Jingle All the Way (1996)

Familie / Komedie

geregisseerd door Brian Levant
met Arnold Schwarzenegger, Sinbad en Phil Hartman

Howard Langston is een sympathieke zakenman die van zijn familie houdt, maar niet genoeg tijd aan ze kan besteden. Met kerst staat bovenaan het verlanglijstje van z'n zoon de speelgoedpop Turbo Man, om die in handen te krijgen moet Howard het gevecht aangaan met de dolgedraaide Myron. Dit betekent oorlog en Howard heeft besloten te winnen, wat er ook gebeurt.

avatar van jeroentjuhhhhh
En hiermee ook de laatste Schwarzenegger komedie afgerond. Junior, Twins en Kindergarten Cop gingen deze voor. Vind deze, samen met Kindergarten Cop, toch wel de leukste. Heb een hekel aan kerst, vind d'r geen hol aan. Toch werkt het in films heel anders. Geeft een lekker over de top sfeertje mee, waar uitvergrote emoties wel op hun plek zijn. Zo ook de bulderende Schwarzenegger versus de über drukke Sinbad. Jingle All the Way is zo'n beetje hét voorbeeld van een formule-komedie. Alles wordt lekker subtiel opgezet voor later gebruik in de film en het moraal ligt er weer tergend dik op. Neemt niet weg dat er behoorlijk wat cheesy fun in zit verwerkt.

avatar van dvdfreak123
Kvind dit toch een zeer vermakelijke kerstkomedie. Die mij meerdere malen een glimlach op mijn gezicht toverde. Natuurlijk moet je gewoon verstand op nul zetten en genieten!! 7/10

avatar van FILM!BOY!
Het acteerwerk en de speciale effecten laten wat te wensen over, maar voor de rest verstand op nul en genieten maar. Heerlijke kerstfilm! Een echte aanrader!

avatar van Miszmi
Voor velen een jeugdsentiment lees ik, voor mij de eerste keer dat ik deze zag. Tussendoor meerdere keren gedacht om hem maar gewoon uit te zetten, zelden zo'n vreselijk saaie kerstfilm gezien. Uiteindelijk toch maar aan laten staan. De laatste 20 minuten gingen redelijk snel voorbij, de rest van de film was alsof ik 3 uur naar zat te kijken. Ergens vind ik het doodzonde. De potentie is er wel, Schwarzenegger deed het eigenlijk ook nog wel redelijk, maar de uitwerking vind ik helemaal niks. Toch nog enkele twists in de film die je vooraf waarschijnlijk niet helemaal aan zag komen, deze hebben de film gered van 1*.

avatar van Mr-Mcmovie
Blijft leuk. En elk jaar met kerst geeft de film een nog leukere kijkervaring.

Arnold Schwarzenegger's komedies zijn altijd wel leuk en vervelen niet maar deze is inderdaad met Kindergarten cop zeker de leukste.

Zaten scenes genoeg in dat ik moest lachen zoals: Who told You, You can eat my cookies? En natuurlijk die met James belushi en al die nep kerstmannen.

It's turbo Time !

Wel een vermakelijke kerstfilm maar niet heel speciaal ofzo.

avatar van Thomas83
Wat een verschrikkelijke track record heeft Levant. Dat deed me wel even afvragen of dat mijn jeugdsentiment wat betreft deze film niet zou relativeren, maar dat valt nog wel mee eigenlijk. De cartooneske slapstickhumor is heel matig en de film is eigenlijk ook bizar gewelddadig (Arnie die een rendier, een vuistslag vol op zijn hoofd geeft, what the hell), maar er zitten ook genoeg leuke dingen in.

De gladde buurman, de louche kerstman en elf, de running gag met de politieagent, de algemeen wat duivelse en sarcastische toon. En de finale is ook echt leuk, groots en lekker onzinnig met Arnie verkleed als Turbo Man, Sinbad als Dementor en de jetpack. En moest eigenlijk ook nog lachen om de kinderen die Booster aftuigen, haha.

Sinbad is geen Eddie Murphy maar maakt er toch nog best een charmante rol van. Hij klikt ook wel aardig met Schwarzenegger, die zonder dat hij kan acteren altijd wel een leuke komische verschijning was in dit soort films. Het viel me trouwens wel op dat Rita Wilson wel erg aan Jennifer Aniston doet denken, alleen een veel minder aantrekkelijke versie. Dat kapsel was toen ook in de mode geloof ik, maar dat valt al erg op. En daarnaast ook een beetje dezelfde stem en manier van praten soms. Een stevige 3.0*.

avatar van Brabants
In deze familie/komedie is Arnold Schwarzenegger op z'n best. Leuk verhaal en hierin een goede casting die het waar kan maken. Echt kerstgevoel en een goed moraal wat wil een mens nog meer.

avatar van missl
Vermakelijke kerstfilm waar je je geen moment verveeld.

missl schreef:
Vermakelijke kerstfilm waar je je geen moment verveeld.

Put that cookie down, now!

Dit blijft een heerlijke film.

Wat een schan-da-lig laag gemiddelde trouwens hier op de site

avatar van de Vis
Samen met Home Alone veruit mijn favoriete kerstfilm.... Lekker over de top en af en toe erg grappig...

avatar van Captain Proton
Geweldige film. Echt een Kerstfilm met humor. Leuke personages. Special effects was prima. Vader die alles er aan doet om zijn zoon blij te maken. En natuurlijk loopt alles goed af.

avatar van Flat Eric
Stress bij het kerstshoppen.
Ik had er totaal geen verwachtingen bij maar ik heb echt genoten van deze vermakelijke feelgood kerstfilm. Arnold doet het echt leuk in comedy's.
Een leuk verhaal, met een vlot leuk verhaal en prima bijrollen zoals de buurman, postbode en zoontje. Prima film die de kerstsfeer zeker ten goede zal komen.

avatar van Mvl1984
Schwarzenegger is en blijft best humoristisch. Het verhaal is niet zo’n typisch kerstverhaal, gelukkig maar. Put that cookie down!

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Vermakelijke onzin, duurt niet te lang en de film heeft een aangenaam tempo. Soms erg flauw en met momenten lijkt het zo wat een stoner film te worden, helemaal niet erg als je even niet te veel wilt nadenken.

avatar van FunkStarr
de Vis schreef:

Van mij ook, en Gremlins (Die Hard is eigenlijk ook een kerstfilm maar niet echt hetzelfde genre). Blijft een leuke flauwe maar vermakelijke film. Schwarzenegger is heerlijk droog. Leuke familiefilm.

avatar van Shadowed
Erg suf, maar ook ergens heel leuk.

Wat deze film wat leuker maakt is dat het het allemaal nogal op een aparte manier aanpakt. Schwarzenegger is een wat andere rol dan normaal, waarmee het soms op de verkeerde momenten grappig is, maar uiteindelijk is het allemaal niet een drama.

Ook Sinbad doet vrolijk mee, het brengt wel wat drukte met zich mee, maarja. Het verhaal is vrij standaard, maar er zit gelukkig een hoop lompe slapstick in waarmee het wel in een redelijk tempo doorgaat. De echte boodschappen erin zijn moeilijk serieus te nemen. Arnie krijgt het soms door zijn familie wel moeilijk namelijk. Als je wil dat hij op tijd bij de parade zit moet je hem natuurlijk niet thuis laten zitten.

Het gaat soms wat stroef, maar de slotfase is wel erg leuk op een vreemde manier. Het over the top gaat er soms ook goed doorheen, maar er zitten ook scenes in die van mij niet bepaald hadden gehoeven. Heel flauw, maar wel vermakelijk. Uiteindelijk wel goed mee vermaakt.

avatar van Corcicus
Diehard Schwarzenegger-fan hier, maar dan heb ik het toch meer voor de rollen waarin hij als een berserker tekeer gaat en het komische gehalte zich beperkt tot de one-liners die hij als geen ander wist uit te brengen. Kindergarten Cop vond ik een uitstekende combinatie van kinderfilm en actiekomedie, maar voor een rol als deze, in een kindvriendelijke familiefilm, is Schwarzenegger eigenlijk ongeschikt. Toch vind ik dit nog steeds prima uit te kijken. Tijdloos en ideaal voor de kerstperiode. Plezier voor de hele familie. Fel ondergewaardeerd wat mij betreft. .

Hele leuke film vind ik het. Trouwens erg jammer dat niet lang na het maken van de film, in het echte leven, die buurman (Phil Hartman) van Arnold Schwarzenegger in de film, doodgeschoten is in bed door zijn vrouw (die even later zichzelf ook heeft doodgeschoten!).

Phil Hartman death: Original report from May 28, 1998

avatar van Lucaij
Schwarzenegger die tegen kerstmannen vecht, dwergen werpt en een rendier knock-out slaat. Altijd leuk. Apart dat zijn vrouw en kind hem niet herkennen, omdat die een helmpje met glas voor zijn ogen op heeft.

Een van de leukste kerstflims.

Lucaij schreef:

Een van de leukste kerstflims.

Put that cookie down, now!

Helemaal eens. Een van de grootste schandes van Moviemeter is de lage score die deze film heeft.

Ik krijg zin om deze film ook deze dagen nog even op te zetten

avatar van Tommy De Vito
Tja... als kind vond ik het een leuke film, en er viel best veel te lachen. Maar gisteravond na een jaar of 15 deze Kerstfilm met onze Oostenrijkse eik gezien en ik ben best teleurgesteld.

Het simpele verhaal is best te doen, maar de overdreven humor (die er ontzettend dik op ligt), slaat de plank mis. Maar ik kan mij inbeelden dat kinderen smakelijk om een vliegende Schwarzenegger kunnen lachen (wat ongelooflijk slechte special effects waren dat zeg), of een rendier die boeren laat. En wat een ontzettend irritante Sinbad zeg. Die vent lult een één stuk door, zonder iets zinnigs uit te kramen. Ook erg ongeloofwaardig was de buurman, die meer in het huis van de Langdons te vinden was, dan in zijn eigen huis. Erg overdreven allemaal en dat is best jammer.

Schwarzenegger heb ik wel eens beter zien spelen in comedys, dit voelde voor mij ook nog eens als een tussendoortje voor hem. Iets positiefs dan; de sfeer. Het Kerstsfeertje voelde ik prima! Hoe kan het ook anders, Chris Columbus nam het hef in handen als producent. Als Columbus ook de regie had opgepakt, had je ongetwijfeld een vele malen betere film gehad

avatar van Ajax&Litmanen1
Put that cooky down, NOW!

Ik kreeg ook wel zin om Jingle all the way nog eens uit mijn filmkast te halen nadat ik zag dat mensen deze film weer op Moviemeter hadden bekeken. De film heeft echt een schandalig laag gemiddelde, pijnlijk. Ja, kwalitatief is het ook geen goede film, maar het straalt zoveel plezier en chaos uit dat ik me opnieuw anderhalf uur belachelijk goed heb vermaakt. Arnold is heerlijk op dreef als lieve familieman die door zijn workaholic werkhouding zijn gezin kwetst. Hij kan het alleen goedmaken bij zijn zoon als hij een Turbo Man pop aan weet te leveren, die natuurlijk zo vlak voor de kerst in principe niet meer te krijgen zijn. Nouja, na flink wat chaos en commotie verder loopt het natuurlijk goed af, maar de voorspelbaarheid van het verhaal vind ik hier de kracht. Je wil die vervelende buurman af zien gaan (ik las overigens op internet dat deze acteur 2 jaar na deze film door zijn vrouw is vermoord, bah...), je wil die irritante rivaal voor de Turbo Man in het stof zien bijten en je wil dat Arnold weer geliefd bij zijn gezin is. Doordat het gewoon leuke lompe actie oplevert, kijkt het prima weg.

Ik vind twee dingen wel spijtig en dat is dat Arnold in gaat breken. Dat is not done en maakt zijn daden meteen minder sympathiek. Zelfs als hij er al snel zelf spijt van heeft, hij is wel betrapt voor een woninginbraak. En de special effects, oef. Dat tikte ik hier ruim 10 jaar terug ook al. Dat slot bij de parade is zo gigantisch lelijk gefilmd dat het oprecht een smetje is. Dat soort bizarre stunts heeft de film ook niet nodig, want alle actie daarvoor was al meer dan vermakelijk. Misschien dat het in 1996 minder stoorde, maar dan nog. Kort geleden zag ik ook de Nutty Professor films weer eens, waarbij de eerste ook uit 1996 kwam. Daar was de hele matige CGI ook al een pain in the ass. Maar dan heb ik liever dat je het niet gebruikt, in plaats van toepassen terwijl het er niet uit ziet.

Buiten dat heb ik me weer prima vermaakt. Arnold blijft een heerlijke actie met zoveel humor dat hij zelfs ook komedies kan dragen.

3,5* blijven staan

PS: Na de aftiteling komt nog een grappige after credit scène, best leuk gedaan nog.

avatar van ILDIB
Te veel blij en kinderlijk matig gedoe maar op t einde toch mooi slot.

avatar van Sergio Leone
Vermakelijk.

Arnold Schwarzenegger is toch wel iets uniek als het op z'n komische rollen aankomt. De portie dwaze blikken in combo met dat onnavolgbare accent werken steeds weer uitstekend, vooral in luchtige tussendoortjes die zichzelf niet serieus pakken. Jingle All the Way heeft bovendien een hoog tempo waardoor het aantal mislukte typetjes, want er lopen er wel een aantal irritante rond, snel weer vergeten wordt. Door onder andere een rendier neer te meppen blijft ook de slapstick amusant.