora en Maloney hun verpleegsteropleiding hebben afgerond worden zij overgeplaatst naar de Thuiszorg en komen in een probleemgezin terecht. Lora en Maloney moeten twee doodzieke kinderen verplegen, maar al snel blijkt dat er meer aan de hand is dan op het eerste gezicht lijkt. Lora ontdekt een mysterieus plot, waarbij ook de arts Ranger en de huischauffeur Nick betrokken zijn. Lora laat het er niet bij zitten.

avatar van Dutchfan
Een bijzonder goede cast in een boeiende film.

We volgen verpleegsters Stanwyck en Blondell tijdens hun opleiding en tijdens hun werk.
Na hun opleiding gaan beide verpleegsters bij een rijk gezin werken,waarvan de twee dochtertjes ernstig ziek zijn en de moeder een party-girl is die zwaar aan de drank is.(geweldige rol van actrice Charlotte Merriam)
Ze krijgen ook nog te maken met een corrupte arts en een zware crimineel (Gable) die niet bepaald zachtzinnig omgaat met Stanwyck en huishoudster van het gezin (Blanche Frederici),als die achter duistere plannen van de crimineel komen.

Schitterende pre-code film.

Dutchfan schreef:
Een bijzonder goede cast in een boeiende film.

Schitterende pre-code film.

Waar te zien of te krijgen met NED subs

avatar van Dutchfan
Heb de Amerikaanse DVD gezien met Engelse ondertitels...

Prima thriller over een verpleegster, die het opneemt tegen een dokter die het gemunt heeft op het trustfonds van twee kleine kinderen. Barbara Stanwyck speelt met verve de ik-ben-voor-de-duvel-niet-bang verpleegster met een gouden hart. Een van haar hardhandige tegenstanders is Clark Gable in een stereotiepe macho-rol. Een voor die tijd best gewaagde film omdat Stanwyck en haar collega-verpleegster Joan Blondell met enige regelmaat in hun ondergoed te zien zijn.

avatar van Biosguru
Mooie film, ik vindt die pre-code talkies altijd erg swingend, er zit een soort losheid in, die je pas veel en veel later weer terug ziet in de Amerikaanse film. Het acteren lijkt ook gelijk stukken losser als er niet gelijk zwaailichten afgaan als er over een denkbeeldige morele lijn gestapt wordt.

Natuurlijk zijn die ondergoed scene's grappig, maar wat mij vooral opvalt is dat de heldin geen heilige is en zonder duidelijke moraalridderij of sterk geloof de juiste keuze's maakt. Een ander klein detail wat me bij films uit die tijd opvalt, is dat vrouwen niet perse met een poppen stemmetje spreken. Maar gewoon hun natuurlijke register. Geen squeaky doll gepiep.