• 10.527 nieuwsartikelen

Genre: Misdaad / Thriller

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Ian Merrick

Met onder meer: Donald Sumpter, Debbie Farrington en Marjorie Yates

IMDb beoordeling: 6,7 (798)

Gesproken taal: Engels

Plot The Black Panther

"What you are about to see is TRUE...it actually happened!"

Verfilming van het leven van de beruchte Engelse misdadiger Donald Nielson (Donald Sumpter), alias 'The Black Panther'. In de eerste helft van de jaren zeventig werd Engeland opgeschrikt door een aantal gewelddadige overvallen en moorden, culminerend in de ontvoering van een jong meisje.

Donald Neilson

Lesley's Mother

Det. Chief Superintendent

avatar van brucecampbell

brucecampbell

Erg koel en nogal afstandelijk verhaal over het waargebeurde verhaal van "the black panther". De man begon in te breken in verschillende postkantoren en ontzag daarbij niets of niemand met verschillende doden tot gevolg. Daar bleef het niet bij want tenslotte ontvoerde hij ook een welgesteld meisje.

Het erg emotieloos handelen van de dader brengt nog meer afschuw bij de kijker en wordt voortreffelijk gespeeld door Sumpter. De hele film heeft een erg naargeestige sfeer en doordat het ook allemaal echt gebeurd is, komt het een beetje aan als een mokerslag.

Het tempo ligt laag, maar de film is erg gedetailleerd en enorm boeiend voor wie houdt van krachtige en sterk inhoudelijke films over individuen die totaal het noorden kwijt zijn en geen medelijden meer hebben met de maatschappij.

avatar van stephan73

stephan73

Blu-Ray / DVD combo komt 14 Mei via BFI / Flipside!!!

Klinkt aardig. Wel laag imdb-gemiddelde!

avatar van zombie

zombie

Ik zag ooit de halfgare VHS versie, dus ik ben benieuwd naar een eventuele DVD release. Maar wat is de bedoeling van die duel DVD/Blu-ray release?

avatar van Meneer Bungel

Meneer Bungel

Uit een imdb user review: ''By all accounts one of the most factual true crime pictures ever made.'' En daar wordt het dan misschien ook meteen wat saaier van, vooral naar het einde toe, al werkt de vhs-'kwaliteit' al helemaal niet mee. Qua dialogen en acteerwerk is het ook al lastig te beoordelen, soms: Nielson is als militaristische huisvader nogal eens lachwekkend, maar zo is die man dan kennelijk geweest, gezien het eerder aangehaalde commentaar...? al bij al zeker niet slecht, qua realisme leunend tegen een Alan Clarke, maar toch kom ik niet verder dan drie sterren (deze keer).

avatar van Eibmoz

Eibmoz

Prachtige verfilming uit 1977 dus nog met auto's enz. uit de tijd dat dit afspeelde nl 3 jaar eerder.

avatar van mayhemblik

mayhemblik

Erg nare man van wie ik tot vandaag nog nooit had gehoord, tof als je van een film óók nog iets opsteekt.

Een erg goede film met goed acteerwerk.

avatar van Biosguru

Biosguru

ziet er op Blu Ray erg goed uit. De combinatie van huiselijke knulligheid en misdaad sprak me wel aan. Het gaat lang niet allemaal van een leien dakje. Zeer sterk geacteerd.

scorsese

Goeie film waarin een man een flink aantal gewelddadige misdaden begaat midden jaren '70. Deze misdaadfilm is gebaseerd op een waargebeurd verhaal en is vrij donker van toon en rauw en zonder opsmuk in beeld gebracht. Een ietwat droge vertelling waarin we het boeiende hoofdpersonage, die een dubbelleven leidt, zijn daden zien voorbereiden en uitvoeren.

avatar van ZAP!

ZAP!

Sinds mijn laatste review (Bungel) regelmatig op blu-ray teruggezien en ik ben inmiddels helemaal om.
Een uiterst sfeervolle en ook realistisch neergezette true crime tale met een bizarre hoofdrolspeler en minstens zo bizarre, met militaire precisie gepleegde feiten.
Aanrader!
Donald Sumpter trof ik later nog eens in een Dalziel and Pascoe aflevering, heel toepasselijk als uitgekookte seriemoordenaar. Maar sowieso heeft de man een indrukwekkende staat van dienst, maar nooit veel van gezien...

Dik 4,5*.

avatar van ZAP!

ZAP!

Wat is / was die Nielson toch een ergerlijke, en toch menselijke, schoft, dat heeft Sumpter uitstekend gedaan.

Filmisch viel me dit keer nog eens op hoe mooi het is geschoten, ik kreeg associaties met giallo's - hoewel zeker niet zo kleurrijk als die kunnen zijn.

edinburghfilmguild.org.uk/the black panther 1977.