Blue Steel (1989)

Thriller / Actie

geregisseerd door Kathryn Bigelow
met Jamie Lee Curtis, Ron Silver en Elizabeth Peña

Wanneer Megan Turner haar diploma behaalt aan de New Yorkse politieacademie, gaat voor haar een levensdroom in vervulling. Alles lijkt prachtig: het uniform, de badge, het pistool... Maar dan loopt alles gruwelijk verkeerd. Op haar eerste nachtelijke patrouille verhindert ze een overval in een supermarkt en schiet daarbij een gewapende overvaller neer. Plots blijkt het wapen van de bandiet onvindbaar en de getuigen willen de verklaring van Megan over zijn wapenbezit niet staven. Megan wordt geschorst wegens het doden van een ongewapende verdachte. De stad dient intussen af te rekenen met een reeks brutale, schaamteloze moorden. Het departement moordzaken onder leiding van inspecteur Nick Mann zit met de handen in het haar. Tussen de schijnbaar onsamenhangende moorden blijkt toch een aanknopingspunt te bestaan.

vdc
Psychologische thriller. Helaas ontaardt de film iets te makkelijk in klassieke Hollywood-patronen, waardoor de psychologie maar weinig tot haar recht komt. Het einde is dan ook voorspelbaar, wat niet zou mogen bij dit soort films.
Acteerprestaties, het verhaal, de regie : iets te standaard allemaal. 2*

In de tijd dat deze film uitkwam vond ik hem best goed.
Helaas was het einde voorspelbaar , dat is dan jammer van de film.
Maar jamie lee curtis en Ron Silver acteerde toch best goed !

avatar van xenne
erg ongeloofwaardig verhaal vind ik het .... redelijk goed begin maar film sleept zich naar een einde dat je al van mijlen ver zag aankomen

zeer matig ... 2,5

avatar van sinterklaas
Saaie domme film kon me niks boeien

avatar van mikey
Leuke film maar is erg onwaarschijnlijk en gaat te lang door. Mooi gefilmd. 3

Jammer dat jullie zo negatief zijn.
Vond hem best goed en bleef tot het laatste zitten.
Goed acteertalent van Jamie en die steeds weer opnieuw opduikende Baardmans.
Toch wel 4 sterren.

The UndeRtAkEr schreef:
In de tijd dat deze film uitkwam vond ik hem best goed.
Helaas was het einde voorspelbaar , dat is dan jammer van de film.
Maar jamie lee curtis en Ron Silver acteerde toch best goed !

Als je de film nu bekijkt is er niet veel aan,in die tijd was het een aardige film. **

avatar van Riddick
Aardige film, niet veel speciaals jammer genoeg.. 3*

avatar van Mescaline
Wat is iedereen toch weer lekker negatief over deze film..
Ik snap niet wat er slecht aan is ?
Het is gewoon standaard thrillertje met misschien een simpel verhaal maar daar in tegen wel zeer goed uitgewerkt en zeker te weten geen flop.
Ik vond de film nergens saai worden goed geacteerd en spannend tot het eind.
4 sterren zeker wel verdiend!.

sinterklaas schreef:
Saaie domme film kon me niks boeien

Heb je als sinterklaas dan tijd om films te bekijken?

avatar van Vascago
Vroeger als jochie van 13 of 14 jaar vond ik dit een goede film. Nu heb ik hem weer eens gekeken en begrijp ik totaal niet waarom ik dat vond. Wat een waardeloos prul. Super- maar dan ook echt superongeloofwaardig en ook nog eens reteslecht geacteerd. Veel te weinig diepgang in de karakters. Veel te vlak allemaal. Bagger !

(verwijderd)
Naast een waslijst aan gebreken, kunnen er zeker enige zeer goede elementen genoemd worden. De slechte zijn hiervoor reeds gemeld. De introductie was uitermate sfeervol en mooi weergegeven. Het camerawerk was van een grote klasse evanals de geluids-ondersteuning, soms dacht ik zelfs sfeer composities te herkennen, die Lynch in z'n laatste werk heeft gebruikt. Verder vond ik Clancy Brown heel goed uit de verf komen. (U weet wel, father Justin van de TV serie Carnivale).

Dat dit geen topfilm is weet ik ook wel, maar dat de film zo'n slechte kritieken krijgt is ook niet verdiend.
Ik vind dit een goede politiethriller, met een sterke vertolking van Jamie Lee Curtis en ook van de ondertussen overleden Ron Silver.
Ik heb deze film in de jaren 90 al eens gezien, meerdere keren zelfs, en toen ik hem in een aanbieding zag liggen op DVD voor amper 1 €, kon ik niet anders dan die mee te nemen, want dat is een belachelijk bedrag voor een goede prent als dit.
Ik heb wederom van de prent genoten al wist ik wel hoe het zou aflopen, maar dit is zo'n film die je meerdere keren kan bekijken en steeds beter gaat vinden.

iets wat ik niet begrijp: ik kocht hem voor 1,5 euro in de blokker, maar Missing in Action van Chuck Norris kost 5 euro.

avatar van Elineloves
Ik ben het met Tarkus eens. Zo slecht is deze film helemaal niet, mits je geen belachelijk hoge verwachtingen hebt. En laten we eerlijk zijn: dat heb je sowieso al niet als je het plot leest.

Hoewel ik soms even goed moest kijken of er nou een man in beeld was, of J.L.C. weer, was het een vermakelijk kat-en-muis thrillertje.

Toch had Kathryn Bigelow er veel meer uit kunnen halen, zeker na het veelbelovende begin. Het leek naar het einde toe allemaal even gemakkelijk afgeraffeld te moeten worden en ze was volgens mij door haar ideeën heen.

Onze behaarde serialkiller is wel zeer overtuigend. Een psychopaat die een tikkeltje nerdy is. Op zich al een griezelige combinatie. Nooit wordt het echt spannend, dat is ook het grote gemis in deze film. Als je op zoek bent naar spanning is deze film geen aanrader. Wil je een standaard politiefilmpje zien? Be my guest....

avatar van donkied
ik vind dit één van de betere politiethrillers die ik heb gezien. Echt geweldige film van Bigelow (Y). Curtis en Silver zijn beiden briljant

avatar van niethie
Jamie Lee is zoals altijd wel stoer en maakt een wat mindere film meestal nog wel de moeite waard, zo ook hier. Waarom dat zo is weet ik eigenlijk niet, vind het geen opvallend goede actrice en ze is ook niet heel aantrekkelijk ofzo, zie haar op de een of andere manier gewoon altijd graag in dit soort films, komt grotendeels een beetje door mijn geeky obsessie voor de orginele Halloween film die al sinds mijn puberjaren aan de gang is, denk ik. Film zelf is nogal wazig en vergezocht, met vooral naar het einde toe heel wat plotgaten. Het verhaaltje is echter nog best vermakelijk en Silver speelt zijn rol van psychopaat prima, beide houden het wat lege geheel nog prima overeind...

2,5 sterren

avatar van Q Jones
Leuke film die nergens echt gaat vervelen en er een constant tempo inhoud. De spanning zit er op sommige momenten goed in en de actie scene's zijn leuk gedaan al ziet het er natuurlijk wel al wat ouder uit.

De acteerkunsten van Silver wisten mij te overdonderen, ik dacht eigenlijk dat dit een B filmpje was, aangezien ik hem niet kende en ik hem voor 1 euro heb gekocht, Maar Silver zet echt een geweldige psychopaat neer die je gewoon dood wenst. Curtis doet het ook vrij aardig, en ik moet gewoon even zeggen dat ze er hier nog ontzettend lekker uitzag.

Het einde van de film vond ik jammer en vandaar ook geen 3,5 ster. Want opeens weet Silver waar Curtis is terwijl ze gewoon overstraat loopt, dat is al niet echt overtuigend, maar het lijkt er veder op dat de film opeens snel moest worden afgemaakt, want de eind shootout is wel erg snel voorbij.

Conclusie een vlotte thriller met uitstekend acteerwerk van Silver en een iets minder eind.
3 sterren

avatar van The One Ring
Het scenario van deze film had met gemak een eindproduct kunnen opleveren die een 0,5* kreeg. Bijna alle gebeurtenissen, wendingen en dialogen voelen enorm geschreven aan. Alle psycholische verklaringen lijken uit een handboekje te komen. Iedere situatie is een nieuwe cliché. En zelfs voor een politiefilm zijn de chefs wel erg grote idioten. Het hoort een beetje bij dergelijke films dat de chefs meer in de weg lopen dan de hoofdpersoon helpen, maar er zijn grenzen. Een andere enorme stoorzender is Ron Silver, een nonacteur die zijn schurkenrol wel erg flauw en over-the-top neerzet, zonder er een boeiend personage van te maken.

Dat de film alsnog twee sterren krijgt is te danken aan de twee belangrijkste vrouwen achter dit project. Jamie Lee Curtis is eigenlijk verrassend goed in de hoofdrol en geeft toch nog een kleine emotionele waarde mee aan het geheel. Daarnaast is vooral Kathryn Bigelow de juiste regisseur voor deze materie. Nou laat zij hier en daar ook wat steekjes vallen, met name in het overmatig gebruik van slowmotion en een uitbuiting van typische jaren '80-esthetiek (ik zal nooit begrijpen waarom die lichtbundels uit ramen en de rook die op willekeurige plaatsen verschijnt ooit als mooi werden gezien). Maar zoals gewoonlijk is Bigelow geïnteresseerd in personages die op een bepaalde manier een grens opzoeken, waarvan ze weten dat die niet overschreden moet worden. Hier geldt dit vooral voor de schurk, maar hij probeert ook Curtis over die grens te trekken. Daarnaast verdraait Bigelow meestal (maar niet in The Hurt Locker) de rollen van rassen en geslachten of ze speelt met seksualiteit. Het beste in Blue Steel zijn de momenten die het a-typische gegeven van een vrouwelijke politieagent in eenactiefilm benadrukken. Het redt de film niet, daarvoor deugt er gewoon teveel niet, maar ergens zou het interessant zijn als Bigelow dit zelf zou remaken met een goed script als basis.

avatar van JerryL
Redelijk vermakelijke thriller. De film komt rustig op gang zonder dat echt duidelijk wordt waar het verhaal naar toe gaat. Uit eindelijk volgen scenes met spanning elkaar in prima tempo op zodat de film zeker aangenaam wordt.

De kritieken hierboven zijn deels te relativeren. De manier waarop de film wordt gebracht irriteert sommige mensen. Anderen likken hun vingers af.

Ik heb mij met deze film nauwelijks verveelt. Wel wordt het vermoeiend dat de ''badguy'' na diverse pogingen niet kapot te krijgen is. Het eind van de film komt dan ook te vlot. Ik had wel de behoefte om, al is het maar kort, te zien hoe het verder verloopt. De advocaat van de duivel wordt immers ongemoeid gelaten....

avatar van Uzza_Sparta
komt vanavond op rtl8 om 22:00uur

Aardige thriller waarin een psychopaat geobsedeerd raakt door een groene, vrouwelijke politie-agente. Een vrij standaard plotje. En de geloofwaardigheid is soms ver te zoeken, wat meteen het grootste minpunt van de film is. De film ziet er verder goed uit, goeie muziek van Brad Fiedel en naar het einde toe wordt het redelijk spannend. Mede door de prima rollen van Jamie Lee Curtis en Ron Silver nog net 3.0 sterren.

avatar van Thorak
Boeiende psychologische thriller, tot de laatste scène... Aan het eind gaat het helemaal los en dan niet op een positieve manier. Het hele eind is te ongeloofwaardig en bevat een aantal knullige foutjes. De patronen waarmee Silver zijn revolver vult hebben bijvoorbeeld overduidelijk al meerdere (!) deuken in de slaghoedjes waardoor duidelijk is dat er dummy-patronen gebruikt worden, heel erg slordig...

Scorsese verwoord dan ook zo'n beetje precies wat ik ook van de film vind, alleen zo standaard vind ik het plot niet, althans niet voor een film uit die tijd. Silver en Curtis doen het verder geweldig, maar ook Clancy Brown mag niet vergeten worden.

Overigens, de synopsis op de dvd-hoes klopt van geen kant!

avatar van John Lee Hooker
Degelijke actiethriller met een zoals altijd uitstekende Jamie Lee Curtis. Haar eerste ingrijp van haar carrière als agent brengt meteen een hoop gevolgen met zich mee en opzich is dat redelijk uitgewerkt maar omdat het hele gedoetje neerkomt op een gestolen handpistool was ik niet echt onder de indruk. De motieven vanuit de badguy vond ik dan ook twijfelachtig en het leek of er te weinig ideeën beschikbaar waren voor een boeindere aanpak. Desondanks weet deze typische 80/90's prent een fijne sfeer naar voren te brengen.

avatar van Spetie
Op de een of andere manier heb ik altijd een zwak gehad voor Jamie Lee Curtis. Ze kan veelzijdig spelen en weet vaak wel te overtuigen. Zo ook hier, waarin ze een jonge onervaren agente speelt. Kathryn Bigelow is daarnaast een interessante regisseuse, dus wat dat betreft verwachtte ik een aardige film. Toch viel dat behoorlijk tegen.

Hoewel Curtis het goed doet, zijn het vooral de andere personages die op een gegeven moment lichte ergernis opwekken. Haar meerderen komen op een gegeven moment wel erg onnozel en ongeloofwaardig over. In een thriller zitten vaak wel vergezochte zaken, maar zolang het geloofwaardig blijft is er niets aan de hand. Hier vond ik het op een gegeven moment iets te ver gaan. Verder is Ron Silver maar een matige schurk, die mij als psychopaat totaal niet wist te overtuigen. Toch blijft het dankzij Curtis nog redelijk de moeite om de film te blijven volgen al loopt het allemaal wel een beetje zoals je kunt verwachten.

herder
Elizabeth Peña speelt er ook. Lang niet meer van haar gehoord zeg. Van Curtis ook niet echt:P

Dick2008
Ik vind dit niet zo'n geslaagde film maar ben ook niet zo'n liefhebber van dit genre. Jamie Lee Curtis speelt wel goed, of kan ik beter Jamie Lee knalgraag schrijven. De eerste helft is nog wel aardig gedaan, hoewel ook vaak een beetje somber van aard, niets zit mee, er wordt niets geloofd, de verstandhouding met de ouders is ook niet al te best, etc. Het thriller-element is behoorlijk sterk in deze film, ik vond het allemaal wel spannend. Er wordt ook goed in geacteerd alleen verhaal-inhoudelijk vond ik de film steeds meer tegenvallen, zeker naar het eind toe want er wordt te lang doorgegaan. Ik hou het op 2.0.

avatar van blue_blood
Matige kat-en-muis thriller.

Het verhaal is slap, voorspelbaar, nooit spannend en bevat een aantal ongeloofwaardige momenten. Desondanks wist deze film me op de een of andere manier toch wel te vermaken.
Jamie Lee Curtis vind ik altijd wel leuk om te zien. Zij en Ron Silver speelde beiden oké.

Aardig tussendoortje, niks speciaals.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Bebaarde boef.

Nogal voorspelbare misdaadthriller met Jamie Lee Curtis, die enigszins gered wordt door een schmierende Ron Silver, als bebaarde boef in wording. Erg veel hout snijdt het niet en de spanning is ver te zoeken, maar de acteurs doen hun best en het psychologische kat-en-muis-spelletje weet aardig te vermaken.

Redelijk.

avatar van jordybeukeboom
Onderschatte film.

Het verhaal heeft niet zoveel om het lijf, maar de film weet, mede ondersteund door een goede soundtrack, de spanning bij tijd en wijlen tot grote hoogtes op te stuwen.

Daarbij speelt Ron Silver een duivelachtig enge boef en komt ook Lee Curtis goed uit de verf.

avatar van Left4Dead
Erg middelmatig waarbij veel niet geheel geloofwaardig overkwam. Voor de leeftijd toch nog redelijk hip te noemen.

avatar van FlorisV
Ik kan de films van Bigelow over het algemeen goed waarderen en ook deze film, maar het behoort zeker niet tot haar beste.

Curtis ziet er erg lekker uit in veel scenes en ze acteert goed. Macho Clancy Brown speelt eens een keer geen schurk en dat is ook wel leuk om te zien. Maar het probleem met psychopaat Silver is dat je bijna medelijden met hem krijgt. Dat komt de spanning niet ten goede. Voor een psychologische thriller vond ik de film niet spannend genoeg sowieso. De shoot-out aan het einde maakt weer wat goed. De film doet wat gedateerd aan door de soundtrack en de slow motion scenes die wat standaard over komen.

Bigelow kan toch beter uit de voeten met meer actie. Ze maakte een paar jaar later het uitstekende Point Break.