Deck the Halls (2006)

Komedie / Familie

geregisseerd door John Whitesell
met Danny DeVito, Matthew Broderick en Kristin Davis

Steve (Matthew Broderick) is een vader, die aan de stadsrand woont en hij is een fervent aanhanger van Kerstmis. Hij leidt een goed georganiseerd en volledig uitgestippeld leven. Zijn nieuwe buurman, Buddy (Danny DeVito), is totaal het tegenovergestelde van Steve: hij heeft een grote persoonlijkheid en ook grote dromen, die hij telkens tot werkelijkheid tracht om te zetten. Buddy zijn laatste droom is om een grootse tentoonstelling te houden van lichtgevende kerstversiering, die zelfs tot in de ruimte zichtbaar is. Deze wens zet Steve z'n goed geordende en gedisciplineerde leventje om in een chaotische nachtmerrie. Het huis van Buddy puilt uit van de feestlichtjes in de meest rare designs, complexe patronen en gewatteerde versiering die steeds maar blijft toenemen. Hierdoor krijgt Steve een ingeving: hij wil tegen elke prijs het plan van Buddy te dwarsbomen, of hem zelfs overtreffen.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Best uit te zitten deze film, vooral in het eerste uur zijn er wel een aantal vermakelijke scenes en zit er een aardig tempo in. Dat dit niet de ultieme kerstfilm is mag duidelijk zijn, maar tenenkrommend slecht is het ook niet.
Het einde is wat je kan verwachten, vol clichés en met een dikke plakkerige zoete rand.

avatar van riefenstahl
Ondanks DeVito pijnlijk onleuke film. Het typisch Amerikaanse burgertruttige gezinnetje van Broderick wekt meer irritatie dan medeleven op. Alleen geschikt voor kinderen en voor degene die weinig eisend en snel tevreden is. Voor de rest: overslaan deze mislukking.

avatar van Jediron
Na het zien van de matige en mierzoete 12 dogs of christmas 2, die ik met 2 sterren beoordeelde, was deze film toch duidelijk vermakelijker. Een dikke 2.5 sterren is dan ook gerechtvaardigd. Acteerwerk is redelijk tot goed, hier en daar leuke grappen en wat actie. De actie had ik wat meer willen zien, iets meer pit in de strijd tussen de buurmannen bijv. Was me nu net iets te lafjes.

ps: toch nog een 1/2 ster erbij omdat de film nogal ondergewaardeerd is hier

Waarom is die film dan zo ondergewaardeerd?Ik vind het vermakelijke kerstfilm,ook al is het maar 1x per jaar!

avatar van tommykonijn
Dit is een kerstfilm waarvan ik me nog goed herinner dat ik er al interesse in had toen ik net op MovieMeter kwam. In die dagen (rond de leeftijd van 10 jaar) keek ik met name veel komedies. Om de een of andere reden heeft het tot kerst 2014 geduurd eer ik de film daadwerkelijk gezien heb.

En dan valt 'ie ook nog tegen. Al snel werd me duidelijk dat we hier met een Amerikaanse film met hoofdletter 'a' te maken hebben. Ik zal maar even beginnen met het meest positieve aan de film en dat is ook hetgeen waar mijn score nog aan te danken is: de aanwezige kerstsfeer. Kitsch, jawel, maar al die lampjes en uitbundige versieringen in combinatie met sneeuw leveren een aantal gezellige plaatjes op die het goed doen tijdens de dagen. Maar wat heb ik aan mooie beelden als de film op elk ander vlak, en met name op komisch vlak, teleurstelt?

Danny DeVito zag ik toevallig van de maand nog in Matilda. Het blijft een goede acteur, maar hier kon ik niets met zijn rol. Ik werd er niet warm of koud van. Matthew Broderick vind ik dan al sowieso niet de meest geweldige acteur en die was hier bij vlagen dan ook aan de irritante kant. Hetgeen de twee acteurs nog eens extra in hun prestaties beperkt is het matige script. Een soortgelijk verhaal, waarbij buren strijd voeren, is natuurlijk al tig maal eerder uitgewerkt. Deze bood wat dat concept betreft weinig nieuws.

Deck the Halls is als kerstfilm redelijk, maar als komedie absoluut onvoldoende. Met name doordat er zo weinig te lachen viel, zit de vaart er niet bepaald in. Eén (langdurige) leuke scène aan het begin en de eerder genoemde sfeerbeelden halen de boel een beetje omhoog. Desondanks slaat de humor meestal niet aan doordat het té kinderachtig of té goedkoop is. Hierdoor is het tevens geen kerstfilm geworden die ieder jaar door mij gedraaid zal worden. Een film waar eenzelfde soort sfeer heerst, maar waar de humor wel effectief is, is Christmas Vacation. Ondanks dat het verhaal iets anders in elkaar zit, moest ik hier meermaals aan denken tijdens deze film.

avatar van Alexander1900
Deze film heb ik inmiddels zo'n 4x gezien en het wordt steeds minder helaas. De kerstsfeer is super en daar moet de film het ook van hebben. Veel grappen zijn wat flauwtjes maar over het geheel genomen gaat het ermee door en kijkt het wel weg.

avatar van Kondoro0614
Deck the Halls

Het werd weer eens tijd voor een Kerstfilm. Dit keer stond Deck the Halls op het programma. Ik heb persoonlijk deze film al een zeer lange tijd op het oog, leek me altijd een erg leuke film dus ik verheugde me erop om deze te kunnen zien. Ook wou mijn moeder graag een film kijken dus ik dacht: waarom ook niet? Gelijk even Deck the Halls aangezet, en ik moet zeggen.. Hij was prima te doen .

Nee, Deck the Halls is zeker niet een jeugdsentimentele film voor mij zoals Home Alone maar, de film heeft mij prima doen vermaken, altijd goed! Deck the Halls kent zeker zo zijn grappen, al had ik me de film totaal anders voorgesteld, hij was leuk. De film deed me af en toe iets denken aan Christmas Vacation (1989), qua versieringen dan!

Hoewel Deck the Halls gewoon zichzelf is gebleven voegde de film eigenlijk niet echt iets vernieuwends aan, bij de Kerstcollectie aan films op de wereld. Ja oké, de film had zo echt een ‘uniek’ concept (eigenlijk durf ik het niet uniek te noemen) maar, het was niet zoals vele kerstfilms, reizen naar de kerstman op de noordpool o.i.d. nee, het was nu ook echt puur gericht op verlichtingen.

Het verhaal was leuk. Steve doet jaarlijks een traditie met zijn familie, dit is de totale kerstviering. Wanneer Buddy komt wonen lopen de gemoederen soms iets op met de twee. Wanneer de dochters van Buddy erachter komen dat hun huis niet op een Google Earth variant staat. Buddy is van plan zijn huis herkenbaar te maken en wil zijn huis zoveel licht laten afgeven dat ze het vanuit de ruimte kunnen zien.

Steve is daar fel op tegen. Hij was altijd de ‘Christmas Guy’ maar, nu Buddy dat word, word Steven een beetje jaloers. Hij zet alles op alles om het huis kerstlicht-vrij te maken al gaat dat niet altijd even goed. Zo heeft Buddy altijd wel iets om het werkend te krijgen. Wanneer het uit de hand dreigt te lopen gaan de vrouwen van beiden heren weg, ze zetten alles op alles om de vrouwen terug te krijgen en zorgen er zo voor dat het huis te zien is in de ruimte

Het is allemaal wel wat simpel maar, ook wel weer erg leuk. Ook de kleine stukjes zoals het in de fik laten gaan van alle kerstbomen van Steve dankzij Buddy enz. is leuk bedacht, kleine grapjes voor kleine gegrinnik.

Deck the Halls was een prima kerstfilm en ik heb me prima vermaakt. Ondanks het verhaal/concept wat hier en daar van zich af liet weten was de film verder leuk. Zeker het kijken waard rond de kerstdagen!

avatar van Drs. DAJA
Dieptepunt in de carriere van Danny DeVito. Wat een verschrikking om uit te zitten...

avatar van erik1977
Drs. DAJA schreef:

Vind je niet een beetje dat hij zich herhaald? om dezelfde gehaaste driftkop te spelen wat hij ook vaak in het begin van zijn carriere deed? Maar..... inderdaad een niet zo'n beste kerstfilm.

avatar van Drs. DAJA
Ik vind hem hier niet eens zo'n ontzettende driftkop. Hier speelt hij een personage wat in de ene scene geniaal is, de volgende stupide, een daaropvolgende obsessief, daarna weer relativerend, en ga zo maar door... allen zonder dat er voor die extreme uitersten een reden of verhaalontwikkeling is.

avatar van Miszmi
Ik was altijd in de veronderstelling dat het nooit genoeg kon zijn, de kerstverlichting. Deze film heeft het tegendeel bewezen . Nu is dat natuurlijk de hele intentie van deze film, maar ook de film zelf is iets teveel van het goede. Nergens wordt het goed of zelfs interessant en sluit mij dan ook bij eerste recensies aan, deze film moet het van de kerstsfeer hebben. Ook de enige reden waarom ik nog op 2* ben gekomen, verder is het allemaal gewoon matig tot slecht.

avatar van missl
Danny DeVito is leuk en de film begint ook leuk maar wordt dan een klungelig gebeuren met te veel drama voor een dergelijke film.

avatar van Brabants
Kerstsfeer is goed vertegenwoordigd in deze film en het is zo nu en dan ook best grappig. Verwacht geen hoogvlieger dan valt het allemaal best mee.

avatar van Elchapo
Gewoon een leuke kerstfilm,tuurlijk geen hoogstaand scenario maar het kerstgevoel zit er dik in.....3.5 stars.

avatar van W.V.
Gemiste kans om een mooie kerstfilm te maken en dat ligt naar mijn mening aan de Vito en Broderick, zij halen niet alles uit de kast om de film tot een goede kerstfilm te laten worden want alle verdere ingrediënten zijn wel aanwezig. De film moet het hebben van een paar leuke scene's maar daarvan zijn er te weinig om de film te redden.
Jammer had meer ingezeten.

avatar van DjFrankie
Inderdaad geen verwachtingen en dan is het allemaal best grappig weggezet. Niet teveel nadenken hierbij dus.