Oh, Mr. Porter! (1937)

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Marcel Varnel
met Will Hay, Moore Marriott en Graham Moffatt

Will Porter krijgt via omstandigheden een baantje als stationmeester in Ierland. Daar aangekomen blijkt dat de vorige 5 stationmeesters allen krankzinnig zijn geworden. Hij ontmoet het personeel dat bijverdient door bagage van de treinen te stelen. Will blijft vol goede moed en probeert het station wat op te leuken door excursies te organiseren. Al vrij snel is het station het podium geworden van allerlei schietgrage criminelen.

neo (crew)
Neem een vervallen treinstation, stuur daar een Brit heen om een stel gekke Ieren te leiden als stationmeester en je hebt geslaagde komedie. Oh, Mr. Porter is een kleine film met veel warmte en veel glimlach momenten. Echte sterke grappen zijn schaars, maar het sympathieke sfeertje maakt het een aangename zit. 3 sterren

avatar van Poisonthewell
Aan het begin dacht ik even dat deze film dezelfde suffe kant op zou gaan als de gemiddelde Arthur Askey film (waarvan Varnel er ook een aantal regisseerde - de plot lijkt trouwens erg veel op The Ghost Train, waar overigens ook een leuke Nederlandse versie van is), maar... nou ja, t gaat wel dezelfde kant op, maar scoort op alle punten waar Askey's films de plank altijd misslaan! Heb behoorlijk kunnen lachen om deze verrassend leuke Britse komedie, waar er in het pre-Ealing tijdperk al niet al teveel van waren. Met een beetje goede wil kan je in Will Hay zelfs een verre voorbode herkennen van de trekjes van Basil Fawlty.

avatar van Roger Thornhill
Onsterfelijke film. Het gegeven is inderdaad gerecycled uit eerdere films, en zou Hay en zijn scriptschrijvers ook nog goed van pas komen in latere films als Ask a policeman (uit 1939, ook met smokkelaars die voor spook spelen) en The ghost of St. Michael's (uit 1941, dus nu geen smokkelaar maar een Nazi die zich voordoet als kasteelspook). Maakt niet uit, het is in Will Hay-films vaak de sfeer die telt. Eén van mijn all-time lievelingsfilms.

Leuke typisch Britse komedie. De humor vond ik niet zo geslaagd (Ik schoot in ieder geval nergens
in de lach), maar vermakelijk is hij wel met een fijn slotgedeelte in de rijdende trein.