Jingle All the Way (1996)

Familie / Komedie

geregisseerd door Brian Levant
met Arnold Schwarzenegger, Sinbad en Phil Hartman

Howard Langston is een sympathieke zakenman die van zijn familie houdt, maar niet genoeg tijd aan ze kan besteden. Met kerst staat bovenaan het verlanglijstje van z'n zoon de speelgoedpop Turbo Man, om die in handen te krijgen moet Howard het gevecht aangaan met de dolgedraaide Myron. Dit betekent oorlog en Howard heeft besloten te winnen, wat er ook gebeurt.

avatar van jeroentjuhhhhh
En hiermee ook de laatste Schwarzenegger komedie afgerond. Junior, Twins en Kindergarten Cop gingen deze voor. Vind deze, samen met Kindergarten Cop, toch wel de leukste. Heb een hekel aan kerst, vind d'r geen hol aan. Toch werkt het in films heel anders. Geeft een lekker over de top sfeertje mee, waar uitvergrote emoties wel op hun plek zijn. Zo ook de bulderende Schwarzenegger versus de über drukke Sinbad. Jingle All the Way is zo'n beetje hét voorbeeld van een formule-komedie. Alles wordt lekker subtiel opgezet voor later gebruik in de film en het moraal ligt er weer tergend dik op. Neemt niet weg dat er behoorlijk wat cheesy fun in zit verwerkt.

avatar van dvdfreak123
Kvind dit toch een zeer vermakelijke kerstkomedie. Die mij meerdere malen een glimlach op mijn gezicht toverde. Natuurlijk moet je gewoon verstand op nul zetten en genieten!! 7/10

avatar van FILM!BOY!
Het acteerwerk en de speciale effecten laten wat te wensen over, maar voor de rest verstand op nul en genieten maar. Heerlijke kerstfilm! Een echte aanrader!

avatar van Miszmi
Voor velen een jeugdsentiment lees ik, voor mij de eerste keer dat ik deze zag. Tussendoor meerdere keren gedacht om hem maar gewoon uit te zetten, zelden zo'n vreselijk saaie kerstfilm gezien. Uiteindelijk toch maar aan laten staan. De laatste 20 minuten gingen redelijk snel voorbij, de rest van de film was alsof ik 3 uur naar zat te kijken. Ergens vind ik het doodzonde. De potentie is er wel, Schwarzenegger deed het eigenlijk ook nog wel redelijk, maar de uitwerking vind ik helemaal niks. Toch nog enkele twists in de film die je vooraf waarschijnlijk niet helemaal aan zag komen, deze hebben de film gered van 1*.

avatar van Mr-Mcmovie
Blijft leuk. En elk jaar met kerst geeft de film een nog leukere kijkervaring.

Arnold Schwarzenegger's komedies zijn altijd wel leuk en vervelen niet maar deze is inderdaad met Kindergarten cop zeker de leukste.

Zaten scenes genoeg in dat ik moest lachen zoals: Who told You, You can eat my cookies? En natuurlijk die met James belushi en al die nep kerstmannen.

It's turbo Time !

Wel een vermakelijke kerstfilm maar niet heel speciaal ofzo.

avatar van Thomas83
Wat een verschrikkelijke track record heeft Levant. Dat deed me wel even afvragen of dat mijn jeugdsentiment wat betreft deze film niet zou relativeren, maar dat valt nog wel mee eigenlijk. De cartooneske slapstickhumor is heel matig en de film is eigenlijk ook bizar gewelddadig (Arnie die een rendier, een vuistslag vol op zijn hoofd geeft, what the hell), maar er zitten ook genoeg leuke dingen in.

De gladde buurman, de louche kerstman en elf, de running gag met de politieagent, de algemeen wat duivelse en sarcastische toon. En de finale is ook echt leuk, groots en lekker onzinnig met Arnie verkleed als Turbo Man, Sinbad als Dementor en de jetpack. En moest eigenlijk ook nog lachen om de kinderen die Booster aftuigen, haha.

Sinbad is geen Eddie Murphy maar maakt er toch nog best een charmante rol van. Hij klikt ook wel aardig met Schwarzenegger, die zonder dat hij kan acteren altijd wel een leuke komische verschijning was in dit soort films. Het viel me trouwens wel op dat Rita Wilson wel erg aan Jennifer Aniston doet denken, alleen een veel minder aantrekkelijke versie. Dat kapsel was toen ook in de mode geloof ik, maar dat valt al erg op. En daarnaast ook een beetje dezelfde stem en manier van praten soms. Een stevige 3.0*.

avatar van Brabants
In deze familie/komedie is Arnold Schwarzenegger op z'n best. Leuk verhaal en hierin een goede casting die het waar kan maken. Echt kerstgevoel en een goed moraal wat wil een mens nog meer.

avatar van missl
Vermakelijke kerstfilm waar je je geen moment verveeld.

avatar van Ajax&Litmanen1
missl schreef:
Vermakelijke kerstfilm waar je je geen moment verveeld.

Put that cookie down, now!

Dit blijft een heerlijke film.

Wat een schan-da-lig laag gemiddelde trouwens hier op de site

avatar van de Vis
Samen met Home Alone veruit mijn favoriete kerstfilm.... Lekker over de top en af en toe erg grappig...

avatar van Captain Proton
Geweldige film. Echt een Kerstfilm met humor. Leuke personages. Special effects was prima. Vader die alles er aan doet om zijn zoon blij te maken. En natuurlijk loopt alles goed af.

avatar van Flat Eric
Stress bij het kerstshoppen.
Ik had er totaal geen verwachtingen bij maar ik heb echt genoten van deze vermakelijke feelgood kerstfilm. Arnold doet het echt leuk in comedy's.
Een leuk verhaal, met een vlot leuk verhaal en prima bijrollen zoals de buurman, postbode en zoontje. Prima film die de kerstsfeer zeker ten goede zal komen.

avatar van Mvl1984
Schwarzenegger is en blijft best humoristisch. Het verhaal is niet zo’n typisch kerstverhaal, gelukkig maar. Put that cookie down!

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Vermakelijke onzin, duurt niet te lang en de film heeft een aangenaam tempo. Soms erg flauw en met momenten lijkt het zo wat een stoner film te worden, helemaal niet erg als je even niet te veel wilt nadenken.

avatar van FunkStarr
de Vis schreef:

Van mij ook, en Gremlins (Die Hard is eigenlijk ook een kerstfilm maar niet echt hetzelfde genre). Blijft een leuke flauwe maar vermakelijke film. Schwarzenegger is heerlijk droog. Leuke familiefilm.

avatar van Shadowed
Erg suf, maar ook ergens heel leuk.

Wat deze film wat leuker maakt is dat het het allemaal nogal op een aparte manier aanpakt. Schwarzenegger is een wat andere rol dan normaal, waarmee het soms op de verkeerde momenten grappig is, maar uiteindelijk is het allemaal niet een drama.

Ook Sinbad doet vrolijk mee, het brengt wel wat drukte met zich mee, maarja. Het verhaal is vrij standaard, maar er zit gelukkig een hoop lompe slapstick in waarmee het wel in een redelijk tempo doorgaat. De echte boodschappen erin zijn moeilijk serieus te nemen. Arnie krijgt het soms door zijn familie wel moeilijk namelijk. Als je wil dat hij op tijd bij de parade zit moet je hem natuurlijk niet thuis laten zitten.

Het gaat soms wat stroef, maar de slotfase is wel erg leuk op een vreemde manier. Het over the top gaat er soms ook goed doorheen, maar er zitten ook scenes in die van mij niet bepaald hadden gehoeven. Heel flauw, maar wel vermakelijk. Uiteindelijk wel goed mee vermaakt.