It Happened on 5th Avenue (1947)

Alternatieve titel: Als Je Lacht, Dan Ben Je Rijk

geregisseerd door Roy Del Ruth
met Don DeFore, Ann Harding en Charles Ruggles

Aloysius T. McKeever is een zwerver die een idee heeft om warm de winter door te komen: in het huis leven van een rijke familie die de winter in een warmer oord doorbrengt. Hij kraakt het huis van de miljonair O'Conner wanneer deze de deur uit is en nodigt ook een pas ontmoette vriend uit (een oorlogsveteraan die zijn huis is uitgeschopt) om daar te komen wonen. Dan sluit ook de dochter des huizes zich bij hen aan, aangezien ze gevlucht is van school en bovendien verliefd wordt op de ex-soldaat. Wat zal er gebeuren als O'Conner thuiskomt en allerhande volk in zijn huis aantreft?

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Leuke feel-good film die je het beste kan mee pakken in de december maand.

De film begint erg leuk, de eerste scenes laten zien hoe McKeever het huis binnen sluipt, heel voorzichtig moet doen en dat ze ook savonds kwamen controleren. Maar wanneer de rest van de personages hun intrek nemen wordt dit interessante idee helaas grotendeels over boord gegooid? Het had nog kunnen zorgen voor een paar spannende scenes Je vergeet eigenlijk gewoon dat ze niet in hun eigen huis zijn en dat vond ik toch een klein minpuntje.

Alle verschillende personages bij elkaar zorgen wel voor een hartverwarmende sfeer, je voelt je als kijker gewoon welkom om met hun mee te kijken in dat mooie grote huis.

Meer dan de moeite waard deze kerst-klassieker, hier en daar had er in mijn bescheiden mening meer in kunnen zitten maar het samenspel van de acteurs en de sfeervolle setting maken veel goed!

avatar van Mac Hammer Fan
Aloysius McKeever is een zwerver die de winter doorbrengt in het huis van een rijke zakenman Michael O’Connor, die in die maanden ergens anders vertoeft. Hij inviteert een andere dakloze om bij hem te logeren. Als de dochter des huizes arriveert gebaart ze dat ze ook een zwerfster is en mag ze van hem blijven. Een koppel dat geen appartement kon huren omdat ze een baby hadden voegt zich bij het gezelschap. Maar dan komt Michael O’Connor onverwachts toch thuis en hij reageert op een heel speciale manier.
Sympathieke Kerstfilm met een boodschap: armen kunnen rijker zijn als mens dan de personen die veel geld bezitten. Een sfeervolle feel-good-movie met een goede cast en enkele hilarische scenes. De transfer was goed maar het beeldformaat jammer genoeg 4:3. Er zijn gelukkig Engelse ondertitels. Maakt deel uit van de box set TCM Greatest Classic Films Collection: Holiday die een aanrader is.