Action Jackson (1988)

Actie / Misdaad

geregisseerd door Craig R. Baxley
met Carl Weathers, Craig T. Nelson en Sharon Stone

Een toegewijde maar brute politieagent wil koste wat kost een criminele automagnaat en diens bende achter de tralies krijgen. Hij gaat erg grof te werk, wat het oplossen van de zaak ernstig in de weg staat.

avatar van Macmanus
Wat een titel.

avatar van tijmengozer
ja 't klink wel stoer maar zo hij valt wel tegen. 'n paar komische momenten maar het verhaal en acteerwerk zijn niet echt bijzonder.

Grappige film. Niet origineel, maar kan er mee door. Wat ik trouwens niet begrijp, is waarom Sharon Stone zo groot op de filmposter staat afgebeeld. Alsof zij de hoofdrolstpeelster is. In feite vertolkt ze alleen een bijrol. Ze wordt ook halverwege de film vermoord. De makers konden beter het gezicht van Carl Weathers groot uitbeelden, want hij speelt immers de hoofdrol.

avatar van tijmengozer
zeg nou zelf, wat heb je liever: Sharon Stone of Carl Weathers?

Vanity?

avatar van tijmengozer
dan toch maar sharon stone.

avatar van tijmengozer
ik snap het idee wel, maar sharon stone ziet er toch beter uit en dat is ook een bekendere naam.

avatar van NERD
Standaard foute 80's actie film

avatar van Bandit
Kirgo schreef:

Op de originele kaft staat Weathers alleen, later (bij de dvd release) hebben ze Stone groter afgebeeld. Verkoopt natuurlijk beter.

avatar van jedymaster
tja wat moet ik hier nu zeggen? zoiets als michael jackson has more action!

Ik verbaas mij erover dat de film in de flop 100 staat. Ik heb me toch echt geen moment verveeld: Weathers is OK. Vanity ziet er beter uit dan Sharon Stone. Een heel scala aan bekende koppen in bijrolletjes en Graig T. Nelson is heerlijk fout als de industrieel die over lijken gaat. 3*

avatar van Captain Pervert
Toch jammer dat Carl Weathers zo mislukt is, want dit was overduidelijk zijn "vehicle", maar die is hard gecrasht.

Vond hem altijd leuk om naar te kijken als Apollo Creed in de Rocky films, en natuurlijk als Dillon in Predator.

avatar van jedymaster
jedymaster schreef:

tja wat moet ik hier nu zeggen? zoiets als michael jackson has more action!

oeps deze uitspraak staat tijdens de rechtzaak in een ander dag licht.

avatar van mikey
NERD schreef:

Standaard foute 80's actie film

Standaard coole 80 flick. maar wel lekker slecht (en leuk). ik geef het toe

avatar van sinterklaas
Ik vond er geen drol aan.
Wat een saaie film zeg die actiescenes zijn helemaal om te gapen.

avatar van nightbreed
Eind jaren 80 waren gouden tijden voor de domme actiefilm en hier wilde natuurlijk iedereen een graantje van meepikken waaronder dit misbaksel.
Carl Weathers als aktieheld slaat als een tang op een varken.

Cijfer: 1

SanderSander88
Ik kon er om lachen .

avatar van Zuzuu
Een klassieke scene die ik nooit ben vergeten:

Vrouw: Why do people call you 'Action Jackson'?
Vervolgens probeert een crimineel met een taxi auto de twee te overrijden.

Heerlijk

avatar van Ramon K

Ik vind dit echt geen misbaksel, als ik 'm vergelijk met de films met Van Damme, Schwarzenegger en Stallone uit die tijd. Van hetzelfde laken een pak! Lekker cheesy, slecht geacteerd ooit, een naakte Stone en een naakte Vanity, veel explosies en echt enorm veel bekende gezichten uit het jaren 80 actietijdperk (oa Bill Duke). Best vermakelijk hoor.

avatar van stephan73
Wat krijg je als je Dirty Harry kruist met een blaxploitation held? Jericho "Action" Jackson. Een cop die alles doet wat verboden is, om de slechterik te pakken te krijgen.
Carl Weathers doet het erg leuk en hij heeft enkele goede one-liners. Maar het zijn vooral de bijrollen die deze film zo leuk maken. Bill Duke en Chine "Fats" Williams, maar ook de bad guys zijn goed gecast.

En voor de liefhebber van ontploffingen en aktie: daar zit er genoeg van in, in Action Jackson!

Zeer fijne film!

avatar van badfans69

Stephan zegt genoeg

djelle
Robert Reneau is een naam die wellicht ten zeerste onbekend in de oren zal klinken en hij heeft dan ook een bijzonder magere CV, maar het is wél een scenarist die ook de cultklassieker Demolition Man op zijn palmares heeft staan. Als u weet dat zijn script verfilmd werd door de verantwoordelijke van de legendarische stunts uit The A-team reeks kan het niet anders dat daar een goeie actiefilm van gekomen is, toch? Deze samenwerking ontstond namelijk bij Action Jackson, een typische eigenwijze flikkenprent uit de late jaren ’80 met Carl Weathers in de hoofdrol als soort van zwarte Jean-Claude Van Damme. Ondanks het feit dat ook de titel nogal veelbelovend klinkt lost de prent echter maar half zijn verwachtingen in. De actie laat soms iets te lang op zich wachten en de kleuterachtige reacties die de reputatie van mijnheer Jackson zogezegd teweegbrengen zijn op niveau Pipi Langkous.

De min of meer schaarse actiescenes die voorbijkomen zijn doorgaans gelukkig wel geinig, zo ook met de meeste oneliners en de overige pogingen tot humor. Zo vraagt Jackson hoe hij zijn ribbetjes wilt tegen een verbouwereerde slechterik net als hij op het punt staat hem te flamberen, ontploffen er gasflessen wanneer hij aan auto’s bengelt en lijkt hij een uniek talent te hebben om deuren en vensters in te trappen, al dan niet inclusief boeventuig. Natuurlijk zitten we hier ook weer met een corpschef die het vliegend schijt krijgt van al zijn destructieve avonturen, en de ruwe manier waarop Jackson daarop reageert en gewoon verderdoet zorgt ook meerdere malen voor pure geestigheid.

Grappig detail is ook dat Carl Weathers een 'sol niet met mij'-blik kan opzetten als geen ander en zelfs zijn snor komt autoritair en gespierd over, wat hem eigenlijk op zich al een amusante actieheld maakt. Verder is deze prent nog één grote verzamelbak van bekende (kut)koppen, gaande van prominente b-figuren als Branscombe Richmond, Bill Duke, Robert Davi en Charles Meshack tot en met bekende sterren als Sharon Stone. Een wijs man zei ooit dat al de films waar Al Leong in meespeelt vanzelfsprekend moeten gezien worden, en Action Jackson is dan ook exemplaar waar deze karikaturale gangstertiep weer een absolute meerwaarde komt brengen.

Een in zekere mate best vermakelijke actiefilm dus die leuk is om een keer gezien te hebben, maar er had beslist meer in gezeten.

avatar van movie acteurs
Barbecue huh................ How do you like you're ribs...............
Weer een klasse quote die je alleen kan vinden in deze 80's actie films.
In de jaren 80 zijn er wel honderden films gemaakt. Er zijn vele slechte, maar ook vele toppers. Wat te zeggen over deze, het is helemaal niet zo'n hele slechte. Carl Weathers is de stoere Action Jackson en is terecht een held. Geen speciale film, maar wel cool om naar te kijken. De actie scene's zijn lichtelijk hard en vermakelijk, niet groots maar kan er mee door. Gewoon alleen voor het kijkplezier krijgt deze film van mij een 3,5.

Leuke actiefilm is dit wel.
Maar het verhaal is er eentje uit 13 in een dozijn.
Verstand op nul dus en genieten van de vele actie en een beetje naakt.

avatar van Beertje45
movie acteurs schreef:
Barbecue huh................ How do you like you're ribs...............
Weer een klasse quote die je alleen kan vinden in deze 80's actie films.
Haha, die quote herinner ik me nog, was heel goed gevonden. Ik herinner me echter héél weinig van de film, maar wel dat ik hem niet onaardig vond met Craig T. Nelson in een schurkenrol. Tot nog toe nog nergens te koop gevonden.

Zoals de titel al aangeeft draaide het hier niet om het verhaal (het plot was niet origineel en kwam zelfs wat vermoeiend over), maar vooral om de (geheel in de stijl van de jaren tachtig) actie. Een film vol met schiet- en steekpartijen, extreem geweld, explosies, banaal taalgebruik, gebroken botten, martelingen, elektrocuties, platte humor en vanzelfsprekend blote borsten. En af en toe mocht Carl Weathers zijn gespierde torso laten zien. Alles bij elkaar aardig vermaak.

avatar van hannes64
Ik vond deze zeer vermakelijk, maar heeft de tand destijds niet echt doorstaan.
Het begint met een heel leuke scene, voor diegenen die em gezien hebben weten `t wel.
Maar, wat mij opviel, en bijna de gehele film door, waren de acteurs....ik zag 9 acteurs die in Die Hard speelden.
Even op een rijtje, Robert Davi, De'voreaux White ( Argyle the limodriver )...Al Leong - Uli, de chinees met `t kleine sikje, die 2 candybars opvrat voordat hij `t vuur opende op `t swatteam ( Heb `t nog steeds over Die Hard )...Mary Ellen Trainor, oftewel Gail Wallens, Glenn R. Wilder
Steve Vandeman, Diana James en Dennis Hayden en Matt Landers.
De muziek was van Michael Kamen.
De film was geproduceerd door Joel Silver.....en Marilyn Vance-Straker - costume design.
En de ironie is ook nog, dat John McTiernan Predator maakte met deze 3...Carl Weathers Bill Duke en Sonny Landham.
Was even apart, maar dacht, ik meld `t even.
De film was snel genoeg, Vanity topless, èn Sharon Stone ook, nog in haar goeie jaren....ze ziet er nog wel goed uit, dat niet maar, hier was ze heel mooi.
En met Baxley achter `t stuur voor een 7 miljoen dollar film, vond ik em geslaagd.

avatar van DiDa
Herzien en toch blijft dit een vermakelijke film. Pure nostalgie. Alles wat een foute 80's actiefilm hoort te bevatten zit in deze film.

Lekkere actie, stoere one liners en heerlijke 80's soundtrack. Zo werden ze destijds gemaakt....heerlijk!

avatar van missl
Duidelijke jaren 80 film, met jaren 80 film muziek. Deze film gaat over een politieman die zelf besluit hoe hij boeven vangt en dit gaat niet altijd volgens het boekje. Ik snap de lage score hier niet zo, ik bedoel inderdaad, heel origineel is het verhaal niet, maar ik heb me er wel mee vermaakt.

Aardige film over een politieagent die vanwege een akkefietje niet meer de straat op mag. Een typische jaren '80 actiefilm inclusief bijpassende soundtrack. Een belabberd verhaal en ook de personages stellen niet veel voor. Lekker slechte one-liners en meer dan genoeg explosies. Goed kun je de film niet noemen, maar wel vermakelijk genoeg voor een kleine 3.0 sterren.