The Black Panther (1977)

Verenigd Koninkrijk
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Ian Merrick
met Donald Sumpter, Debbie Farrington en Marjorie Yates

Verfilming van het leven van de beruchte Engelse misdadiger Donald Nielson (Donald Sumpter), alias 'The Black Panther'. In de eerste helft van de jaren zeventig werd Engeland opgeschrikt door een aantal gewelddadige overvallen en moorden, culminerend in de ontvoering van een jong meisje.

avatar van brucecampbell
Erg koel en nogal afstandelijk verhaal over het waargebeurde verhaal van "the black panther". De man begon in te breken in verschillende postkantoren en ontzag daarbij niets of niemand met verschillende doden tot gevolg. Daar bleef het niet bij want tenslotte ontvoerde hij ook een welgesteld meisje.
Het erg emotieloos handelen van de dader brengt nog meer afschuw bij de kijker en wordt voortreffelijk gespeeld door Sumpter. De hele film heeft een erg naargeestige sfeer en doordat het ook allemaal echt gebeurd is, komt het een beetje aan als een mokerslag.
Het tempo ligt laag, maar de film is erg gedetailleerd en enorm boeiend voor wie houdt van krachtige en sterk inhoudelijke films over individuen die totaal het noorden kwijt zijn en geen medelijden meer hebben met de maatschappij.

avatar van stephan73
Blu-Ray / DVD combo komt 14 Mei via BFI / Flipside!!!

Klinkt aardig. Wel laag imdb-gemiddelde!

avatar van zombie
Ik zag ooit de halfgare VHS versie, dus ik ben benieuwd naar een eventuele DVD release. Maar wat is de bedoeling van die duel DVD/Blu-ray release?

Meneer Bungel
Uit een imdb user review: ''By all accounts one of the most factual true crime pictures ever made.'' En daar wordt het dan misschien ook meteen wat saaier van, vooral naar het einde toe, al werkt de vhs-'kwaliteit' al helemaal niet mee. Qua dialogen en acteerwerk is het ook al lastig te beoordelen, soms: Nielson is als militaristische huisvader nogal eens lachwekkend, maar zo is die man dan kennelijk geweest, gezien het eerder aangehaalde commentaar...? al bij al zeker niet slecht, qua realisme leunend tegen een Alan Clarke, maar toch kom ik niet verder dan drie sterren (deze keer).

Prachtige verfilming uit 1977 dus nog met auto's enz. uit de tijd dat dit afspeelde nl 3 jaar eerder.

avatar van mayhemblik
Erg nare man van wie ik tot vandaag nog nooit had gehoord, tof als je van een film óók nog iets opsteekt.
Een erg goede film met goed acteerwerk.

avatar van Biosguru
ziet er op Blu Ray erg goed uit. De combinatie van huiselijke knulligheid en misdaad sprak me wel aan. Het gaat lang niet allemaal van een leien dakje. Zeer sterk geacteerd.

Goeie film waarin een man een flink aantal gewelddadige misdaden begaat midden jaren '70. Deze misdaadfilm is gebaseerd op een waargebeurd verhaal en is vrij donker van toon en rauw en zonder opsmuk in beeld gebracht. Een ietwat droge vertelling waarin we het boeiende hoofdpersonage, die een dubbelleven leidt, zijn daden zien voorbereiden en uitvoeren.