Le Dernier Combat (1983)

Frankrijk
Sciencefiction

geregisseerd door Luc Besson
met Pierre Jolivet, Jean Bouise en Jean Reno

In een post-apocalyptische wereld regent het vissen, staan wolkenkrabbers verzonken in bergen zand en slapen bandieten in de kofferbak van oude auto's. Een man probeert te overleven in deze brute wereld.

avatar van maxcomthrilla
Een film waarin de weinige overgebleven personages ronddwalen op zoek naar eten, drinken en sex.......Aan dat laatste is buitengewoon moeilijk te komen aangezien er niet veel vrouwen voorhanden lijken te zijn. Best wel minimalistisch gefilmd allemaal, voortkomend uit een laag budget, maar Besson roeit met de riemen die hij heeft waardoor er wat aardige creatieve vondsten in de film zitten. De scene waarin er vissen uit de lucht vallen en waarin de hoofdpersoon zijn flat verlaat, niet via de trap maar via een zelfgebouwd vliegtuigje en zo de vrijheid tegemoet vliegt zijn hier goede voorbeelden van.

Soms verslapte mijn aandacht tussendoor even omdat de film zich lang focust op een bepaalde handeling van een persoon die zich echter niet zo gemakkelijk laat uitvoeren door een samenspanning van wat andere personen. Wat soms komisch is maar soms net wat te repeterend. De zwart - wit beelden konden mijn aandacht ook niet altijd vast houden door een gebrek aan contrast af en toe.
De muziek van Eric Serra vond ik niet zo sterk als in Le Grand Bleu. Vanwege een apart en boeiend concept, wat leuke vondsten en geweldig acteerwerk van o.m. Jean Reno toch een 3,5*

avatar van Near_Dark
Plot : We bevinden ons in een verlaten, Apocalyptische Wereld. Van enige vorm van beschaving valt er niet veel meer te bespeuren.

Een man heeft een onderkomen gevonden in een vervallen appartementsgebouw dat nog net boven het woestijnzand uitsteekt. Geregeld trekt hij erop uit op zoek naar voedsel en een autobatterij die nog werkt. Die heeft hij nodig om de motor van zijn zweefvliegtuigje te kunnen starten.

Nadat het hem is gelukt om met zijn vliegtuigje weg te geraken valt hij enkel uren later zonder benzine en stort neer in een vervallen, verlaten stad. Hier hervat hij zijn zoektocht naar voedsel en brandstof.

Door omstandigheden raakt hij bevriend met de bewoner van een verlaten maar zwaar beveiligd ziekenhuis. Het blijkt een bejaarde dokter te zijn die zijn wonden helpt verzorgen. Na een tijdje stelt deze man hem voor aan een zeldzaam vrouwelijk exemplaar die hij angstvallig gevangen houdt in een isoleercel. Ze wordt echter goed verzorgd.

De bejaarde dokter onderzoekt onze man van kop tot teen om er zeker van te zijn dat hij een goede kandidaat is om deze vrouw te bevruchten en zodoende een kind te verwekken in deze uitstervende Wereld, uitsluitend bevolkt door eenzame mannen die elkaar naar het leven staan voor de laatste restjes voedsel en water.

Ze besteden echter te weinig aandacht aan een woeste kerel die probeert om het gebouw binnen te geraken. Op een keer lukt hem dat en gaan de poppen aan het dansen, wie zal er aan het langste eind trekken in deze overlevingsstrijd...?

Als debuutfilm viel hij nog heel goed mee, het is er aan te zien dat Luc Besson een beloftevol regisseur was die het nog ver ging schoppen

In deze film wordt NIET gesproken, om onbekende redenen zijn de mensen hun stem kwijt, ze kunnen enkel nog wat gegrom voortbrengen, zeer vreemd

6/10.
Voor zo'n oude zwart-wit debuutfilm valt hij nog goed mee, spijtig dat het tempo aan de lage kant ligt en er zo goed als geen filmmuziek in voorkomt.

De moeite om eens te bekijken als je de kans krijgt, enkel voor cinefielen, maar dat had je al begrepen zeker

avatar van glimlicht
Sfeervol filmpje hoor! Deed me bij vlagen denken aan de game-reeks Fallout.

Combinatie van fusion jazz en apocalyptische straten in film heb ik overigens nog nooit eerder gehoord. Hulde daarvoor.

Mooie sets. Overtuigende emoties (en dat zonder spraak). Ik werd helemaal erin gezogen. Jean Reno speelde super de rol van de naamloze slechterik. geweldig hoe hij vocht tegen de hoofdrolspeler en wat hij aanhad maakte het helemaal af!

Realistisch en meeslepend? Ja. Enige minpunt vond ik de vissen. Het raakte me niet echt. Geen lach of traan. De vrouw was wel mooi neergezet, ik kreeg er zelfs een beetje kriebels in mijn buik van. Was echt een heel mooi stuk in de film.

Zover ik kan beoordelen is dit (na Stalker) wel het fraaiste Post-Apocalyptische filmavontuur dat ik tot nu toe heb gezien.

*4,5

Door Le Dernier Combat geheel in stemmig zwart/wit doch mooi 2.35.1 te filmen en zijn karakters de mogelijkheid om te spreken te ontnemen, creëert Besson een fijn post-apocalyptisch sfeertje. Bovendien heeft hij ook helemaal geen dialogen nodig: zijn verhaal van een man op zoek naar een vrouw in een wereld waarin deze schaars zijn, vertelt immers zichzelf.

De personages zijn, zoals we van Besson gewend zijn, weer lichtelijk overtrokken, de sets en effecten zijn meer dan prima voor een low budget debuut en al met al toont Besson dat we nog veel van hem kunnen verwachten (een belofte die hij met bijvoorbeeld Leon weer aflost).

Jammer genoeg weet de film echter niet volledig te beklijven en vormt met name de muziek van Serra een grote stoorzender voor de desolate sfeer. Hoe aandoenlijk de hoofdpersoon ook, uiteindelijk is er geen emotionele verbondenheid om de film te behoeden voor saaiheid. En dat is jammer, want voor de rest is het een lekker experimenteel projectje.

avatar van james_cameron
Bijna dertig jaar na dato de debuutfilm van Luc Besson dan eindelijk gezien. Viel me niet tegen, al is de boel door het karige verhaaltje en het ontbreken van dialogen wel aan de saaie kant. Verrassend genoeg is de vrij experimentele film amper gedateerd. Het tijdloze aspect van de vormgeving, gekoppeld aan de fraaie zwartwit fotografie en de desolate decors dragen hier flink aan bij. De klasse van Besson blijkt hier reeds uit de mooie, zelfverzekerde cameravoering. En het is natuurlijk top om Fritz Wepper (Harry Klein uit Derrick) te zien in een lekker vage bijrol!

avatar van RuudC
Geen idee waarom op de achterkant staat dat de gesproken taal Frans is en dat de film Nederlands ondertiteld is. Als de film kut was geweest, had ik mijn geld teruggevraagd, haha. Er wordt geen woord gesproken in deze prent die ergens ligt tussen Mad Max en The Quiet Earth. Le Dernier Combat is een interessant overlevingsverhaal in woestijnachtige verlaten wereld. Enerzijds is er het gevaar van gangs en eenzame passanten, anderzijds is er die vreemde vrijheid. Het zwartwit past hier precies. Dialogen hadden hier wel wat toe kunnen voegen, maar echt gemist heb ik ze niet. Het maakt de film wel heel minimalistisch, maar in de negentig minuten die deze prent in beslag neemt, heb ik me ook niet verveeld. Het is best interessant om het doen en laten te volgen van een persoon in een (voor 99%) compleet verwoeste wereld te volgen. Wat dat betreft is het openingsshot ook goed gekozen. Heel degelijk resultaat, maar inhoudelijk had er wel meer in mogen zitten.

avatar van wendyvortex
Debuut van Luc Besson (Subway, Le Grand Blue, Leon, The Fifth Element) voornamelijk bekend van zijn style-over-substance-aanpak.
Dit debuut bevat zeker een aantal fraaie beelden, maar het gaat fout in de plot die te weinig te bieden heeft, dialogen die compleet afwezig zijn en een aantal komische intermezzi die de post-apocalyps-sfeer verpesten.
Zou sterke short van een half uur kunnen zijn geweest, als featurefilm te weinig boeiend.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ik zal niet de eerste zijn die de link met Mad Max en David Lynch maakt. Moest Lynch zich aan een aflevering van Mad Max wagen, was het deze film geweest. Besson ligt me wel beter dan Lynch, al gaat zeker buiten deze film de vergelijking helemaal niet meer op. Met Le dernier combat zitten we in een apocalyptische wereld, zonder te weten hoe dat komt en hoe lang. Maar de schaarse inwoners proberen te overleven en zijn ondertussen terug holbewoners geworden. Vandaar het gebrek aan spraak. De dingen die ze nog kennen, komt door hun aanwezigheid. Ik denk aan auto-onderdelen of het maken van eten. Anderzijds merk je bvb de muurschilderingen en de onwennigheid in bepaalde situaties.

Door het gebrek aan spraak en de opvallende muziek is het soms een hallucinerende trip. Niet helemaal van de wereld, maar qua sfeer is het wel goed gedaan. Deze stijl zal me nooit helemaal liggen, maar Besson laat wel van zich horen met dit debuut. Al verkies ik wel z'n latere films waar hij als regisseur en/of producer en/of scriptschrijver aan meewerkte.

avatar van leatherhead
Leuk debuut.

Op welhaast ludieke wijze schotelt Besson de kijker zijn post-apocalyptische wereld voor, compleet gespeend van enige dialogen. Over het hoe, wat en waarom van het hele gebeuren laat de film je dikwijls in het duister tasten, maar dat behoorde dan ook duidelijk niet tot Besson's prioriteiten.

Want nochtans is het boeiend genoeg, voornamelijk door het mateloos geinige en intrigerende sfeertje. De setting had niet beter kunnen zijn en de contrastrijke zwart-wit cinematografie strookt daarmee. De soundtrack is dan weer veeleer van vreemdsoortig allooi, niet geheel passend soms, vaak nogal jolly en haast slapstick-achtig. Maar af en toe werkte dat dan ook juist weer komisch, zoals tijdens de kluchtige achtervolging.

Markant werkje van Besson, vond hem absoluut leuk, maar de echte genialiteit ontbreekt om dit tot een topper te doen bombarderen. Wel kleine 3,5* sterretjes.

"Bonjour". "Bonjour". Tot zo ver de complete dialoog van Luc Besson's debuutfilm 'Le Denier Combat'. Bijna geheel gefilmd in verlaten Parijse kantoorgebouwen wordt het verhaal van een post-apocalyptische wereld verteld waarin het recht van de sterkste lijkt te gelden dat slechts mondjesmaat wordt doorbroken door een straaltje vriendschap of zelfs een beetje liefde. Besson hield het niet alleen qua lokatiekeuze dicht bij huis, ook zijn camera blijft dicht op de huid van de acteurs en dat maakt de film een stuk sterker dan verwante tijdgenoten als 'The Day After' en de eerste 'Mad Max'-en.