Zhang Men Ren (1983)

Hongkong
Actie

geregisseerd door Chia-Liang Liu
met Kara Hui, Chia-Liang Liu en Chia Hui Liu

Mei-Ling is de dochter van een Kung Fu leraar die naar Amerika is verhuisd en als gevolg daarvan is zij daar ook opgegroeid. Ze reist op latere leeftijd terug naar China en eenmaal daar aangekomen probeert ze de Kung Fu school, die van de regering moet verhuizen, een ander onderkomen te geven. Ze krijgt echter een conflict met de huidige leraar van de school en kan zich er maar niet aanpassen. Ondertussen krijgt ze het ook nog aan de stok met de eigenaar van een bordeel en ze wordt ontvoerd. De oude kung fu leraar Wong Hsia-yuan probeert haar met zijn studenten te redden.

De Shaw Bros, een vergeten martial arts (regisseurs)duo lijkt het wel. In kringen zijn ze bijna legendarisch, daarbuiten lijkt niemand ze te kennen. Getuige ook wel de erg beperkte interesse op MM.

Moet eerlijk zeggen dat ik ook enkel hun nieuwste film kende, en na 45 minuten van dit vehikel zat ik erg bedenkelijk te kijken. Je vraagt je af waar ze hun reputatie vandaan halen. Erg futte humor, veel lawaai en drukdoenerij en echt vreselijk in beeld gebracht. Erg flauwe klucht ipv een verbluffend martial arts spektakel.

En dan komt de film om gang. Het begint zo'n beetje bij die dans/vecht scene, waar de inventiviteit voor het eerst de kop op steekt. Daarna wordt de film alleen maar beter en beter, met naar het einde toe enkele verbluffende gevechten (de fietsjes, de turnzaal). Geweldige "acteurs" (hoewel ze eigenlijk niet kunnen acteren, erg snelle en knappe stunts, erg mooie choreografiën. Voor martial arts fans is het laatste half uur echt smullen.

En de rest neem je er dan maar bij. Op basis van de eerste 45 minuten 1.5* ofzo, maar als geheel 3.5*. Einde is enorm vermakelijk. Toch benieuwd naar meer films van de heren, al hoef ik het begin van die films dan niet zonodig te zien.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Onderhond schreef:

Producentenduo toch?

Sowieso waren ze betrokken bij zo ontzettend veel films (800 geloof ik), dat kan nooit een consistente reeks zijn geweest.

Eerder een productie studio zelfs, lijkt het (IMDb)

Maar dan zal het ongetwijfeld wel deze regisseur zijn die voor een groot deel van hun succes gezorgd heeft. Vooral 36th Chamber en Drunken Monkey II zijn echt martial arts klassiekers.

Herformulering dan : De Shaw Bros, een vergeten martial arts studio lijkt het wel ... etc etc

avatar van ToNe
Het is inderdaad een studio, die net als het vroegere studiosysteem van Hollywood te werk ging. Verschil natuurlijk, is dat ze keihard trainden en er waren een aantal acteur bij die het niveau van 'ingewijden' haalden.

Run Run Shaw, de jongste en laatste hoge baas van de studio was zelfs co-producent van Blade Runner, die hem als 'Sir' betitelt. (Hij was 75)

'Vehikels' is wellicht een goede benaming voor de films, aangezien er een duidelijke (en voorspelbare) scheiding is tussen A-cast en de rest. Je weet duidelijk wie de good guy is.
Maar ik beschouw het meer als formulatieve, maar vermakelijke genrefilms, die een poppenpast presenteren met geweldige vechtscenes. Erg leuk om naar te kijken, zonder torenhoge pretenties.

avatar van Legan
Shaw Bros heeft aardig wat regisseurs voortgebracht, maar Chia-Liang Liu mag toch wel beschouwd worden als één van de bekendere uit de lijst. Om The Lady is the Boss zal hij echter niet herinnerd worden, ondanks een cast waar je u tegen zet.

De film, waarin de cultuurclash tussen modern / traditioneel en oosters / westers centraal staat, begint verrassend vlot en sterk waardoor je direct in de film zit. Alleen wordt dit jammer genoeg niet doorgezet. Onnodige nonsens (het recruiten van nieuwe leerlingen) dienen zich aan waarbij de saaiheid zorgt voor een enorme inzakking. En voor het verhaal, dat enkel bestaat uit een flinterdun plot en over-the-top doch nietszeggende en bordkartonnen personages, hoef je deze film niet te kijken.

Op de helft is er dan eindelijk een eerste kleine opleving met een amusante discoscène waarin de nodige klappen vallen. Maar in het tweede uur gaan alle registers dan echt open. Een grote confrontatie tussen de school en een lokale sexbardancing (omdat alle meiden op kung fu zitten en ze de klanten niet meer aan hun lichaam laten zitten), een sublieme vechtscène met en op BMX fietsen (met gemak het hoogtepunt van de film en goed gechoreografeerd), …... Vanaf dan is het enkel genieten!

avatar van Grindhouse62
Ik heb deze aardige pulpfilm vanmiddag gezien en de eerste helft was even behap stukken qua actie, maar in de 2e helft brak de hel los en werd ik overweldigd door de actie. Uitstekend kijkvoer voor genre liefhebbers. De film heeft mij prima vermaakt. Een 3.0