Little Voice (1998)

Verenigd Koninkrijk
Komedie / Drama

geregisseerd door Mark Herman
met Brenda Blethyn, Jane Horrocks en Ewan McGregor

De enorm verlegen LV (Horrocks) leeft sinds de dood van haar vader als een kluizenaarster op haar zolderkamertje, waar ze platen draait en ook zo af en toe meezingt (wat ze alleen in het donker doet). Haar asociale, alcoholistische moeder heeft een relatie met de derderangs impresario Ray Say (Caine). Wanneer hij haar hoort zingen, zorgt hij er voor dat zij in de nachtclub van Mr. Boo kan komen zingen. De eerste keer gaat verschrikkelijk mis, maar de tweede keer bloeit LV op tot een wereldzangeres...

avatar van narva77
Wat was die Jane Horrocks af en toe ontieglijk irritant zeg, maarre zingen kan ze wel, ze zong nl. alles zelf!
Verder uitermate goede rollen van o.a. Michael Caine en Brenda Blethyn.

Ook met Ewan Mcgregor als verlegen duivenhouder

avatar van titan
Schandalig ondergewaardeerd hier deze prachtfilm. 1 van de sterkste britse drama's ooit gemaakt met fantastisch acteerwerk.

Knappe film met een zeer goede en gedreven Caine, nochthans niet bepaald één van mijn favoriete acteurs. Het is inderdaad ongelooflijk dat Horrocks al die nummers zelf gezongen heeft maar als je IMDB erop naslaat, merk je dat dit voor haar niet zo uitzonderlijk is. Ze heeft blijkbaar al vaak haar stem geleend in animatiefilms, zowel voor figuurtjes als voor de zang. Minpunt: de moeder en de buurvrouw zijn iets te karikaturaal om echte personen te zijn.

gimli f
Heerlijk sympathieke, charmante film zeg!

Een wel erg sterke Horrocks als (grappig) innemend schuchter lijstertje, en verder sterke rollen van Caine en McGregor.
Een heerlijk verhaal, en prima feel-good vermaak, zonder dat het al te commercieel wordt. Iedereen is lekker karikaturaal, sommigen inderdaad wat te.
Eigenlijk schrok ik enigszins van het lage cijfer op deze site, trouwens.
Ik geef een (misschien iets te hoge) ****.

Typisch Engelse mix van comedy en drama met bijna vanzelfsprekend goed acteerwerk. Wel erg voorspelbaar. Knap: Jane Horrocks, die wonderlijke secretaresse uit Absolutely Fabulous, deed volgens de aftiteling alle imitaties echt. Dat deed Michael Caine ook, maar zijn Roy Orbison was toch wat minder Zijn Michael Caine daarentegen was fenomenaal
***½

avatar van speedy23
Boeiende film van regisseur Mark Herman in de stijl van zijn film 'Brassed Off'. Michael Caine, Brenda Blethyn en Ewan McGregor zijn magistraal. Eén pittig detail: alle liedjes zijn gezongen door Jane Horrock zelf...

Little Voice is een prachtige komische film en je kunt er flink om lachen!

avatar van otherfool
Horrocks is mooi breekbaar en het verhaaltje mooi verteld, maar Caine en Broadbent maken deze film als sleazy manager en dito nachtclubeigenaar pas tot echt iets bijzonders.

Hoogtepunt: Caine's 'It's Oooooooveeeeeeer'

3,5*.

Horrocks, Broadbent, Mcgregor en dan vooral Caine en Blethyn: ze zijn allemaal geweldig in deze, op moviemeter ietwat ondergewaardeerde (maar dat kan aan het aantal stemmen liggen), komedie over een klein, breekbaar meisje met een grootse, onklopbare godenstem.
Na herziening nog steeds een schitterende, onvergetelijke film!

avatar van chiel
Ik vond de meeste acteurs wat karikaturaal/eendimensionaal spelen, alleen Michael Caine stak erbovenuit wat mij betreft. Als ik het iets levensechter had gevonden, had er wat beter ingezeten en was mijn waardering waarschijnlijk hoger geweest.
Fijne liedjes

avatar van soom
Uh, ja. Ik verstond de helft van wat Brenda Blethyn zei voor geen meter, maar ik snapte de film wel.. Erg lief filmpje, mooie liedjes en een geweldige hoofdrolspeelster én Ewan McGregor, hm.. Geen al te grote drama's, er gebeurt eigenlijk niet heel veel, lekker rustig voortkabbelende film met een paar mooie momenten. 3 sterren.

avatar van mishad
Mooi sprookje waarin Jane Horrocks op weergaloze wijze verschillende muziekgrootheden imiteerd. Alleen deze scènes zijn al meer dan de moeite waard en het is ongelooflijk dat ze alle nummers zelf heeft ingezongen. Jane Horrocks wordt bijgestaan door een rits aan karikaturen zoals een vunzige Michael Caine die een verdienstelijke imitatie van HenkJan Smits neerzet, een zeer luidruchtige Brenda Blethyn als oversekste moeder, Ewan McGregor als sullige duivenliefhebber en Jim Broadbent als clubeigenaar en verteller van wel heel slechte grappen. Dit alles krijg ook nog eens als toetje een onvergetelijke versie van Roy Orbison's 'It's over' gezongen door Michael Caine himself.

avatar van nightbreed
Mooi filmpje met typisch Engelse humor.
Het is een triest fictief verhaal verpakt in een luchtig jasje.
De acteurs zijn prachtig, niet van die Hollywood-achtige modepoppen maar gewoon uitziende mensen alsof ze zo uit een volksbuurt zijn geplukt.
Michael Caine is zoals gewoonlijk erg goed maar de rest doet het zeker niet minder.
Er zijn een paar echt lachwekkende typetjes en het leuke is dat zulke mensen echt bestaan.
LV rocks

avatar van benthe
Ik vond het geen leuke film, zonde dat ik hem heb gekocht!

Dick2008
Na Saving Grace de tweede film die ik heb gezien vanwege Brenda Blethyn. Al kan het best zijn dat ik in het verleden veel meer heb gezien van deze dame, die toch al een heel lange loopbaan heeft. Wat een ordinaire tante speelt ze hier, heel wat anders dan in Saving Grace maar ook hier acteert ze goed. Komt daar Michael Caine nog bij,wat ook al zo'n geweldige acteur is. Hierdoor wordt het nog een redelijk amusante film, die echter met regelmaat ook wel inzakt.

De tweede helft is duidelijk een stuk beter als LV bijgestaan door een orkest even laat zien wat ze in haar mars heeft. Daarna zijn er ook nog komische scenes zoals met het varieté theater en Michael Caine die "zingt", hoewel die dat in de Muppet Christmas Carol (1992) beter deed. Het einde vind ik niet helemaal geslaagd. Maar toch een film die in zijn geheel beter is dan je aan het begin zou vermoeden.

avatar van Uzza_Sparta
Jane Horrocks is geweldig in deze film. een aanrader voor Britse film liefhebbers

Mooi, dramatisch verhaal, met een sublieme Jane Horrocks.
Het echt prachtige aan deze film is dat Jane Horrocks alle nummers zelf zingt, en dat had toch ook wat meer aan bod mogen komen. Ze heeft werkelijk een unieke stem.
Prima muziek dus ook in deze film, echt wel een aanrader.

Ik haalde deze film uit een grote graaibak met heel goedkope DVD's bij de Blokker, des te aangenamer was de verrassing toen ik hem in mijn speler stopte. Wat een geweldige film is dit. De sfeer staat er meteen, de scherpe tegenstelling tussen moeder en dochter, die op een haast autistische manier aan haar overleden vader blijft hangen. Die vader komt steeds in zwart-witbeelden terug en dat maakt het echt magisch. En dan LV's 'wraak' op iedereen die haar altijd maar een beetje heeft uitgelachen. Een knallende show, waarvan je tijdens het kijken al beseft dat hij eigenlijk niet bestaat. Ik heb tot de allerlaatste minuut geboeid zitten kijken. Super!

avatar van K. V.
'k was eigenlijk wel aangenaam verrast door deze film. De film is vooral in het begin een geslaagde komedie die dan naar het einde toe meer overgaat naar drama.
Maar het is een feel-good movie, die zeker niet verveelde. De muziekkeuze was ook goed, van Tom Jones tot Marlyn Monroe.

Eigenlijk ben ik gewend van de Britten dat ze humor en drama op een fijnzinnige wijze met elkaar kunnen verweven. Hier gebeurt dat op een vrij botte wijze, met name in het personage van moeder Mari, overigens uitstekend vertolkt door Brenda Blethyn. Bovendien speelt Michael Caine een vettige persiflage van zichzelf. Dat is toch wel jammer eigenlijk omdat het té schril afsteekt tegen de dramatische rode draad van het verhaal. voor Jane Horrocks en voor de leuke muziek. Die zorgen ervoor dat ik de film uiteindelijk toch nog wel positief kan waarderen.