Death of a President (2006)

Alternatieve titel: D.O.A.P.

Verenigd Koninkrijk
Mockumentary / Misdaad

geregisseerd door Gabriel Range
met Hend Ayoub, George W. Bush en Brian Boland

Op 19 oktober 2007 wordt de invloedrijke en machtige Amerikaanse president George W. Bush neergeschoten nadat hij het 'Sheraton Hotel' in Chicago wil verlaten. Een man van Syrische afkomst, genaamd Jamal Abu Zikri wordt gezien als de belangrijkste verdachte van de moord op een van de grootste gezaghebbers ter wereld.

Wat mij betreft was het smaakvoller geweest om deze film over een fictieve president te maken in plaats van over Bush. Afgezien daarvan vond ik de boodschap aan het eind van de film wel sterk, dit benadert denk ik heel dicht de realiteit Het belangrijkste lijkt te zijn dat er iemand gepakt wordt, en vervolgens worden er bewijzen bij gezocht.

Ik had overigens vooraf wel een wat andere verwachting van deze film, ik dacht dat de film in een veel breder verband zou gaan over de politieke gevolgen in Amerika en de rest van de wereld na een dergelijke moordaanslag. De film gaat echter voornamelijk over de aanslag zelf en het zoeken naar de dader.

film gaat uit van heel interessant thema maar doet er echt teweinig mee alles wordt er heel droog doorgeramd en bovendien vrij melig
slecht is het niet omdat er wel wat interessante dingen inkomen maar had toch beter gekund

avatar van Materny
Leuk gegeven, maar veel te weinig mee gedaan.
Bioscopen lijken me ook niet echt vol te lopen bij een als deze.

2.0

Jic
leuk geprobeerd een documentaire maken met dingen die niet gebeurd zijn erg slecht 1* voor de moeite

avatar van akira124
Tja, ieder punt had wat beter gekund. En ze hadden het documentaire achtige eruit moeten halen en er een complete film van moeten maken. Daardoor had het wat spannender kunnen worden.

Verhaal op zich vond ik wel boeiend. Ik vind het alleen jammer dat ze het in deze(documantaire) vorm hebben gegoten. Dat vond ik namelijk het hele (zwakke) punt van de film. Nu vond ik het vrij saai, met iedereen die maar praat en praat.
Toch vond ik het erg knap hoe de film in elkaar zit. Punten zoals de begrafenis vond ik goed uitgewerkt. Zo lijkt het ook allemaal echt gebeurd...

Een aardige film (of moet ik zeggen fictieve documentaire ? )
Best interessant om te zien wat er zou kunnen gebeuren als....
Als het echt een film was geweest zou ik het veel beter gevonden hebben . Ik zal hem zeker geen 2e keer bekijken maar was wel interessant om een keer gezien te hebben .

een hele zwakke film. Had er veel meer van verwacht en heb me gewoon anderhalf uur lang geergerd aan de film. een documentaire wat nooit is gebeud. 0.5 sterren

geen zak aan!!!!
van mij

avatar van Kisje
akira124 schreef:

Daar ben ik het wel met eens. Het begin van deze 'film', vond ik interessant, maar al snel vond ik hem saai worden. Het is echt gebracht in een documentairevorm en dat vond ik nu net jammer.

Ijzersterke film. Erg knap hoe ze zo iets fictiefs zo geloofwaardig hebben weten te vervormen tot iets wat de werkelijkheid een heel eind leek te benaderden. Ook vond ik de documentairevorm juist erg sterk gekozen. Erg knappe film die mij nog wel een tijdje zal bijblijven.

Matige film. Ik had hem al lange tijd liggen en had er hoge verwachtingen van. De film wordt al snel saai, door de trage opbouw.

Nog ff.... :-p

Vond het idee van de docu vorm erg leuk en zorgt ervoor dat het realisme behoorlijk toeneemt. je gaat bijna denken dat het echt gebeurd is. Weinig echte minpunten aan de film.

avatar van Mischa
Ben het eens met de meeste andere posters: interessant gegeven, maar het resultaat is een vrij saaie film. Probleem is volgens mij dat je geen enkele binding met welk personage ook krijgt, en dat het daarom niet boeit wat de 'geïnterviewden' te vertellen hebben.

Documentaire-insteek had wat mij betreft overigens best kunnen werken, maar dan had het wat vetter gemaakt moeten zijn. ***

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Magertjes, deze hypothetische mockumentary. Ben absoluut geen fan van Bush maar vind het toch wel wrang een levend iemand dood te verklaren. Het is ook een echte anti-Bush film geworden en eigenlijk is dat meteen de grootste zwakte die Death of a President heeft.

De film lijkt namelijk hypothetisch maar is dat verre van. Het is gewoon (al dan niet terechte) kritiek op de maatregelen die de Bush regering heeft genomen na de aanslagen van 9/11. Het is in die zin een sterk gekleurde film en bovendien gewoon een herhaling van stappen en dus verre van origineel. Het hele riedeltje van toen komt alsnog een keer aan bod. Als dit je als filmmaker zo dwars zit maak dan gewoon een goede docu over de nasleep van 9/11. Ook wordt de VS wel erg afgeschilderd als een of andere bananenrepubliek, want zelfs na 9/11 waren er vanuit de politiek en rechtelijk macht zeer kritische geluiden te horen richting Bush en aanhang. Het kritiek in deze film wordt echter vooral geuit door in staat van beschuldiging gestelde minderheden zoals afro-amerikanen, linkse demonstranten en moslims.

Ook vind ik lang niet alle geïnterviewde even sterk of realistisch overkomen (het hoofd beveiliging dat bijna in snikken uitbarst en de politiechef die alleen maar steeds het gebruik van geweld goedpraat ). Soms is het echt behoorlijk tenenkrommend.
Wat ik wel vrij sterk vond is de manier waarop de bewijslast wordt doorgevoerd om maar vooral snel richting een dader te kunnen wijzen. Ook het gebruik van echte nieuwsbeelden (zoals die van de begrafenis, ik denk van ex-president Reagan) verhoogt het realiteitsgehalte van deze nep docu.
Helaas zakt de film na de eerste helft behoorlijk in en eigenlijk vond ik de uiteindelijke uitkomst nogal slapjes.

Ik kom echt niet veel verder dan een kleine 2.5*. Eigenlijk vooral omdat ik de aanpak redelijk origineel vind. Helaas wordt er veel te weinig boeiends mee gedaan.

De film is opgevat als een docu, over iets dat niet echt is gebeurt.
Maar de film toont wel perfect hoe de Amerikaase samenleving nu over Islam denkt.
Als er iets gebeurt, zoals in deze film de (fictieve) moord op Bush, dan wordt de Islam al snel met de vinger gewezen, en denk men nooit in de richting van de eigen samenleving.
Ikzelf ben geen voorstander van Bush, en vind hem zelfs een van de grootste misdadigers van deze tijd, maar daarom hoeft men hem nog niet te vermoorden, maar ik ben het wel eens met de meningen die sommigen in deze film hebben.
Daarom ook dat ik deze film wel naar waarde weet in te schatten, maar men had het over een andere boeg kunnen gooien en misschien een fictief proces kunnen voeren over Bush's (leugenachtige) beleid.

avatar van jackie chan
Tarkus schreef:
De film is opgevat als een docu, over iets dat niet echt is gebeurt.
beleid.

ze checken als eerste de islamitische namen! das geen dicriminatie maar gezond verstand ....

dat was echt een grappige zin! (ik heb hem in t nederlands getypt omdat ik alleen de ondertiteling lees en het engels niet kan verstaan ivm gehord)

avatar van ®Tc
Zeker wel een boeiende en originele film. Een film maken in de toekomst waar Bush vermoord wordt, subliem plot. Enkel jammer dat de film wat verwatert naar het einde, maar toch hoorde het erbij, je moest toch weten wie bush vermoord had? Ook nog een punt voor de montage, archiefbeelden werden zeer goed gemengd tussen de opgenomen door zo kwam het allemaal realistisch over en op dat vlak krijgen de acteurs ook een pluim op de hoed. Zeker een aanrader voor tegenstanders van Bush en Amerikaanse rechtssystemen.

avatar van nightbreed
Hmwoah, leuk bedacht maar niet altijd even boeiend.
Het begint leuk en het eindigd leuk maar het tussenstuk vond ik een beetje saai.
Dit is een fictieve docu en heeft dus geen filmsfeer, dus mensen die een spannende film verwachten zullen bedrogen uitkomen.

Best aardig bedacht zo'n fictieve moord op de (destijds) huidige president van de Verenigde Staten. Helaas wordt de plank alleen wel mis geslagen. Regisseur Gabriel Range had nooit voor een documentaire stijl moeten gaan. Deze manier zorgt namelijk voor een behoorlijk aantal saaie scènes zonder enige vorm van emotie. De acteurs proberen deze emotie natuurlijk wel over te brengen, maar slagen hier totaal niet in. Het blijft allemaal erg geforceerd en onwerkelijk.

Verder is het jammer dat de manier van filmen erg saai is en de editing inspiratieloos. Er had meer in "Death of a President" gezeten. Het is nu gewoon redelijk interessant, maar vermakelijk wordt het nooit.

avatar van Joeri_000
jimbo79 schreef:

sluit ik mij volledig bij aan

avatar van thomzi50
Lag er soms qua thematiek en maatschappijkritiek wel wat dicht bovenop, en vond ook de muziek nogal ongepast, maar verder een toch wel interessant, aardig opgebouwd en origineel filmpje. 3 sterretjes.

avatar van Hannibal
Films waarin Bush belachelijk wordt gemaakt zijn meestal wel leuk om te zien, maar ik vond het te ver gaan om naar een fictieve moord + bijbehorende begrafenis te kijken van iemand die nog leeft. Erg onsmakelijk.

puckb96
Wat een domme en onnodige film over Bush.

avatar van Henry Spencer
Hannibal schreef:

Hm. Ik denk gewoon dat er mensen rondlopen in de joewesee en daarbuiten die vinden dat die man geen genade of medeleven verdient. Ze bezien hem als een misdadiger tegen de menselijkheid en de verantwoordelijke voor duizenden doden. Erg zwart-wit natuurlijk, maar ook niet helemaal onwaar. En dat verklaart mogelijk de weinig respectvolle benadering van de film.

avatar van UltraMovieKiller
Ik vond het een goed uitgewerkte documentaire-film. Pluspunt was dat Bush er zelf in voorkwam wat vaak bij zulke films niet gebeurt.

Realistische uitwerking en kijkt relaxt weg tot het einde.

avatar van abeltjuh 25
In tegenstelling tot wat hier over het algemeen gezegd wordt, vind ik wel meevallen wat voor anti-Bush film dit is geworden. De kritiek komt van ver af, de lovende woorden van dichtbij. Juist alle mensen die aan het woord komen en elke dag met Bush samenwerkten, waren lovend over hem.

Voor de rest vind ik de documentaire-stijl erg goed gedaan. Ik vond de personages juist interessant en de film heeft mij geen minuut verveeld. Een goed en gedetailleerd werk.

avatar van flaphead
Ik lees hier veel dat het jammer/slecht is dat het als documentaire-achtig geschoten is, want 'teveel praten' en 'niet spannend'. Maar, dat is nou juist de hele grap. Het IS een documentaire, geen film. Dat het een nep-documentaire is over iets wat wel degelijk zou kunnen gebeuren (ten tijde van de release), maakt het juist briljant. Het voelt behoorlijk echt aan en als je een beetje je best doet, ga je er zelfs echt in mee. Het gebruik van bestaand archief-materiaal werkt perfect. Ook de geacteerde archiefbeelden hebben hun werking, al merk je soms net iets te goed dat het geen documentaire-shots zijn.
De boodschap en de rode lijn zijn duidelijk en daardoor is het een erg politiek en ethisch beladen prent. Erg interessant!