• 8.662.802 stemmen

Detenuto in Attesa di Giudizio (1971)

Komedie | 99 minuten

Genre: Komedie

Alternatieve titel: Why

Oorsprong: Italië

Geregisseerd door: Nanni Loy

Met onder meer: Alberto Sordi, Elga Andersen en Lino Banfi

IMDb beoordeling: 7,6 (914)

Oorspronkelijke taal: Italiaans

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Detenuto in Attesa di Giudizio

Giuseppe Di Noi (Alberto Sordi), een Italiaanse ingenieur die de laatste zeven jaar in Zweden heeft gewoond, keert tijdens zijn vakantie terug naar zijn geboorteland met zijn Zweedse vrouw en kinderen. Aan de grens wordt hij echter zonder aanwijsbare reden gearresteerd en opgesloten. Hierop volgt het nodige juridische getouwtrek, terwijl Giuseppe ondertussen van gevangenis naar gevangenis wordt gebracht.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Giuseppe Di Noi

Saverio Guardascione

Direttore del carcere di Sagunto

Agente del carcere di Sagunto

Agente del carcere di Sagunto

Maresciallo carcere di Sagunto

Brigadiere Saporito del carcere di Sagunto

avatar van pippo il buffone

pippo il buffone

Wat zie ik, is deze aanklacht tegen misstanden in het justitiele en penitentiaire systeem in Italie eigenlijk een dijenkletser ?

Dat ik het niet doorhad spreekt voor zich, dat de rest van de mensheid itt jullie dit een drama en geen komedie noemt is toch opmerkelijk.

Enfin, gekende en toendertijd controversiele klassieker waarin de brave huisvader Sordi met zijn schattige blonde gezinnetje terugkeert naar de Heimat, en daar om specifieke redenen-verdenking van moord- wordt gearresteerd. Een Hitchcockiaanse premisse die echter allengs Kafkaeske trekjes krijgt, want Sordi slaagt er maar niet in om een rechter te spreken te krijgen en te achterhalen waar de aanklacht op gebaseerd is. Intussen wordt hij van huis van bewaring naar huis van bewaring gespleept, wat Loy dus de gelegenheid geeft om zijn humanitaire bekomernissen omtrent de rechten van verdachten- en niet veroordeelden- te tonen, al komen we genoeg boeventuig tegen.

ITT Kafka is dit alles wel geworteld in de alledaagse realiteit, die van jaren 70 Italie, de camorra, rode brigades, maar ook zon, zee,strand en toeristen. Wat jullie hier precies lollig aan vonden ontgaat me, misschien die uiterst koddige scene waar we zien hoe een gozer zich op heeft geknoopt. Haha, ik kom niet meer bij zeg, wat een leut.

Typisch voor Loy is het veelvuldig gebruik van shots loodrecht van bovenaf, en de massachoreografieen LQGDN style.

Sordi speelde hier zijn eerste 100% dramatische rol en kreeg daarvoor een gouden beer te Berlijn.

Briljante score van Rustichelli.