The History Boys (2006)

Verenigd Koninkrijk
Komedie / Drama

geregisseerd door Nicholas Hytner
met Richard Griffiths, Frances De La Tour en Stephen Campbell Moore

'The History Boys' vertelt het verhaal van een ongeregelde en ongediciplineerde klas vol met grappige en slimme studenten geschiedenis. Heen en weer geslingerd tussen hun leraar Engels (Richard Griffith), een jonge leraar (Stephen Campbell Moore) die ingehuurd is om hun scores te verbeteren, een grotendeels uitgerangeerde lerares geschiedenis (Frances De La Tour) en een door regeltjes geobsedeerd schoolhoofd (Clive Merrison) trachten de jongeren hun schooltijd succesvol af te maken en vervolgens te slagen.

avatar van John Lee Hooker
Ik noem het meer drama dan humor. Die dramatische toon zit er eigenlijk gedurende hele film wel in, grappen blijven toch wat beperkt. Sterk geacteerd, wat een talentjes zeg. Camerawerk was prima, lekker rustig. Verzorgde film, ietsjes anders dan de gemiddelde Engelse vind ik toch wel. Verhaal is opzich oké, dialogen zijn goed maar het totaal komt toch iets te stijf over ( behalve die dikke schoolhoofd natuurlijk ).
Niet verkeerd.

avatar van narva77
Gruwelijk ondergewaardeerd hier! Geweldige rol van Richard Griffiths!!

confucius repeat
"The Hysterie Boys" ware een beter titel. Volgens mij is deze prent een heel mager beestje. Heel even dacht ik dat dit een komedie was, na de film te hebben uitgekeken denk ik nog steeds hetzelfde. Een film die je moet lezen terwijl je hem ziet. Overloos lullen bezorgde me
migraine. Onbenullige gezelligheid, meer was dat niet. Tot besluit: een vette afrader. Next

avatar van RuudC
Hoewel de leerlingen nou niet bepaald overkwamen als goede historici in de dop of briljante studenten, was de film toch erg onderhoudend. Fascinerend op een bepaalde manier. De sfeer erin was heel prettig, evenals de dialogen. Ze deden me denken aan de betere docenten van wie ik zelf les heb gehad. Het is een film over opgroeien. Volwassen worden. En dat met een gezonde passie voor het vak, al is geschiedenis hier nog redelijk inwisselbaar. Het zal veel mensen niet boeien. Het zal in veel gevallen iets over de kijker zeggen, niet de film.

Nacht van 18 op 19 september 2013 op BBC 1 (00.45 - 02.40)