The Witches of Eastwick (1987)

Komedie / Horror

geregisseerd door George Miller (II)
met Jack Nicholson, Michelle Pfeiffer en Susan Sarandon

Alex, Jane en Suki zijn drie verveelde vrouwen uit New England die door hun echtgenoten in de steek zijn gelaten. Ze wensen dat er een mysterieuze man zal komen die al hun wensen in vervulling laat gaan. Dan verschijnt er een man in het dorp en hij voldoet precies aan de wens van de drie vrouwen. Daryl Van Horne is stinkend rijk en weet de vrouwen om zijn vinger te winden. Hij geeft hen zelfs mysterieuze krachten. Al snel heeft Dary de drie in zijn kwaadaardige macht waar ze niet meer van verlost kunnen worden.

avatar van Hannibal
Jack Nicholson op zijn allerbest tijdens zijn preek in de kerk

-"We all make mistakes..."
-"So, what do you think: Women, a mistake, or did He do it to us on purpose?!"

avatar van Mac Hammer Fan
Heb hem voor een tweede keer bekeken en vond het nog steeds niet zo denderend. Het enige wat voor mij de film ten dele redt is het goede spel van Nicholson en de 3 dames. Toegegeven, ben niet zo'n fan van (horror)komedies.

avatar van Sergio Leone
Vrij slecht.

Pas bij de intrede van Daryl Van Horne - wat klinken zulke namen altijd goed in Amerikaans Engels - komt er wat schwung in de zaak. De intro is loom en de drie huismoedertjes kunnen dat niet behelpen.
Helaas blijft Daryl Van Horne niet leuk, al heeft dat ook te maken met de drie dametjes die steeds prominenter worden. De finale is spijtig genoeg ontzettend idioot, vooral door de drukte die er omheen hangt.

Jack Nicholson schmiert er danig op los en acteert vanuit een zetel. Na een tijd wordt hij evenwel vermoeiend en dat bevestigt nog maar eens dat ik hem stukken liever zie in een ingetogen rol.
Van de vrouwtjes vind ik Cher ellendig. Susan Sarandon en Michelle Pfeiffer - misschien wel te jong voor haar rol - zijn oké.

Regisseur George Miller maakt er wel het beste van. De film is best mooi geschoten en de muziek van John Williams kan er ook mee door. Alleen is hetgeen ik zie niet echt goed.

avatar van alexspyforever
De film komt nogal langzaam op gang en er zijn best nogal wat saaie stukjes. Wanneer Jack de dametjes begint te tergen begint het pas echt interessant te worden. De voodoo-finale vind ik gewoonweg schitterende horrorcomedy ten top!

avatar van Daenelia
Vrouwen die terugslaan. Ik ben een beetje verbaasd dat voor veel mensen dit onder 'horror' valt. Omdat er iemand in voorkomt die misschien wel de duivel is? Herkenbaar vanwege zijn naam Van Horne? Hoewel Van Horn natuurlijk ook staat voor 'horny', en gezien het feit dat deze man achter meerdere vrouwen aangaat, leg ik eerder die link. Er is verder heel weinig engs aan de film, hooguit iets smerigs.

Het verhaal gaat over de drie dames, die in hun dorpje al buitenbeentjes zijn. Te sterk om 'aan de man' te komen, te verlegen, of te gescheiden met te veel kinderen. In alle drie de gevallen zijn ze dus buitenbeentje omdat ze niet netjes getrouwd zijn. ... Want natuurlijk heeft een vrouw alleen waarde in relatie tot de man in haar leven.

En het is niet dat de dames geen man willen! Integendeel: ze sommen even op wat de ideale man voor hen is. En dan verschijnt die ook nog eens in het dorpje! Geschenk uit de hemel, zou je denken. En, niet onbelangrijk, deze man lijkt hen van bovennatuurlijke krachten te voorzien.

Maar hoewel alles heel idyllisch lijkt te verlopen, en de vrouwen steeds zelfverzekerder worden, begint er iets te knagen. Maar zijn ze dan niet bang hun bovennatuurlijke krachten op te moeten geven als ze de man de bons geven? Of... radicaal idee; zijn het HUN krachten en niet die van Daryl van Horne?

Mooi open einde trouwens. Naar een boek van John Updike. En nee, Daryl van Horne is niet de hoofdpersoon. Het is ook niet echt de bedoeling dat je met hem sympatiseert

avatar van alexspyforever
Daenelia schreef:
Ik ben een beetje verbaasd dat voor veel mensen dit

Toen ik de film nog in mijn collectie had had ik het onder fantasy gezet vanwege de witchcraft. Ik zie die ook niet als horror. Als dit horror is kan je Hocus Pocus ook horror noemen me dunkt.

avatar van Metalfist
Just your average, horny little devil

Met het recent kijken van Carnal Knowledge stak mijn fascinatie voor Jack Nicholson weer de kop op. Hij is een tijd één van mijn favoriete acteurs geweest (One Flew Over the Cuckoo's Nest! The Shining! Batman!), maar gaandeweg kwam hij bij mij wat in de vergetelheid terecht. Ik merkte met Carnal Knowledge dat dat niet correct bleek te zijn en toen ze deze The Witches of Eastwick uitzonden heb ik de film ineens maar eens opgenomen.

Gisteravond opgezet en hoewel The Witches of Eastwick een vermakelijke film is, is het toch vooral de performance van Nicholson die dit net dat beetje extra geeft. Dat regisseur George Miller al lastiger in te schatten was wist ik al langer (een oeuvre bestaande uit films als Mad Max met af en toe eens een kinderfilm zoals Babe ertussen is divers in mijn boekje), maar hij wist zelf precies niet helemaal waaraan en waaraf bij deze verfilming van het bekende boek van John Updike. De film voelt dan ook wat onevenwichtig aan vanwege de combinatie van humor, horror en fantasy. Niet alles gaat even mooi over in elkaar en dat is zonde. Het is voornamelijk op het einde dat de film te hard uit de bocht vliegt. De kots scènes hadden voor mij al niet gehoeven, persoonlijke voorkeur natuurlijk, maar ik vond het demonische uiterlijk van Daryl op het einde van de film nogal misplaatst aanvoelen. Soit, dat neemt niet weg dat hier eigenlijk best wel veel goeds in is te ontdekken doordat de interactie tussen Van Horne en zijn drie jonge deernen erg vermakelijk is.

Eerlijk is eerlijk, dat is vooral te wijten aan een uitstekende Jack Nicholson. Oorspronkelijk was Bill Murray ingepland voor de rol van Daryl Van Horne, maar dat is dus niet doorgegaan en daar ben ik op zich nog wel blij om. Er is volgens mij geen enkele andere acteur die de rol van your average, horny little devil zo heerlijk psychotisch zou kunnen neerzetten als Nichsolson. Hij wordt bovendien bijgestaan door een interessante cast. Hoewel Susan Sarandon een actrice is waar ik normaal gezien met een grote boog omheen loop, zijn haar vroegere films (Rocky Horror was er nog zo eentje waar ze me aangenaam verraste) wel interessanter. Cher is één van de weinige zangeressen die overtuigend kan zijn in een film en ook Michelle Pfeiffer doet perfect wat ze moet doen. Oorspronkelijk waren de rollen wat omgewisseld (Cher als Jane, Sarandon als Alexandra), maar dit werkt beter.

Beetje lastig te beoordelen dit. Een goed trio aan vrouwelijke hoofdrolspeelster en een uitmuntende Jack Nicholson maken dit de moeite waard, maar het verhaaltje is te mager voor een komedie van twee uur en het geheel gaat op het einde wat uit de bocht.

Kleine 3.5*

cma
Als ik eerlijk ben, ik werd er niet echt g**l van!

avatar van RuudC
Jack NIcholson in één van zijn beste rollen! Leuke film om weer eens te zien. Ook de appetijtelijke aanblikken van Michelle Pfeiffer, Susan Sarandon en (dat ik het ooit nog zou zeggen) Cher mogen er wezen. Leuk spel vindt er hier plaats tussen hen en Nicholson. Van een huiselijk sfeertje wordt je het extravagante avontuur ingezogen. Een heerlijk feestje dus wanneer de duivel zijn intrede doet in Eastwick en wat je krijgt is mooie, moderne versie van een heksensabbat. Van Horne palmt de mensen prachtig in en gelukkig is daar de hysterische christelijke vrouw met wie een hoop nare dingen gebeuren. Haar uitbarsting in de kerk was fantastisch, evenals het moment dat de dames zich tegen Nicholson keren. Een heerlijke komedie dus. Alleen scenes zoals die op de tennisbaan hadden achterwege gelaten mogen worden.

tegenvallende film .